Suomenlinna

Algemene discussie over Finse fortificaties
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bram
Berichten: 190
Lid geworden op: 11 jan 2009, 20:52
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Suomenlinna

Bericht door bram »

Heeft iemand enig idee welke kanonnen op Suomenlinna staan? Het lijkt op Krupp, maar dat is slechts op basis van foto's. Op de site http://www.suomenlinna.fi staat een filmpje waarbij je vanuit een helikopter over Suomenlinna vliegt. http://www.suomenlinna.fi/en/visitors_g ... r_material
Suomenlinna 11.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bram
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Suomenlinna

Bericht door Danny »

Dat lijkt een 24 cM. L/25 te zijn. Zie ook dit topic ter referentie:http://fortificatieforum.nl/viewtopic.php?f=35&t=2514. Sander heeft een 3D model van een dergelijk kanon gemaakt.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Suomenlinna

Bericht door svdb10 »

Hallo Danny en Bram,
Niet precies 24cm L25 maar een maatje groter: 28cm.
Er staan op Suomenlinna twee modellen door elkaar heen: orginele Krupp's (M1876 en M1877) en daarop lijkende kanonnen die door de Russische fabriek "Perm Ironworks" in licentie zijn nagebouwd (M1879). Jouw foto toont een van de Russische stukken (iets andere loop).
Maar het affuit van dit 28cm geschut is zo op het oog vrijwel identiek aan dat van het 'Nederlandse' 24cm L25 kanon (ook Krupp dus).
Vandaar dat foto's van deze kanonnen in Finland door mij intensief gebruikt zijn als referentie bij het maken van mijn 3D model. Goed gezien dus Danny!
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Suomenlinna

Bericht door svdb10 »

Hallo Bram,
Een paar weken geleden stelde je jouw vraag hier. Prompt hebben Danny en ik geprobeerd jou van een antwoord te voorzien. Persoonlijk zou ik het wel waarderen/netjes vinden als jij vervolgens even laat weten dat je het antwoord gelezen hebt en er iets aan hebt of zo...
Zie ook: viewtopic.php?f=58&t=2003

Maar misschien ben ik nu overdreven kritisch.
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Suomenlinna

Bericht door AvB »

Niet te snel conclusies trekken. Misschien is Bram door alle spamperikelen nog niet op het forum geweest.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Suomenlinna

Bericht door svdb10 »

AvB schreef:Niet te snel conclusies trekken. Misschien is Bram door alle spamperikelen nog niet op het forum geweest.
Uiteraard heb je helemaal gelijk. Was ook niet mijn bedoeling om heel hard over te komen hoor! Maar aangezien de andere thread waar ik aan refereer al zo'n 1,5jaar oud is meende ik wel enig recht van spreken te hebben ;)
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
bram
Berichten: 190
Lid geworden op: 11 jan 2009, 20:52
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Re: Suomenlinna

Bericht door bram »

Tja en nu is het al weer 1 september en reageer ik nu pas. Op de een of andere manier krijg ik geen bericht dat dit onderwerp nieuws bevat.
Ik wil idereen natuurlijk bedanken voor de reacties. Druk met van alles (slecht excuus) kijk niet elke dag op al mijn onderwerpen.
Fijn dat er mensen zijn die dit forum goed in de gaten houden.
Ik zal proberen mijn bezoeken kkorter op elkaar te laten volgen.
Bram
Gebruikersavatar
bram
Berichten: 190
Lid geworden op: 11 jan 2009, 20:52
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Re: Suomenlinna

Bericht door bram »

Ik heb zeker iets aan de reacties. Onze oud burgemeester dacht op Suomenlinna kanonnen gezien te hebben die gelijk zijn aan de finspong 24 IJzer. Dat is natuurlijk niet zo, maar op deze wijze heb ik meer "munitie" om terug te schieten.
Overigens is mijn dochter met vriendinnen recent naar Suomenlinna geweesten heeft daar foto's gemaakt. Als ik ze heb zal ik hier nog wat van die doto's plaatsen.
Overigens geeft zij niets met kanonnen of forten, maar op doorreis wilde ze iets leuks zien. Nu maar hopen dat de foto's leuk zijn ;)
Bram
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Suomenlinna Finland

Bericht door WimVe »

Mooie plaatjes uit finland. : Suomenlinna

Geen diee waar de topic beter qua tijdvak past.
Mag gewoon verplaatst worden.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Suomenlinna

Bericht door AvB »

Hadden we zelfs al een topic voor Wim! :D
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
bram
Berichten: 190
Lid geworden op: 11 jan 2009, 20:52
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Re: Suomenlinna

Bericht door bram »

Het is even geleden dat het laatste bericht hier geplaatst is, maar volgend jaar begin mei hoop ik Suomenlinna te bezoeken. De reis is geboekt.
Bram
Gebruikersavatar
bram
Berichten: 190
Lid geworden op: 11 jan 2009, 20:52
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Re: Suomenlinna

Bericht door bram »

Vandaag een bezok gebracht aan Suomenlinna. Zeer indrukwekkend. Na een bezoek van ruim 6 uur nog zeker niet het idee alles te hebben gezien. Het Suomenlinna museum gezien, daarna een rondleiding in het Engels gevolgd en tot slot zelf rond gelopen om gemiste locatise nader te bekijken en meer tijd voor het maken van foto's.
Rondom de geschutsbeddingen zijn veel schuilplaatsen en kruitkamers gewoon open en dus te bekijken. Ook veel kazematten gezien en bekeken.
Op verschllende plaatsen in verschillende kanonkelders gezien waarbij het leek alsof er schietgaten waren voor het kunnen bestrijken van een neven gelegen kanonkelder. Schietgaten voor musketten.

Veel Russisch geschut gezien. Als we terug zijn in Nederland hoop ik wat foto's hier te posten.
Bram
Joop Schreuder †

Re: Suomenlinna

Bericht door Joop Schreuder † »

Bram,

Ik ga in Juli/Augustus naar Finland, hou me aanbevolen voor een paar goede tips....

Greetz,

Joop.
Plaats reactie

Terug naar “Finland”