Küver bunker Hoogerheide

Discussie over de Feldmassiger Ausbau bouwwerken (veelal licht uitgebouwde werken met (baksteen/beton)wanden tot 1 meter dik).
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Kuver bunker

Bericht door tim »

hoi danny, kan je mij een PM sturen m.b.t. wageningen?
ben wel benieuwd naar de eventuele voorwaarden om te fotograferen... (statief toegestaan of niet enz..) gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Kuver bunker

Bericht door Remco de Goede »

jan lugtmeijer schreef:
Remco de Goede schreef:Hebben ze in Emmen hier geen luchtfoto's van? (topografische dienst) Zijn welliswaar wat prijzig maar dan heb je wel wat moois.
18 euro voor een luchtfoto noem ik niet prijzig. Volgens mij is Wageningen een stuk duurder. En ik vermoed dat het Kadaster daar wel een foto van heeft.
Volgens mij waren wij voor de foto's van Overvoorde wat meer kwijt, maar kan me vergissen.
markies †

Re: Kuver bunker

Bericht door markies † »

Topografische dienst Emmen verhuist van Emmen naar Zwolle.
Vanaf 5 oktober 2009 dienen de aanvragen van topografische kaarten aangevraagd te worden
Kadaster Locatie Zwolle
Koggelaan 59
8017 JN Zwolle
088-1832200

Afdruk van een foto ( ongeveer a4 formaat) is 18,50 euro. Een digitale afdruk van hoge resolutie is aanmerkelijk duurder 46,00 euro.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Kuver bunker

Bericht door Remco de Goede »

markies schreef:
Afdruk van een foto ( ongeveer a4 formaat) is 18,50 euro. Een digitale afdruk van hoge resolutie is aanmerkelijk duurder 46,00 euro.
Dat zeg ik ;) , tnx Mark.
Mark de Bunkergraver

Re: Kuver bunker

Bericht door Mark de Bunkergraver »

Hallo Allemaal!

Hier een foto van onze bunker met duidelijk erop, MEI 1944

Wat zou erboven gestaan kunne hebben? Het lijkt erop dat het eindigd op it

Groeten,

De Bunkergravers
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Kuver bunker

Bericht door maarten-stahlbeton »

Dat zou ook Erbaut geweest kunnen zijn.
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
Nathan
Berichten: 286
Lid geworden op: 12 feb 2008, 11:37
Locatie: Spijkenisse

Re: Kuver bunker

Bericht door Nathan »

Ik denk niet dat het Erbaut is, want mei is in het Nederlands geschreven. In het Duits zou het Mai moeten zijn.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Kuver bunker

Bericht door Danny »

Zou ook een naam kunnen zijn van een arbeider die de bunker gebouwd heeft. Een mooi voorbeeld hiervan WAS in Katwijk ook te vinden.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Jeroen R.
Donateur
Donateur
Berichten: 164
Lid geworden op: 16 apr 2008, 12:45

Re: Kuver bunker

Bericht door Jeroen R. »

Hallo,

'mei 44' kan een indicatie zijn dat de bunker toen gebouwd is, maar een feit is het nog niet.
Het kan bijvoorbeeld ook zijn dat de bunker uit '42 is en de bedding uit '44. Door het opheffen van een aantal vliegvelden aan de kust, waaronder Haamstede en Vlissingen, werd in dit gebied Woensdrecht van groter belang. Dus mogelijk inzet van meer Flak....
Of 'mei 44' is erin gekrast tijdens herstelwerkzaamheden (zementanstrich) aangezien ook Woensdrecht vaak genoeg is aangevallen (toevallig lees ik dat net in het boek 'Spitfirediary' van E. Smith. Als Britse piloot vloog hij na de slag om Woensdrecht vanaf dit vliegveld en herinnerde zich dat alleen zijn squadron kort daarvoor het vliegveld al 8-9 keer had bestookt).
Bij gebrek aan Duitse documenten blijft het toch nog even gissen.

Overigens wil ik jullie hierbij nog even tippen over een binnenkort te verschijnen boek waar ik al enige tijd met spanning op wacht (niet zozeer over bunkers maar wel gerelateerd aan dit onderwerp).

Vliegvelden in oorlogstijd

Eind april is door het Nederlands Instituut voor Militaire Historie (NIMH) het voltooide manuscript van Vliegvelden in oorlogstijd aan uitgeverij Boom overhandigd. In de laatste maanden is zelfs tot in alle weekenden doorgewerkt om het af te ronden, wat een slijtageslag was voor de betrokkenen. In het NIMH hebben Rolf de Winter (eindredactie en projectleiding), Erwin van Loo (medeauteur, eindredactie en beeldmateriaal), Joop Smink (tekstredactie), Michael van der Zee (beeldmateriaal) en Louis Kaulartz (kaarten en beeldmateriaal) enorm veel werk verzet. Ook waren in het instituut verscheidene andere meelezers betrokken, waaronder directeur Piet Kamphuis. Bovendien is nog een ronde gemaakt door Erwin en Michael om extra beeldmateriaal te vergaren. Zodoende wilde het NIMH zich verzekeren van de beste kwaliteit van het gebodene, niet alleen qua onderwerp maar ook fototechnisch.
Het boek wordt zo’n 500 pagina’s A-4 dik, en het was desondanks nog een enorme toer om binnen dit ultieme formaat te blijven. Daardoor moest geschrapt worden, wat ronduit heel moeilijk was en veel inschikkelijkheid vergde. Uiteindelijk werd bijna ieder woord en beeld op een goudschaal gewogen. Hier staat echter veel tegenover: door een compacte vorm in één band is het werk nu een echt handboek geworden met – onder andere – een unieke reeks professioneel gemaakte kaarten in kleur van de hand van Louis Kaulartz. Het lukt bovendien om, waar mogelijk, kleurenillustraties op te nemen. Het is duidelijk dat iedereen reikhalzend naar de eindstreep uitziet. Nu u dit bericht leest, is de uitgever bezig met de opmaak wat door de omvang een arbeidsintensief proces is. Naar verwachting wordt Vliegvelden in oorlogstijd in de herfst gepresenteerd.

gr. Jeroen
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Kuver bunker

Bericht door Danny »

Klinkt goed. Dat is echt weer zo'n boek wat ik op mijn boekenplank MOET gaan hebben...

PS wat gaat het kosten??
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Kuver bunker

Bericht door Remco de Goede »

Dat klinkt goed Jeroen! Geef even een seintje als het uit is, anders grijpen we dadelijk mis :x
Mark de Bunkergraver

Re: Kuver bunker

Bericht door Mark de Bunkergraver »

Geachte iedereen,

Gister avond is ''Ghost hunting nederland'' (een team die onderzoek doet naar bovenmenselijke verschijnselen) geweest bij onze bunker.
Hun denken dat, mei 1944, een datum is waarop iemand neergeschoten is. Er zou ook nog steeds stoffelijk overschot liggen in de grond.
We gaan vandaag graven op de plek die hun aanwezen.
Wordt vervolgd...

Mark Bogers

De Bunkergravers
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Kuver bunker

Bericht door Danny »

Hmm nah ik heb het niet zo op dat bovennatuurlijke gedoe. Het klinkt allemaal heel spannend enzo, maar waarom zou je zo'n datum in hemelsnaam in een bunker gaan kerven. Achja, je kan altijd gaan kijken, maar ik durf mijn linker-grote-teen erom te verwedden dat je met lege handen terugkomt.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
+AW+
Berichten: 522
Lid geworden op: 03 jan 2009, 12:57
Locatie: Germany

Re: Kuver bunker

Bericht door +AW+ »

Danny schreef:Klinkt goed. Dat is echt weer zo'n boek wat ik op mijn boekenplank MOET gaan hebben...

PS wat gaat het kosten??

hello,

is it this one...
http://www.uitgeverijboom.nl/catalogus/ ... 68235.html

greetz

Alex
btw.: please feel free to write in dutch because I can read it well.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Kuver bunker

Bericht door tim »

ziet er intressant uit! de prijs valt ook wel mee voor zo'n ''dik boek''.
ik hoop wel dat de auteurs de moeite hebben genomen om plaatselijke ''autoriteiten'' te interviewen/ om advies te vragen, gebeurt dit niet dan staan er straks onnodige fouten in het uiteindelijke boek. (denk aan het ''duitse bunkers in nederland'' boek).
gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Plaats reactie

Terug naar “Feldmässiger Ausbau bunkers”