Batterie 'Hors' (Südbatterie)

De Stützpunktgruppe Texel
pauldijkstra

Re: Batterie 'Hors' (Südbatterie)

Bericht door pauldijkstra »

Hai mensen,

Hartelijk bedankt voor de inbreng.

Robin, hoe kom jij aan die foto, heeft het origineel op ebay gestaan dan? Volgens mij hoort dat namelijk in het Freiburg archief te liggen. Op Texel ligt een negatief van de foto, een tiental uitvergrotingen en een kopie van het Freiburg met daarop de tekst dat het om een propaganda foto gaat. Hoe kan jij deze dan van Ebay hebben?

Jan, je bent me voor, echt raar. Ik wilde dit document ook net gaan plaatsen...

Klaas, ik weet dit zeker om de volgende reden: De foto is volgens de Weblog bij Den-Hoorn genomen. Het zou bij Westerslag kunnen zijn, maar dit is onwaarschijnlijk, die bunkers zijn namelijk in tweeën gebrokkeld, en daarna met bruut geweld opgeblazen, ondergewerkt en weet ik veel wat. Ten noorden van Den-Hoorn liggen ook wat bunkers volgens de zeekaart. Deze hebben de eigenschap dat ze nooit boven water komen en daarom ook zo gevaarlijk liggen. De bunkers van de Nordbatterie (Eierland) die zijn eerst in gebruik geweest als badpaviljoen en ijskraamfundering, deze zijn op de een of andere manier door de stroming ook diep in het water terecht gekomen en daardoor ook nooit zichtbaar boven water. Die van W.N. 17 H bij de Slufter kunnen het helemaal niet zijn, want die liggen nog veilig op het strand (overigens een VF4A om even terug te komen op een eerdere discussie) Dan blijven de bunkers van de Südbatterie in mijn ogen alleen over. Ook is dit zo'n beetje definitief een 671 S.K. Die waren ten eerste bijna de hoogste bouwwerken van de batterij, want de M262 die er ook gelegen heeft lag meer naar voren en meer in een duinpan gebouwd, zodat het schootsveld optimaal was. (Niet voor niets een 671 S.K. ;-).)

Jos, prachtige informatie. Alleen nadat Jan met het documentje om de hoek kwam, blijkt dat er meer gestaan heeft dan alleen dit mooie oude geschut.

Voor de liefhebber, in het boek van Kalkman en Bartels staat tussen bladzijde 112 en 113 (op een speciale fotopagina) een foto de kanons van Hr. Ms. Tjerk Hiddes staan hier op een dieplader in de Weverstraat te Den Burg. Dit geschut werd opgesteld als onderdeel van de Nederlandse kustbatterij 12 L 40. Dit is dus nog voor de Duitsers het gingen hergebruiken.

In een verslag van S. de Kloet (zie ook topic over radarlocaties op Texel binnen Stp.Gr.Texel) wordt er gesproken over de volgende bezetting van de bunkers:
"Kazematten voor 2 dubbelloops 12 cm kanonnen en voor 1 kanon van 15 cm front noord west schootsveld 120 graden. De voorwanden van de kazematten zijn in april 1945 ten dele gesloopt om de kanonnen er uit te halen, ten behoeven van vuur op het eiland Texel i.v.m. de strijd tegen de Russen op Texel. De kanonnen staan nu in de opstelling naast de kazematten en zullen door de Marine worden weggehaald."

Gr,

Paul
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Batterie 'Hors' (Südbatterie)

Bericht door tim »

hoi guys, even mijn visie:
volgens mij werden aanvankelijk maar 2 stukken 12 cm S.K.L/46 in Dopp.Turm op hors ingezet, in de nederlandse batterij waren namelijk maar 2 dergelijke stukken aanwezig... (in 2 van de 671)
in de andere 671 stond waarschijnlijk het leuchtgeschutz,

er was ook een 671 was voor de verdediging naar landzijde
gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
pauldijkstra

Re: Batterie 'Hors' (Südbatterie)

Bericht door pauldijkstra »

He Tim
Dat zei ik ook net ongeveer, terwijl jij postte, editte ik mijn verhaaltje...
Gr,
Paul
jopaerya
Berichten: 369
Lid geworden op: 21 feb 2008, 20:41

Re: Batterie 'Hors' (Südbatterie)

Bericht door jopaerya »

Hallo Allen

Ik ben het 100% met Tim eens , op de lijst van Jan kan je zien dat de 671 S.K. /2642 werd gebruikt voor het
enkele 15 cm Leuchtgeschutz , de andere twee 671 S.K. waren voor de 12 cm S.K.L/46 (h) in dubbellafette .
Op de lijst van Klaas kan je ook de 2 x 7.62 V.A. (e) dit waren Engelse Flakgeschutten ( Ordnance QF 3 inch )
de VA betekent Vickers-Armstrong . Ik denk zelf dat een van deze geschutten in andere 671 was geplaatst .
M.K.B. Breskens had ook de zelfde geschutten 4 x 7.62 V.A. (e) als hoofdbewapening .
http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... =destroyer

Groeten Jos
jan lugtmeijer †

Re: Batterie 'Hors' (Südbatterie)

Bericht door jan lugtmeijer † »

pdijkstra schreef: De bunkers van de Nordbatterie (Eierland) die zijn eerst in gebruik geweest als badpaviljoen en ijskraamfundering, deze zijn op de een of andere manier door de stroming ook diep in het water terecht gekomen en daardoor ook nooit zichtbaar boven water.
Nou...fundering... hier de ijscobunker 2546/612
ijscobunker.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Goof

Re: Batterie 'Hors' (Südbatterie)

Bericht door Goof »

Prachtfoto! Toch wel veel mooier dan de "Jezus leeft!" bunker in HvH :)
Klasio †

Re: Batterie 'Hors' (Südbatterie)

Bericht door Klasio † »

pdijkstra schreef:...Klaas, ik weet dit zeker om de volgende reden: De foto is volgens de Weblog bij Den-Hoorn genomen.
Hoi Paul, in dat weblog lees ik nergens dat die dia bij Den Hoorn is genomen, er wordt alleen als locatie Tessel genoemd? Bovendien is die dia, uitgaande van het weblogverhaal, ergens in de jaren 70 genomen. De situatie aan de kust, nu zo'n 30/40 jaar later, zou wel eens veranderd kunnen zijn. Een bunker die 1975 nog boven water uitkwam, kan nu in de 21e eeuw wel eens helemaal verdwenen zijn. Dus lijkt me niet dat locatie bij Den Hoorn 'met zekerheid' vast te stellen is. bovendien lijkt de bunker op je eerst geposte foto niet op de 671SK's van je later geposte foto's. Lijkt, zoals door Arthur eerder genoemd, eerder op iets als een 668 (met aangebouwde Tobruk)?

Groeten, Klaas
pauldijkstra

Re: Batterie 'Hors' (Südbatterie)

Bericht door pauldijkstra »

Klasio schreef:
pdijkstra schreef:...Klaas, ik weet dit zeker om de volgende reden: De foto is volgens de Weblog bij Den-Hoorn genomen.
Hoi Paul, in dat weblog lees ik nergens dat die dia bij Den Hoorn is genomen, er wordt alleen als locatie Tessel genoemd? Bovendien is die dia, uitgaande van het weblogverhaal, ergens in de jaren 70 genomen. De situatie aan de kust, nu zo'n 30/40 jaar later, zou wel eens veranderd kunnen zijn. Een bunker die 1975 nog boven water uitkwam, kan nu in de 21e eeuw wel eens helemaal verdwenen zijn. Dus lijkt me niet dat locatie bij Den Hoorn 'met zekerheid' vast te stellen is. bovendien lijkt de bunker op je eerst geposte foto niet op de 671SK's van je later geposte foto's. Lijkt, zoals door Arthur eerder genoemd, eerder op iets als een 668 (met aangebouwde Tobruk)?

Groeten, Klaas
Hoi Klaas,

Dat zou dan eigenlijk best wel raar zijn. Maar ook heel goed kunnen natuurlijk. Maar gek is dan dat die 4x R668 net ten noorden van paal 9, die lagen in de 2e of 3e duinenrij. Die duinenrijen zouden niet eens zo gek veel last gehad kunnen hebben van dat water. Het zou ook kunnen dat Als je de Duitse doc's mag geloven. Het zou ook nog een ander bunkertje kunnen zijn. Dat sluit ik niet uit. Het is een klein gokje, en ik heb dit gokje gewaagt omdat ik van een bunkerkennis op Texel al eens vernomen heb, dat de bunkers van 'de Hors' in de jaren '70 beter zichtbaar waren dan de andere. Het zou dus ook puur geluk moeten zijn dat je die gezien zou hebben.

Jan, fundering, tsja later toen ie dieper lag hebben ze er een strandpaviljoen op gebouwd.

Gr,

Paul
Gebruikersavatar
Robin de Goede
Berichten: 376
Lid geworden op: 20 feb 2008, 20:20
Locatie: STP Gruppe Scheveningen

Re: Batterie 'Hors' (Südbatterie)

Bericht door Robin de Goede »

Quote: Robin, hoe kom jij aan die foto, heeft het origineel op ebay gestaan dan? Volgens mij hoort dat namelijk in het Freiburg archief te liggen. Op Texel ligt een negatief van de foto, een tiental uitvergrotingen en een kopie van het Freiburg met daarop de tekst dat het om een propaganda foto gaat. Hoe kan jij deze dan van Ebay hebben?


Hoi Paul,

Deze foto heeft al meerdere malen op Ebay gestaan zoals zoveel PK-foto's. De foto's werden destijds ook al verspreid naar de media waarschijnlijk. Als het negatief zich op Texel bevind dan ligt daar het enige origineel ;)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
The fortification, once an object, tended to become a "subject".
pauldijkstra

Re: Batterie 'Hors' (Südbatterie)

Bericht door pauldijkstra »

Robin de Goede schreef:Quote: Robin, hoe kom jij aan die foto, heeft het origineel op ebay gestaan dan? Volgens mij hoort dat namelijk in het Freiburg archief te liggen. Op Texel ligt een negatief van de foto, een tiental uitvergrotingen en een kopie van het Freiburg met daarop de tekst dat het om een propaganda foto gaat. Hoe kan jij deze dan van Ebay hebben?


Hoi Paul,

Deze foto heeft al meerdere malen op Ebay gestaan zoals zoveel PK-foto's. De foto's werden destijds ook al verspreid naar de media waarschijnlijk. Als het negatief zich op Texel bevind dan ligt daar het enige origineel ;)
Hoi Robin,

Mooi, heb jij hem nu in je bezit ;-)? Er ligt een negatief van deze foto op Texel. Maar die is gemaakt van een foto, om deze in een boek te kunnen publiceren, en te kunnen opblazen. Volgens mij ligt een van de originele in het Freiburg. Als je de conversaties die in die fotomap zaten mag geloven.

Gr,

Paul
Gebruikersavatar
Robin de Goede
Berichten: 376
Lid geworden op: 20 feb 2008, 20:20
Locatie: STP Gruppe Scheveningen

Re: Batterie 'Hors' (Südbatterie)

Bericht door Robin de Goede »

Hoi paul,

Ik ben niet in het bezit van een afdruk. Ik bied vrijwel nooit op foto's.

Gr,

Robin
The fortification, once an object, tended to become a "subject".
jopaerya
Berichten: 369
Lid geworden op: 21 feb 2008, 20:41

Re: Batterie 'Hors' (Südbatterie)

Bericht door jopaerya »

Hallo Heren

De foto van Hors en onder andere Dishoek en Zeebrugge komt uit een fotoserie "Der Kampf in Westen" die gewoon te koop was tijdens de tweede wereldoorlog , het waren dubbele foto's die te bekijken waren met een soort View-Master ( Wie kent hem niet ) soort 3D .
http://news.webshots.com/photo/24938025 ... 8659QwjNRb

Tenslotte de fotocollectie's liggen in Koblenz en niet in Freiburg daar liggen alleen de documenten .

Groeten Jos
pauldijkstra

Re: Batterie 'Hors' (Südbatterie)

Bericht door pauldijkstra »

jopaerya schreef:Hallo Heren

De foto van Hors en onder andere Dishoek en Zeebrugge komt uit een fotoserie "Der Kampf in Westen" die gewoon te koop was tijdens de tweede wereldoorlog , het waren dubbele foto's die te bekijken waren met een soort View-Master ( Wie kent hem niet ) soort 3D .
http://news.webshots.com/photo/24938025 ... 8659QwjNRb

Tenslotte de fotocollectie's liggen in Koblenz en niet in Freiburg daar liggen alleen de documenten .

Groeten Jos
Ha die Jos,

Hmm. Dan is de bron van de gemeente Texel dus onjuist. Weten we dat ook weer.
Mooi link overigens!

Gr,

Paul
Goof

Re: Batterie 'Hors' (Südbatterie)

Bericht door Goof »

Ik ben niet bekend op Texel, maar ik meen op Google even ten Noorden van den Hoorn nog een 668 te zien. Klopt dat?
pauldijkstra

Re: Batterie 'Hors' (Südbatterie)

Bericht door pauldijkstra »

Goof schreef:Ik ben niet bekend op Texel, maar ik meen op Google even ten Noorden van den Hoorn nog een 668 te zien. Klopt dat?
Hoi Goof,

Kan je een plaatje met de vermeende R668 posten? Ben wel beniuewd waar je die gezien zou hebben...

Gr,

Paul
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Texel”