Een website bouwen

Algemene en overige onderwerpen m.b.t. de wereldoorlogen en fortificaties
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cray
Donateur
Donateur
Berichten: 118
Lid geworden op: 07 mei 2015, 23:18
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Een website bouwen

Bericht door Cray »

Begin dit jaar wou ik steeds meer te weten komen over de Atlantikwall maar ik liep tegen het probleem op dat ik naar 15 verschillende sites moest om wat meer over een complex te weten te komen en dan wist ik nog steeds veel dingen niet.
En het ergste was dat sommige sites onmogelijk te bedienen zijn of onvolledige informatie hebben.

Dus ik ging aan de slag met een eigen site maken maar van al die scripts snap ik weinig dus ik besloot mijn site met Wix te bouwen. Dat ging erg goed maar al snel liep ik tegen de limieten van een site bouw programma aan.
http://crayvanzutphen.wix.com/bunker

In juli begon ik een nieuwe site te bouwen helemaal van de grond af met behulp van Adobe Muse. Ik heb redelijk wat verschillende ontwerpen geprobeerd en ook vele verschillende kaarten geprobeerd en ik ben nu bij een fase aanbeland dat ik jullie hulp kan gebruiken.

Wat ik nodig heb aan hulp is niet alleen specifieke informatie over de bunkers, want dat kan het beste in andere topics over vragen.
Maar wat ik geweldig zou vinden als jullie met mij mee kunnen denken over hoe ik de website simpel in gebruik maak en toch zo compleet mogelijk.
________________________________________________________________________________
Hieronder zijn wat concept pagina's zodat jullie een indruk krijgen van hoe het eruit gaat zien.
[niet meer beschikbaar]

Dit was een korte introductie van wat mijn plan is en ik hoop dat jullie net zo enthousiast zijn als ik!
Laatst gewijzigd door Cray op 29 okt 2015, 20:27, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
soetrich
Berichten: 147
Lid geworden op: 25 feb 2008, 20:42
Locatie: Rilland
Contacteer:

Re: Project: ADHC "Dé website over de Atlantikwall in Den Haag"

Bericht door soetrich »

Ik vind dat je een goed begin hebt gemaakt.
Let echter op taalgebruik/spelling. Laat eventueel iemand anders de teksten doorlezen en waar nodig corrigeren, Dat zal zeker de kwaliteit ten goede komen.
Veel succes met je project.

Hans
Wat er ook gebeurt, doe alsof het voorzien was.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Project: ADHC "Dé website over de Atlantikwall in Den Haag"

Bericht door Remco de Goede »

Ziet er goed uit, nog wel even zoeken hoe de knopjes werken enzo. Ook hoop ik dat het een project word dat niet weer binnen een korte tijd een stille dood sterft zoals we de laatste jaren helaas vaak gezien hebben.

Mocht je de site uitgaan bouwen "buiten Den Haag" dan wens ik je veel succes en tijd want dat word een enorm karwei om alles te ontwerpen.
Zelf ben ik al 2 keer gestart met het "herbouwen" van mijn site maar het is eigenlijk onbegonnen werk omdat het gewoon te groot is (en daar komt mijn beperkte web bouw kennis en chronisch tijdgebrek ook nog eens om de hoek).
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Project: ADHC "Dé website over de Atlantikwall in Den Haag"

Bericht door ErwinZ »

Ik benijd je enthousiasme. Je bent nog jong en hebt vast veel tijd over dus dat gaat wel goed komen denk ik. (Er zijn al honderden van dit soort projecten opgestart)

Bij dit soort sites is de data en de structuur daarvan belangrijk. In wat voor smaakje dat getoond wordt is niet zo belangrijk. De structuur zit wel goed. Beginnen met een overzicht en eindigen met de details. Maar staat de data allemaal op losse pagina's of in een database?

Het design zelf is een beetje jaren '80 :) Maar zoals ik al zei dat is minder belangrijk. Huidige trends zijn vooral veel witruimte, simpele responsive grids en uitspringende kleuren. Het mooie is dat je tegenwoordig je design aan kan passen wanneer je wilt zolang je de data maar goed hebt staan.
Gebruikersavatar
Cray
Donateur
Donateur
Berichten: 118
Lid geworden op: 07 mei 2015, 23:18
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Een website bouwen

Bericht door Cray »

soetrich schreef:Ik vind dat je een goed begin hebt gemaakt.
Let echter op taalgebruik/spelling. Laat eventueel iemand anders de teksten doorlezen en waar nodig corrigeren, Dat zal zeker de kwaliteit ten goede komen.
Veel succes met je project.
Alle teksten die ik schrijf heb ik snel even gedaan dus vandaar de fouten maar ik laat zeker alles een keer door iemand anders doorlezen, bedankt voor de tip :)
Remco de Goede schreef:Ziet er goed uit, nog wel even zoeken hoe de knopjes werken enzo. Ook hoop ik dat het een project word dat niet weer binnen een korte tijd een stille dood sterft zoals we de laatste jaren helaas vaak gezien hebben.
Mocht je de site uitgaan bouwen "buiten Den Haag" dan wens ik je veel succes en tijd want dat word een enorm karwei om alles te ontwerpen.
Ik ga dat zeker niet laten gebeuren en ik ben bezig met maatregelen aan het treffen zodat dit project nooit verloren kan gaan.
Uitbouwen buiten Den Haag zou top zijn alleen ik ben inderdaad voor nu even zoet met Den Haag.
Maar mocht er iemand anders zijn foto's willen plaatsen, ik heb templates zelf gemaakt waar je ze gewoon in kan ploppen.
Remco de Goede schreef: Zelf ben ik al 2 keer gestart met het "herbouwen" van mijn site maar het is eigenlijk onbegonnen werk omdat het gewoon te groot is (en daar komt mijn beperkte web bouw kennis en chronisch tijdgebrek ook nog eens om de hoek).
Je hebt een mooie site voornamelijk de hoeveelheid foto's maar de interface is wel verouderd en ik kan mij voorstellen dat het moeilijk is om alles van het begin weer op te bouwen.
ErwinZ schreef:Ik benijd je enthousiasme. Je bent nog jong en hebt vast veel tijd over dus dat gaat wel goed komen denk ik. (Er zijn al honderden van dit soort projecten opgestart)
Om te voorkomen dat het nooit van de grond komt start ik klein met alleen Den Haag.
ErwinZ schreef: Bij dit soort sites is de data en de structuur daarvan belangrijk. In wat voor smaakje dat getoond wordt is niet zo belangrijk. De structuur zit wel goed. Beginnen met een overzicht en eindigen met de details. Maar staat de data allemaal op losse pagina's of in een database?
Ik heb nu allemaal templates gemaakt en die dupliceer ik en in de duplicaat voer ik alle info in.
2015-10-27 10_16_12-_Atlanticwall MUSE.jpg
Maar is er dan een betere manier?
ErwinZ schreef:I
Het design zelf is een beetje jaren '80 :) Maar zoals ik al zei dat is minder belangrijk. Huidige trends zijn vooral veel witruimte, simpele responsive grids en uitspringende kleuren. Het mooie is dat je tegenwoordig je design aan kan passen wanneer je wilt zolang je de data maar goed hebt staan.
Ik heb even wat aanpassingen gedaan en gekozen voor een wat simpeler kleuren systeem.


Ik heb even een andere "gratis" domein naam gekozen want mijn ftp programma deed moeilijk dus de links zijn geupdate.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Cray op 29 okt 2015, 20:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Project: ADHC "Dé website over de Atlantikwall in Den Haag"

Bericht door AvB »

Belangrijkste tip die ik je kan geven is dat je een database opbouwt (Mysql) met behulp van een CMS (Joomla, Wordpress, whatever) zodat je al deze data kan koppelen, makkelijk kan exporteren naar andere systemen en je aanpassingen snel en breed kan uitvoeren. Je werkt nu met statische pagina's die je stuk voor stuk moet aanpassen. Ik weet er alles van. Dat gaat je op den duur heel veel tijd kosten. Bovendien heb je aan een database zelf ook wat (makkelijk doorzoekbaar, sorteren etc). Met 5 Stützpunkte merk je het nog niet, wel met de hele Stp Gr.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Project: ADHC "Dé website over de Atlantikwall in Den Haag"

Bericht door tim »

Ha Cray,
Wil je een fotosite maken of een informatieve site aangevuld met foto's? Van de eerste catagorie hebben is er al een vrij complete site over o.a. stutzpunktgruppe Scheveningen: de HBP site.

Op de s.a.m.s. website (work in progress) is per stutzpunkt en widerstandsnest beknopte informatie over het complex, de bunkers en bewapening/ bezetting te vinden.

Als je meer dan een fotosite wil maken dan zal je toch echt de archieven in moeten duiken voor nog niet gepubliceerde info. Anders word het al gauw zo'n kopieren plakken site waar er tegenwoordig een aantal van te vinden zijn:-(.

Waarom bouw je niet om te beginnen een website alleen over stutzpunkt Clingendael? Dat is toch zo'n beetje " jouw gebied", en zo hou je het behapbaar voor jezelf. De basis heb je al gemaakt..
In het boek over Den Haag of op de sams website kun je precies lezen waar de grens tussen stp. clingendael en de rest van stp. Gr. Scheveningen loopt.

Goed bezig iedergeval,
Gr, Tim.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Project: ADHC "Dé website over de Atlantikwall in Den Haag"

Bericht door ErwinZ »

Cray schreef: Ik heb nu allemaal templates gemaakt en die dupliceer ik en in de duplicaat voer ik alle info in.
Maar is er dan een betere manier?
Ik ken Adobe Muse niet dus ik weet niet wat daarin allemaal mogelijk is. Maar tegenwoordig zijn dergelijke programma's wel beter uitgerust om met templates te werken, wat een groot voordeel is. Daar zijn sommige auteurs van eerdere bunker sites wel jaloers op denk ik.

Als eerder aangegeven gaat het om de data en hoe je dat opslaat. Centraal in een database is dan wenselijk. Denk aan MySql i.s.m. XML of JSON. Zolang het daar goed in staat maakt het aan de voorkant niet uit welke software pakket je gebruikt of wat voor design.
Wat bovenstaande auteurs al aangeven is het wegschrijven van je data op losse pagina's in het begin goed te onderhouden. Zodra dit gaat groeien wordt dat moeilijker en moeilijker. Dat is dan meestal het punt waar dergelijke projecten vast gaan lopen.
Gebruikersavatar
Cray
Donateur
Donateur
Berichten: 118
Lid geworden op: 07 mei 2015, 23:18
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Een website bouwen

Bericht door Cray »

ErwinZ schreef:
Cray schreef: Ik heb nu allemaal templates gemaakt en die dupliceer ik en in de duplicaat voer ik alle info in.
Maar is er dan een betere manier?
Ik ken Adobe Muse niet dus ik weet niet wat daarin allemaal mogelijk is. Maar tegenwoordig zijn dergelijke programma's wel beter uitgerust om met templates te werken, wat een groot voordeel is. Daar zijn sommige auteurs van eerdere bunker sites wel jaloers op denk ik.
De reden waarom ik muse gebruik is omdat je alles kan doen wat dreamweaver doet maar dan zoder te scripten.
Ik heb geen flauw idee wat zo'n database moet voorstellen maar ik merk dat des te meer pagina's ik maak des te lastiger het wordt,
Ik ga dus even alles bekijken hoe ik het allemaal moet gaan gebruiken want als het vastloopt heeft niemand er iets aan.

De templates zijn wel 100% door mij gemaakt ik maak geen gebruik van free templates enzo.
Ik ben bang dat als ik met databases ga werken ik mijn site anders moet gaan bouwen (dreamweaver) en dat ik dan mijn ontwerp niet kan namaken.
Laatst gewijzigd door Cray op 29 okt 2015, 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Project: ADHC "Dé website over de Atlantikwall in Den Haag"

Bericht door ErwinZ »

Gebruik maken van gratis templates is helemaal niet erg. Als dat functioneel werkt en mooi is, waarom dan het wiel opnieuw uitvinden? Voor mijn eigen site gebruik ik ook een template van iemand anders, terwijl ik zelf designer ben. Het kost mij gewoon teveel (kostbare) tijd terwijl iemand anders het al heeft gemaakt.

Je kan altijd doorgaan zoals je nu bezig bent en het voorlopig klein houden. Ondertussen ga je op onderzoek uit naar een betere oplossing. Als je een beetje technisch inzicht hebt is het leerproces daarvan ook nog eens hartstikke leuk. En goed voor je toekomst (want de IT is de toekomst :) )
Gebruikersavatar
Cray
Donateur
Donateur
Berichten: 118
Lid geworden op: 07 mei 2015, 23:18
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Een website bouwen

Bericht door Cray »

tim schreef:Ha Cray,
Wil je een fotosite maken of een informatieve site aangevuld met foto's?
Ik wacht je belletje af ;)
ErwinZ schreef:Gebruik maken van gratis templates is helemaal niet erg. Als dat functioneel werkt en mooi is, waarom dan het wiel opnieuw uitvinden? Voor mijn eigen site gebruik ik ook een template van iemand anders, terwijl ik zelf designer ben. Het kost mij gewoon teveel (kostbare) tijd terwijl iemand anders het al heeft gemaakt.

Je kan altijd doorgaan zoals je nu bezig bent en het voorlopig klein houden. Ondertussen ga je op onderzoek uit naar een betere oplossing. Als je een beetje technisch inzicht hebt is het leerproces daarvan ook nog eens hartstikke leuk. En goed voor je toekomst (want de IT is de toekomst :) )
Ik ben nu vooral bezig met de grondstoffen verzamelen.
Zoals: de volledige BRV archief van Den Haag in mijn bezit krijgen en GPS kaarten maken van alle bunkers.
Veder ga ik binnenkort met oorgetuigen in gesprek.
Als ik al die info heb dan ga ik het meteen ook goed doen want ik heb een hekel aan dubbel werk leveren.

Ik ga op cursus ;)!
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Een website bouwen

Bericht door Ruud »

Volgens mij zijn er forums die hier geheel op los gaan ..... dan bedoel, natuurlijk websites bouwen.
G,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Plaats reactie

Terug naar “Algemene Onderwerpen”