Microfilms algemeen

Discussie en uitwisseling omtrent archieven en cartografie m.b.t. de Tweede Wereldoorlog en Fortificaties
Plaats reactie
pauldijkstra

Microfilms algemeen

Bericht door pauldijkstra »

Beste iedereen,

Ik ben vanplan zelf wat microfilms te gaan bestellen waar het KTB van de 347e Infanterie Division op staat. Heeft iemand deze al eens compleet gezien? In het NIMH is het een en ander hiervan behoorlijk incompleet (naar horen zeggen). Voordat ik deze bestel (het is mijn favouriete gebied) wil ik graag weten of iemand hiervan al eens delen heeft nabesteld of misschien wel toevallig al in bezit heeft (bijv. T315Q: 2144, 2145)

Vr. gr,

Paul
Mir
Berichten: 139
Lid geworden op: 23 feb 2008, 20:14

Re: Microfilms algemeen

Bericht door Mir »

Waar staat KTB voor?
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Microfilms algemeen

Bericht door Ruud »

pauldijkstra schreef:Beste iedereen,

Ik ben vanplan zelf wat microfilms te gaan bestellen waar het KTB van de 347e Infanterie Division op staat. Heeft iemand deze al eens compleet gezien? In het NIMH is het een en ander hiervan behoorlijk incompleet (naar horen zeggen). Voordat ik deze bestel (het is mijn favouriete gebied) wil ik graag weten of iemand hiervan al eens delen heeft nabesteld of misschien wel toevallig al in bezit heeft (bijv. T315Q: 2144, 2145)

Vr. gr,

Paul
Dag Paul, het KTB (Mirjam; oorlogsdagboeken) vd 347 ID is op papier in Nederland, verschillende mensen hebben hiervan delen. Het originele KTB is aanwezig in het BaMa. Zelf heb ik fragmenten maar zeker niets uit jou interessegebied. Hetgeen in het NIMH te vinden is, is in het Nara en in het NIMH ook op film te krijgen. Ik heb geen idee of hetgeen in het BaMa aanwezig is completer is (of juist niet) dan de collectie van het NIMH/Nara.
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
pauldijkstra

Re: Microfilms algemeen

Bericht door pauldijkstra »

Ruud,
Bij het NARA kunnen ze het op 1 microfilm zetten, kan ik dit bij het NIMH ook? En zou dit goedkoper zijn? Bij het NIMH doen ze in ieder geval wel moeilijk over kopieëren. Je moet dan echt naar Den Haag reizen om dat bestelformulier in te vullen...
Mirjam, KTB is, zoals Ruud ook al zei, Kriegstagebucher (oorlogsdagboeken).
Gr, Paul
pauldijkstra

Re: Microfilms algemeen

Bericht door pauldijkstra »

Nog een leuke:
Op de site van het NARA staat dat alles vrij toegankelijk is, en zogenaamd public domain is. Dat betekend volgens hen, tenzij anders aangegeven, dat je met het materiaal mag doen wat je wilt, en dus ook mag publiceren zonder dat je voor rechten moet betalen. Altijd leuk.
Gr, Paul
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Microfilms algemeen

Bericht door Danny »

Dat is wel ideaal Paul. Geldt dit alleen voor de microfilms of voor al het materiaal.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Microfilms algemeen

Bericht door Ruud »

pauldijkstra schreef:Ruud,
Bij het NARA kunnen ze het op 1 microfilm zetten, kan ik dit bij het NIMH ook? En zou dit goedkoper zijn? Bij het NIMH doen ze in ieder geval wel moeilijk over kopieëren. Je moet dan echt naar Den Haag reizen om dat bestelformulier in te vullen...
Mirjam, KTB is, zoals Ruud ook al zei, Kriegstagebucher (oorlogsdagboeken).
Gr, Paul
Dag Paul, Ik heb geen ervaring met filmmateriaal van het NIMH, maar ier kan je idd ook bestellen, meen zelfs per meter! Prijzen heb ik geen idee van, ik heb onlangs gelezen (meen op dit forum) dat de films in het Nara fors duurder zijn geworden .... wbt de rechten hiermee bedoel je op één op één overnemen vh materiaal (kaartje?), mi. doet geen een archief hier heel moeilijk over. Echter het filmmateriaal weer knap op papier krijgen is lastig, maar niet onmogelijk (voor eigen gebruik maakte ik van eenvoudige kaartjes foto's (van de viewer) en tekende deze na). Het materiaal op de film is overigens beter dan de afdrukken in het NIMH, zeker het kaartmateriaal. Maar nogmaals het is niet geweldig! En wacht de 347 reacties even af .... wie weet! Het weinige 347 ID materiaal bij mij mag je uiteraard doorkijken.
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
pauldijkstra

Re: Microfilms algemeen

Bericht door pauldijkstra »

Ruud,
Twee films uit het NARA kosten ongeveer €125,00.
Ik bedoel één op één overnemen in bijvoorbeeld een boek (daar doen ze in het NARA in 't geheel niet moeilijk over). Bij het NA en NIMH moet je forse publicatierechten en copyright gebeuren betalen (ook wel terecht overigens), of kan jij mij hier meer over vertellen hoe het met archiefmateriaal publiceren zit? (per pm of mail) De archiefinstantie in Groningen heeft een prima microfilm kopieeraparaat en heb ik nooit problemen mee. Ik ben al met hen bezig of ik eventueel ook zelf meegebrachte films mag bekijken aldaar...
Binnenkort ga ik toch maar het een en ander bestellen daar.
Gr, Paul
Plaats reactie

Terug naar “Archieven & Cartografie”