BRV vanaf heden gratis.

Discussie en uitwisseling omtrent archieven en cartografie m.b.t. de Tweede Wereldoorlog en Fortificaties
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: BRV vanaf heden gratis.

Bericht door tim »

De overheid mag de originelen niet weggeven, hoe vreemd het ook is.
ik heb in het verleden al meegemaakt dat het CAD In Rijswijk de correspondentie van het brv bijgewerkt tot de jaren 80 ging vernietigen (meter of 4, 5).

Mocht alles op foto vastleggen maar ze mochten het wettelijk gezien niet weggeven.
Gelukkig liggen er nog ergens kopiën van deze documenten (nimh?).
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: BRV vanaf heden gratis.

Bericht door Ties »

Helder, bedankt! Kwam mij persoonlijk ook al wat raar voor.
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: BRV vanaf heden gratis.

Bericht door Remco de Goede »

Tim,

Is het niet zo dat ze het niet aan een privepersoon mogen geven? Als stichting hebben we namelijk veel materiele zaken van de overheid ontvangen. Voor een museum geld trouwens ook dat ze niet zomaar spullen uit de collectie mogen "weggooien" maar altijd moeten onderzoeken of er een ander museum interesse in heeft. Als jedit allemaal gedaan hebt en er echt niemand interesse in heeft mag het pas weggedaan worden. Ik begreep van een van curators/conservators van het NMM dat dit ze nogal eens "hoofdpijn" opleverden bij het "opruimen" van hun collectie.
Wellicht kan je dus al stichting "aanspraak" maken op zaken die weggegooid dreigen te worden.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: BRV vanaf heden gratis.

Bericht door tim »

Dat zou kunnen Rem,
ik was daar als particulier..
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
KWD
Donateur
Donateur
Berichten: 572
Lid geworden op: 10 apr 2011, 11:42
Locatie: Monster

Re: BRV vanaf heden gratis.

Bericht door KWD »

Hallo Allemaal,

Even een kleine Update van het handmatige download front.

@Ties wil ik bedanken voor zijn medewerking, helaas voor mij :( kwamen wij niet tot een overeenstemming om Friesland, Groningen & Drenthe te ruilen voor iets anders. Hij vroeg zich af wie er een belang bij had om alles in zijn of haar bezit te hebben, nou Ties dat is verdomd handig als er over een bepaald onderwerp wordt gesproken of als je een vergelijking wilt vinden eb voor mij kreeg ik een lang gezocht onderwerp in m'n schoot geworpen.

Niks kwaads gezegd over Ties, beste jongen .

In middels ben ik rustig verder gegaan met het binnen halen van Registratie tekeningen niet meer avond achter avond maar nu met tussen posen en rustdagen, beginnend bij het inventarisnummer 433 ben ik nu bij 505 aangekomen eerder had ik al

527 t/m 548, 636 t/m 646, 672 t/m 677, 697 t/m 746, 757 t/m 786, 815 t/m 824, 836 t/m 841, 851 t/m 874 handmatig binnen gehaald, ben nu gewoon de tussen liggende nummers aan het binnen halen. Ja Gray een script is een stuk sneller maar dan ziet je niet de schoonheid :shock: van sommige ontwerpen voorbij komen.

Dan moet ik nog de Situatie tekeningen nog doen dus ik ben nog lang niet klaar, om nog maar niet te spreken van het omnummeren naar specifieke stellingen. Tot nu toe hou ik het Brv inventaris nummer aan.

Gr Klaas-Willem
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: BRV vanaf heden gratis.

Bericht door WimVe »

Ik ben het wel met Klaas Willem eens: er zitten mooie dingen tussen. Soms heel onverwacht een gewoon mooie tekening of een detail dat uitgewerkt is.
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: BRV vanaf heden gratis.

Bericht door maarten-stahlbeton »

Jammer dat jullie er niet uitgekomen zijn.

Ik heb expres gewacht met handmatig downloaden, ten eerste had ik gehoopt dat er al ergens de bestanden waren opgedoken, zoals met de luchtfoto's van watwaswaar bijvoorbeeld en ten tweede is het zo zonde van de tijd als de bestanden al tig keer worden gedownload in de community. Nu begrijp ik ook waarom het BRV gedigitaliseerd is. Volgens mij wordt dit archief vaker uitgeleend dan een aansteker aan een paffende verslaafde.

Het zijn overigens 613 mappen maal gemiddeld 15 scans, kom je op 9195 downloads uit. :?
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: BRV vanaf heden gratis.

Bericht door WimVe »

maarten-stahlbeton schreef:Jammer dat jullie er niet uitgekomen zijn.

Ik heb expres gewacht met handmatig downloaden, ten eerste had ik gehoopt dat er al ergens de bestanden waren opgedoken, zoals met de luchtfoto's van watwaswaar bijvoorbeeld en ten tweede is het zo zonde van de tijd als de bestanden al tig keer worden gedownload in de community. Nu begrijp ik ook waarom het BRV gedigitaliseerd is. Volgens mij wordt dit archief vaker uitgeleend dan een aansteker aan een paffende verslaafde.

Het zijn overigens 613 mappen maal gemiddeld 15 scans, kom je op 9195 downloads uit. :?
Er zijn 9713 scans, (index pagina alle scans rechts), je kan daar ook alle scans in één keer opvragen. Echter je blijft met de mappen structuur zitten en het handmatig 1 voor 1 downloaden en opslaan.
De Cray methode (in verschillende tabbladen openen etc.) is wel de snelle methode.

Voor de rest: als "de community" ieder 5 mappen download heb je in no time alle tekeningen.
Kwestie van even samenwerken en goed verdelen om dubbelingen te voorkomen.
Gebruikersavatar
Cray
Donateur
Donateur
Berichten: 118
Lid geworden op: 07 mei 2015, 23:18
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: BRV vanaf heden gratis.

Bericht door Cray »

Ik heb al alles binnen en gesorteerd op NAnaam dus ik zit hard op te lachen over jullie ongeduld en dubbel werk.
Als jullie even wachten dan kan je het via een database bekijken en mocht je nog te weinig geduld hebben dan kan je gewoon een mailtje sturen en dan krijg je een versie die gesoteerd is op mapnr.

In februari heb ik alles gesorteerd op provincie-gemeente en dat is dan online beschikbaar.
De reden waarom het zo lang duurt is omdat wij 10.000 scans moet gaan sorteren op provincie-gemeente zodat allles makkelijk vindbaar is.
Laatst gewijzigd door Cray op 28 jan 2016, 10:46, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: BRV vanaf heden gratis.

Bericht door Ties »

Het is niet zo dat ik niks wil delen, maar ik heb er zo ontzettend veel tijd in zitten om alles van de noordelijk provincies binnen te harken en dan is het niet heel vreemd als ik niet alles wil delen. Alleen Den Helder al 2,5 dag. Zelf heb ik weinig tot geen behoefte aan tekeningen van andere locaties. Waarom zou een ander dat wel hebben? Als je nou had gevraagd om bijv. alleen Groningen had ik het direct gedaan.

Dit is trouwens wat ik op de vorige pagina zei:

''Zelf heb ik alles wat beschikbaar is van Drenthe, Groningen, Friesland+wadden excl. Texel en alles van Den Helder. Als iemand er iets van wil moet je me een pm sturen met je mail adres. Dan verstuur ik het via wetransfer.

Alles is per locatie en per complex gesorteerd.''

Dus niet als iemand alles wil.
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: BRV vanaf heden gratis.

Bericht door WimVe »

@Cray

Toch snap ik het niet helemaal.
Ik zoek op Koningsheide in de pdf van de index en vind op blz 90::
(Gemeentenaam Stelling Omschrijving Tek. nr. Inv.nr.afdruk Inv.nr.calque)
Arnhem (Gld) J1 - 14 Koningsheide 0134 IA 368 304
Dat betekend dat ik tek. 0134 IA kan vinden in map 304. Dat klopt via de portal.

Als ik dan onder registratie tekeningen BRV map 304 op mijn HD kijk dan staan daar 16 scans en 1 daarvan is de juiste.
Dat werkt want ik heb de hele map gedownload en onder dezelfde map nummer (304) opgeslagen.

Nu ga jij met je kornuiten deze tekening opslaan onder provincie en gemeente. Dan vind ik deze tekening alleen maar als de scan ook het tekening nummer bevat. Dat is toch erg omslachtig ? Want je kan niet alle scans van de juiste tekening nummers voorzien.

Of mis ik nu iets ?
Laatst gewijzigd door WimVe op 28 jan 2016, 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: BRV vanaf heden gratis.

Bericht door tim »

Ik snap helemaal niet wat iedereen met die tekeningnummers loopt te kutten.
Ik heb destijds gewoon alles benoemd zoals het b.r.v. het heeft gedaan..
dus mapje met b.r.v. sgravenhage, submapjes met de complexen a,b, enz. En daarin a1 a2 enz.

Als je dat doet voor je eigen interessegebied(en) heb je alles perfect onder handbereik
ik heb alles gefotografeerd, dus moest ook nog alles bijsnijden en rechtzetten.

Nu met die scans is het alleen maar makkelijker geworden 8-)
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Cray
Donateur
Donateur
Berichten: 118
Lid geworden op: 07 mei 2015, 23:18
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: BRV vanaf heden gratis.

Bericht door Cray »

WimVe schreef:@Cray
Toch snap ik het niet helemaal.
Ik zoek op Koningsheide in de pdf van de index en vind op blz 90::
(Gemeentenaam Stelling Omschrijving Tek. nr. Inv.nr.afdruk Inv.nr.calque)
Arnhem (Gld) J1 - 14 Koningsheide 0134 IA 368 304
Dat betekend dat ik tek. 0134 IA kan vinden in map 304. Dat klopt via de portal.
Als ik dan onder registratie tekeningen BRV map 304 op mijn HD kijk dan staan daar 16 scans en 1 daarvan is de juiste.
Dat werkt want ik heb de hele map gedownload en onder dezelfde map nummer (304) opgeslagen.
Nu ga jij met je kornuiten deze tekening opslaan onder provincie en gemeente. Dan vind ik deze tekening alleen maar als de scan ook het tekening nummer bevat. Dat is toch erg omslachtig ? Want je kan niet alle scans van de juiste tekening nummers voorzien.
Of mis ik nu iets ?
Je zegt het zelf, je moet 16 scans doorzoeken en dan vindt je de juiste maar als je dan de volgende scan wilt bekijken moet je soms zelfs naar een totaal andere map. Vandaar dat de manier van Tim die ik ook hanteer ervoor zorgt dat alles makkelijker vindbaar is.
En op een gegeven moment gaan wij ons eigen index systeem maken doordat de huidig index systeem niet toereikend is voor mijn doelen.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: BRV vanaf heden gratis.

Bericht door ducatim901 »

Het is alleen niet compleet....
De registratietekeningen calques iig niet.
Stellingkaarten is wel goed geloof ik, moet ik alleen nog nakijken.
Den haag heeft maar rond de 170 tekeningen, en er zijn wel meer verschillende geweest.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: BRV vanaf heden gratis.

Bericht door maarten-stahlbeton »

Als ik het zo begrijp zit de wrangel hem dus in de sorteer-methode van het archief. Persoonlijk hou ik van archiefmateriaal wat ik fotografeer/download altijd het originele inventarisnr. aan. Zo is communicatie helderder onderling, is de verwijzing altijd terug te vinden in het oorspronkelijk archief en kopieer je nooit dubbele nummers. Ook bij publicatie is het handig om het oorspronkelijk inventarisnr. te weten ivm. rechten en bronvermelding.

Ik denk daarom ook dat dit te breed word opgepakt en de zaken gescheiden moeten blijven, namelijk; het archief 2.13.167 en "de database" uit 2.13.167. Daar zit verschil tussen.

Hoewel de database bunkerarchief digitaliseren een nobel doel is, is dit iets wat wel wat meer is als foto's in juiste mapjes zetten. En zelfs al zou je een database opzetten, zul je, hoe lullig het ook is, bij elk object de verwijzing naar het inventarisnr. uit 2.13.167 moeten plaatsen. Ga achteraf maar elke foto weer na om te kijken uit welke map die komt. :o

Ik heb daarom altijd een map met het oorspronkelijk archief en een map gesorteerd en opnieuw ingedeeld. Tja, dubbele ruimte op de schijf noodzakelijk, maar je kunt altijd op het oorspronkelijke materiaal terugvallen.

En daarom, laten we gewoon in een projectgroep de ruwe data downloaden en in de ruwe mappenstructuur publiceren zodat iedereen de vrijheid heeft om te doen en laten wat ze ermee willen. Zoals Wim al zei, met een aantal man is het werk te overzien.
Lord of the Ringstand
Plaats reactie

Terug naar “Archieven & Cartografie”