Erwin Rommel - Bernay

Algemene en overige onderwerpen m.b.t. de wereldoorlogen en fortificaties
Plaats reactie
Gebruikersavatar
betonboy
Berichten: 128
Lid geworden op: 28 apr 2011, 10:30
Locatie: Friesland

Erwin Rommel - Bernay

Bericht door betonboy »

Na de aanslag op Erwin Rommel is hij uiteindelijk overgebracht naar een Luftwaffe veldhospital in Bernay.
Heeft iemand een idee waar dit ziekenhuis staat of stond?
Ik heb een aantal locaties bekeken waar hij geweest of geleefd heeft. Ben benieuwd waar dit ziekenhuis nu gestaan heeft.
Groet,
Gerard
M.S.Laarman
Donateur
Donateur
Berichten: 177
Lid geworden op: 14 jun 2010, 21:48

Re: Erwin Rommel - Bernay

Bericht door M.S.Laarman »

Gerard,

Interessante vraag.

Ik lees dat er drie locaties waren na de aanslag, in Bernay was hij maar kort:

Rommel est transporté dans le coma dans une pharmacie à Livarot, puis jusqu'à l'hôpital de campagne allemand de Bernay. Le diagnostic tombe dans la soirée : quatre fractures du crâne dont une à la base, des éclats au visage, une très longue indisponibilité. Après quelques jours, le 23 juillet15, il est très faible mais reconnaît le capitaine Behr qui lui rend visite. Il est évacué vers l'hôpital militaire allemand du Vésinet en région parisienne. Il voudrait revenir sans délai au quartier général, mais il doit rester alité pendant au moins trois semaines.
https://fr.wikipedia.org/wiki/Bernay_(Eure)

In der Spiegel wordt verteld dat het in ieder geval een gebouw is met 2 etages;

Als Rommel am nächsten Tag, dem 18. Juli, wieder zu Bewußtsein kam, lag er in einem Zimmer im zweiten Stock des Luftwaffenlazaretts in Bernay. Neben ihm am Bett saß geduldig sein Ordonnanzoffizier. Lang berichtete seinem Chef, Franzosen hätten die klaffenden Wunden seines übel zugerichteten Kopfs mit Stoffstreifen umwickelt, und der Apotheker von Livarot, Marcel Lescene, habe ihm zwei Ampullen Kampferöl injiziert, was ihm wahrscheinlich das Leben gerettet habe.
http://www.spiegel.de/spiegel/print/d-40607128.html

Vaak waren de reguliere ziekenhuizen in gebruik bij de Wehrmacht, hetzij geheel of gedeeltelijk. Grote kans dat het ook in Bernay een ziekenhuis was wat er misschien nog staat.

Ik zal vanavond eens kijken in 40-45, Toen en nu, (after the battle magazine) of daar iets meer in staat. In uitgave 8 staat een artikel over deze gebeurtenis.

Groet,

Maurice
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Erwin Rommel - Bernay

Bericht door ErwinZ »

Het lijkt me dat de Luftwaffe gewoon gebruik maakte van Centre Hospitalier de Bernay.

https://www.google.com/maps/@49.089266, ... 312!8i6656
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: Erwin Rommel - Bernay

Bericht door rony »

I'll Come Back.
Gr
rony.
M.S.Laarman
Donateur
Donateur
Berichten: 177
Lid geworden op: 14 jun 2010, 21:48

Re: Erwin Rommel - Bernay

Bericht door M.S.Laarman »

Toen en nu nummer 8 heeft een artikel van 4 pagina's over het incident, en daarbij o.a. deze foto's van de apotheek en zijn kamer.

Als het inderdaad Centre Hospitalier de Bernay, ziet het er zo uit als op bijgevoegde foto. tegenwoordig met wat moderne bijgebouwen, maar het oude gebouw is bewaard gebleven.

Strijdbewijs laat een moderne foto zien van de apotheek: http://www.strijdbewijs.nl/uitbraak/ZAK.htm

Maurice
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: Erwin Rommel - Bernay

Bericht door rony »

Mooi Maurice. Ik vind het wel raar dat ze over een veldhospitaal te Bernay spreken en niet over het Centre Hospitalier.
Misschien was hij daar ook niet?
Daarentegen geven ze wel de exacte plaats op waar hij nadien verbleef, namelijk Hôpital du Vésinet.
I'll Come Back.
Gr
rony.
M.S.Laarman
Donateur
Donateur
Berichten: 177
Lid geworden op: 14 jun 2010, 21:48

Re: Erwin Rommel - Bernay

Bericht door M.S.Laarman »

Dat is op zich niet zo vreemd. In Rotterdam kom ik ook namen tegen als Kriegsmarinelazarett terwijl dat fysieke gebouwen en ziekenhuizen waren. Persoonlijk was mijn eerste gedachte bij Feldlazarett een verzameling tenten, maar dat hoeft het niet te zijn..
Gebruikersavatar
betonboy
Berichten: 128
Lid geworden op: 28 apr 2011, 10:30
Locatie: Friesland

Re: Erwin Rommel - Bernay

Bericht door betonboy »

Sorry voor m'n late reactie maar ik had geen notificaties van jullie berichten ontvangen.

Dank voor alle info! Ik ga er even mee aan de slag.

Hier nog een paar data:
17/07/1944 aanval op Rommel
Hij is toen eerst overgebracht naar de Apotheek in Livarot voor de 1e hulp, daarna dus naar het 'veld'hospitaal in Bernay (2e verdieping, kamer 9)
20/07/1944 aanslag op Hitler (Stauffenberg)
23/07/1944 Rommel wordt overgebracht naar hospital in Vésinet, Kriegslazarett 680.
08/08/1944 Rommel gaat naar huis (ondanks bezwaren van Prof. Esch, Hoofdofficier van Gezondheid te Vesinet) en wordt hij overgedragen aan professoren Albrecht en Stock (van de Universiteit van Tübingen).
10/10/1944 Rommel wordt ontboden in Berlijn maar weigert dit op advies van zijn doctoren
14/10/1944 Rommel wordt opgehaald door generaals Burgdorf en Maisel voor z'n gedwongen zelfmoord
18/10/1944 Rommel krijgt staatsbegrafenis

Hier zijn enkele foto's te zien van de lokaties:
https://www.flickr.com/photos/g-d-f/alb ... 5289562218
Laatst gewijzigd door betonboy op 07 dec 2016, 15:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Erwin Rommel - Bernay

Bericht door AvB »

Mooi overzichtje Gerard. Ik zou trouwens de Dessertfox wijzigen in Desertfox. Tenzij hij erg van toetjes hield.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
betonboy
Berichten: 128
Lid geworden op: 28 apr 2011, 10:30
Locatie: Friesland

Re: Erwin Rommel - Bernay

Bericht door betonboy »

AvB schreef:Mooi overzichtje Gerard. Ik zou trouwens de Dessertfox wijzigen in Desertfox. Tenzij hij erg van toetjes hield.
Done, bedankt! :D
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Erwin Rommel - Bernay

Bericht door Remco de Goede »

AvB schreef:Mooi overzichtje Gerard. Ik zou trouwens de Dessertfox wijzigen in Desertfox. Tenzij hij erg van toetjes hield.
:lol: :lol: :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Algemene Onderwerpen”