Küver bunker Hoogerheide

Discussie over de Feldmassiger Ausbau bouwwerken (veelal licht uitgebouwde werken met (baksteen/beton)wanden tot 1 meter dik).
Mark de Bunkergraver

Re: Kuver bunker

Bericht door Mark de Bunkergraver »

Bedankt tim,

Ik stuur een foto door waar de 6 bevestigingspunten te zien zijn!

Groeten!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4029
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Kuver bunker

Bericht door ducatim901 »

Dag Mark,
Aangezien de bevestigingspunten voor de lafette niet symetrisch zijn zeg ik dat er een 3.7cm heeft gestaan, volgens mij zit er in het NIMH ook een kaart met de kalibers van de batterijen rond om Woensdrecht.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Mark de Bunkergraver

Re: Kuver bunker

Bericht door Mark de Bunkergraver »

Beste Jack,

Dat is vreemd, want we hebben namelijk al tientallen hulzen en enkele springpatronen gevonden van het type 20mm Flak
Nog nooit een 3,7 gevonden. Of is hier een andere verklaring voor? Is de informatie over de kalibers rond Woensdrecht via internet te verkrijgen?

Groetjes

Mark
luchtkastelen 40-45

Küver bunker Hoogerheide

Bericht door luchtkastelen 40-45 »

Hi guys,

Even proberen een zinvolle bijdrage te leveren...

1) De aanduiding Küver nn1 is geen officiële aanduiding, maar een verzinsel van mij om dit type standaardbunker (voor eigen gebruik) aan te duiden. De aftkorting nn staat voor "nomen nescio" oftewel naam onbekend. Het type lijkt sterk op een Küver 467, maar is ruimschoots groter en heeft een karakteristieke middenpilaar. En met vele tientallen identieke bunkers verspreid over een groot aantal vliegvelden en (Luftwaffe) steunpunten langs de kust, durf ik gerust een standaard ontwerp te veronderstellen, waarvan we helaas (nog) geen oorspronkelijke documentatie hebben.

2) Overigens zou een bronvermelding of link naar website voortaan netjes zijn (http://www.luchtkastelen40-45.nl" target="_blank). Niet vanwege mijn ego, maar de context en herkomst van informatie is vaak evenveel (of even weinig :-) waard als de info zelf!

3) Mede gelet op de bunker zelf en andere Flak stellingen rond Woensdrecht, stond naar mijn idee op deze bunker slechts één enkel stuk Flak (vierling werd sowieso niet zo veel gebruik in dergelijke verbunkerde opstellingen uit de vroege oorlogsjaren) en géén schijnwerper. Gebruikelijke opbouw van een dergelijk generiek Duits Flak bunkercomplex uit de vroege oorlogsjaren is goed beschreven in het onvolprezen Küverboek van Jeroen en Klaas†. Drie Flakbunkers in een driehoek, een commandobunker, een zoeklichtopstelling en één of drie munitiebunkers. Dit specifieke complex is na de oorlog grotendeels afgebroken voor aanleg van het industrieterrein, maar was volgens beschikbare gegevens ook volgens dat standaard plan gebouwd.

4) Internet is leuk en lekker makkelijk, maar veel informatie is/wordt verzameld door jarenlang zoeken in bekende en minder bekende archieven en struinen tussen bramen en brandnetels. Om een schijnbaar eenvoudige vraag te beantwoorden, heeft ergens iemand zijn kostbare tijd besteed aan een stoffig archief. Ook dit forum is niet een appelboom waar naar willekeur aan geschud kan worden voor een mand appels....

Groet, René D.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4103
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kuver bunker

Bericht door AvB »

http://www.luchtkastelen40-45.nl" target="_blank doet het wel :)
Nicht ärgern - Nur wundern!
Mark de Bunkergraver

Re: Kuver bunker

Bericht door Mark de Bunkergraver »

Geachte luchtkastelen,

Sorry voor het ongemak, volgende keer zal ik u naam zeker vermelden!
Onze bunker is in mei 1944 gebouwd, en volgens de kaarten van het Bunker archief in Den Haag
is onze bunker ook gebruikt voor het zoeklicht. Ook zou men hier op gronddoelen kunnen schieten,
maar als ik de normale 20mm Flak bekijk komt de loop echter niet boven het beton uit. Is hier een verklaring voor?
Er zijn twee bunkers afgebroken tijdens de aanleg van het industrieterrein en twee in de tijd van de Koude oorlog, omdat hier
hippies verbleven. In dit complex was een commandobunker, maar ook met Flakstand erop gebouwd.
Nogmaals verontschuldig ik me tegenover Luchtkastelen;)

Groeten,

De Bunkergravers
luchtkastelen 40-45

Flak Woensdrecht zuid

Bericht door luchtkastelen 40-45 »

Hmmm... BRV-archief is niet altijd de meest betrouwbare bron voor de functie van een bunker. Vergeet niet dat de BRV-opnames pas in de loop van jaren na de oorlog zijn gedaan en veel bunkers intussen al waren ontdaan van wapens, uitrusting en andere bruikbare spullen, inclusief sloophout voor de kachel.

1) Voor dit complex geeft het BRV-archief slechts 3 Flakbunkers aan (H1, H2 en H4), waarvan H1 met een dubbel onderkomen ("mijn" type Küver nn1). Dat is de bunker die gesloopt is voor de villa westelijk van de nog bestaande bunker. Ik zou die eerder als commandobunker veronderstellen, maar dat is niet gebaseerd op feiten. Verder lijkt het alsof het BRV-archief de schijnwerperbunker heeft gemist.

2) De Flak Bettungen op de bunkers zijn standaard type L2 Geschützstand für 2,0/3,7 cm Flak. Aleen de bergplaats op kop is iets opgeschoven voor de trap naar boven.

3) In het NIMH-archief in Den Haag, collectie 575, map 86 zit een serie aanvullende kaarten voor de zgn. Führeratlas uit 1944 (geen exacte datum vermeld). Bedenk wel dat dit slechts een momentopname is en dat de situatie eerder of later best anders kan zijn geweest. Op de kaartuitsnede van Woensdrecht staan rondom het vliegveld 5 Flakstellingen gemarkeerd met elk 3 stuks 2,0 cm Flak. Eén van die locaties is het complex van dit onderwerp.

De 2,0 cm Flak hulzen zouden dus wel eens kunnen kloppen. Keep up the good work!
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Kuver bunker

Bericht door Remco de Goede »

Rene,

Heb je linkje (waar Arthur naar verwees) even aangepast, nu werkt hij wel ;)
Mark de Bunkergraver

Re: Kuver bunker

Bericht door Mark de Bunkergraver »

Geachte allemaal,

H1 is waarschijnlijk een commandobunker geweest. Mijn tweede keuze zou vallen op één verblijf voor Flak manschappen en een voor zoeklicht manschappen

Er is gewoon nog veel onduidelijkheid over deze en andere soorten bunkers

Groeten,

Mark Bogers
Jeroen R.
Donateur
Donateur
Berichten: 164
Lid geworden op: 16 apr 2008, 12:45

Re: Küver bunker Hoogerheide

Bericht door Jeroen R. »

luchtkastelen 40-45 schreef:Internet is leuk en lekker makkelijk, maar veel informatie is/wordt verzameld door jarenlang zoeken in bekende en minder bekende archieven en struinen tussen bramen en brandnetels. Om een schijnbaar eenvoudige vraag te beantwoorden, heeft ergens iemand zijn kostbare tijd besteed aan een stoffig archief. Ook dit forum is niet een appelboom waar naar willekeur aan geschud kan worden voor een mand appels....
Hallo,
bovenstaande bedacht ik me ook toen ik las dat tientallen tekeningen van Kuvers zouden worden afgedropt (zie eerdere post in dit topic). Er wordt behoorlijk veel tijd gestoken in het boven water krijgen van gegevens. Overigens ben ik erg voor het delen van info en zeker aan mannen met serieuze plannen. Even een korte aanvulling van mijn kant: ik heb hier een staatje voor me liggen met alle Flak op de vliegvelden in Nl., d.d. 3.2.42. (NIMH, KTB 82 Div.). Woensdrecht heeft op dat moment 6x 2cm Flak. OVerigens hebben op die datum alle vliegvelden als klein kaliber 2 cm, 3,7 cm en 4 cm is nergens aan de orde.
Overigens denk ik niet dat de bunker gebouwd is in '44 zoals eerder werd geopperd. Het zal in de periode voorjaar-najaar 1942 zijn geweest, in het kader van Kuver was het Luftgaukommando toen druk bezig met de radarposten, vliegvelden en Flak. Latere bouw van dit soort bunkertjes ben ik alleen tegengekomen als uitbreiding bij Radarposten.
Succes verder met de plannen daar, goed bezig!
groet,
Jeroen
Mark de Bunkergraver

Re: Kuver bunker

Bericht door Mark de Bunkergraver »

Op de muur van onze bunker staat duidelijk te zien: Mei 1944, of bedoelen ze hier niet het bouwjaar mee?
Op een bunker in Saint Valery au Caux staat in een bunker Sept. 1943, dus had ik het idee dat dat het bouwjaar is

Groeten

Mark Bogers
luchtkastelen 40-45

Bouwjaar...

Bericht door luchtkastelen 40-45 »

Jeroen,
Overigens denk ik niet dat de bunker gebouwd is in '44 zoals eerder werd geopperd. Het zal in de periode voorjaar-najaar 1942 zijn geweest, in het kader van Kuver was het Luftgaukommando toen druk bezig met de radarposten, vliegvelden en Flak.
Het is ook altijd mijn idee geweest dat dergelijke bakstenen Flak bunkercomplexen bij de vliegvelden aan de kust in 1942 zijn gebouwd. Voor Woensdrecht heb ik alleen nog niet voldoende feitendekking om een goede datering te onderbouwen.

Op verzetstekening Margriet-XIII van 28 februari 1943 (NIMH coll.575 map 181) wordt behalve een lage Flaktoren bij de Gefechtsstand-bunker geen Flak op of rond het vliegveld vermeld. In een M-bericht van 4 januari 1944 (NIMH coll.575 map 380) wordt gemeld dat rond het vliegveld versterkingen artillerie worden aangelegd en op verzetstekening Vlag-175 van 23 augustus 1944 staat een aantal clusters met al dan niet betonnen opstellingen angegeven. Allesbehalve waterdicht, maar toch...

En in een L14(?) Schartenstand voor Flak tegen gronddoelen op het vliegveld is een inscriptie aangebracht 7-7-1944 in de (destijds) verse beton.

Luchtfoto's van verschillende data zouden zeer bruikbaar zijn om de aanwezigheid van Flakbunkers vast te stellen. Wie biedt?

Groet, René D.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Kuver bunker

Bericht door Remco de Goede »

Hebben ze in Emmen hier geen luchtfoto's van? (topografische dienst) Zijn welliswaar wat prijzig maar dan heb je wel wat moois. En is er niet toevallig wat te vinden op watwaswaar.nl ?
jan lugtmeijer †

Re: Kuver bunker

Bericht door jan lugtmeijer † »

Remco de Goede schreef:Hebben ze in Emmen hier geen luchtfoto's van? (topografische dienst) Zijn welliswaar wat prijzig maar dan heb je wel wat moois.
18 euro voor een luchtfoto noem ik niet prijzig. Volgens mij is Wageningen een stuk duurder. En ik vermoed dat het Kadaster daar wel een foto van heeft.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Kuver bunker

Bericht door Danny »

Scannen is duur in Wageningen, fotograferen is echter gratis. ;)
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Plaats reactie

Terug naar “Feldmässiger Ausbau bunkers”