Mitrailleuropstelling Z5 Utrecht

Discussie over de Feldmassiger Ausbau bouwwerken (veelal licht uitgebouwde werken met (baksteen/beton)wanden tot 1 meter dik).
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Mitrailleuropstelling Z5 Utrecht

Bericht door Dikkieturf »

Ik heb in een oud fotoalbum een foto van deze Z5 gevonden. Hij ligt achter lunet 2 op de Houtense vlakte. Ik ben er ook wezen kijken en de opstelling is nog aanwezig. De voorzijde is in takt maar met dichtgemetseld schietgat. De achterzijde is deels weggewerkt in het talud van de Waterlinieweg.

Let op het is geen kazemat maar een muur van gewapend beton met schietgat .
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Mitrailleuropstelling Z5

Bericht door Barst »

Zie geen foto, kun je hem nog eens plaatsen a.u.b. Ik woon daar vlakbij en moet er vaak langs gelopen zijn zonder dat mij wat opgevallen is dus ik ben erg benieuwd.
Laatst gewijzigd door Barst op 01 jul 2011, 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Mitrailleuropstelling Z5

Bericht door Barst »

Even Googlen leerde mij dat je deze vraag op 15 juni al op het platform van de Haagse Bunkerploeg hebt gesteld, http://www.hbpbunkerforum.nl/showthread ... ht&p=30242, en dat het je daar wel gelukt is foto's te plaatsen, ik heb ze maar even gecopieërd:
2, lunet op de Houtense vlakte, kazemat, 1939.jpg
(Raadselachtig hoe die trap uitkomt bij het muurtje!)

Gisteren 30 juni schrijf je op dit platform dat je op de locatie geweest bent en toon je een foto van hoe het nu is:
2, lunet op de Houtense Vlakte, Z5 op de waterlinieweg 2.jpg

Omdat ik natuurlijk niet kan hebben dat er in mijn achtertuin een onbekend stukje beton ligt, al is het Duits en dus niet echt "mijn ding", heb ik de wandelschoenen maar aangetrokken en ben er ondanks de regen even langs gegaan.
Op het viaduct in de Waterlinieweg over de spoorbanen tussen de Lunetten 2 en 3 ligt aan de oostzijde (de kant waar de Lunetten liggen) een voetpad. Dit pad wordt nogal eens gebruikt door voetbalfans die naar het stadion lopen, en je komt er nog wel eens mannetjes met fototoestellen tegen, de zogenaamde forten- en vaak ook treinfanaten. Aan het noordelijke uiteinde van het viaduct, waar je met de trap kunt afdalen naar Lunet 2 staat een betonnen muurtje. In dat muurtje heeft kennelijk een schietgat gezeten, hij is nu dichtgemetseld, en omdat de Waterlinieweg en deze brug uit 1942 stammen moet het dus wel Duits zijn. De foto's:
DSCF1446.jpg
DSCF1472.jpg
DSCF1482.jpg
DSCF1450.jpg
DSCF1475.jpg
DSCF1470.jpg
DSCF1467.jpg
HPIM0241.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Barst op 01 jul 2011, 22:46, 8 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Mitrailleuropstelling Z5

Bericht door wattman »

Mooi onderzoek en mooie bijdrage!
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Mitrailleuropstelling Z5

Bericht door ducatim901 »

Z5 suggereert dat er nog meer geweest zijn, heeft iemand een idee waar en of deze nog aanwezig zijn?
Volgens mij zijn wij zo met de FFmeeting van twee jaar geleden naar één van de Lunetten gewandeld!
En niets van gezien zeg.......jammer dat ze het dicht hebben gemaakt.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Mitrailleuropstelling Z5

Bericht door Dikkieturf »

Sorry dat ik zelf geen foto's bijgeplaatst heb. Ik heb nog niet kunnen ontdekken hoe dat moet in dit forum. Kan iemand mij hier mee helpen. Ik heb wel meer leuke foto's.

D.T.
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Mitrailleuropstelling Z5

Bericht door ducatim901 »

Hee Bolle ;-)
Moet je hier eens kijken; viewtopic.php?f=53&t=2042
Als je er nog steeds last mee hebt dan hoor ik het wel!
Help ik wel even.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Mitrailleuropstelling Z5

Bericht door Barst »

Aan de andere kant van het viaduct bij de trap naar Lunet 3, staat een zelfde muurtje, maar deze is zonder schietgat. Andere weet ik ook niet te vinden, maar
ik ben geen kenner op dit gebied.
DSCF1483.jpg
Het is lang geleden dat ik het boek "Bunkers van de Duitse Wehrmacht in de stad Utrecht" heb geleend van de bieb, maar kan me niet herinneren dat hier iets in
stond over schietgaten in muurtjes. Het boek is nog te koop o,a, bij http://www.fortress-books.com/nl/fortre ... 145&page=1.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Mitrailleuropstelling Z5

Bericht door Barst »

Misschien hebben de archieftijgers hier iets aan:
Bunkerlijst.jpg
afkomstig van: http://www.gahetna.nl/archievenoverzich ... 67.ead.pdf

Zie ook: http://www.bunkerfotos.nl/mgbunkerutrecht.htm ( locatie = 52° 6'19.36" 5° 4'39.76" )
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Mitrailleuropstelling Z5

Bericht door Dikkieturf »

Barst schreef:Aan de andere kant van het viaduct bij de trap naar Lunet 3, staat een zelfde muurtje, maar deze is zonder schietgat. Andere weet ik ook niet te vinden, maar
ik ben geen kenner op dit gebied.
DSCF1483.jpg
Het is lang geleden dat ik het boek "Bunkers van de Duitse Wehrmacht in de stad Utrecht" heb geleend van de bieb, maar kan me niet herinneren dat hier iets in
stond over schietgaten in muurtjes. Het boek is nog te koop o,a, bij http://www.fortress-books.com/nl/fortre ... 145&page=1.
De muur van de herkenbare Z5 achter lunet 2 is aan de achterzijde wat uitgediept. Het schietgat zit nu 20 cm boven het maaiveld. Bij deze muur ligt de grond hoger waardoor een eventueel schietgat onder het maaiveld ligt. Is er aan de voorzijde niets te zien?
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Mitrailleuropstelling Z5

Bericht door Barst »

Ja, bosjes.
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Mitrailleuropstelling Z5

Bericht door Dikkieturf »

Ik wacht even tot die werkzaamhden aan het spoor klaar zijn en ga dan even woudlopen.

Groet,

DT
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Plaats reactie

Terug naar “Feldmässiger Ausbau bunkers”