Onderzoek Atlantikwall musea

Algemene en overige onderwerpen m.b.t. de wereldoorlogen en fortificaties
Plaats reactie
rjtrip60
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jan 2016, 15:14

Onderzoek Atlantikwall musea

Bericht door rjtrip60 »

Beste geinteresseerde,

Ik ben op dit moment bezig met een onderzoek naar de motivaties van bezoekers van Atlantikwall musea in Europa. Dit in opdracht van iDTR (Institute of Dark Tourism Research). Ik vraag jullie dan ook om mee te werken met dit onderzoek via de onderstaande link. Het zal niet langer duren dan een paar minuten.

http://www.thesistools.com/web/?id=493834

Bij voorbaat dank,

Robert-Jan Trip
Joop Schreuder †

Re: Onderzoek Atlantikwall musea

Bericht door Joop Schreuder † »

`The iDTR promotes ethical research into the social scientific understanding of tourist sites of death, disaster or the seemingly macabre. The iDTR brings together researchers who seek to deliver internationally recognized research that contributes to the ethical and social scientific understanding of dark tourism and dark heritage` bron: website http://www.uclan.ac.uk

Dood, Rampen, Macaber.. alsof wij afwijkende types zijn die een gevaarlijke onderstroom faciliteren. Ik zie Militaire Historie en Duurzame Versterkingskunst toch even iets anders hoor :ugeek:

Greetz,

Joop
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Onderzoek Atlantikwall musea

Bericht door ErwinZ »

Verderop is wel een modernere nuance aangebracht in de tekst. Maar ik had inderdaad dezelfde gedachte Joop.

Ik vraag me ook altijd af of dergelijke enquêtes wel enig nut hebben. Vaak worden ze ingevuld door een select groepje. Zou haast zeggen ga een keer meer mee met een excursie of meeting en interview daar ter plekke wat mensen.
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Onderzoek Atlantikwall musea

Bericht door WimVe »

Institute of Dark Tourism Research ?????
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Bas de Mos
Berichten: 1073
Lid geworden op: 24 feb 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Onderzoek Atlantikwall musea

Bericht door Bas de Mos »

Ik snap wel dat de link wordt gelegd, maar onze hobby staat volgens mij ver van dark tourism. De meeste van ons zijn meer geïnteresseerd in de geschiedenis, de enige die je van dark tourism zou kunnen betichten zijn de kinderen die met een kaarsje in bunkers op avontuur gaan en het spannender maken dan het is :D Wij zijn nogal nuchtere mensen denk ik.

Het komt in m'n andere hobby wel wat vaker voor (denk catacombes Parijs, Luková kerk, Sedlec) dus misschien kun je daar wat mee, google urban exploring.
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Onderzoek Atlantikwall musea

Bericht door wattman »

Grappig dat in de bovenstaande reacties een eigen interpretatie wordt gegeven alsof "Dark Tourism" om horror, spookhuizen en (goedkope) sensatie als zodanig zou gaan. Ook "Battle field tourism" sec wordt daar onder gerekend.
Een bunkermuseum valt daar dus onder, zelfs ook al heeft er geen veldslag plaatsgevonden. Nu kun je wel de definitie gaan aanvechten, maar dat zegt denk ik meer over de eigen beleving van zo'n museum, dan het onderzoek.

Over de onderzoeksmethodologie wordt niets gemeld door de onderzoeker, dus daar valt geen commentaar op te leveren (1 reactie: ik vermoed zo dat dat niet beperkt is tot een enquête op dit forum. 8-) ).

Zelf zou ik er voor waken om een soort afstandelijke, technische benadering die forumgenoten bij zich zelf bespeuren tot de norm te verheffen (of zelfs als de enige "juiste" benadering te gaan zien). Zo herinner ik uit mijn tijd als gids aan de Scheveningse Badhuisweg nog levendig de beleving van een Duitse toerist - de bunker als symbool van een duister regime en onderdrukking. Dat bleek veel emotie op te wekken, sterker dan wat ik ooit bij Nederlandse bezoekers heb aangetroffen.

Een vergelijkbare emotie heb ik onlangs teruggevonden bij een rondleider tijdens een rondleiding in een Berlijnse Luftschutzbunker. Dat staat dus in schril contrast tot mensen die technische discussies over een gasfilter voeren - en daarbij zelfs de gruwelen van de gasoorlog uit WO I buiten beschouwing laten - , iets wat ik ook heb meegemaakt.

Wetenschappelijk onderzoek naar de reden van het bezoek, de beleving en eventuele reacties daarop lijkt mij in elk geval interessant.
Gebruikersavatar
Bas de Mos
Berichten: 1073
Lid geworden op: 24 feb 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Onderzoek Atlantikwall musea

Bericht door Bas de Mos »

Het ligt denk ik aan de definitie die je hanteert, ik ken de term uit het urban exploring wereldje en ken wat mensen die dark tourism als hun hobby zien maar die bezoeken enkel plekken die ook echt iets macabers uitstralen (catacombes met botten, massagraf etc.). Voor een Atlantikwall museum stappen zij hun auto niet in. Aan de andere kant, zoals je zegt, zijn er ook mensen met sterke emotionele gevoelens bij het zien van een bunker of Duitse attributen, ook geheel begrijpelijk. Als deze mensen dan ook 'dark tourists' kunnen worden genoemd dan was mijn definitie te beperkt (ik vind het wat onbeschoft klinken maar dat terzijde). Om de forumleden als emotieloze robots neer te zetten is natuurlijk ook niet helemaal eerlijk, het bekijken van de Atlantikwall door een 'technische bril' heeft hier wel de overhand maar dat lijkt mij ook het meest vanzelfsprekende thema voor een FortificatieForum, op bepaalde Facebook pagina's hang ik zelf dan weer aan de lippen (of nagels?) van ouderen die hun meer persoonlijke verhalen schrijven. Je merkt bijvoorbeeld ook dat veel mensen van net na de oorlog de Atlantikwall vooral als één grote speeltuin zagen, terwijl hun ouders er waarschijnlijk een stuk minder lichtzinnige herinneringen aan hadden. Als ik aan het bombardement op Dresden en de mensen die levend verbrandden in de Luftschutzkeller dan neigt dat mij betreft al veel meer naar dark tourism. Gevangenpoort schiet ook in m'n gedachte ;)

Misschien kan Robert-Jan wel wat met onze inzichten, of kan hij ons de verlossende juiste definitie geven.
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Onderzoek Atlantikwall musea

Bericht door wattman »

De pagina https://nl.wikipedia.org/wiki/Duister_toerisme (of de wat uitgebreidere Engelse pagina) biedt m.i. een helder perspectief.
Zie nog de opmerking dat er weinig onderzoek is gedaan naar het perspectief van de bezoeker, met een verwijzing naar de publicatie "Rami Khalil Isaac and Erdinç Çakmak (2013). "Understanding visitor's motivation at sites of death and disaster: the case of former transit camp Westerbork, the Netherlands". Current Issues in Tourism (Taylor and Francis): 1–16."
Dan is volgens mij een onderzoek naar beweegredenen van Atlantikwall musea prima in dit plaatje te plaatsen. Mijn reactie was gericht tegen de stelling dat zo'n museum er niet onder zou vallen omdat het niet "Dark" is. In mijn ogen zet je het "Dark" dan te veel aan in de richting van spoorhuizen, horror, etc.
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Onderzoek Atlantikwall musea

Bericht door WimVe »

Ik zie toch wel een groot verschil tussen een concentratiekamp bezoeken en een bunker museum.

En wat verschilt een bunkermuseum met slot Loevestein ? Alleen de tijd.
Waarom is een kasteel(ruine) romantisch en een bunker/fort duister ?
Ik schat dat iedereen wel kan fantaseren wat er in de kerker van een kasteel plaatsvond.
wattman schreef:In mijn ogen zet je het "Dark" dan te veel aan in de richting van spoorhuizen, horror, etc.

Mijn idee plus kijk een wat voor afbeelding tevoorschijn komt als je zoekt op "Institute of Dark Tourism Research"
rjtrip60
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jan 2016, 15:14

Re: Onderzoek Atlantikwall musea

Bericht door rjtrip60 »

Hallo allemaal,

Ik had niet gedacht dat het begrip donker toerisme tot een discussie zou leiden. Mijn perceptie van het begrip donker toerisme is gebaseerd op literatuur wat er door de jaren heen is gepubliceerd. Om maar even een paar te noemen Rojek (1993), Seaton (1996), Lennon & Foley (2000), Stone (2006). Allemaal hebben een bepaalde bijdrage geleverd aan deze definitie. Een goed boek is bijvoorbeeld Dark Tourism: de dood achterna van Karel Werdler. Hier beschrijft hij donker toerisme als: reizen naar plaatsen die in de ruimste zin des woords met de dood in verband kunnen worden gebracht.

En aan de hand van die kennis, kan een Atlantikwall museum zeker beschreven worden als een vorm van donker toerisme. Het begrip donker toerisme zoals in de literatuur is beschreven is namelijk vrij breed. Google maar eens op Dark Tourism Spectrum. Auschwitz behoort bijvoorbeeld tot de donkerste vorm en een Amsterdam Dungeon wat meer gericht op het entertainment gedeelte, kan worden ingedeeld in de lichtste vorm. Het is trouwens ook een zeer oude vorm van toerisme. Denk maar aan de mensen die eropuit gingen om executies bij te wonen tijdens de middeleeuwen.

Ik ben mij bewust van het feit dat op dit forum mensen wellicht op een andere manier kijken naar dit fenomeen. Het is dan ook de bedoeling het te laten beantwoorden door mensen die zelf fysiek de plek bezocht hebben. Het zijn de motivaties die er tot doen, en zoals wattman al aangaf wordt dit onderzoek niet beperkt tot alleen dit forum. Ik zie het als een extra medium om data te verzamelen.

Onderzoek wordt verder ook gedaan op locatie bij Raversijde(Oostende), Batterie Todt(Audinghen), Le Grand Bunker(Ouistreham) en 2 Atlantikwall musea in Denemarken. Hier worden interviews afgenomen met gidsen/experts en de desbetreffende surveys voor toeristen komen langs.

Ik wil in ieder geval de mensen bedanken die al de moeite hebben genomen om de vragenlijst te beantwoorden. Ook vraag ik degene die het nog niet gedaan hebben om dit toch te doen. Ik moet namelijk nog een behoorlijk aantal realiseren.

Link van survey: http://www.thesistools.com/web/?id=493834

Mvg,

Robert-Jan Trip
rjtrip60
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jan 2016, 15:14

Re: Onderzoek Atlantikwall musea

Bericht door rjtrip60 »

Voor de fanatici. Een aantal foto's van mijn onderzoek op locatie. Fano beschikt over 350+ bunkers en een klein museum die binnenkort wordt uitgebreid.

Zeer indrukwekkend, zeker wanneer je bedenkt dat de jongste Duitse soldaat destijds 13 jaren oud was :shock:

Hieronder wat van de foto's genomen:

Verder vraag ik degene die mijn survey nog niet hebben ingevuld dit te doen.
Link van survey: http://www.thesistools.com/web/?id=493834

Vriendelijke groeten,
Robert
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Bunkertju
Berichten: 878
Lid geworden op: 12 feb 2008, 15:56
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Onderzoek Atlantikwall musea

Bericht door Bunkertju »

Fanö .. mooi stukje Atlantikwall .. je bent daar wel even zoet. :D

Andere eventuele foto's graag naar het deel Atlantikwall Buitenland / Denemarken

Groetjes,

Jan
Plaats reactie

Terug naar “Algemene Onderwerpen”