Atlantikwallplatform

Overige landen welke (nog) niet in de lijst voorkomen. Of stel hier niet land gebonden vragen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Atlantikwallplatform

Bericht door Ruud »

Wie is er bekend met het project Atlantikwallplatform, wie werkt hieraan mee en wat is je ervaring/mening. Evt. via een PM.
Dank!
g,Ruud

(Anti-)Atlantische gedachte?
Duitsland maakte in 1940 de Noordzee van Gefängnis –het trauma van de Eerste Wereldoorlog- tot Deutsche Seestrasse. De slag om England und der Atlantik werd echter niet gewonnen. Na de inval in Rusland werd als rugdekking in het westen de Atlantikwall gebouwd. Wat is de betekenis van dit internationale omstreden erfgoed voor de culturele, ruimtelijke en maatschappelijke agenda van de 21e eeuw?
Met de website atlantikwallplatform.eu wordt de hele Wall over het voetlicht gebracht. Niet alleen als reeks afzonderlijke Festungen, Verteidigungsbereiche, Stützpunktgruppen, Seezielbatterien en Walzkörpersperren, maar als grootste Duitse bouwproject tijdens de oorlog. En niet alleen als militair bouwwerk op zichzelf, maar gezien in zijn ruimtelijke context, met de gevolgen tijdens én na de oorlog voor landschap en stedenbouw. En met extra aandacht voor de onderbelichte gevolgen voor de samenleving, toegespitst op de thema’s evacuatie en terugkeer » Projecten 93, 95

Bron: http://www.lopendezaken.eu/nieuws.php" target="_blank
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Atlantikwallplatform

Bericht door wattman »

Ik heb hier ooit met Koos Bosma over gesproken. Geen idee of er werkelijk iets is gebeurd tot nu toe. Ik dacht dat juist de bedoeling was dat ook organisaties die locaal kennis hadden inbreng zouden hebben.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Atlantikwallplatform

Bericht door Remco de Goede »

Wel geinig dat als je op het linkje atlantikwall.eu drukt je op de site van Raphael terecht komt (bunkerpictures).

Weet jij hier evt meer van Raphael?
pauldijkstra

Re: Atlantikwallplatform

Bericht door pauldijkstra »

Remco de Goede schreef:Wel geinig dat als je op het linkje atlantikwall.eu drukt je op de site van Raphael terecht komt (bunkerpictures).

Weet jij hier evt meer van Raphael?
Remco,
De link van het platform is http://www.atlantikwallplatform.eu" target="_blank ...
Gebruikersavatar
bunkerpictures
Berichten: 287
Lid geworden op: 14 feb 2008, 14:41
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Atlantikwallplatform

Bericht door bunkerpictures »

Ruud,

Ik ben op de hoogte met deze activiteiten en heb al enige tijd contact met hen. Zover ik kan overzien is het een zeer interessant gebeuren met veel bekende namen uit binnen en buitenland die er aan meewerken.

Groet Raphael
Plaats reactie

Terug naar “Overige (vragen)”