Bunkers in Turkije

Overige landen welke (nog) niet in de lijst voorkomen. Of stel hier niet land gebonden vragen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
luchtkastelen40-45
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 apr 2013, 11:30
Locatie: NL

Bunkers in Turkije

Bericht door luchtkastelen40-45 »

Na 3 1/2 jaar USA ben ik nu weer voor langere tijd uitgezonden naar een project in Turkije. Tijdens een eerste rit in de omgeving ten westen van Istanbul viel mijn oog toevallig - echt waar! - op enkele bunkers naast de autoweg. Terugzoekend op Google maps lijkt er op ca. 25 km ten westen van de Bosporus een linie van fortificaties en bunkers te liggen, noord-zuid tussen het Durugol-meer bij Yassioren tot het meer bij Buyukcekmece. Strategisch gezien heel logisch.
Natuurlijk kriebelt het beton en ga ik e.e.a. van dichter bij onderzoeken, maar ik ben ook benieuwd of iemand me alvast theoretisch-historisch wijzer kan maken? Welke periode kan ik hier verwachten? Vóór WOI? WOII? Koude oorlog? Of - gelet op de geschiedenis - van alles een beetje? Ergens info van bekend? Literatuur? Of iemand ooit eerder op vakantie geweest en "toevallig" wat beton gespot?
Wie helpt me de zomer door met wat Turks beton?

Groet, René D.
BunkerOwner

Re: Bunkers in Turkije

Bericht door BunkerOwner »

7 keer in Turkije geweest, diverse regio's.
De enige bunker die ik er ooit heb gezien was WOII gerelateerd.
Kan hier verder weinig zinvols over zeggen.

Ik spreek Turks, dus mocht je info van daar nodig hebben en je wilt het in het Turks brengen/vragen, just give me a sign ;)
Gebruikersavatar
luchtkastelen40-45
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 apr 2013, 11:30
Locatie: NL

Cakmak Linie (Turkije)

Bericht door luchtkastelen40-45 »

Na grondige kaartstudie (leve GE!) en enkele weekenden veldbezoek, beginnen de proporties van de beide bunkerlinies in het Europese deel van Turkije me een klein beetje duidelijk te worden; in één woord: geweldig! Had nooit verwacht hier geconfronteerd te worden met 250 (!) bunkers; vele toegankelijk en een enkeling nog met originele details als deuren en schootsveldinstructies.

Vooruitlopend op specifieke vragen, hier eerst een globale samenatting van wat ik tot nu toe heb gevonden in de omgeving van de Cakmak Linie:

Kort historisch overzicht:
Allereerst zijn er de restanten van de Muur van Anastasia (zie Wikipedia), een Byzantijnse verdedigingsmuur uit ca. 500 n.Chr. die op 65 km ten westen van Istanbul van de Zwarte Zee tot de Zee van Marmara.
Later is in de Ottomaanse tijd ca. 25 km verder oostelijk een gordel van (aarden) forten aangelegd op de heuvels tussen het Terkos-meer en het meer bij Buyukcekmece. Deze zijn in de periode 1850-1900 verder uitgebouwd en hebben als Catalca Linie een belangrijke rol gespeeld bij het afslaan van de Bulgaarse aanvallen in 1913.
In WWI vochten de Turken tegen de Fransen en Engelsen en kozen daarvoor de zijde van Duitsland en Oostenrijk. In de Dardanellen kregen de Turkse kustforten het zwaar te verduren. De Catalca Linie was wel bezet, maar niet aangevallen.
In de aanloop naar WWII hebben de Turken (formeel neutraal) de Catalca Linie gemoderniseerd. Onder bevel van Generaal Cakmak (vandaar de naam Cakmak Linie) werden met Duitse hulp moderne bunkers gebouwd.
Deze bunkerlinie is ook tijdens de Koude Ooorlog In gebruik gebleven. Daarna is de linie opgeheven, zijn de militaire zones grotendeels vrijgegeven en de bunkers leeggesloopt en verlaten.
nb.: Over de periode na 1913 heb ik geen literatuur of bronnen gevonden, anders dan enkele korte berichten op forums.

Inrichting en bunkers:
De bunkers in de Cakmak Linie liggen tussen het Terkosmeer in het noorden en het meer van Buyukcekmece in het zuiden. In dit vlakke en laagliggende gebied loopt een riviertje met zijtakken. Direct achter dit riviertje ligt de eerste verdedigingslijn, bestaande uit (tank)grachten, muren en hindernissen met op regelmatige tussenafstand zware bunkers en een achterdekking van lichtere bunkers. Daarachter liggen een vergelijkbare tweede en derde verdedigingslijn en enkele versterkte stratische locaties.
Achter de rivier (oostzijde) loopt het dal met de bunkerlinies over in een heuvellandschap, waar de oudere forten liggen en waar ook talloze artillerieposities zijn terug te vinden.

Tot nu toe heb ik ca. 150 (zware) bunkers in GE kunnen vinden en een deel daarvan in het veld bezocht. Het betreft meest flankerende bunkers (enkel of dubbel) met een combinatie van veld- of antitank geschut en zware mitrailleurs, plus lichte mitrailleurs voor nabijverdediging. Betondikte lijkt ca. 2,0 m voor dak en frontwanden en ca. 1,0 m voor de "open" zijde. Er is sprake van een aantal standaard-typen. De vorm en indeling van de bunkers vertoont m.i. sterke overeenkomsten met de Maginotlinie.
De lichtere ondersteunende bunkers zijn grote aantallen kleine mitrailleurposten en trapeziumvormige dekkingen voor veldgeschut.
De artillerieposities bestaan meest uit 4 open opstellingen op een rij, nu nog herkenbaar als een rijtje bossages of aan de bijbehorende munitiebunkertjes.

Bolayir Hatti:
Op de landengte naar de Dardanellen ligt ten noorden van Gelibolu (Gallipoli) een vergelijkbare land-linie; enkele oude aarden forten en een meervoudige bunkerlinie met (tank)grachten en achterliggende artillerieposities in de heuvels. Hier heb ik ca. 100 (zware) bunkers in GE gevonden (nog niet bezocht) van vergelijkbare typen als de Cakmak Hatti.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Bunkers in Turkije

Bericht door tim »

Mooi René!
Lijkt inderdaad wel op maginot.. aspergeversperring ook mooi
Is er bij jou iets bekend of er mijnenvelden voor hebben gelegen?

Gr, Tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
luchtkastelen40-45
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 apr 2013, 11:30
Locatie: NL

Re: Bunkers in Turkije

Bericht door luchtkastelen40-45 »

Mijnenvelden? Met Duits advies? Vast wel... maar ik weet het niet. Heb überhaupt nog weinig info over deze bunkers in Turkije gevonden. Is begrijpelijkerwijs een onbekend en onbemind onderwerp. Grote gebieden in deze linies waren tot voor kort zelfs nog militair gebied, dus letterlijk en figuurlijk een "no-go".

Werden in de Koude Oorlog overigens ook nog (statische) mijnenvelden gebruikt? Kan je mijnenvelden zolang "goed" houden zonder dat ze door de natuur worden overwoekerd? Gras maaien lijkt me een pijnlijke zaak...

Maar ik zal volgende keer niet te hard stampen als ik er weer rondloop ;-)
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: Bunkers in Turkije

Bericht door rony »

Mooi! Zijn daar ook blokken die met elkaar ondergronds verbonden zijn zoals in de M.L?
I'll Come Back.
Gr
rony.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Bunkers in Turkije

Bericht door tim »

Ik heb er geen documentatie over, maar ik weet wel dat mijnen na te lang liggen onbetrouwbaar werden.
Aan de kust natuurlijk helemaal, maar ik kan me voorstellen dat fijn zand ook geen positieve invloed op de drukontsteker heeft.
Later (denk aan cambodja) werden betere materialen gebruikt waardoor mijnen jaren later nog een gevaar vormen :(

Opvallend feitje : maandelijks komen wereldwijd 700 kinderen om door landmijnen!
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
luchtkastelen40-45
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 apr 2013, 11:30
Locatie: NL

ID? Pantserplaat bunkers Turkije

Bericht door luchtkastelen40-45 »

In de flankerende bunkers van de Cakmak Linie (zie eerder bericht in deze serie) kom ik vaak onderstaande geschutsopening tegen. De afwerking van de buitenkant lijkt te wijzen op vlakbaangeschut met een kleine elevatie en een vrij grote azimuth (bijna 60°). Aan de binnenzijde is een pantserplaat aanwezig met boutgaten. Het lijkt erop dat een stuk geschut met een verticale as kon worden ingehangen?

Mijn vraag: wat voor soort/type geschut hoort hierbij?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
luchtkastelen40-45
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 apr 2013, 11:30
Locatie: NL

ID? Luik bunkers Turkije

Bericht door luchtkastelen40-45 »

Eveneens in een aantal flankerende bunkers in de Cakmak Hatti ben ik onderstaand luik tegengekomen in verschillende staat van gaafheid dan wel ontbinding.

Het betreft een stalen luik met afmeting ca. 1,0 x 1,0 m dat als een raam in twee delen naar buiten openklapt. De opening wijst in dezelfde richting als de hoofdbewapening (kanon en zware MG). Aan de binnenzijde is een gootvormig profiel aanwezig (zie foto) om de gesloten luiken te borgen, maar het lijkt of hierop ook iets uit het geopende luik naar buiten kan worden geschoven?

Achter het luik is slechts een kleine ruimte (2,0 x 2,5 m) aanwezig, met alleen een kleine binnendeur of luik naar de rest van de bunker en vaak ook nog 1 of 2 openingen voor een lichte mitrailleur voor nabijverdediging. In enkele gevallen was zelfs sprake van een aparte mini-bunker met alleen dit luik en 2 of 3 MG-openingen, die (later?) tegen de hoofdbunker aan gebouwd.

Bijgaand een aantal foto's van het betreffende luik.

Mijn vraag: Wat was de functie van dit luik? Welk wapen hoort hierbij?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Bunkers in Turkije

Bericht door ErwinZ »

Mooi hoor!
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Bunkers in Turkije

Bericht door AvB »

Mooie research! Helaas is er geen Duits Denkschrift over de Turkse verdedigingswerken (toch?).
Zou het luik een afsluiting voor een zoeklicht kunnen zijn?
Nicht ärgern - Nur wundern!
michel
Berichten: 44
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:24

Re: Bunkers in Turkije

Bericht door michel »

Hallo Rene,

In een Duits artikel is de lijn net buiten Istanbul bekend als Catalca Line of Tschataldscha Line. Dat gebied was tot het einde van de koude oorlog verboden gebied voor buitenlanders. Als je op Google kijkt zie je ook vele kazernes en depots. Een aantal zijn verlaten. Bij een van de kazernes stond destijds een enorme Canon de 240 modèle 1884 (Bourges).

De linie bij de ingang van het Gallipoli schiereiland is de Bolayir Line. Op het smalste deel lagen drie forten. Het grootse fort, Yildiz Tabya (ook bekend als Fort Napoleon) kun je goed op Google zien. Daarom heen liggen modernere (30er jaren) overdekte geschutsbeddingen (meestal vier, die samen een batterij van licht veldgeschut vormen). Yildiz Tabya is dezelfde bouwstijl als de forten uit Edine.

Potentiële landingskusten in de punt van het Gallipoli schiereiland zijn ook rijkelijk voorzien van bunker. Meestal klein, soms groot. Enkele kun je makkelijk op Google vinden.

In de punt van het Gallipoli schiereiland en daar tegenover aan de Aziatische zijde zijn nog moderne batterijen te vinden die hun origine hebben in het Interbellum, WOII en zijn zelfs tot in de koude oorlog gebruikt. Het geschut staat er in een aantal gevallen nog. Zie deze link: http://www.gallipoli.com.tr/gallipoli_b ... relics.htm


Groet,
Michel van Best
Plaats reactie

Terug naar “Overige (vragen)”