Vollflugwache in der Verteidigungszone

Discussie over de Feldmassiger Ausbau bouwwerken (veelal licht uitgebouwde werken met (baksteen/beton)wanden tot 1 meter dik).
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Vollflugwache in der Verteidigungszone

Bericht door ducatim901 »

Ha die Paul, dat hij gestandaardiseerd is lijkt mij geen geheim maar het is wel weer een regionaal (nationaal) ontwerp, ben het type nog niet buiten NL tegengekomen.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
pauldijkstra

Re: Vollflugwache in der Verteidigungszone

Bericht door pauldijkstra »

ducatim901 schreef:Ha die Paul, dat hij gestandaardiseerd is lijkt mij geen geheim maar het is wel weer een regionaal (nationaal) ontwerp, ben het type nog niet buiten NL tegengekomen.
Groeten Jack.
Hi Jack,

Waarschijnlijk ook weer een gestandardiseerd Luftwaffe ontwerp. Iemand ooit een Duitse tekening van zo'n FluWa-post gezien? En hoe komt iedereen bij de benaming van Tobruk voor zo'n ding? Is dit ergens in doc's terug te vinden?

Gr,

Paul
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Vollflugwache in der Verteidigungszone

Bericht door ducatim901 »

Ik heb er geloof ik nog nooit een Duitse tekening gezien maar hij komt telkens voor in Fluwa stellungen.
Ik heb er in real life echter nog maar eentje gezien bij Scheveningen.
Groeten JK.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
nachthuzaar

Re: Vollflugwache in der Verteidigungszone

Bericht door nachthuzaar »

Ik ben bezig de luchtoorlog 40-45 boven de Friese gemeente Smallingerland e.o. uit te zoeken. In dat kader ben ik zeer geinteresseerd in info over de Flugwacheposten bij Oudega, Drachtster Compagnie, Ureterp a.d. Vaart (idem als voorgaande ?), Wijnjeterp, Gorredijk, Tjalleberd en Appelscha. Geringe info over Gorredijk en Appelscha staat in het boek "De regio tijdens de Tweede Wereldoorlog" van W.H. de Vries, in "Vier dorpen één streek" van S. Bakker e.a. wordt iets gemeld over Tjalleberd. Maar wie weet meer over functioneringsperioden, samenstelling bezetting (namen), exacte locatie (in het Verzetsmuseum Friesland is een vaag kaartje 1:100.000 met onbetrouwbare locatieaanduidingen uit de periode augustus 1944), vormgeving bouwwerk etc. etc. van voornoemde posten ? Alle info is welkom. Ook foto's!
Laatst gewijzigd door nachthuzaar op 13 nov 2010, 09:55, 1 keer totaal gewijzigd.
pauldijkstra

Re: Vollflugwache in der Verteidigungszone

Bericht door pauldijkstra »

Beste ?,

Zelf woon ik in de gemeente Smallingerland en heb ook al eens een lichte poging gedaan tot het uitzoeken ervan. In Drachten was langs de Torenstraat hoek Oosterstraat op een van de gebouwen een FluWa ingericht. Verder is er in het Verzetsmuseum in Leeuwarden een kaart aanwezig met daarop zo'n beetje alle Flugzeugwaches hier in het noorden. Ik heb daarvan een scan dus ik kan zo even opzoeken welke nummering gebruikt is en waar ze gelegen moeten hebben. Die kaart die je noemt moet dezelfde zijn, maar vaag is die zeker niet. Het is een hele bijzondere kaart die voor het beeld erg goed klopt.
Overigens moet in in het drieluik 'Wespennest Leeuwarden' ook vast wel het een en ander staan. Ik zal eens een zoekpoging in een van die boeken wagen.

Groeten,

Paul
nachthuzaar

Re: Vollflugwache in der Verteidigungszone

Bericht door nachthuzaar »

Dat uitzichtpunt hoek Torenstraat-Oosterstraat in Drachten is mij bekend maar werd gebruikt door de Luchtbeschermingsdienst! En da's toch even wat anders dan een Flugwachepost. Het ene is 100% Nederlands en civiel, het andere 100% Duits (desnoods met een Oostenrijkse bezetting). Wat betreft dat kaartje van het Verzetsmuseum: ik denk inderdaad dat we over hetzelfde praten. Maar als je bij schaal 1:100.000 cirkeltjes hebt die een doorsnede hebben van al gauw enkele honderden meters, vertel mij dan maar eens waar exact de Flugwacheposten lagen. Zo liggen die van Oudega en Tjalleberd bv. absoluut niet op de goeie plek. Bovendien praten we over een momentopname (augustus '44) waardoor enkele posten onvermeld zijn omdat ze op dat moment of reeds buiten gebruik waren of nog in gebruik moesten worden genomen. Tot slot: volgens mij wordt in Wespennest alleen een Flugwachepost op het terrein van de Fliegerhorst Leeuwarden besproken.
Als de feiten anders liggen, verneem ik het graag.
Plaats reactie

Terug naar “Feldmässiger Ausbau bunkers”