Hangar (stp 177 Paladin Warcove) France

Discussie over de Feldmassiger Ausbau bouwwerken (veelal licht uitgebouwde werken met (baksteen/beton)wanden tot 1 meter dik).
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Hangar (stp 177 Paladin Warcove) France

Bericht door Remco de Goede »

Heren, Dames,

Iemand foto's of ideen hoe deze hangars er uit gezien hebben? Zat er een houten dak oid op dat deze allemaal niet meer aanewzig zijn, of stonden de vliegtuigen zonder dak gestald?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Hangar (stp 177 Paladin Warcove) France

Bericht door maarten-stahlbeton »

Waarschijnlijk waren er gewoon camouflage-netten overheen gespannen. Mooi type splitterschutz iig, volgens mij in het boekje over Festung Stavanger of Lista staan deze beschreven als type A.
Lord of the Ringstand
luchtkastelen 40-45

Splitterbox

Bericht door luchtkastelen 40-45 »

Remco, Martijn,

Of er echt een Duits systeem met type aanduiding bestond voor Splitterboxen (Duitse term) is niet duidelijk. Type A en B in het Stavanger-boek zijn zelfverzonnen en niet herleidbaar naar een Duitse bron.

Vorm, maat en materiaal varieerden afhankelijk van type vliegtuig en locatie. Aan de Franse kanaalkust zijn nog veel betonnen Splitterboxen voor jagers terug te vinden (vb. Audembert en Desvres), maar ook baksteen, aarden wallen, strobalen, houten schotten en munitiekisten zijn veel gebruikt. Functie van een Splitterbox is om geparkeerde vliegtuigen (en personeel) te beschermen tegen bomsplinters en luchtdruk. Vaak was manshoog dus voldoende en werd er een camouflagenet overheen gespannen om de harde vormen en schaduwen wat af te zwakken.

Typisch aan de Splitterbox op Remco's foto zijn de drempels. Die wijzen erop dat er "deur"panelen aan de voorkant hebben gezeten en dus dat er waarschijnlijk een (houten?) bouwsel bovenop de betonrand heeft gestaan om het geheel als boerenschuur of huis te camoufleren (zie foto).

Remco: was dit de enige Splitterbox op die locatie, of zijn er nog meer restanten van het vliegveld aanwezig?

Groet, René D.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hangar (stp 177 Paladin Warcove) France

Bericht door Remco de Goede »

Rene,

Bedankt voor de info, er is nog veel meer te vinden van deze locatie. Ik zag gisteren in het nieuwe boek over dit gebied (le Mur de Atlaticwall dans la baie de somme) ook diverse tekeningen en info staan over deze locatie en hangars. Alleen jammer genoeg is het meeste in het frans en word ik er niet echt wijs uit ;) .
Alex, are there any plans for a English version of the book? (as the authors are friends of you)
Gebruikersavatar
+AW+
Berichten: 522
Lid geworden op: 03 jan 2009, 12:57
Locatie: Germany

Re: Hangar (stp 177 Paladin Warcove) France

Bericht door +AW+ »

Remco de Goede schreef: Alex, are there any plans for a English version of the book? (as the authors are friends of you)
I know that there are considerations to release the book in german ... about a english version I'll ask for and let you know

greetz

Alex
btw.: please feel free to write in dutch because I can read it well.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hangar (stp 177 Paladin Warcove) France

Bericht door Remco de Goede »

+AW+ schreef:
Remco de Goede schreef: Alex, are there any plans for a English version of the book? (as the authors are friends of you)
I know that there are considerations to release the book in german ... about a english version I'll ask for and let you know

greetz

Alex
Alex, Tnx!

German is also no problem, ( I know a German guy with a good dutch translation website ;) :lol: )
Gebruikersavatar
+AW+
Berichten: 522
Lid geworden op: 03 jan 2009, 12:57
Locatie: Germany

Re: Hangar (stp 177 Paladin Warcove) France

Bericht door +AW+ »

hey, ik ben een half Nederlander, ik heb een caravan in Zeeland :mrgreen:
btw.: please feel free to write in dutch because I can read it well.
Gebruikersavatar
+AW+
Berichten: 522
Lid geworden op: 03 jan 2009, 12:57
Locatie: Germany

Re: Hangar (stp 177 Paladin Warcove) France

Bericht door +AW+ »

+AW+ schreef:
Remco de Goede schreef: Alex, are there any plans for a English version of the book? (as the authors are friends of you)
I know that there are considerations to release the book in german ... about a english version I'll ask for and let you know

greetz

Alex
sorry there is no plan to release the book in a other language.
but if you have any special questions please let me know via PM.

Alex
btw.: please feel free to write in dutch because I can read it well.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4029
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Splitterbox

Bericht door ducatim901 »

Ha die René,
Er staan er een stuk of drie bij elkaar en op Google zijn er nog wel één of twee aan de overkant van de weg (achter de boerderij te zien).
Er ligt nog wel wat meer, zo liggen tussen de Splitterschutzboxen ook nog wat werkjes onder de grond (de ingangen liggen dicht maar het zijn Vf-ertjes).
Groeten Jack.
luchtkastelen 40-45 schreef:Remco, Martijn,

Of er echt een Duits systeem met type aanduiding bestond voor Splitterboxen (Duitse term) is niet duidelijk. Type A en B in het Stavanger-boek zijn zelfverzonnen en niet herleidbaar naar een Duitse bron.

Vorm, maat en materiaal varieerden afhankelijk van type vliegtuig en locatie. Aan de Franse kanaalkust zijn nog veel betonnen Splitterboxen voor jagers terug te vinden (vb. Audembert en Desvres), maar ook baksteen, aarden wallen, strobalen, houten schotten en munitiekisten zijn veel gebruikt. Functie van een Splitterbox is om geparkeerde vliegtuigen (en personeel) te beschermen tegen bomsplinters en luchtdruk. Vaak was manshoog dus voldoende en werd er een camouflagenet overheen gespannen om de harde vormen en schaduwen wat af te zwakken.

Typisch aan de Splitterbox op Remco's foto zijn de drempels. Die wijzen erop dat er "deur"panelen aan de voorkant hebben gezeten en dus dat er waarschijnlijk een (houten?) bouwsel bovenop de betonrand heeft gestaan om het geheel als boerenschuur of huis te camoufleren (zie foto).

Remco: was dit de enige Splitterbox op die locatie, of zijn er nog meer restanten van het vliegveld aanwezig?

Groet, René D.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
luchtkastelen 40-45

Audembert

Bericht door luchtkastelen 40-45 »

Okay, we praten hier over hetzelfde maar dan anders... het gehucht heet Warcove, maar het vliegveld meestal Audembert. In het bewuste hoekje weiland bij Warcove liggen 7 splitterboxen de bovenkant van een VF2a (de rest zal er nog wel onder liggen ;-)) en een VF3. Iets verder noordelijk langs de weg een bakstenen bunkertje, een rolbaan met enkele splitterbiox-resten en een VF2a tussen de rotzooi. Nog een stukje verder noord bij het groepje huizen nog twee VF3, een VF2 en enkele splitterboxen in de achtertuin. Tussen de huizen vermoed ik ook nog wat Duits spul, maar ja... privéterrein! In het veld er tegenover nog een VF2a (alleen dak zichtbaar) en nog verder noordelijk aan weerszijden van de weg twee kleine betonnen kabel(?)bunkertjes. Wie biedt meer? En Remco, ik wil het boek nog steeds bestellen!
Ik meen me te herinneren dat er iets verder zuidelijk langs de weg ook nog wat bunkerachtigs lag, maar dat zal ongetwijfeld niet meer met het vliegveld te maken hebben.

Groet, René D.

Vous Francais donnent nous Hollandais beaucoup de plaisir avec Audembert... :lol:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
+AW+
Berichten: 522
Lid geworden op: 03 jan 2009, 12:57
Locatie: Germany

Re: Hangar (stp 177 Paladin Warcove) France

Bericht door +AW+ »

Hello,

yes the two small bunker in the north are KSS... and yes there are a lot of VF, LS and Feldmäßiger Bauten between the Buildings on privat ground ;)
in Wartime there are also a Camp for RAD and one from the O.T. in this area.

Furthermore 2 x 3 Flakstellungen (North/South) and a Artillerie Stellung... but the most is covered or removed.

greetz

Alex
btw.: please feel free to write in dutch because I can read it well.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hangar (stp 177 Paladin Warcove) France

Bericht door Remco de Goede »

Rene,

Voor bestellen van het boek zie: http://www.bunkerbehoud.com/book/boek-wiss.html" target="_blank

Maar een mailtje of PM naar Lenco gaan vast ook goed komen.
Gebruikersavatar
bunkerpictures
Berichten: 287
Lid geworden op: 14 feb 2008, 14:41
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Hangar (stp 177 Paladin Warcove) France

Bericht door bunkerpictures »

Allen,

Ik heb in mei al een bezoek gebracht aan deze locatie aan de hand van het Wissant boek. Zoals op de tekeningen te zien is, is het vliegveld veel groter geweest als wat er nu nog enigzins zichtbaar is. Op de boerderij is niet veel meer zichtbaar zover ik kon waarnemen gezien de vele schuttingen en muren die er rondom de gebouwen staan of zijn onder c.q weggewerkt. Ook diverse losso bunkertjes aangetroffen langs de weg. Op de locatie Ferme Le Breuil kan je nog een hele aardige indruk krijgen van opstel plaatsen en taxi banen.
Ik ben toen ook nog op zoek geweest naar restanten van Flak Nord die aan de andere kant van het grasveld heeft gelegen, niets gevonden toen en mogelijk de juiste toegang naar de locatie gemist.
Voor een indruk van mijn bevindingen kan je kijken op de website.

Groet Raphael
Gebruikersavatar
+AW+
Berichten: 522
Lid geworden op: 03 jan 2009, 12:57
Locatie: Germany

Re: Hangar (stp 177 Paladin Warcove) France

Bericht door +AW+ »

For all those interested in the airport ... a little south is at a Ferme a small piece of "deutsche Betonstrasse" to a hall which served as a service station.

Alex
btw.: please feel free to write in dutch because I can read it well.
Plaats reactie

Terug naar “Feldmässiger Ausbau bunkers”