Kazamat in twee delen

Algemene en overige onderwerpen m.b.t. de wereldoorlogen en fortificaties
Gebruikersavatar
duracel konijn
Berichten: 312
Lid geworden op: 10 mar 2009, 13:48
Locatie: Appingedam (gr.)

Kazamat in twee delen

Bericht door duracel konijn »

Gewoon een vraag?, weet iemand waarom twee,(of meer) van de kazamatten bij Den Oever uit twee delen bestaat,
deze zitten aan elkaar vast met een soort Teer laag er tussen?
Zie foto's
Groeten

Wolter
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Achtung! Feind Hört Mit!
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Kazamat in twee delen

Bericht door The Viking »

Ha Wolter...,

Wellicht is de ondergrond wat instabiel. Bunkers werden bijna nooit onderheid en stonden dus op een grote plaat beton. Als de ondergrond wat zachter is, veen, klei etc. zouden ze tot deze vorm van bouwen kunnen zijn overgegaan. Door het in twee gedeelten te bouwen verminder je de kans op scheuren. Werd vroeger wel vaker gedaan toen er nog niet geheid werd. Dit zou een redelijke verklaring kunnen zijn.

Groet Gertjan 8-)
BunkerOwner

Re: Kazamat in twee delen

Bericht door BunkerOwner »

Mij lijkt juist dat een constructie uit één geheel veel steviger is... :roll:

Met de bewapening die gebruikt is voor de bunkers die tussen 1950 en 1990 zijn gebouwd lijkt dit me sowieso het geval.
Deze breuk gaat niets 'overleven' (directe hit van conventionele bommen of een 'near-hit' van een atoombom).
Daarnaast lijkt me dit een zogenaamde 'drijvende' bunker... die hebben geen fundering nodig.

Edit: dit is allemaal nog pre 1939 natuurlijk....
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Kazamat in twee delen

Bericht door Ruud »

loopt die naad (dilatatievoeg) wel door tot in de bunker? afgaande op de foto's lijkt het meer een soort goot voor een aardgeleider oid.
lijkt me sterk dat een bunkers, zelfs een Nederlandse, uit twee losse elementen bestond (incl. dak).
wat zeggen de (bouw/bunker)tekeningen?
g,Ruud
Laatst gewijzigd door Ruud op 22 aug 2010, 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: Kazamat in twee delen

Bericht door Rene Ros »

Voor zover mij is verteld is dit een zgn. dilatatievoeg, zoals ook bij lange civiele gebouwen wel bestaat. Het doel is om de uitzetten en krimpen door temperatuurverschillen op te vangen en scheuren te voorkomen.
Vermoedelijk hebben na-oorlogse dit niet omdat de betonsamenstelling anders is? Theorietje om mee te gaan zoeken of herinneringen naar boven te halen.

René
BunkerOwner

Re: Kazamat in twee delen

Bericht door BunkerOwner »

Ben al druk doende mensen te vinden die tussen 1954 en 1956 aan de bouw van mijn bunker hebben gewerkt. Mensen die destijds rond de 25 waren zijn inmiddels rond de 80...dus ik heb haast ;)

Ik weet dat de genie Bergen op Zoom zelf ook actief mee heeft gewerkt aan het storten. Ook deze is nog geheel met de hand en kruiwagens gestort en het schijnt een gigantische rij betonmolens te zijn geweest.

Ik vraag me af in hoeverre het weer invloed gehad zal hebben op het uitzetten of inkrimpen van dergelijke betonnen constructies. Ook de Duitse bijvoorbeeld. Kan me bijna niet vorstellen dat het echt invloed had. Van de andere kant... bevroren water kan in een kiertje al flinke gevolgen hebben. :?
Gebruikersavatar
arwanda1465
Berichten: 108
Lid geworden op: 11 jan 2009, 20:44

Re: Kazamat in twee delen

Bericht door arwanda1465 »

Kazematten met een lengte van 30 meter of meer werden in twee delen gestort om
krimpscheuren te voorkomen en voorzien van een dilatatievoeg (Werken IX en X Den Oever).

Bron:

Kustversterkingen 1900 - 1945
Drs. J.R. Verbeek
Schuyt & Co, Haarlem, 1989, pagina 245.

Mvg, André
Laatst gewijzigd door arwanda1465 op 24 aug 2010, 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Alles sal reg kom as ons almal ons plig doen
BunkerOwner

Re: Kazamat in twee delen

Bericht door BunkerOwner »

Duidelijk!
En bevreemdend toch wel...
Gebruikersavatar
duracel konijn
Berichten: 312
Lid geworden op: 10 mar 2009, 13:48
Locatie: Appingedam (gr.)

Re: Kazamat in twee delen

Bericht door duracel konijn »

Ok, Ik vind tot dusver alles nog begrijpelijk.
ik dacht zelf eerst aan een verandering tijdens de bouw/constructie van deze kazamatten, maar waarom hebben zij dit niet allemaal!.
het is mij maar bij twee opgevallen!, er zouden er gerust meer kunnen zijn, maar ze heben het zeker niet allemaal!.
Bedankt en de groeten!

Wolter
Achtung! Feind Hört Mit!
Gebruikersavatar
duracel konijn
Berichten: 312
Lid geworden op: 10 mar 2009, 13:48
Locatie: Appingedam (gr.)

Re: Kazamat in twee delen

Bericht door duracel konijn »

Ruud schreef:loopt die naad (dilatatievoeg) wel door tot in de bunker? afgaande op de foto's lijkt het meer een soort goot voor een aardgeleider oid.
lijkt me sterk dat een bunkers, zelfs een Nederlandse, uit twee losse elementen bestond (incl. dak).
wat zeggen de (bouw/bunker)tekeningen?
g,Ruud
Ik moet je deze vraag schuldig blijven, het is mij binnen! niet! opgevallen!
MVG

Wolter
Achtung! Feind Hört Mit!
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Kazamat in twee delen

Bericht door Ties »

Het betreft alleen de combinatie van mitrailleur/zoeklicht kazemat waar dit te vinden is, misschien dat hier wat info uit te halen is.
Een grijs verleden...
Joop Schreuder †

Re: Kazamat in twee delen

Bericht door Joop Schreuder † »

Een dilatatievoeg wordt in grote bouwkundige constructies toegepast om structurele schade door te grote trek- en drukspanningen in de constructie te voorkomen. Deze krachten ontstaan tijdens het uitharden van het beton en door natuurlijke temperatuurwisselingen in de constructie na het uitharden.

Echter bij kazematten was een nog belangrijker reden voor het aanbrengen van goede dilatatievoorzieningen.
Onderstaand een gedeelte uit het befaamde boek van onze eigen (bunker)betondeskundge Kol. bd. P. W. Scharroo

De meeste kazematten en bunkers in Nederland zijn overigens gewoon onderheid, met name kanonkazematten zijn voorzien van een jukfundering met schoorpalen, enerzijds om de krachten van het interne geschut op te vangen, anderzijds om de kracht van een inslaande granaat naar de ondergrond af te leiden.

Greetz,

Joop
Dilatatie.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kazamat in twee delen

Bericht door AvB »

Ties schreef:Het betreft alleen de combinatie van mitrailleur/zoeklicht kazemat waar dit te vinden is, misschien dat hier wat info uit te halen is.
Er zijn meerdere kazematten bij Den Oever met een dilatatievoeg.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Kazamat in twee delen

Bericht door Ties »

Aah toch wel, ik had het maar bij twee gezien.
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Kazamat in twee delen

Bericht door The Viking »

Joop Schreuder schreef:De meeste kazematten en bunkers in Nederland zijn overigens gewoon onderheid, met name kanonkazematten zijn voorzien van een jukfundering met schoorpalen, enerzijds om de krachten van het interne geschut op te vangen, anderzijds om de kracht van een inslaande granaat naar de ondergrond af te leiden.
Ha Joop...,
Is dit zo, ik heb altijd gedacht en begrepen dat de meeste Duitse bunkers op een grote plaat beton staan? Net als een hoop vooroorlogse gebouwen drijven deze eigenlijk op een grote plaat beton. Daarentegen kan ik me wel voorstellen dat de grotere bouwwerken, zoals de kustartillerie bouwwerken als op de Beer bijvoorbeeld, onderheid zouden zijn. Ik vind dit wel interessant en daar wil ik wel een meer van weten. Heb jij ooit heimachines gezien op foto's?
Gr. Gertjan
Meer weten over Maassluis gedurende de bezetting? Kijk dan eens op: http://wo2maassluis.tumblr.com
Plaats reactie

Terug naar “Algemene Onderwerpen”