Luchtfoto's online

Discussie en uitwisseling omtrent archieven en cartografie m.b.t. de Tweede Wereldoorlog en Fortificaties
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Luchtfoto's online

Bericht door tim »

hoi mensen, is er iemand hier die ervaring heeft met onderstaande pagina?
als ik het goed lees kun je voor 15 pond een account aanmaken, om vervolgens de luchtfoto's voor eigengebruik te downloaden?
ik heb deze foto's nog niet, zou wel een goedkope manier zijn om ze te bemachtigen..

http://aerial.rcahms.gov.uk/
gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Annelies

Re: Luchtfoto's online

Bericht door Annelies »

Ha Tim,

Ik heb even snel gekeken, maar zoals ik het begrijp kun je dan inzoomen op de foto's die online staan.
Hooguit zou je dan een Print Screen kunnen maken ...

Gr.
Annelies
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Luchtfoto's online

Bericht door PdK »

Hoi Tim,

Geen echte ervaring, maar wel eens de instructies doorgenomen.
Je kunt inderdaad lid worden voor 15 pond per jaar. En het vervolgens downloaden van de beelden, welke zijn ingescand op 300dpi kost 10,00 pond excl btw per stuk. Een voorbeeld van deze grote zie je hier; http://aerial.rcahms.gov.uk/registeredu ... SAMPLE.jpg
Maar dan gaat het wel over een horizontale opname. En hoe groot een verticale opname uiteindelijk wordt is afhankelijk van het formaat van het origineel. Kans bestaat dat een en ander op microfiche zal staan.

Houdt er ook rekening mee dat bijv. Wageningen scant op 1200dpi. En daar wordt gescand vanaf een contact afdruk. Daar zit je dus al snel aan een formaat van 10.000 pixels hoog.

Toevallig ga ik in April het archief bezoeken. Maar die kosten liggen nog veel hoger... Dus als het op de site staat, is het zeker in het voordeel ze daar aan te schaffen. Al kan het formaat dus uiteindelijk wat tegenvallen, maar daar ben ik ook stiekem wel benieuwd naar....

Groeten, Peter
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Luchtfoto's online

Bericht door tim »

annelies en peter,
bedankt voor de reacties :)
als ik het goed begrijp zouden ze deze foto's ook in wageningen moeten hebben toch? of ligt in wageningen niet alles?'
dan ga ik ze daar wel fotograferen..
gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Luchtfoto's online

Bericht door PdK »

Hé Tim,

In Wageningen beschikken ze zover ik weet vooral over foto's van de jaren '44 en '45. In Schotland gaat dit verder terug tot 1940. Tenminste in ieder geval voor het gebied H.v.H. Misschien gaat het voor Scheveningen verder terug?
Ook beschikken ze in Schotland over een grote collectie horizontale luchtfoto's. Dus foto's vanuit de vleugels genomen. Maar het blijft dan de vraag of deze foto's ook uiteindelijk op internet zijn te raadplegen.

Groeten, Peter
stutzpunktgruppe †

Re: Luchtfoto's online

Bericht door stutzpunktgruppe † »

Ik had trouwens een vraag over het RAF,misschien een domme vraag maar zijn er veel piloten omgekomen bij het maken van de luchtfoto's
Of kon het RAF zonder problemen over vliegen?
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Luchtfoto's online

Bericht door PdK »

Het werk zelf was erg gevaarlijk. De piloten vlogen veelal met de Spitfire, P51 Mustang en Mosquito op grote hoogte, waardoor zij vooral moesten opletten voor vijandelijke jagers. Vloog men lager, voor betere foto's dan kreeg men ook last van de luchtafweer. Ook werden in de jagers vaak het boordgeschut verwijderd, om zo plaats te maken voor camera's. Op die momenten kon men zichzelf ook niet verdedigen.

Hoeveel er zijn omgekomen door dit specifieke werk weet ik niet, maar vind ik een interessante vraag.

Vorig jaar is Piloot Jimmy Tailor (89) nog geïnterviewd. Hij maakte o.a. luchtfoto's boven IJmuiden en verteld over de gevaren; http://nos.nl/artikel/237609-meer-dan-1 ... nline.html
Hij stortte zelf neer in Nederland door motorpech.

Groeten, Peter
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Luchtfoto's online

Bericht door maarten-stahlbeton »

Ben ik nu echt gigantisch scheel of is de site van IGN veranderd? Ik kan die kaart nergens meer terugvinden vanwaar je de foto's kan downloaden. Heb de link nooit in m'n favo's gezet, ging altijd via IGN.fr naar binnen. Je wordt nu doorgeleid naar Geoportal en ik kan daar nergens luchtfoto's vinden.
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Luchtfoto's online

Bericht door AvB »

Ze hebben het weer lekker verstopt. In de kaart rechtsboven zie je backintime, dan uit het dropdown menu kiezen voor Les photos aériennes, dan de linkerknop 1:50000, dan ben je er weer..
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Luchtfoto's online

Bericht door maarten-stahlbeton »

Thanks, is gelukt.

Wel een stukje omslachtiger en ongebruiksvriendelijker gemaakt zeg. Ach ja, 't blijven Fransen. ;)
Lord of the Ringstand
Joop Schreuder †

Re: Luchtfoto's online

Bericht door Joop Schreuder † »

Voor degenen die met behulp van luchtfoto's en kaartmateriaal onderzoek doen:
Einde WatWasWaar.jpg

Greetz,

Joop
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BunkerOwner

Re: Luchtfoto's online

Bericht door BunkerOwner »

Bizar... Over kapitaalvernietiging gesproken. En elke keer zie je het weer. Een hoop geld in een prachtige online verzameling of toegang tot dit soort bestanden, om het na een paar jaar weer 'gewoon' op te doeken.

Onbegrijpelijk (geld kan de issue niet zijn).

//edit:

Helder, heeft weer een enkeling zijn zakken een paar jaar mogen vullen met een mooie jaarlijkse 'onkostenvergoeding' uit de subsidiepot... en tja, als dat ophoud dan houd het geheel op.
Een kleine projectorganisatie is verantwoordelijk voor realisatie van WatWasWaar.nl. Deze projectorganisatie maakt onderdeel uit van de Stichting Archiefprogrammatuur (STAP).
De ontwikkeling van de website is mogelijk gemaakt door een meerjarige projectsubsidie van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

http://stapblog.nl/ ... Duidelijk.
Ongelofelijk dat de overheid geld blijft pompen in dit soort zinloze projecten.
BunkerOwner

Re: Luchtfoto's online

Bericht door BunkerOwner »

Nou,.. ik zou me er maar niet in verdiepen.
Man man, wat een hachelijke opzet en bedoeling.

Die hebben gewoon meer dan 3,2 miljoen kapotgeslagen op iets wat is gebaseerd op een rapportje met uitkomsten die werkelijk waar kant nog wal slaan. Een Maatschappelijk kosten-baten verhaal wat gewoonweg belachelijke resultaten/verwachtingen schept: http://erfgoedenlocatie.nl/wp-content/u ... catie2.pdf

Eerst een plan maken gebaseerd op zaken die helemaal nooit in gang zijn gezet, om daar vervolgens een gigantische bak geld uit 3-4 subsidiepotten voor te vangen om het na een jaar al niet meer te onderhouden om het vervolgens maar weer aan de overheid over te laten het te continueren.

Alleen de opmerking op de site al:
Onlangs een mail gestuurd en nog geen reactie?
Door een storing in het mailsysteem van WatWasWaar is er een aantal weken geen mail bij WatWasWaar binnengekomen. Heb je in de afgelopen drie maanden een mail gestuurd aan een van de mail-adressen van WatWasWaar en heb je tot op heden nog geen reactie ontvangen? Stuur deze dan opnieuw aan info[at]watwaswaar.nl en we proberen je mail alsnog zo spoedig mogelijk te beantwoorden.
Als je gvd een paar miljoen te spenderen hebt, en je presenteert je plannen zoals zij dat hebben gedaan (met al die aannames die niet onderbouwd zijn), dan mag je op z'n minst toch verwachten dat ze na een dag al door hebben dat de mail niet werkt?? Maar dan gewoon 3 volle maanden niets door hebben, dan is je bedoeling met het project wel duidelijk.

:x :oops: :evil:

Kan daar zo kwaad om worden. Gemeenschapsgeld wat door de plee gespoeld wordt en het concept zelf is eigenlijk van ondergeschikt belang. Bah.
Joop Schreuder †

Re: Luchtfoto's online

Bericht door Joop Schreuder † »

Alternatief voor luchtfoto's is:

http://library.wur.nl/WebQuery/geoportal/raf

Deze wordt vanuit de universiteit beheerd, dus minder afhankelijk van projectsubsidies en ingehuurde bureau's :oops:
Helaas ontbreekt de koppeling met historische topografie dus je zal moeten knippen en plakken.

Greetz,

Joop
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Luchtfoto's online

Bericht door Ties »

Ik had vorig jaar es een download link waar alle luchtfoto's van watwaswaar opstonden. Uiteraard alles gedownload van Nederland(gelukkig)
Een grijs verleden...
Plaats reactie

Terug naar “Archieven & Cartografie”