Gestandaardiseerde Bunkers in Feldmässiger Ausbau

Discussie over de Feldmassiger Ausbau bouwwerken (veelal licht uitgebouwde werken met (baksteen/beton)wanden tot 1 meter dik).
Plaats reactie
pauldijkstra

Gestandaardiseerde Bunkers in Feldmässiger Ausbau

Bericht door pauldijkstra »

Beste collega's,

Zoals wij ondertussen wel weten zijn er veel bunkers in Feldmässiger Ausbau die gestandaardiseerd lijken (en naar mijn idee ook zijn). Er is al eerder gevraagd in Danny's schitterende topic of er ook een officiële benaming is voor de overbekende Bunker in Feldmässiger Ausbau (Raam-Raam-Deur; vergeef me!). Aangezien er naar mijn idee, zowieso in het KVA Schagen, veel meer bunkers voorkomen die in grote mate gebouwd zijn, en dus gestandaardiseerd kunnen zijn, zal ik middels dit nieuwe onderwerp proberen een kleine opsomming te geven over de door mij veelvuldig aangetroffen bunkers in Feldmässiger Ausbau.

Allereerst heb ik een aantal tekeningen uit het BRV geplukt en gescand en middels Duitse Lageplannen hier de (waarschijnlijke) benaming bijgezocht. Tijdens dit intensieve dagje bunkerbenamingen zoeken kwam ik tot wat leuke ontdekkingen.
Ik heb al eens eerder in een gesprek met iemand aangegeven dat er ook een 'Gefechtstand' in Feldmässiger Ausbau bestaat, die her en der langs de kust in bepaalde Widerstandsnester gebouwd is. In Camperduin (BRV Schoorl, cpx K) heb ik een dergelijke bunker uitgebreid kunnen onderzoeken. Het BRV heeft hier de schone benaming 'Schrijfbureaubunker', een bouwsel met twee kamertjes, aan gegeven. In het exemplaar in Camperduin trof ik (samen met Der Bunkermann) resten van K.E.V.-kasten en andere verbindingsapparatuur aan wat kan duiden op de 'belangrijkere' functie van de bunker binnen het W.N. Bij een beschouwing van Duitse overzichtskaarten van het Abschnitt Texel-Den Helder, maar ook van Abschnitt Bergen (Unter Abschnitt Schoorl) kwam ik in deze Widerstandsnester vaak een tekentje tegen dat duidt op het feit dat er een 'Gefechtstand' binnen het complex aanwezig was. 'Toevallig' kwam deze bunker (de 'Schrijfbureaubunker') ook in deze complexen voor, vreemd niet?
fa-bunkers0006.jpg
Naast deze 'Gefechtstand' komen er natuurlijk ook veel meer andere bunkers voor die iedereen wel zal herkennen. De overbekende entgiftungsbunker (met ein- und ausgang; staat in sommige bunkers nog bij deze ingangen op de muur)
fa-bunkers0004.jpg
Verder het overbekende 'Abort', de 'Verpflegungsbunker' en de 'Küche' die echt overal in het KVA Schagen voor komt. Ik ben benieuwd of jullie nog meer bunkers tegen zijn gekomen (of dezelfde als ik hier heb getoond). Zijn er van dergelijke bunkers ook al Duitse tekeningen terug gevonden? Ik ben benieuwd!

Groeten,

Paul
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Jeroen R.
Donateur
Donateur
Berichten: 164
Lid geworden op: 16 apr 2008, 12:45

Re: Gestandaardiseerde Bunkers in Feldmässiger Ausbau

Bericht door Jeroen R. »

Paul,
ongetwijfeld is er voor elke functie een standaard FA ontwerp. Men was al bezig met de Kustenverteidigung -> Neue Westwall, nog voordat er werd beschikt over Kuver- en VF-ontwerpen. Zo zijn er ook ook vuurleidingsposten van baksteen. In KVA Dordrecht zijn er veel gestandaardiseerde toogconstructies voor diverse functies, hiervan zijn Duitse plattegronden (op 1 vel heel klein getekend), liggen ergens in het NA. Echter niet voorzien van typenummer, wel functiebenaming.
gr. jeroen
Gebruikersavatar
Whampsy
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 apr 2008, 21:23
Locatie: Vlieland/Harlingen

Re: Gestandaardiseerde Bunkers in Feldmässiger Ausbau

Bericht door Whampsy »

Paul,
misschien ook wat om de aggregaatbunker die minimaal 4x is gebouwd in een aantal marineflakbatterijen aan je lijstje toe te voegen?
pauldijkstra

Re: Gestandaardiseerde Bunkers in Feldmässiger Ausbau

Bericht door pauldijkstra »

Hoi Jeffrey,
Daar is al een topic over, en ik ben van mening dat die bunker nou niet echt binnen dit overzichtje van kleine bunkers valt. Het is waarschijnlijk ook wel ietwat gestandaardiseerd. Mochten er meer mensen vinden dat ook die bunker aan dit lijstje toegevoegd moet worden, geef dan een gil!
Gr,
Paul
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Gestandaardiseerde Bunkers in Feldmässiger Ausbau

Bericht door Danny »

Tja, het is een gestandaardiseerd FA werkje.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Plaats reactie

Terug naar “Feldmässiger Ausbau bunkers”