Locatie radarapparaten

De Stützpunktgruppe Texel
Plaats reactie
pauldijkstra

Locatie radarapparaten

Bericht door pauldijkstra »

Hoi mensen,

Ik heb, naar aanleiding van een discussie over de locatie van de radarapparaten op Texel, de locatie van de Würzburgen even achterhaald.

In een verslag van verkenningen van de Duitse verdedigingswerken op het eiland Texel door S. de Kloet (op basis daarvan heeft het BRV later haar registratiewerkzaamheden uitgevoerd) van 4-juni 1946 wordt gesproken over de volgende locaties waar een 'schelpvormig luisterapparaat' aanwezig was. Ik citeer:

"Bij Alexanderhoef
(vt.12-69)Op de dijk 1 zoeklicht opstelling, 1 luisterapparaat (schelp), en 1 bunker voor Dieselaggregaat.

De Zuidbatterij paal 9
(...)Hierbij 1 luisterapparaat (schelp) vier betonnen bunkers voor Diesel aggregaten en 1 radarraam."

Het lijkt erop dat in de Zuidbatterij ook een Freya gestaan heeft?? De Würzburgen zijn in ieder geval zo goed als zeker.

Gr,

Paul
Klasio †

Re: Locatie radarapparaten

Bericht door Klasio † »

Hoi Paul,

hier mijn gegevens over radar op Tessel. Je hebt het, net als in het forumitem over de vermeende Würzburg bij Bergen (ik droom er soms nog van... :D ), steeds over een Würzburg, maar ik denk dat het handiger is om voortaan onderscheid te maken tussen de (kleine) Würzburg (A-D) en de Würzburg Riese (G).

Luftwaffe:
Geen radar, slechts enkele Fluwa posten:
...Wn 15 HL FluWa A31 (in ander doc is dit FluWa A26)
...Wn 20a L FluWa A31a
...Wn 18 HL FluWa A30
...Stp XI ML FluWa

Kriegsmarine:
Texel Nord 'Gerda'
...Seetakt: FuMO 214 'Würzburg Riese', lat/long 53º 09' 41" N., 04º 49' 02" O., 20 m. hoogte
...FuMB: FuMB 4 'Samos', FuMB 5 'Fanö', FuMB 11 'Korfu 812' (allen in 1945 nog niet operationeel, in opbouw)
(Een Duitse kaart geeft hier een FuMB 21 met codenaam 'Tapir Bruno' en een FuMB 27 'Tapir Cäsar'. FuMB 21 was een combinatie van FuMB 4 en FuMB 5. FuMB 27 was een combinatie van FuMB 11 en FuMB 15. Niet duidelijk of FuMB 15 hier ooit gestaan heeft.)

Texel Süd 'Franzisca'
...Seetakt: FuMO 214 'Würzburg Riese', lat/long 53º 01' 14" N., 04º 42' 25" O., 18 m hoogte

Den Hoorn
...FluM: FuMG 42 G 'Freya' variant

Flak Bat. 'Den Hoorn'
...Flak: FuMO 213 'Würzburg D', in ander doc onder het oude type-nr FuMG (Flak) 39 TD II, Serie Nr. 623, in bedrijf per 08-05-1943

Groeten, Klaas
Annelies

Re: Locatie radarapparaten

Bericht door Annelies »

Klaas,

Zou je voor een leek als mij eens kunnen uitleggen wat het verschil is tussen de (kleine) Würzburg (A-D) en de Würzburg Riese (G)?
Klasio †

Re: Locatie radarapparaten

Bericht door Klasio † »

Hoi Annelies,

Het verschil tussen de kleine en de reuze Würzburg is dat de ene kleiner is en de andere groter..... :shock: :D :D :D

Ok genoeg gelachen, maar hier komt het in principe wel op neer. Om het bereik van de Würzburg A-D te vergroten werd er in plaats van de schotel van +-3 meter er een antenneschotel van =-7,5 meter ontwikkeld, de Würzburg Riese. Was de Würzburg A-D redelijk mobiel, de Würzburg Riese met zijn betonnen sokkel dus niet. Zie bijgevoegde foto's

Groot voordeel van de Würzburg radar series was dat deze ook hoogte van kon meten. Radars zoals de Freya en Mammut konden alleen richting en afstand meten. Nadeel van de Würzburg series was dat het radarbereik maar een beperkte 'taartpunt' bestreek, de Freya kon in één keer een veel breder gebied scannen. In Luftwaffe Nachtjagdstellingen werd de Freya dan ook gebruikt om de Würzburgen 'met hun neus in de goede richting te zetten'.

De kleine Würzburg werd door de Luftwaffe in Nederland aanvankelijk wel gebruikt in de radarstellingen, maar werd al snel vervangen door de Würzburg Riese.

De Kriegsmarine gebruikte de kleine Würzburg voor de vuurleiding van de MarineFlakBatterijen, iedere FlakBat had zijn eigen Würzburg D. De Würzburg Riese werd door de Kriegsmarine gebruikt voor verschillende doeleinden, Seetakt (waarnemen van doelen op zee), Seeart (vuurleiding van een KM kustbatterij).

Groeten, Klaas
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
pauldijkstra

Re: Locatie radarapparaten

Bericht door pauldijkstra »

Hallo Klaas,

Bedankt voor je informatie. Ik zal er in het vervolg zeker rekening mee houden!
Het is ongeveer zo goed als zeker dat onderstaande ondergebracht was in de Südbatterie. Helemaal als je de BRV schets van
de Südbatterie er naast legt. De omschrijvingen zouden zeker overeen komen met jou gegevens.

Texel Süd 'Franzisca'
...Seetakt: FuMO 214 'Würzburg Riese', lat/long 53º 01' 14" N., 04º 42' 25" O., 18 m hoogte
Den Hoorn
...FluM: FuMG 42 G 'Freya' variant

Vanavond uitgebreider antwoord. Nu eerst eten.

Gr,

Paul
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Annelies

Re: Locatie radarapparaten

Bericht door Annelies »

Hoi Klaas,
Klasio schreef:Hoi Annelies,

Het verschil tussen de kleine en de reuze Würzburg is dat de ene kleiner is en de andere groter..... :shock: :D :D :D/
:D :lol: Hij is leuk! ;)


Bedankt voor de info, het is me nu een stuk duidelijker!
De kleine Würzburg heeft ook in Nordmole in Hoek van Holland gestaan, nooit geweten dat dat een kleine Würzburg was.
Nu snap ik ook de verhouding met de Freya.
Heel interessant!!

Groeten,
Annelies
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Texel”