hoe ben je geinteresseerd geraakt in bunkers/forten etc.

Algemene en overige onderwerpen m.b.t. de wereldoorlogen en fortificaties
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

hoe ben je geinteresseerd geraakt in bunkers/forten etc.

Bericht door ducatim901 »

Ben eigenlijk wel nieuwsgierig hoe we aan onze interesse voor forten, bunkers en ander fortificaties gekomen zijn, meestal lijkt het mij wel dat de meeste bunkerologen uit de kuststreek komen maar ook uit streken waar kazematten en forten staan.
Ik zelf ging vroeger met mijn vader achter op de Beemer naar de Biesbosch motorritjes maken en daar kwamen we bunkers (groepsschuilplaatsen) tegen en op vakantie in Renesse ging ik met mijn broer en neven oorlogje spelen bij de 117A, toen ik later één van de boeken van Rudi Rolf in de bieb tegenkwam en hij een tekening van de 117A en ook schreef dat hij in Haamstede stond, was ik nieuwsgierig hoe hij dat wist, ik heb toen met hulp andere boeken van hem aangevraagd en zo kreeg ik de smaak te pakken en aan de hand van de kaartjes uit Rudi's boeken met de brommert (Puch) of met de OV-Jaarkaart naar HvH, Scheveningen, Breskens, Katwijk, Noordwijk, Schouwen, Goeree, Walcheren, IJmuiden, Bergen en Den Helder geweest.
Het boek in de bieb heb ik trouwens helemaal aan gort gelezen.
Maak nog regelmatig een brommertoertje naar bv Willemstad maar nu met de Aprilia, hoef ik iig geen gekke capiolen uit te halen om drie Km harder te gaan.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: hoe ben je geinteresseerd geraakt in bunkers/forten etc.

Bericht door AvB »

Beetje hetzelfde verhaal denk ik.
Geen vakantie zonder Naarden Vesting. Ook ging ik vaak naar een camping in Haamstede
waar het gangenstelsel in de duinen natuurlijk uiterst mysterieus was. En de 117a een prachtig ding was.
Willemstad en Hoek van Holland en Oostvoorne liggen in de buurt. M'n ouders zijn altijd mee
geweest en hebben tijdens vakanties me naar plekken gereden waar iets te vinden was.
Rolf's boekjes in de bieb eindeloos verlengd, Vestingwerken in West-Europa (ook van Peter Saal) was het
boek waar het mee begon! :)
Bij mijn eerste zoektochten op internet, ik denk nog in het allereerste begin met win95 en inbellen, was geocities de plek waar alle websites te vinden waren. atlantikwall website van Michel en Peter en de site van Jan L.
Wat Nathan ook al zegt, je komt op plekken waar je anders nooit zou komen. De reis er naar toe, de natuur, de stad, fotografie/architectuur, geschiedenis, het verzamelen. Het is een combinatie van al deze dingen.
Laatst gewijzigd door AvB op 18 aug 2008, 09:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Sebastiaan
Berichten: 174
Lid geworden op: 27 feb 2008, 21:59
Locatie: Nabij het Festung HQ IJmuiden
Contacteer:

Re: hoe ben je geinteresseerd geraakt in bunkers/forten etc.

Bericht door Sebastiaan »

Mijn opa heeft tijdens de oorlog in het verzet gezeten, en als klein kind zijn die verhalen natuurlijk machtig mooi. Vaak ging ik met mijn opa en oma naar Hoek van Holland, waar ik in aanraking kwam met bunkers. In zo'n bunker lopen, met die verhalen over de oorlog in je achterhoofd, dat was onvoorstelbaar spannend. Na vervolgens te verhuizen, drukker te krijgen met school en andere (puber)dingen, verwaterde het een beetje.

Een jaar of 3 geleden kwam ik, na verhuisd te zijn naar Haarlem, in IJmuiden in aanraking met de batterij Heerenduin. Na dit bezoek was ik weer definitief verslaafd en kwamen alle verhalen weer boven. En van het een kwam het ander :)

Gr. Sebastiaan.
Rob Mans

Re: hoe ben je geinteresseerd geraakt in bunkers/forten etc.

Bericht door Rob Mans »

Op mijn 14de kwam ik in aanraking met de Tweede wereldoorlog. Tijdens de 70-tiger jaren waren mijn ouders lid van zo'n boekenclub en ik kan me nog goed herinneren de groene boekenreeks van de Lekturama met diverse onderwerpen over WWII. Ik heb daar toen heel wat keren in gelezen en gebladerd. Mijn interesse daarover was toen wel gewekt. Uiteraard was ik toen niet zo fanatiek als nu, want er waren ook andere belangrijke dingen. Ik woonde toen in Utrecht en kwam daar ook met de eerste bunker in aanraking....een mitrailleurbunker op de Keulsekade. Overigens staat deze er nog steeds, alleen kan je er niet meer in wat vroeger toen wel kon. Elke keer zonder zaklantaarn een stukje van de bunker in en het gaf een spannend en eng gevoel tegelijkertijd. Ik kan me nog herinneren dat het altijd rook naar brandstichting. Ik bleef wel wat met De Tweede Wereldoorlog bezighouden maar nog niet met bunkers, dat kwam pas veel later. Toen ik in Bilthoven kwam te wonen ben ik in 2003 is op zoek gegaan of er tijdens de oorlog hier in deze plaats wat was gebeurd. Zo kwam ik terecht bij De Historische Kring en daarmee ook in kontakt met Hans Brugman. Er zouden een paar grote bunkers bij hem in de achtertuin liggen, en ben toen bij hem langsgeweest. Ik kan zeggen....het "betonvirus" sloeg toe, en ik was verkocht! Hans Brugman vertelde me toen dat die een tweede boek wou uitbrengen dat o.a. zou gaan over de Duitse bunkers in Bilthoven. (kreeg later de titel mee "Vergeten Bunkers") Hij vroeg of ik hem daarmee wilde helpen, en dat wilde ik wel. Ben toen samen met Hans vele zaterdagen alle bunkers in Bilthoven wezen opmeten, en het ervan in kaart brengen. Zo kwamen we erachter dat er nog heel wat van deze betonnen werken lagen in onze woonplaats. Nu vijf jaar later en alweer heel wat bunkers bezocht kan ik alleen nog maar zeggen......misschien is het een verslaving, maar mijn leven gaat alleen nog maar over bunkers!

Groetjes,
Rob
Laatst gewijzigd door Rob Mans op 17 aug 2008, 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Annelies

Re: hoe ben je geinteresseerd geraakt in bunkers/forten etc.

Bericht door Annelies »

Ikzelf ben toen ik 10 of 11 was eens in het Fort in Hoek van Holland geweest met wat klasgenootjes.
Het was toen nog niet open en de vader van één van deze klasgenootjes werkte bij de marrechaussee had de sleutel van het fort. Ik weet nog dat ik doodsbang was in dat grote donkere fort. Ik ben ook eens met kinderen uit de buurt in de bunkers van het Noordelijk Vinetaduin geweest en dat vond ik ook maar niks!
En dat terwijl ik op jonge leeftijd al geinteresseerd ben geraakt in de Tweede Wereld Oorlog, maar die donkere gangenstelsels joegen mij de stuipen op het lijf :D

Maar een paar jaar later ging het fort een keer open voor publiek en ben ik er met familie geweest. Overal brandde licht en ik vond het toch wel een mooi gebouw. Daarna was ik verslaafd en ben er samen met mijn zus nog tientallen keren geweest.
Iedere keer riep de vrouw bij de kassa 'ha, daar is de tweeling weer!'
Zo'n acht jaar geleden zijn we daar vrijwilliger geworden en hebben er 3 1/2 jaar rondleidingen gegeven en hebben we de conservering van de collectie opgezet.
Daarna zijn we door een vervelende bebeurtenis helaas gedwongen weg gegaan.

De voorzitter van het Atlantikwall museum in Hoek van Holland kende ik in die tijd al en toen hij hoorde dat we bij het fort weg waren vroeg hij of mijn zus en ik geen vrijwilliger bij hen wilde worden.
Dat hebben we gedaan en daar is mijn liefde en interesse voor bunkers ontstaan.
And the rest, as they say, is history!
Gebruikersavatar
Bunkertju
Berichten: 878
Lid geworden op: 12 feb 2008, 15:56
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: hoe ben je geinteresseerd geraakt in bunkers/forten etc.

Bericht door Bunkertju »

Das wel een grappig verhaal...

Toen ik en jaar of 12 was (1977/78 ) ben ik vanuit Rotterdam met een vriendje naar Hoek van Holland gegaan om bunkers te gaan bekijken.
Batterij Vineta (Wat ik toen nog niet wist) was een van de hoogtepunten vanwege de spannende bunkers en gangenstelsels.
Toen nog met lampjes met batterijen (Extra paar batterijen voor onderweg) in de gangen gegaan , Heel spannend toen :D .

Jaren later ben ik me gaan toeleggen op het maken van wandeltochten en de Vierdaagse van Nijmegen.
Tot op een dag er een tocht werd georganiseerd door de vereniging Euraudax voor een tocht van 50 Kilometer in Hoek van Holland.
Bijna op het laatste deel van de tocht kwamen we langs een bunker (BP 14E - 612).
Ik dacht toen terug aan eind jaren 70 :)

Toen had ik de gedachte wat die bunker daar nou deed op zo een grote afstand van het strand !!
Ben ik later gaan opzoeken en van het een komt het ander , Nu al weer een aantal jaren bezig met bunkeronderzoek.

Groetjes Jan
Gebruikersavatar
bunkerpictures
Berichten: 287
Lid geworden op: 14 feb 2008, 14:41
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: hoe ben je geinteresseerd geraakt in bunkers/forten etc.

Bericht door bunkerpictures »

De vraag "hoe ben je geinteresseerd geraakt in bunkers" krijg ik ook veel gesteld als ik mensen tref ivm het bezoeken van een bunker of onder andere omstandigheden als het onderwerp ter sprake komt.
Naar mijn idee heb ik als "jongetje" altijd al iets gehad met militairen en geschiedenis en dat is nooit minder maar altijd meer geworden door te loop der tijd. Geboren en getogen in Den Haag met zijn vele bunkers in het duin die toendertijd nog makkelijker begaanbaar waren, ik ben van het bouwjaar 1954, heb ik mijn eerste ervaringen opgedaan. Vele malen met mijn ouders ook naar HvH geweest om naar de schepen te kijken maar ook naar de bunkers onderweg en op de Hoek uiteraard. Later in het buitenland ook altijd wel oog gehad voor het aanwezige beton maar er niet serieus mee aan de slag gegaan tot ongeveer 5 jaar geleden. N.a.v. het boek "de Atlantikwall van Willemstad tot Somme" ben ik samen met mijn zoon Koen met het onderwerp aan de slag gegaan. Gaande weg steeds meer tijd in gestopt en zo veel kunnen reizen en bezoeken van interassante locaties in binnen en buitenland. Het interesse gebied begint met name rond de aanvang 2e wereldoorlog tot met de koude oorlog, zowel militair als ook civiele verdediging en civiel bestuur.

Met name de enorme technische prestatie maar zo ook de gigantische logsitieke operatie die er in de oorlog aan de dag is gelegd, om een project als de Atlantikwall te realiseren als ook de vele andere binnenlandse bunkers en installaties, facineerd mij enorm, waarbij ik mij ook realiseer dat er ongelofelijk veel menselijk leed mee gemoeid is geweest.

Raphael
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: hoe ben je geinteresseerd geraakt in bunkers/forten etc.

Bericht door ducatim901 »

Leuke verhalen hoor, altijd leuk om te lezen!
Groeten jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Nathan
Berichten: 286
Lid geworden op: 12 feb 2008, 11:37
Locatie: Spijkenisse

Re: hoe ben je geinteresseerd geraakt in bunkers/forten etc.

Bericht door Nathan »

Vanaf mijn 5de woonde ik in Hellevoetsluis en ging ik in het weekend altijd hele stukken wandelen met mijn vader en de honden. Aan het einde deden we altijd een rondje over de vestingwallen. Ook al was ik 100 keer in de bunkers geweest die daar liggen, het bleef me altijd weer boeien en bij iedere wandeling moest ik er keer op keer in. Vanaf die jonge leeftijd ben ik dus al geinteresseerd geraakt. Dat is altijd wel blijven hangen.

Een vriend van me die uit de Hoek kwam en naar Hellevoetsluis verhuisd was vertelde me dat er ook veel bunkers lagen in HvH, waar hij altijd in speelde. Toen zijn we op de brommer naar de Hoek gegaan en liet hij me o.a. het noordelijke deel van Vineta zien bij de MarkoStand. Ik was helemaal onder de indruk.

Een jaar of drie later, toen ik net mijn rijbewijs had, ging ik met onze hond naar het bos bij Oostvoorne. Daar zag ik opeens een bunker liggen. Door de opening kijkend kon ik net het woord "ADCOCK" ontcijferen... Ik had weer helemaal dat gevoel wat ik als klein ventje had!!! Wow, wat kan ik daarbinnen aantreffen. Het grappige is dat ik in het weekend daarop weer eens in de Hoek ging kijken waar in de tussentijd een museum was ingericht in de 625B...
Het idee van die bunker in het bos van Oostvoorne liet me niet meer los... stel dat dat ook zo'n stoere geschutsbunker was. Nou, ik de week erop met zaklamp en wat vrienden naar die bunker toe... en ik was toch wel teleurgesteld. Dit was helemaal geen geschutsbunker. Maar toen was de vraag, waar was deze bunker dan voor? Ook liep ik toen 's avonds veel in het bos bij oostvoorne en vond de ene na de andere bunker. Om te controleren of ik me op een bunker bevond gebruikte ik een hele primitieve methode destijds... Door te stampen hoorde je al snel of er zich een bunker bevond onder de heuvel :D

De vraag, wat kan er dan nog meer liggen en vooral en waartoe hebben ze gediend, begon me steeds meer te boeien. Door het internet te raadplegen kwam ik erachter dat er zowaar een boek over de bunkers op Voorne was. Uiteindelijk heb ik Jeroen Rijpsma gebeld en het boek bij hem besteld (hij had ook nog een boek over Küverbunkers. Wist ik veel wat dat waren... Ik heb toen gezegd "Ja, doe die dan ook maar". Achteraf gezien heb ik er geen seconde spijt van dat ik dat boek ook gekocht heb). Maar goed, gewapend met de kaart welke in het boek zat over de bunkers op Voorne ben ik heel het eiland nagegaan naar overblijfselen van de stellingen.

Door dit boek kwam ik erachter waar de ADCOCK bunker voor diende en dat het ding een "typenummer" had. En dat er nog veeeeeeeeeeel meer types waren met ieder hun eigen functie. Het hek was van de dam. Ik ben als een razende boeken gaan verzamelen om maar zoveel mogelijk info te kunnen krijgen over de Aw, de types en de ligging om dat allemaal te kunnen bekijken. En daar ben ik heden ten dage nog steeds mee bezig (zoals bijna iedereen hier denk ik).... zoveel mogelijk bekijken en bunkers van mijn typologie lijstje te schrappen.

Wat voor mij ook een groot pluspunt is aan de hobby, is dat je op plekken terecht komt waar je zonder deze interesse waarschijnlijk nooit aan zou denken om naar toe te gaan. De diversiteit van natuur en omgevingen die ik gezien heb zijn voor mij altijd een pluspunt. Voor mij is het plezier van een reisje naar nog niet bezochte locaties, altijd een combinatie van bunkers en de nieuwe omgevingen verkennen!!!
marinus venhuis

Re: hoe ben je geinteresseerd geraakt in bunkers/forten etc.

Bericht door marinus venhuis »

Tja, ik behoor tot de oudere garde, die op latere leeftijd het bunkerlicht is gaan zien.
Opgegroeid aan de voet van de Haagse duinen in de vijftiger en zestiger jaren werd je regelmatig geconfronteerd met die “”troep van de Moffen” zoals daar in de wederopbouw-periode over gesproken werd. Je moest je er verre van houden want ze waren vies, waren gevaarlijk en ze deugden niet. Nooit geweten dat er in de Bosjes van Poot waar ik tegenover woonde en wat mijn speelterrein was, op een paar honderd meter afstand een bunker (600) lag, maar ik denk dat die toendertijd nog volledig weggewerkt was; ook nooit geweten dat de voormalige BB garage aan de LvP een Duits WO II product was, maar ik denk dat niemand dat in die tijd wist, of het werd doodgezwegen; ook werd er altijd heel vaag gedaan over de tankgracht die een paar honderd meter de andere kant op had gelopen: daar werden altijd de meest bizarre verhalen (die niet klopten) over verteld; het grappige is dat ik een aantal mensen ken die ervan overtuigd zijn dat ze in of bij die tankgracht gespeeld hebben, erop geschaatst hebben of er in gevist hebben, terwijl die in die tijd al gedempt was; het begrip tankgracht was dus een eigen leven gaan leiden en werd gebruikt voor zaken die er nauwelijks iets mee van doen hadden.
Ik had ook nooit begrepen waarom er zo’n brede strook kaal land lag tussen de Vogelwijk en Bloemen/bomenbuurt en tussen Statenkwartier en Duinoord; het enige herkenbare teken van sloop was de geamputeerde Westduinkerk.
Ik kan me wel herinneren dat als je in die tijd naar Hoek van Holland ging, dat er bij een scherpe bocht in de weg bij `s Gravezande heel lang een bunker gestaan heeft met de tekst “Zimmer frei” en dat er op het strand een aantal bunkers stonden die bij vloed gedeeltelijk in het water kwamen te staan: dat was reuze spannend spelen en klauteren.
Verder interesseerde je je niet voor die dingen, ik denk so wie so niemand in die tijd.
En dan wordt je ouder, je gaat je met andere dingen bezig houden en het raakt in de vergetelheid, maar ergens in je onderbewustzijn (voor zover zoiets bestaat) blijven er flarden van vroegere herinneringen rondzweven.
Ik kan me herinneren dat er op een bepaald moment bij “Jiskevet” een aantal afleveringen zich afspeelden bij een bunker met een indrukwekkende getrapte luifel en dat ik zoiets dacht als “jeetje, bestaat dat nog ? ”, ik vond het in ieder geval wel erg indrukwekkend, (het zal wel Heerenduin geweest zijn denk ik, met name daar één van de heren uit die contreien kwam).
In de jaren dat ik in Amsterdam woonde kwam je tijdens fietstochtjes in de omgeving onvermijdelijk regelmatig onderdelen van de Stelling van Amsterdam tegen; ook daar was toendertijd nog totaal géén belangstelling voor, het prikkelde je belangstelling, maar verder deed je er niets mee, want je kon er niet bij komen (alles was toen nog van Defensie denk ik) en er bestond – net zoals bij bunkers – nog helemaal géén literatuur over.
Zo’n vijf jaar geleden stond er een keer in een plaatselijk krantje een artikel over een clubje vreemde snuiters, die zich bezig hielden met bunkers in de buurt van IJmuiden; dat was dezelfde tijd dat internet een beetje in mijn leven begon te komen en zodoende kwam ik in aanraking met de bevindingen van de firma WOVIJ ; dan gaat het balletje rollen en het onderwerp wordt steeds leuker en interessanter, maar ook ingewikkelder omdat er steeds meer bij komt kijken.
Door een vrij ernstige (niet zichbare) handicap zit het veldwerk er voor mij nauwelijks in, men zal mij dus niet zo snel in de “praktijk” tegen komen, zeker niet waar er geklommen moet worden ( en dat heb je nogal snel in de duinen); ik ben dus meer een studeerkamer-hobbyist.
Gr., Marinus
pauldijkstra

Re: hoe ben je geinteresseerd geraakt in bunkers/forten etc.

Bericht door pauldijkstra »

Dat is toch een vraag die bijna iedere niet bunkerliefhebber stelt als ik een bunker op hun land of achtertuin wil bekijken.

Al in 2001 bezochten mijn ouders en ik fort Kijkduin en Kazemattenmuseum Kornwerderzand. Dat waren bunkers en een fort. Echt prachtig vond ik dat, ook om in de koepel van het fort Kijkduin te kijken en de Kazematten bij Kornwerderzand zijn niet te missen als je over de Afsluitdijk rijdt. Waarschijnlijk n.a.v. een bezoek aan fort Kijkduin begon in 2003 het bunkervirus pas echt toe te slaan.

Tijdens een vakantie in Schoorl had mijn broer het idee om bunkers te gaan kijken, we hadden het 's middags - toen het regende - het er al over gehad, en we wisten dat er bij het spirituele centrum Heel en Al een paar bunkers waren. Toen wist ik nog niet dat het W.N. 34 L 'Bernhardt' was. Dat kwam later.
Aangekomen bij Heel en Al kwam niet veel later een groepje mensen met een prikpen en scheppen het duin op, ze waren opzoek naar bunkers. Een paar dagen later kwamen we ze tegen bij de Campernol bij Hargen. Dus wij ze volgen en ja, daar lagen in het duin nog veel meer bunkertjes (later bleek dit W.N. 16 te zijn).

Zo kwam het dat ik thuis op internet, dat hadden we toen net ivm mijn vader zijn werk, opzoek ging naar de bunkers bij Camperduin. Toen kwam ik op http://www.atlantikwall.org" target="_blank terrecht. Dat was de eerste site waarmee ik in aanraking kwam. Niet veel later ben ik in 2004 zelf ook begonnen met een internetsite over bunkers. Eerst provisorisch en niet op de hoogte van termen als VF, St en FA kreeg elke bunker langzaam een type. In mijn onwetendheid heb ik zelfs toen wel eens een FA bunker voor een St'ers aangezien. Ik was toen een jaar of 11, 12.

Nu in 2008 ben ik al ruim 5 jaar bezig met onderzoek naar de bunkers in Nederland. Ik kom nu al 3 jaar op Texel om onderzoek te doen naar de bunkers aldaar, en ben nu druk bezig met mijn manuscript over de bunkers op Texel. Dit zal uiteindelijk resulteren in een dik boek met alle bunkers op Texel erin. Daarnaast ben ik op het vaste land bezig met het onderzoek naar bunkers in en om Schoorl. "Waar je begonnen bent, zal je ook eindigen." Voor mij dus Schoorl en omgeving. Daar ben ik er tenslotte mee in aanraking gekomen.

Op mijn website staan wat fototjes uit die tijd van kleine Paul en de bunkers.
http://atlantikwall.pauldijkstra.nl/fot ... chief.html" target="_blank

Hartelijke groet,

Paul Dijkstra
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: hoe ben je geinteresseerd geraakt in bunkers/forten etc.

Bericht door Remco de Goede »

Het begin van mijn verhaal is eigenlijk net als bij Nathan Hellevoetsluis. Ik woonde in een klein dorpje in de buurt van Hellevoetsluis en ging regelmatig wandelen met mijn ouders in Hellevoetsluis. Altijd wilde ik als we daar waren, over de vestingwallen met de bunkers wandelen, met toen totaal nog niet beseffend wat wat was maar ik vond het altijd bijzonder interessant en spannend.

In de tussentijd ben ik tijdens mijn vakanties met mijn ouders altijd wel wat bunkers tegengekomen en die wilde ik altijd bekijken.

Mijn interesse in WOII is eigenlijk altijd wel gebleven, toen ik een vriendin in Opheusden (gld) kreeg en haar vader een groot WOII reinactment fan was en altijd op zoek ging met zijn metaaldetector naar overblijfselen van de hevige gevechten in de omgeving vond ik het allemaal wel heel interessant. Ook daar lagen vele bunkers, ik besefte me toen nog niet dat dit bijna allemaal nederlandse kazematten waren. Op een dag besloot ik dat het me leuk leek om foto's te maken van al die bunkers (toen nog analoog) dit heb ik een paar weken gedaan, en toen verwaterde het eigenlijk weer een beetje. Toen ik ik de pauzes van mijn werk (op Rotterdam Maasvlakte) altijd naar Oostvoorne ging zag ik in de achtertuin van een huis altijd een aantal bunkers liggen. Me beseffend dat er wellicht nog meer moest zijn in Oostvoorne ben ik min of meer "blind" in alle bossen gaan zoeken in Oostvoorne en redelijk wat gevonden. Op http://www.atlantikwall.net" target="_blank zag ik altijd wat er in Oostvoorne nog moest liggen, maar een aantal dingen kon ik nog steeds niet vinden. Via marktplaats heb ik mijn eerste bunkerboekje gekocht ( Bunkers op Voorne) ook kwam ik in contact met Nathan, die twee straten verderop bleek te wonen :) Toen is het eigenlijk allemaal best snel gegaan, veel boeken gekocht, nog veel meer locaties bezocht, veel mensen uit het "bunkerwereldje" leren kennen en ontmoet en natuurlijk het maken van mijn website.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: hoe ben je geinteresseerd geraakt in bunkers/forten etc.

Bericht door Danny »

Vroeger.... Heeeel heeeeeeeel lang geleden, toen typenummers en dergelijke nog niet in het woordenboek voorkwamen, ging ik nog wel eens uit wandelen met m'n ouders. Lekker door de duinen kuieren. Bovenop een duintop lag dan altijd die bunker, de "koepelbunker" zoals iedereen hem noemde. Altijd moesten in en m'n broer er even heen om er in, aan en op te zitten. Later fietste ik weleens langs Batterie Katwijk-Alt (Dat wist ik toen helemaal niet natuurlijk) en zag je grote hoge muren vanuit het duingebied oprijzen. Toch maar eens gaan kijken, dacht je toen. Dat was allemaal erg spannend, en soms ook een beetje eng, omdat er zich "grote" jongens in de bunkers ophielden. Over bergen van bierblikjes en glas liep je dan door donkere kamers. Het heeft me nooit meer losgelaten.

Zo is het eigenlijk maar verder gegaan, met als verschil dat de "grote, enge" jongens steeds kleiner leken te worden, en je meer op de bunker zelf begon te letten als de spanning die het bezoek meebracht. Ik was al een tijdje bezig met het op internet zoeken naar informatie over de bunkers in Katwijk. Hier was wel aardig wat te vinden. Op een gegeven moment kwam er een boek uit van Paul en Dolf Harff over Stützpunkt Gruppe Katwijk. Het boek heb ik eerst tot bloedens toe verlengd in de bieb, en uiteindelijk maar gekocht. Toen ben ik echt begonnen met het bestuderen van de types en dergelijke. Tegenwoordig heb ik een website over de bunkers in mijn woonplaats en struin ik hier over het forum. Heel leuk allemaal hoe je steeds meer bijleert en mensen leert kennen via de hobby.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: hoe ben je geinteresseerd geraakt in bunkers/forten etc.

Bericht door maarten-stahlbeton »

Remco de Goede schreef:...toen ik een vriendin in Opheusden (gld) kreeg en haar vader een groot WOII reinactment fan was en altijd op zoek ging met zijn metaaldetector naar overblijfselen van de hevige gevechten in de omgeving vond ik het allemaal wel heel interessant. Ook daar lagen vele bunkers, ik besefte me toen nog niet dat dit bijna allemaal nederlandse kazematten waren. ....
Bedoel je de 29 en 30 SZW 3a toevallig?

Afbeelding

Grappig, ik kom uit Tiel en mijn intresse is begonnen zo'n 6 a 7 jaar geleden met ritjes hier door de omgeving, Kesteren, Opheusden, Rhenen, Nieuw St. Andries, Arnhem en verder.

Elke keer kijken naar dingen uit "de oorlog", niet echt specifiek bunkers, maar ook bv. resten van kogelinslagen (bij de brug van Z'bommel zijn nog mooie te zien), metaal-detectoren (of is het metaal-detecteren? :mrgreen: ), loopgraven zoeken, toen en nu foto's maken en disscusieren over de oorlog. Later zijn we toch steeds meer forten gaan bezoeken en toen volgens mij toen eerst een keertje richting Vlissingen zonder kaart, zonder gps, zonder ook maar iets daar naar bunkers wezen zoeken. Dat ging nog beter als verwacht (Wat wil je met zo'n landfront) en had het virus zich verspreid. Sindsdien zijn er flink wat foto's gemaakt, flink wat kilometers afgereden, veels te veel gelachen en een 3/4 voltooide website ligt klaar om gelanceerd te worden.
Lord of the Ringstand
Patrick

Re: hoe ben je geinteresseerd geraakt in bunkers/forten etc.

Bericht door Patrick »

Zo'n 30 jaar geleden had Maasdijk nog wat bunkers staan. Deze waren toen nog vrij toegankelijk. Was spannend, want je wist nooit wat je tegenkwam en een zaklamp had je niet zo voor het grijpen. Er stonden nog tobruks in de oude Pettendijk welke nu vrijwel allemaal gesloopt zijn. Deze werden door de buurtbewoners gebruikt als afvalbrandplaats. Was op zich wel een leuk gezicht om de rook van het vuur aan de andere kant van de dijk uit een gat te zien komen. De fascinatie bleef. Later met vader en broers de M151 Vineta doorgelopen. Was toen nog grafitti-vrij en redelijk ongeschonden. En je kon nog gewoon naar binnen. Nu is vrijwel alles afgesloten door het AW museum. Later toen defensie wegging uit het Staelduinse Bos natuurlijk direct gaan kijken bij de bunkers. Deze waren toen al afgesloten helaas, hoewel er nog wel een hoop VFjes waren die vrij toegankelijk waren, waaronder de garagebunker Onbegrijpelijk dat de bosvriendjes deze hebben ondergewerkt. De St's waren al afgesloten.
Daarna een tijdje mijn interesse verloren, en weer hervonden nadat ik de site van het AW museum HvH tegenkwam waar de hele stelling staat uitgetekend. Was eye opener, want eindelijk zag ik de samenhang tussen de bunkerpartijen in het Westland. Wist niet dat er zoveel waren ;)

In Maasdijk worden langzaam maar zeker de laatste bunkers bedreigd en ondergewerkt onder het mom van het maatschappelijk belang (=ontsluitingsweg van Hoek van Holland). Is jammer, maar niet tegen te houden. Een mooie 621 zal daardoor verdwijnen. Moet m toch eens op de foto zetten in mooi zonlicht of zo. Hij is nog zo mooi grafitti vrij...

Voor de geïnteresseerden: op 13 september (monumentendag) is het Torentje ook open van de Oranjesluis. Uit wo2 zal er niet veel te zien zijn, maar misschien kan ik nog een paar leuke foto's maken uit de ramen van het gebouw.
Plaats reactie

Terug naar “Algemene Onderwerpen”