BRV vanaf heden gratis.

Discussie en uitwisseling omtrent archieven en cartografie m.b.t. de Tweede Wereldoorlog en Fortificaties
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: BRV vanaf heden gratis.

Bericht door ErwinZ »

Is er dan niemand met een automatisering achtergrond die naar voren treed? Het maakt niet uit hoe je het opslaat. Gooi het in 1 grote bak of maak er 1 grote catalogus file van. Het maakt niet uit, het gaat om de schil die je er omheen plakt. Met de goeie koppeling kan je alle files benaderen zoals je dat zelf wilt, op alfabetische volgorde, datum, regelbau type, brv inventaris en welke andere manier dan ook die je kan bedenken.

Het wiel is al uitgevonden. Het wrang van deze thread zit wat dieper vermoed ik.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: BRV vanaf heden gratis.

Bericht door tim »

Ik heb de afgelopen 15 jaar gemerkt: wie goed doet goed ontmoet.
je kan er heel moeilijk over doen, maar als je zelf bereid bent om te delen werkt dat aanstekelijk voor anderen.
anders zit iedereen op zn eigen spul en word er niemand wijzer van!

Helaas heb ik de afgelopen jaren wat minder tijd voor archieven enz., en dan is het fijn dat je van sommige collega "hobbyisten" spontaan hun nieuwe vondsten toegestuurd krijgt :!:
samenwerken is het sleutelwoord, en gedeelde kennis is nog meer macht..
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: BRV vanaf heden gratis.

Bericht door ducatim901 »

De scans van het Bunkerarchief worden gedownload met het mapnummer en de foto zoals ie in de map gescanned is.
Map nummer staat er dus bij, je zult alleen het BRV nummer (gemeente-stelling-registratienummer) er achter kunnen zetten.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: BRV vanaf heden gratis.

Bericht door ducatim901 »

Alle stellingkaarten die op de NA site staan heb ik al eraf gehaald.
Ook de Duitse tekeningen en de Blokkaarten, ben nu begonnen met de registratietekeningen.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: BRV vanaf heden gratis.

Bericht door WimVe »

ducatim901 schreef:Alle stellingkaarten die op de NA site staan heb ik al eraf gehaald.
Ook de Duitse tekeningen en de Blokkaarten, ben nu begonnen met de registratietekeningen.
JK
Maar Cray meld toch dat alles al gedownload IS ?
Of mis ik nu wat ?
Volgens mij gaat het nu alleen maar om naamgeving en hoe op te slaan.
Gebruikersavatar
KWD
Donateur
Donateur
Berichten: 572
Lid geworden op: 10 apr 2011, 11:42
Locatie: Monster

Re: BRV vanaf heden gratis.

Bericht door KWD »

'Jack
ben nu begonnen met de registratietekeningen
Hé Jack
kan ik je helpen bijdragen zoals ze al hiero vertelden allemaal dubbel werk of wil je persoonlijk in privé sfeer van de mooie tekeningen gaan genieten bij het binnenhalen ervan. Ik heb even een rustpauze genomen m'n armen hielden ermee op te veel van dezelfde beweging en anders succes.

ik zet ze nu weg onder de plaatsnaam omdat vele plaatsnamen soms in één map zitten

Gr Klaas-Willem
Gebruikersavatar
Cray
Donateur
Donateur
Berichten: 118
Lid geworden op: 07 mei 2015, 23:18
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: BRV vanaf heden gratis.

Bericht door Cray »

KWD schreef:Ik heb even een rustpauze genomen m'n armen hielden ermee op te veel van dezelfde beweging.
Beste Klaas-Willem, Ik heb scripts die alles downloaden die mag je van mij hebben.

Wel vindt ik dat iedereen beter zijn tijd kan besteden aan een gezamenlijk organiseer project in plaats van dat iedereen exact hetzelfde doet.
Als iedereen een stukje doet dan zijn wij binnen no time helemaal klaar. Ik heb bijvoorbeeld de Blokkaarten gedaan dan kan iemand anders die Duits kan typen weer de Duitse tekeningen benoemen.
Zo komen wij elke keer een stapje dichterbij het eindresultaat.
Gebruikersavatar
KWD
Donateur
Donateur
Berichten: 572
Lid geworden op: 10 apr 2011, 11:42
Locatie: Monster

Re: BRV vanaf heden gratis.

Bericht door KWD »

Gray schreef
Ik heb scripts die alles downloaden die mag je van mij hebben.
Ik draai op een apple systeem ik weet niet of dat script van jou ook op mijn systeem werkt of is het te gebruiken alleen op een PC anders heb ik er verder niets aan maar toch bedankt dat je het aan wilde bieden.

Wat je verder noemt allemaal een stukje ben ik het wel met je eens, vind het zelfs leuk om gewoon alles te hebben puur naslagwerk misschien een beetje egoïstisch van mij, dacht met Ties een leuke deal te maken zodat ik op een makkelijke manier een gedeelte te bekomen die ik dan niet hoefde te downloaden maar als ergens veel tijd inzitten is het wel in het omnummeren en het benoemen van de stellingen dan wel alle tekeningen van een plaats bij elkaar te zoeken en in een map te stoppen. Daar had hij veel tijd inzitten wat ik ook waardeer in hem alleen kwam dat niet overeen met mijn nummering en hij vond het ook maar raar dat iemand belang had bij tekeningen uit een andere sector om maar niet te spreken over de schoonheid van sommige uitvoeringen, ik blijf het verrassend vinden hoeveel er gebouwd is in zo'n klein tijds bestek.

Ik spreek voor mijzelf dat het juist nu de mogelijkheid zich voordoet om alles binnen te halen wat beschikbaar is omdat je daardoor makkelijker tot een vergelijking komt hoe het ergens anders dezelfde uitvoering van een object is gebouwd dan wel aangepast aan de omgeving en de betekenis daarvan. Op den duur weet je gewoon waar welke regelau is gebouwd al dan niet aangepast. Je boort op die manier weer een hele nieuwe bron aan voor een discussie waarom daar het anders is dan hier is gebouwd.

Ik had het met Tim er laatst nog over dat de grootte 625 die in Den Haag gebouwd zijn voorzien waren van een extra nooduitgang vanuit de manschappen ruimte en die bij ons in het Westland staan niet met deze aanpassing waren uitgerust. Ik kwam daar pas achter toen ik de tekeningen zag.

Voor nu houd ik mij aan het inventarisnummer van het NA zoals 433 Aagtekerke-Alkmaar en maak voor Alkmaar voor die paar tekeningen een nieuwe map aan die ik ook 433 noem en plaats deze in de map van Alkmaar naast de andere map nr.434

Vandaag heb ik het zelf mogen ondervinden bij het gebruik te maken van een tekening van een totaal andere Flak bedding waarop een grindput was ingetekend heb ik wel de restanten kunnen vinden van de grindput die naast onze Flak bedding zijn gemaakt in Nordmöle mede door ook te kijken aan welke kant het meeste water stond om te poging te wagen de waterhuishouding weer te restaureren zodat het regenwater weer op zijn natuurlijke manier weer de bedding kan verlaten nu is het maar een natte boel.
2016-01-29 12.40.36.jpg
Gr Kaas-Willem
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: BRV vanaf heden gratis.

Bericht door tim »

Lekker bezig Klaas!
Ik vind dat persoonlijk één van de leukste dingen van de hobby, proberen hoe je problemen oplost op de meest originele wijze.
Zoeken naar een mantelpijp die er volgens de (Duitse) tekening moet liggen, om je moderne stroomkabel in te voeren.
als je die vervolgens vind op de plek waar die moet zitten (1.30 diep, met gecorrigeerde afstand door de dikkere buitenmuren) dan word je toch gewoon blij?
Of een putje met afvloeileiding bij de zapfstelle in de gassluis waar je een emmer water ingooit die vervolgens perfect wegloopt.
Handig voor de ontvochtiger!

Maar we gaan offtopic :lol:
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: BRV vanaf heden gratis.

Bericht door WimVe »

Mooie gedachten allemaal en helemaal waar.
Als ik dan een 3D model aan het maken ben en er virtueel doorheen lopen kan is dat voor mij een "overwinning".
Ik ben nu bezig met het geschut van de Hertog Hendrik voor Brandenburg. Hele mooie tekeningen set overigens. Ooit wel eens stil gestaan bij de hoeveelheid onderdelen in een sluitwig ? En hoe die mannen dat ooit bedacht hebben en daarna gemaakt ? Mooie puzzels.

Ook hier dwaal ik af van wat Cray uiteindelijk zegt en meldt : hij heeft het hele archief al gedownload. Onzinnig dus dat iemand daar nu nog tijd in steekt. Beter men bestelle een USB stick bij coolblue en laat die bezorgen bij Cray, Hij zet dan het hele archief er op en zorgt dat ie weer bij jouw door de brievenbus komt. Als tegenprestatie mag je dan door al die mooie scans heen grasduinen en ze in een andere map plaatsen. Dan help je Cray weer.

Dus stop met downloaden en help met organiseren van de hele meuk.

ps: volgens mij kan je ook bij Cray langsgaan met je stickkie.
Gebruikersavatar
KWD
Donateur
Donateur
Berichten: 572
Lid geworden op: 10 apr 2011, 11:42
Locatie: Monster

Re: BRV vanaf heden gratis.

Bericht door KWD »

En Waar woont hij dan, derde boom rechts of zo ? :)

Hai Tim,
Had er te weinig tijd voor en het gat was te gevaarlijk om nog dieper te gaan zat al behoorlijk ver, kwam wel restanten tegen dus zat ik in de goede richting volgende week ga ik een nieuwe poging wagen met een bredere kuil die een betere veiligheid bied tegen instorting gevaar. Wil namelijk ook de afvoer zien te vinden maar daarvoor moet ik tot onder de bedding zijn. 3m diep
Kuil 1.jpg
Kuil 2.jpg
Restant grindput.jpg
Kuil 3.jpg
Voor de veiligheid moest hij weer dicht volgende keer ga ik vroeger beginnen.

Gr Klaas-Willem
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: BRV vanaf heden gratis.

Bericht door WimVe »

KWD schreef:En Waar woont hij dan, derde boom rechts of zo ? :)
Gr Klaas-Willem
Kan je geen pm's meer sturen dan ?

Wim
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: BRV vanaf heden gratis.

Bericht door WimVe »

Zo ik ben er klaar mee !

Ik heb zoals Cray al aangaf gewoon een USB stick gekocht en laten bezorgen bij Cray (za/zo)
Nu (di) zit ik al heerlijk te genieten van mooie tekeningen. 9537 stuks om precies te zijn. Het exacte aantal gaan we nog uitzoeken . Dwz het verschil in aantal tov het aantal zoals opgegeven bij de index op de website.

CRAY,
HARTSTIKKE BEDANKT !


En nee, ik mis het downloaden niet :mrgreen:
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: BRV vanaf heden gratis.

Bericht door WimVe »

Zo, in een paar sessies alle tekeningen vanaf Rotterdam tot aan Zijpe gesorteerd op gemeente.
Viel best mee. Er zitten wat vreemde eenden tussen die verdwaald zijn.

Alleeen jammer dat Cray en ik dat alleen moeten doen :(
Zijn er nu echt geen mensen die ook wat tijd in het sorteren willen steken ?
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: BRV vanaf heden gratis.

Bericht door Remco de Goede »

We wachten rustig af tot jullie al het werk gedaan hebben ;) :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Archieven & Cartografie”