Officiële benaming raam-raam-deur

Discussie over de Feldmassiger Ausbau bouwwerken (veelal licht uitgebouwde werken met (baksteen/beton)wanden tot 1 meter dik).
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Officiële benaming raam-raam-deur

Bericht door Danny »

Vergeef me voor de titel van m'n topic, maar om even voort te borduren op mijn quizvraag van enige tijd geleden. (viewtopic.php?f=88&t=804) Wat is nu eigenlijk de officiële benaming voor een dergelijk werkje. Het lijkt mij logisch dat er ook voor dit gestandaardiseerde bouwwerk een typenummer of iets in die richting moet bestaan. Ikzelf ben 'm bij mijn weten nog niet tegengekomen op kaartjes, maar misschien iemand anders wel? Een leuke uitzoekert dus. Ik ga zelf ook nog maar eens in de computer graven om te kijken of ik misschien iets gemist heb.

Gruss,

Danny
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
jan lugtmeijer †

Re: Officiële benaming raam-raam-deur

Bericht door jan lugtmeijer † »

Danny schreef:Vergeef me voor de titel van m'n topic,
Nou, met moeite :mrgreen: :ugeek:
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Officiële benaming raam-raam-deur

Bericht door Danny »

jan lugtmeijer schreef:
Danny schreef:Vergeef me voor de titel van m'n topic,
Nou, met moeite :mrgreen: :ugeek:
Haha, tja als we de officiële betiteling kunnen achterhalen, kunnen we dat gedrochtelijke woordplaksel uit de dikke van stahlen schrappen.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Klasio †

Re: Officiële benaming raam-raam-deur

Bericht door Klasio † »

Hoi Danny,

Behalve wat de officiele benaming is, is er dan ook nog de vraag welke bunker we nou precies bedoelen met de kreet 'raam-raam-deur'. Volgens mij als je kijkt naar het meest voorkomende raam-raam-deur bunkertje dan heeft deze een binnenmaat van 3,5 bij 3,75 meter. Maar, bijvoorbeeld op Terschelling kom je naast vele 3,5x3,75 ook dit soort bunkers tegen met de binnenmaat van 3,5 bij 5,75 meter. Afgaande van deze maten zou je verwachten dat de 3,5x3,75 een bunker voor 10 tot 12 man is en de 3,5x5,75 een bunker voor 15 tot 18 man?

Trouwens het is me ook op gevallen dat sommigen iedere Fa bunker met een deur en 2 ramen aanduiden als een 'raam-raam-deur', maar lijkt me dat de typische raam-raam-deur een breedte heeft van 3,5 meter?

Groeten, Klaas
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Officiële benaming raam-raam-deur

Bericht door Danny »

Hmm, ja daar heb je nog een punt. Dat zouden dan dus ook verschillende types moeten zijn. Ik zal binnenkort eens meten hoe diep die dingetjes in Katwijk bij Gerät Freya (Wn. 61H) zijn. Naar schatting inderdaad 3,75, maar ik kan er natuurlijk naast zitten.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Officiële benaming raam-raam-deur

Bericht door PdK »

Ha Danny,

Ik keek wel even op van je titel. Net nu ik de titel van dit hoofdonderwerp 'FA bunkers' heb verandert in "Feldmassiger Ausbau bunkers". (wegens de eerdere discussie omtrent de FA afkorting)

Maar over de types. Ik denk dat je niet over echt Atlantikwall types in het algemeen kan spreken als bij de VF en St werken. Maar regionaal komen veel ontwerpen met regelmaat terug. En is er dus sprake van een 'type'. Alleen de benaming van deze types was waarschijnlijk ook regionaal bepaald. Zelf kom ik nooit echt typenummers tegen, maar wel omschrijvingen. Dus een duidelijke kop met functie en eventueel voor hoeveel man of welk wapen.
Wanneer het type vaker voorkomt zie ik er wel eens de bouwlocatie(s) bij staan.
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Officiële benaming raam-raam-deur

Bericht door Ruud »

PdK schreef: Ik keek wel even op van je titel. Net nu ik de titel van dit hoofdonderwerp 'FA bunkers' heb verandert in "Feldmassiger Ausbau bunkers". (wegens de eerdere discussie omtrent de FA afkorting)
.
:roll:

Ongetwijfeld was ook zo'n werk gestandariseerd, echter kom ik op de planning voor de regio IJmuiden veelal tegen bunker voor 6 of 12 mann. Wat mij ook opvalt is dat de Marine in de regel dergelijke bunkers bouwde (qua ontwerp in de Festung vaak allemaal net iets anders). Dan zijn deze ontwerpen ook nog eens vroege bouw, later worden aan stellingen waar deze tpyen gebouwd zijn Vf Kuvers (bij)gebouwd.
Ik heb me overigens nooit verdiept in de stellingen elders, dus geen idee of dit type landelijke ook merendeels door de marine werd gebouwd. De HBP site heeft veel van deze typen op de site, dus een vergelijk is te maken.
g,Ruud
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Klasio †

Re: Officiële benaming raam-raam-deur

Bericht door Klasio † »

Hoi Ruud,

Die bunker op je tekening is denk ik niet een 'raam-raam-deur' type, maar een FA bunker met ook een deur en twee ramen.

Groeten, Klaas
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Officiële benaming raam-raam-deur

Bericht door Ruud »

Klasio schreef:Hoi Ruud,
Die bunker op je tekening is denk ik niet een 'raam-raam-deur' type, maar een FA bunker met ook een deur en twee ramen.
Groeten, Klaas
Je hebt gelijkt, de deur zit trouwens ook aan de verkeerde kant, oeps!
g,ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Officiële benaming raam-raam-deur

Bericht door tim »

opvallend is dat ook deze variant vanaf (zover ik gezien heb) zandvoort tot aan den helder voorkomt in heeres en marinestellingen.
luftwaffe zou ik effe moeten nachecken.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Whampsy
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 apr 2008, 21:23
Locatie: Vlieland/Harlingen

Re: Officiële benaming raam-raam-deur

Bericht door Whampsy »

Heeft er misschien ook iemand een voor/zijaanzicht met afmetingen van zo'n rrd'tje?
Laatst gewijzigd door Whampsy op 04 feb 2009, 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Officiële benaming raam-raam-deur

Bericht door ducatim901 »

Op kaartjes kom je geregeld de omschrijving Unterstand für 6 Mann en Unterstand für 9 mann tegen, dit is natuurlijk meer een functie omschrijving dan een typenummer natuurlijk, nu kan ik me voorstellen dat het bij sommige ontwerpen van bunkers aan een typenummer ontbrak, en dat er meer werd gekeken naar de functie van de bunker, mogelijk heeft te ontwerptekening van de bunker dan wel een tekeningnummer die we dan evt weer kunnen gebruiken als referentie naar de bunker maar tot op heden nog niet zoiets voor deze RDRRDRRDRDDDRRRDDRRDRDRDRRRDRDRDRDRDRDRDR-bunker gevonden.
Dat deze omschrijving ook kan duiden op anders vormgegeven bunkers is niet uitgesloten maar daar hebben we dan het BRV weer voor.
De bunkers zijn hoofdzakelijk gemaakt in de KVA's 347 I.D. (Schagen-KVA Schagen), 16Lw.Feld.Div (Amstelveen-KVA Amsterdam) en Bef.d.W.SS (Den haag/Scheveningen), in KVA Dordrecht werden dan weer veel Hartschers (tekening is te vinden in het boek van Jeroen Rijpsma en Peter Heijkoop) en anders soortige werkjes gebouwd (die soms wel gebaseerd zijn op de Hartschers maar b.v. geen toog constructie hadden).
Op Oostvoorne zijn dan weer geen Hartscherbunker gebouwd maar weer anderssoortige werken die ook in HvH te vinden zijn, de mogelijke oorzaak dat de werken en in de Festung HvH en in Oostvoorne te vinden zijn zit hem mogelijk in het feit dat Oostvoorne en HvH ooit één moesten zijn, overeenkomsten in uitvoering is in meer bunker(types) terug te vinden.
Door deze voorzien eenheid vielen de Festung en Oostvoorne mogelijk onder de zelfde eenheid die verantwoordelijk was voor de bunkerbouw.
Dat er in in het KVA waar de Bef.d.W.SS zat ook Unterstand für 6 en 9 Mann gebouwd zijn komt omdat deze werken vroeg in de oorlog zijn gebouwd en Den Haag en Scheveningen toen nog werden verdedigd door troepen uit KVA Amsterdam (kan zo snel even niet vinden welke divisie er voor de komst van de 16 Lw.Feld.Div. er gelegen was).
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Plaats reactie

Terug naar “Feldmässiger Ausbau bunkers”