hoe ben je geinteresseerd geraakt in bunkers/forten etc.

Algemene en overige onderwerpen m.b.t. de wereldoorlogen en fortificaties
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: hoe ben je geinteresseerd geraakt in bunkers/forten etc.

Bericht door Remco de Goede »

maarten-stahlbeton schreef:
Remco de Goede schreef:...toen ik een vriendin in Opheusden (gld) kreeg en haar vader een groot WOII reinactment fan was en altijd op zoek ging met zijn metaaldetector naar overblijfselen van de hevige gevechten in de omgeving vond ik het allemaal wel heel interessant. Ook daar lagen vele bunkers, ik besefte me toen nog niet dat dit bijna allemaal nederlandse kazematten waren. ....
Bedoel je de 29 en 30 SZW 3a toevallig?

Afbeelding
Maarten,

Dat is idd een van de bunkers die ik bedoelde, leuk :) Heb er zelf geen foto's van, en betreffende vriendin heb ik ook niet meer dus kom daar ook niet meer zo vaak ;)
Rob Mans

Re: hoe ben je geinteresseerd geraakt in bunkers/forten etc.

Bericht door Rob Mans »

Ben best wel benieuwd naar het verhaal van Ruud, oprichter en drijvende kracht van WN2000 ;)

Groetjes,
Rob
Laatst gewijzigd door Rob Mans op 08 sep 2008, 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: hoe ben je geinteresseerd geraakt in bunkers/forten etc.

Bericht door ErwinZ »

Van kinds af aan was ik al geintresseerd in krijgsgeschiedenis. In het begin voornamelijk de Romeinse tijd en Middeleeuwen. Dankzij de WO2 gekte van mijn oom ook daar mee in aanraking gekomen. Mijn intresse ligt ook het meest daar en dan voornamelijk de krijggeschiedenis van de Duitsers. Bunkers zijn een onderdeel daarvan natuurlijk. Als kind speelde ik vaak 'oorlogje' bij de bunkers bij Nansum en ging geregeld op de fiets richting Termunten. Ik wil me nu ook focussen op de Stellung Delfzijl en wat meer onderzoek doen. Dat is ook nog een beetje ontgonnen terrein? De meeste bunkerologen zitten toch richting het westen?
Gebruikersavatar
hnauta
Berichten: 68
Lid geworden op: 28 mei 2008, 23:14
Locatie: Egmond-Binnen

Re: hoe ben je geinteresseerd geraakt in bunkers/forten etc.

Bericht door hnauta »

Tja, ik woonde in Egmond in de kuststreek (nog steeds overigens) en dan ga je je als jonge puber al snel fascineren voor die grauwe betonbouwsels waar geen enkel bordje aan hing wat ze waren of waar ze ooit voor dienden. Hartstikke spannend om die te verkennen met de vriendengroep en dan te redeneren wat voor functie ze hadden. En natuurlijk werd je vanzelf wat wijzer, van de verhalen van oudere dorpsbewoners, maar ook door simpele conclusies te trekken: die dingen stonden nooit alleen en de ingang lag altijd van de zee afgekeerd.
En er waren altijd wel wat rare bobbels in de duinen te vinden die niet in het landschap pastten. Op goed geluk met een prikstok die dingen proberen te localiseren en op een mistige februariochtend met blauwe vingers eindelijk de ingang uitgraven, alvast fantaserend over die kisten munitie en mogelijk wel een vergeten mitrailleur die daar nog wel in zouden moeten liggen. Het eind van het liedje was altijd dat de buit slechts bestond uit wat roestig ondefinieerbaar spul en wat hout van twijfelachtige afkomst en dat je door de groenpetter de duinen uitgeknikkerd werd. Maar dat avontuur en die spanning kan ik mij nog levendig voor de geest halen.

Later verschijnen er dan boeken over die je via de bieb leent en dan kom je er eindelijk achter wat voor soorten bunkers het waren en over hoeveel andere bunkers je heen gelopen was zonder het te weten.

Hoe deze fascinatie uiteindelijk richting de luchtoorlog boven NW Holland gedraaid is zal ik jullie besparen. Maar met dit diepgaande onderzoek naar de luchtoorlog blijft altijd die link bestaan met de bunkers op het gebied van radar, Flak en de Schnellbootbunker bij IJmuiden die diverse keren is aangevallen. Om maar niet te spreken van de talloze Photo Reconnaissance Sorties waar van iedere fotoreeks een Interpretation Report werd opgemaakt wat er op die foto te zien was, behalve scheepsbewegingen in havens ook activiteiten op de vliegvelden en gespotte verdedigingswerken aan de kust.
En zo ben ik weer dus voor een deel weer terug bij het begin van de interesse.

Groet,
Hans Nauta
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: hoe ben je geinteresseerd geraakt in bunkers/forten etc.

Bericht door maarten-stahlbeton »

hnauta schreef:...Om maar niet te spreken van de talloze Photo Reconnaissance Sorties waar van iedere fotoreeks een Interpretation Report werd opgemaakt wat er op die foto te zien was...
Staan die op microfiche in het NARA of liggen ze in London?
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
hnauta
Berichten: 68
Lid geworden op: 28 mei 2008, 23:14
Locatie: Egmond-Binnen

Re: hoe ben je geinteresseerd geraakt in bunkers/forten etc.

Bericht door hnauta »

Korte vraag, kort antwoord: Londen
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: hoe ben je geinteresseerd geraakt in bunkers/forten etc.

Bericht door Danny »

Ik ben gister nog wezen snuffelen in het Reconnaisance archief van Wageningen UR... Ik studeer er nu toch, dus ik dacht, kom ik ga eens langs.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
hnauta
Berichten: 68
Lid geworden op: 28 mei 2008, 23:14
Locatie: Egmond-Binnen

Re: hoe ben je geinteresseerd geraakt in bunkers/forten etc.

Bericht door hnauta »

Dit raakt off-topic. Als er belangstelling voor is kan er beter even een nieuw onderwerp onder de titel Luchtfoto's geopend worden.

Gr,
Hans
Goof

Re: hoe ben je geinteresseerd geraakt in bunkers/forten etc.

Bericht door Goof »

Weer terug on-topic hoop ik.
In mijn vroege jeugd kwam ik al de resten tegen van een Duitse tankmuur in de Vollenhovenstraat in Rotterdam. Later kwam ik op vakanties allerlei bunkers tegen op de kust, vooral in Rockanje en Oostvoorne. Die stonden toen nog op de duinen, maar na 1953 waren er al een heleboel weg. Ik had een oom die in Hoek van Holland bij de politie had gewerkt, en die vertelde me het een en ander over de vesting daar. Hij was een van de weinige Nederlanders die daar mochten blijven wonen in WO2. En we gingen daar wel eens kijken naar die bunkers. Vooral de "Jezus leeft" bunker vond ik toen spannend.
Daarna heb ik me jaren lang niet met de Festung Hoek van Holland bezig gehouden, tot ik zo'n vijfentwintig jaar geleden weer in 's-Gravenzande kwam wonen. De bunkers bleken om de hoek te staan! Zo ben ik weer terug gekomen op mijn jeugdzonde. Toen ik een paar jaar geleden plotseling veel tijd kreeg ben ik weer actief geworden en heb me min of meer aangesloten bij de jongens van het nieuwe Atlantikwallmuseum in de 611. En zo is het gekomen....
Mir
Berichten: 139
Lid geworden op: 23 feb 2008, 20:14

Re: hoe ben je geinteresseerd geraakt in bunkers/forten etc.

Bericht door Mir »

Goof schreef:Toen ik een paar jaar geleden plotseling veel tijd kreeg ben ik weer actief geworden en heb me min of meer aangesloten bij de jongens van het nieuwe Atlantikwallmuseum in de 611.
Hee Goof, de jongens en de meiden van het nieuwe AW museum he :P
Er lopen er daar wel drie (3!) rond :D

PS voor mijn verhaal lees Annelies haar verhaal, behalve dat ik het niet zo eng vond ;)

Mirjam
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: hoe ben je geinteresseerd geraakt in bunkers/forten etc.

Bericht door AvB »

Mirjam schreef:
Goof schreef:Toen ik een paar jaar geleden plotseling veel tijd kreeg ben ik weer actief geworden en heb me min of meer aangesloten bij de jongens van het nieuwe Atlantikwallmuseum in de 611.
Hee Goof, de jongens en de meiden van het nieuwe AW museum he :P
Er lopen er daar wel drie (3!) rond :D

PS voor mijn verhaal lees Annelies haar verhaal, behalve dat ik het niet zo eng vond ;)

Mirjam
Hebben jullie alle drie als enige vrouwen de bunkersite.com enquete ingevuld? :D
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: hoe ben je geinteresseerd geraakt in bunkers/forten etc.

Bericht door AvB »

Dan zijn er nog meer bunkervrouwen!!! ;)
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: hoe ben je geinteresseerd geraakt in bunkers/forten etc.

Bericht door Remco de Goede »

AvB schreef:Dan zijn er nog meer bunkervrouwen!!! ;)
Of sommige mensen doen alsof ;) :oops:
Mir
Berichten: 139
Lid geworden op: 23 feb 2008, 20:14

Re: hoe ben je geinteresseerd geraakt in bunkers/forten etc.

Bericht door Mir »

Ja, je hebt van die vrouwen die zien een enquete en moeten die invullen ;) :D
Maar jij bedoelt: je hebt van die mannen, die doen alsof ze vrouw zijn.... :o :D
Laatst gewijzigd door Mir op 16 dec 2008, 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Algemene Onderwerpen”