Ebay

Algemene en overige onderwerpen m.b.t. de wereldoorlogen en fortificaties
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Ebay

Bericht door ducatim901 »

Het zijn zo te zien bijna allemaal Nederlandse werken.
Nu waren er bij mijn weten geen peilstanden in Scheveningen (foto van de bunker met de haken op het dak).
S kazematten wel maar volgens mij niet zo gecamoufleerd, denk eerder aan HvH.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Ebay

Bericht door wattman »

Jeroen R. schreef:Ik heb deze foto 2 jaar geleden gekocht op Ebay. Is een foto gemaakt in Brielle met op de achtergrond achter het bord de grote kerk. Is de fotohandel nepperij of zouden er toevallig 'twee originelen' zijn gemaakt? In ieder geval kun je nooit terugvallen op 'rechten'. Ik geloof dat ik maar minder ga bieden op foto's.
a) Over "Rechten": het auteursrecht berust bij de maker, tenzij die dat recht heeft overgedragen. Ook al heb je het enige afdrukje, of zelfs het negatief in bezit, dat feit geeft je niet het auteursrecht. Formeel mag je dus wachten tot 70 jaar na het overlijden van de maker. Dat die niet is op te sporen, of zijn auteursrecht niet zal gebruiken is een andere zaak.

b) Volgens mij is er bij de meeste foto's flink dubbel afgedrukt voor "Kameraden" of voor anderen, hetzij tijdens de oorlog, of na de oorlog. Vergeet inderaad ook de handelaar niet die de negatieven heeft en keer op keer afdrukjes de markt op grooit. Ik heb slechte ervaringen met een bepaalde ebay handelaar die op een gegeven moment zo arrogant werd (of moe van zijn eigen handelwijze) dat hij uiteindelijk ook nog eens de negatieven op ebay ging zetten. Nou maakt mij dat extra afdrukken op zich niet zo veel uit, maar wees wel eerlijk. Deze knaap drukte af op modern fotopapier en ging dan met behulp van velpon even wat oud fotoalbumpapier op de achterzijde "regelen". Sowie is de hele markt met kiekjes van WO II in Nederland geheel buiten proportie geraakt. Ik heb hier al wat eerder geschreven over een P-kazemat met een Duitser en koe op het dak die volgens een koper meer dan 45 Euro waard zou zijn. Mij zie je in deze sector niet meer, en wat ik heb gaat t.z.t. gescand en wel op flickr voor de liefhebber. 8-)
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ebay

Bericht door AvB »

wattman schreef:
Jeroen R. schreef:Ik heb deze foto 2 jaar geleden gekocht op Ebay. Is een foto gemaakt in Brielle met op de achtergrond achter het bord de grote kerk. Is de fotohandel nepperij of zouden er toevallig 'twee originelen' zijn gemaakt? In ieder geval kun je nooit terugvallen op 'rechten'. Ik geloof dat ik maar minder ga bieden op foto's.
a) Over "Rechten": het auteursrecht berust bij de maker, tenzij die dat recht heeft overgedragen. Ook al heb je het enige afdrukje, of zelfs het negatief in bezit, dat feit geeft je niet het auteursrecht. Formeel mag je dus wachten tot 70 jaar na het overlijden van de maker. Dat die niet is op te sporen, of zijn auteursrecht niet zal gebruiken is een andere zaak.

b) Volgens mij is er bij de meeste foto's flink dubbel afgedrukt voor "Kameraden" of voor anderen, hetzij tijdens de oorlog, of na de oorlog. Vergeet inderaad ook de handelaar niet die de negatieven heeft en keer op keer afdrukjes de markt op grooit. Ik heb slechte ervaringen met een bepaalde ebay handelaar die op een gegeven moment zo arrogant werd (of moe van zijn eigen handelwijze) dat hij uiteindelijk ook nog eens de negatieven op ebay ging zetten. Nou maakt mij dat extra afdrukken op zich niet zo veel uit, maar wees wel eerlijk. Deze knaap drukte af op modern fotopapier en ging dan met behulp van velpon even wat oud fotoalbumpapier op de achterzijde "regelen". Sowie is de hele markt met kiekjes van WO II in Nederland geheel buiten proportie geraakt. Ik heb hier al wat eerder geschreven over een P-kazemat met een Duitser en koe op het dak die volgens een koper meer dan 45 Euro waard zou zijn. Mij zie je in deze sector niet meer, en wat ik heb gaat t.z.t. gescand en wel op flickr voor de liefhebber. 8-)
Dat was wel de P-kazemat met code MIZN die ik alleen maar ken uit Vreeland langs een zijtak van de Vecht.
Wat is een foto waard? Is een Van Gogh 40 miljoen waard? Mensen betalen het..
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Ebay

Bericht door Danny »

Foto's werden wel vaker dubbel afgedrukt. 1 voor zichzelf, 1 voor de familie en toevallig wilden 3 vrienden 'm ook nog hebben bij wijze van spreken. Tja, dan krijg je dit soort dingen. Enerzijds vervelend als je een hoop geld betaald hebt voor een foto, anderzijds een geruststelling als je een keer een veilig verliest.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
pauldijkstra

Re: Ebay

Bericht door pauldijkstra »

Heb hier een origineel albumpje liggen waar ook meerdere (dezelfde) foto's in staan. Verder liepen in veel grotere complexen gewoon 'huisfotografen' rond, zoals bijvoorbeeld op M.Fl.B. 'De Mok'. Daar zijn veel dubbelexemplaren van bekend.
Groet,
Paul
Jeroen R.
Donateur
Donateur
Berichten: 164
Lid geworden op: 16 apr 2008, 12:45

Re: Ebay

Bericht door Jeroen R. »

Mmmm.....nah ja. Kan zijn dat er diverse exact hetzelfde foto's in omloop zijn ivm meerdere afdrukken. Ben het nog niet tegengekomen. Viel me daarnaast op dat een nummer op de achterkant van de foto exact hetzelfde 'gestempeld' is (zelfde nummer) maar uit verschillende partijen kwam van dezelfde handelaar.

T.a.v. rechten: dat had ik tussen aanhalingstekens gezet aangezien ik weet heb van de auteursrechten, maar daarnaast het niet meer dan normaal vind dat een eigenaar van een historische originele (dure) foto ergens 'recht' op heeft als een foto van hem wordt gebruikt in een expositie of boek. Bijv. een presentexemplaar. Maar met dubbele foto's kun je niet meer aantonen dat jij de eigenaar bent. Het is dan jammer als je er veel voor hebt betaald. That's al.

Vraag: waarom betaal ik eigenlijk gebruiksrechten aan een archief?

Groet,
Jeroen
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Ebay

Bericht door wattman »

Jeroen R. schreef:Vraag: waarom betaal ik eigenlijk gebruiksrechten aan een archief?
Ik heb begrepen dat dat een methode is om de kosten van ter beschikkingstellen (denk aan digitaliseren van foto's) te kunnen verhalen.
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Ebay

Bericht door wattman »

wattman schreef:wat ik heb gaat t.z.t. gescand en wel op flickr voor de liefhebber. 8-)
Zojuist een eerste serie oorlogskiekjes uit Luxemburg en Frankrijk op Flickr gezet.
http://www.flickr.com/photos/mars1940/" target="_blank
Geen bunkers, afgezien van een aarden bouwsel wat welicht een civiele schuilplaats is. Wel een glimp van een spoorwegkanon.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Ebay

Bericht door ErwinZ »

wattman schreef:Zojuist een eerste serie oorlogskiekjes uit Luxemburg en Frankrijk op Flickr gezet.
Mooie serie!
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ebay

Bericht door AvB »

Hierbij mijn collectie oude foto's. In de toekomst zal ik er meer toevoegen.
Bunkers en ander Duits Wo 2.

Afbeelding
Werk IV, Den Oever

http://www.flickr.com/photos/atlantikwa ... 445738092/" target="_blank" target="_blank" target="_blank
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Ebay

Bericht door WimVe »

fortwestervoort

Re: Ebay

Bericht door fortwestervoort »

ik kan op marktplaats vor 5,00 een heel album vol met foto's krijgen van een bezoek van churchill in 45.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Ebay

Bericht door Remco de Goede »

http://verzamelen.marktplaats.nl/milita ... ind=2&fs=1

Hebben we deze foto's niet al eens voorbij zien komen?
pauldijkstra

Re: Ebay

Bericht door pauldijkstra »

Remco de Goede schreef:http://verzamelen.marktplaats.nl/milita ... ind=2&fs=1

Hebben we deze foto's niet al eens voorbij zien komen?
Yes, moet er dringend vanaf...
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Ebay

Bericht door PdK »

Hé Paul,

In de eerste plaats ergens wel jammer dat je de verkoop hier niet kenbaar maakt. Misschien waren er hier al geïnteresseerden? Want was dit niet het album waar we hebben meegeholpen met identificeren?
Daarnaast denk ik dat je bij het toevoegen van meer voorbeeld foto's hoger en sneller geboden zal worden. De kans bestaat dat mensen bepaalde locaties wel herkent en daardoor dieper in de buidel wilt tasten.

Groeten, peter
Plaats reactie

Terug naar “Algemene Onderwerpen”