Generalfeldmarschall Rommel doet Callantsoog aan.

De Stützpunktgruppe Callantsoog & Freie Küste tot Stp.Gr. Petten
Plaats reactie
Panzerfaust

Generalfeldmarschall Rommel doet Callantsoog aan.

Bericht door Panzerfaust »

Alweer zo'n tien jaar geleden zag ik een foto van Rommel op inspectie ronde langs de Atlantikwall. http://www.hetopenboek.nl/htm/generaalrommel.htm Zie ook hier de discussie over de locatie.
Bij navraag in Den Helder of iemand ook wist waar de foto genomen was, kreeg ik te horen dat sommige de hele Noord-Hollandse kuststrook hebben afgereden, om deze plek te traceren. Altijd tevergeefs.

Totdat er twee fotos op Ebay werden aan geboden. ( Waarvan een nu in mijn bezit ) De foto's hadden gelijk mijn aandacht, omdat ik Callantsoog herkende. Ook de typische huisjes aan de rechterkant van de weg hadden mijn aandacht, omdat ik die van de foto met Rommel herkende.
Daarna even via het internet oude foto's van Callantsoog opgezocht en jawel hoor, het was Callantsoog waar deze foto van Rommel genomen was.

Groeten, Ron
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Generalfeldmarschall Rommel doet Callantsoog aan.

Bericht door AvB »

Welkom op het forum Ron!
Mooi staaltje research. En een prachtige foto met die Lewis mitrailleur! :shock:
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Generalfeldmarschall Rommel doet Callantsoog aan.

Bericht door tim »

Hoi Ron,
weet je de datum van de foto's die je op ebay hebt gekocht?
het lijkt erop dat de open opstelling op jouw foto's de flugwache ADAM (amsterdam) 27 is!
deze flugwache was bewapend met een L.M.G., en lag in widerstandnest 23cHL, en in 1943 in stutzpunkt XIII M.H.L. (waar ook batterie Callantsoog lag).

jouw foto's dateren volgens mij van voor de tijd dat batterie Callantsoog er was.

gr, Tim
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Generalfeldmarschall Rommel doet Callantsoog aan.

Bericht door tim »

het suffix F achter L.M.G. staat voor fransozisch, maar ten tijde van de foto kan er natuurlijk een ander wapen (de lewis) in de fluwa hebben gestaan.
later in de oorlog is de feldmassige uitkijkpost vervangen door zo'n ''fluwa tobruk''.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
jvth
Berichten: 62
Lid geworden op: 12 dec 2010, 09:59
Locatie: Den Helder

Re: Generalfeldmarschall Rommel doet Callantsoog aan.

Bericht door jvth »

Het betreft een inspectietocht op vrijdag de 24 maart 1944.
Tijdens Tweede Wereldoorlog was de Duitse commandant van de Heersgruppe B, Generalfeldmarschall Erwin Rommel, van 5 november 1943 tot 17 juli 1944, onder andere verantwoordelijk voor de bouw van de Atlantikwall. Tijdens één van zijn 26 inspectiereizen bezocht hij op 24 maart 1944 het V.B. Den Helder en Callantsoog, als onderdeel van het K.V.A. Schagen.
Dat de inspectie nogal wat voeten in de aarde zou hebben, was niet alleen te wijten aan het korte tijdsbestek maar ook aan het tot twee keer toe wijzigen van de bezoekdatum.

Jan
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Callantsoog”