Terminologie

Algemene en overige onderwerpen m.b.t. de wereldoorlogen en fortificaties
Plaats reactie
fortwestervoort

Terminologie

Bericht door fortwestervoort »

wie weet wat feldmässig en regelbau betekent? ik kom het enorm veel tegen bij foto's en kan er niks bij bedenken.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Terminologie

Bericht door PdK »

Ha Robin,

Ik zal van je vraag meteen een breder onderwerp maken. Of anders gezegd een Terminologie, waarin meer vragen kunnen komen naar begrippen/afkortingen/termen. Want ik kan me voorstellen dat meer leden, of met name bezoekers van het forum soms het spoor bijster raken.

Onderstaande maakte ik langer geleden voor het Atlantikwall Museum in Hoek van Holland. Hier zitten waarschijnlijk nog enkele fouten in, dus verbeteringen aanvullingen zijn natuurlijk altijd welkom.

Bp. Afkorting van Baupunkt - Bouwlokatie. Een bouwlokatie kon meerdere Widerstandsnester of Stützpunkte omvatten
Eingangsverteidigung Ingangsverdediging. Het schietgat welke zich in de bunker tegenover de ingang bevind. Van hier uit kan de ingang met geweervuur worden verdedigd.
Feldmäßig Veldwerken van een lichte, niet bomvrije sterkte. Vaak opgebouwd uit metselwerk, hout of andere middelen.
Festung Vesting. De hoogste status dat een gebied kon krijgen. Deze status werd enkel verleend aan belangrijke strategische punten als rondom grote havens. In Nederland werden IJmuiden, Hoek van Holland en het eiland Walcheren tot Festung verklaard.
F.H. Afkorting van Feld Haubitze - Veldhowitzer.
F.K. Afkorting van Feld Kanone - Veldgeschut
Fla: Afkorting van Flugzeugabwehr - Luchtafweer
Flak. Afkorting van FlugzeugAbwehrKanone - Luchtafweergeschut
Formstein Geprefabriceerde betonnen bouwstenen. In plaats van houten planken kon de bekisting van een bunker in aanbouw uit deze blokken worden opgebouwd.
H: Afkorting van Heer; Landmacht
Hako Afkorting van Hafenkommandant - Havencommandant
H.K.A.A. Afkorting van Heeres Küsten Artillerie Abteilung - Afdeling kustartillerie van de landmacht
H.K.B. Afkorting van Heeres Küsten Batterie - Kustbatterij van de landmacht
Höckerhindernisse Een anti-tankversperring (Panzersperre) opgebouwd uit hoekige opstaande tanden van gewapend beton. Worden in het Nederlands ook wel drakentanden genoemd.
Kazemat Nederlandse benaming voor een verdedigingswerk/bunker, opgebouwd uit gewapend beton.
Ksb. Afkorting van Kabelschaltbrunne. Versterkte kabelput voor de onderlinge verbindingen m.b.t. communicatie tussen de stellingen. Veelal gedeeltelijk of geheel onder het maaiveld gebouwd.
Kst. Afkorting van Kabelschaltstelle - ST Bunker voor de onderlinge verbindingen m.b.t. communicatie tussen de stellingen.
Kernwerk Citadel, deel van een vesting welke apart verdedigd moest kunnen worden. Hier moest men zich tot op het laatst kunnen terugtrekken om een overgave zoveel mogelijk te kunnen rekken.
Kw.K. Afkorting van Kampfwagen Kanone - Een kanon oorspronkelijk ontworpen voor tanks.
L Afkorting van Luftwaffe; Luchtmacht
Luftwaffe Luchtmacht
Leitstand Vuurleidingspost, Hier worden de posities van de vijand bepaald en doorgegeven.
M Afkorting van Marine
M.A.A. Afkorting van Marine Artillerie Abteilung - Afdeling artillerie van de marine.
MarKoStand Afkorting van Marine Artillerie KommandoStand - Commandobunker van de afdeling artillerie van de marine.
M.Fl.A. Afkorting van Marine Flak Abteilung - Afdeling luchtdoelartillerie van de marine
M.Fl.B. Afkorting van Marine Flak Batterie - Batterij luchtdoelartillerie van de marine.
M.G. Afkorting van Machinengewehr - Machinegeweer.
M.K.B. Afkorting van Marine Küsten Batterie - Batterij kustartillerie van de marine.
Neue Westwall Eerste benaming voor de duitse verdedigingslinie langs de kust van de Atlantische oceaan en de Noordzee, later bekend als Atlantikwall
Pak Afkorting van PanzerAbwehrKanone - Anti-tankkanon.
Panzersperre Versperring tegen pantservoertuigen.
Panzermauer Betonnen Anti-tankmuur.
Regelbau Gestandaardiseerde bunkers. De ontwerpen werden genummerd en gecatalogiseerd. De bunkers uit de 600 serie zijn speciefiek ontworpen voor de Atlantikwall.
Ringstand (Betonnen) open positie voor mitrailleur.
Scharte Geschutsopening.
Schartenturm Stalen pantserkoepel met opstelling voor één of meerdere mitrailleurs.
S.K. Afkorting van Sonder Konstruktion - Een van de Regelbau afwijkende bouw.
St. Afkorting van Ständige ausbau - Ook wel Festungsmaßig genoemd. Bomvrije bunkers met een dakdikte van minimaal 2 meter gewapend beton.
Steckträgersperre Een snel op te werpen wegversperring (Panzersperre) gevormd door zware stalen I balken. Deze demontabele balken stonden na plaatsing schuin omhoog uit de straat of betonnen fundering.
Stp. Afkorting van Stützpunkt - Steunpunt. Opgebouwd uit een batterij of een gebied bestaande uit meerdere Widerstandsnester.
V.B. Afkorting van Verteidigungsbereich - Na 'Festung' de op één na hoogste status voor een verdedigd gebied.
V.F. Afkorting van Verstarkt Feldmäßige Ausbau - Versterkte veldstelling van metselwerk of beton met een maximale dakdikte van 1,5 meter gewapend beton
(Trink)Wasserbehälter Opslag voor (drink)water
Wasserpanzergrabe Anti-tankgracht
Walzkörpersperre Wegversperring (Panzersperre) bestaande uit twee zware kantelbare betonnen blokken, opgesteld aan beide zijden van een weg of spoor.
W.B.N. Afkorting van Wehrmachtsbefehlshaber in den Niederlande - Militaire bevelhebber in Nederland
W.n. Afkorting van Widerstandsnest - Weerstandskern. Een groepering van verdedingswerken


Tevens een goede aanvulling op deze lijst is de terminologie van WN2000
http://home.tiscali.nl/bunkerarchief/al ... l_wrdn.htm
fortaandenvechten

Re: Terminologie

Bericht door fortaandenvechten »

afwachtingsruimte, wat wordt daar meebedoelt.
jan lugtmeijer †

Re: Terminologie

Bericht door jan lugtmeijer † »

fortaandenvechten schreef:afwachtingsruimte, wat wordt daar meebedoelt.
Een ruimte om in af te wachten :ugeek:
Gebruikersavatar
Janus X
Berichten: 714
Lid geworden op: 15 nov 2009, 02:28
Locatie: Koudekerke (zld)

Re: Terminologie

Bericht door Janus X »

fortaandenvechten schreef:afwachtingsruimte, wat wordt daar meebedoelt.

Slapen, eten, soortje van woon/slaap kamer, maar dan voor noodgevallen, bombardement ofzo ;)

Gr, Ramon
Wahnsinnige Fahrt Voraus !
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Terminologie

Bericht door ErwinZ »

Misschien niet helemaal het goeie topic maar wat is de precieze betekenis van Geräteverzeichnis?
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Terminologie

Bericht door PdK »

Voorlopig het goede onderwerp Erwin, maar ik durf er verder geen antwoord op te geven...

Peter
Gebruikersavatar
Hako
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 mar 2008, 20:18
Locatie: Krimpen a/d IJssel

Re: Terminologie

Bericht door Hako »

@ Erwinz vrij vertaald apparaten bergplaats google translator geeft apparaat directory :D


Groeten Hugo
Gebruikersavatar
johannes winius
Berichten: 273
Lid geworden op: 08 mei 2010, 10:52
Locatie: Hoogezand
Contacteer:

Re: Terminologie

Bericht door johannes winius »

Gerät(e) = apparatuur/apparaat/toestel

verzeichnis = index/register/inhoudsopgave
jantje beton

Re: Terminologie

Bericht door jantje beton »

Wie weet waar de afkorting F.A. voor staat in de bunker termologie ?
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Terminologie

Bericht door AvB »

Feldmäßiger Ausbau.
Veldversterkingen en scherfvrij, dus ook bakstenen werkjes.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Terminologie

Bericht door Ruud »

Ruud schreef:
Ruud schreef:
PdK schreef:Fa wordt zoals je zelf ook citeert herleid naar Feldmassig(e) (Ausbau). Maar of deze afkorting ook te herleiden is bij een Duitse bron, geen idee. Anders komt het uit ons eigen hobby woordenboek..
Och, het zal wel spijkers op laag water zoeken zijn, maar mocht dit laatste niet het geval zijn, laten we dan de juiste benaming aanhouden. Naar mijn weten bestaat Fa in de Duitse Terminmologie (nog) niet. Mijn voorstel, gebruik iig in de header de juiste benaming, er wordt al zoveel aan- en overgenomen, een aanname of foutje gaat te vaak door voor waar ... denk aan het omdraaien van de vf1 en vf2 in het wel bekende blauwe bunkerboek ..... Gewoon mijn mening hoor.
g,Ruud
Voor zover ik weet gebruikte (kende) de Duitsers de afkorting FA niet, ik ben het zelf tenminste nog niet tegen gekomen. dus als je een dergelijke bunker bij naam (type/uitvoering noemt) is het idd Feldmassige Ausbau. Vf is wel een Duits gebruikte afkorting, die je ook veelvuldige in Duitse stukken terug vindt, dus correct.
St werd op de bunker geschilderd, maar wat ik als aanduiding voor de Standige typen in Duitse stukken tegenkom is eigenlijk bijna altijd de term Standig of Regelbau voluit (maar een enkele keer ook wel afgekort als St.).
viewtopic.php?f=103&t=547&p=4814&hilit=feldmassig#p4814

g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Plaats reactie

Terug naar “Algemene Onderwerpen”