BRV

Discussie en uitwisseling omtrent archieven en cartografie m.b.t. de Tweede Wereldoorlog en Fortificaties
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: BRV

Bericht door WimVe »

scolty schreef:Dat valt mee :)
yep, je wordt er hebberig van. Ik heb al twee bestellingen gedaan.
De Beer ;-) en Rozenburg/Brandenburg

Als iemand en sleutel heeft voor de index dan hoor ik het graag.
Dus zo iets als wat zit er in welke map ? Voordat ik alle mappen doorgespit heb van Rotterdam-Hoek van Holland.....
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: BRV

Bericht door AvB »

Het is een puinzooi qua indeling. Maar wel een mooie zooi. :)
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
scolty
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2011, 23:46
Locatie: Groningen

Re: BRV

Bericht door scolty »

De vliegvelden lijken alleen wel te ontbreken :(
"Absence of evidence is no evidence of absence."
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: BRV

Bericht door WimVe »

Misschien een diee om een aparte topic te maken van de index.
Ik ben begonnen bij 697 Rotterdam - Hoek van Holland, map 697, die gaat van Roosendaal naar Rozenburg - Brandenburg.
het brv nummer is gewoon een volgnummer dara heb je niet veel aan. Maar je kan eventueel via de index (pdf) de letters vinden van de stelling (?)
Zo is Brandenburg C en Rozenburg F, Brielle E, en die kan je weer terugvinden op de scans.

Jammer genoeg heeft de index weer geen plaatsnamen, stellingnamen of andere id's. Maar dan weer wel de beschrijving van de tekening.
Ik ga voor mijzelf een spreadsheet maken.
Ik heb wel al snel wat leuke dingen gevonden: Hollandse uitkijkpost en het aangebouwde logies gebouw, Wurzburg ad Waterweg, de kazematten van Brandenburg/Rozenburg (weet iemand waarom er twee benamingen gebruikt zijn ?), Flagruko.

Ikke blij ;-)
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: BRV

Bericht door tim »

Is het brv archief ook weer gewoon beschikbaar om reallife in te zien en te fotograferen?

Gr, Tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: BRV

Bericht door ducatim901 »

Ligt er een beetje aan wat je wilt inzien, stellingkaarten en tekeningen heb ik drie weken geleden aangevraagd en ook gekregen.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: BRV

Bericht door maarten-stahlbeton »

De inventaris van de situatietekeningen heb ik in een sheet staan. Ik heb hem bijgevoegd als pdf, maar via pm kan de .ods verkregen worden.

EDIT: Je kan geen pdf bestanden meer als bijlage toevoegen?

EDIT2: De export naar PDF heeft de layout niet echt geholpen. Hierbij de link naar de sheet. https://www.dropbox.com/s/7yx5vbckqag7t ... =165124952
Lord of the Ringstand
Juttertje

Re: BRV

Bericht door Juttertje »

Ik kan er echt geen wijs uit.... er lijkt weinig structuur in te zitten...
Als ik bv. voor Den Helder zoek op tekeningnummers dan krijg ik heel andere tekeningen te zien...... Zoek bv. de tekeningen van A1-A7 tekening 320 ,volgens de inventarislijst is dat 374, maar daar sttan geen scans in.
Als ik zoek op tekeningnummers, dan kom ik uit in inventaris nummer "593, Den Helder, nrs. 313 - 329" en vind dan tekeningen van M5.... een 680 aan de tankgracht...
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: BRV

Bericht door Ties »

Je moet het inventaris nummer ''Calque'' hebben. Die nummers kloppen precies met het online archief. Zelf geen enkel probleem gehad om alles te vinden wat ik zocht.
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: BRV

Bericht door maarten-stahlbeton »

Wel echt een puinhoop die inventaris. Tekeningen die alleen aan handgeschreven tekeningnr's herkenbaar zijn. Alles door elkaar. Zo moeilijk is het toch niet om een zoekbare inventaris voor het BRV te maken?
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: BRV

Bericht door WimVe »

maarten-stahlbeton schreef:Wel echt een puinhoop die inventaris. Tekeningen die alleen aan handgeschreven tekeningnr's herkenbaar zijn. Alles door elkaar. Zo moeilijk is het toch niet om een zoekbare inventaris voor het BRV te maken?
Maarten,

Ik ben het niet helemaal eens met je statement.
Als je onder 433-487 Registratietekeningen van afzonderlijke werken, calques, kijkt staat daar alles netjes op locatie onder elkaar. De nummers verwijzen naar de tekening nummers. Ik heb nog geen verschillen/fouten daar gevonden.

Wat je mist is een combinatie met de Archiefinventaris (pdf) die bovenaan de bladzijde staat.

Iemand met verstand van zaken zou dit misschien kunnen voorleggen aan de beheerders.
Mooier is natuurlijk een klikbaar kaartje :D

Voor de DHZers:
Je kan de index zo kopiëren naar een spreadsheet, de tekst wordt dan een link. Dat werkt want dat heb ik zelf al gedaan voor Hoek van Holland. Wat je daarna kan doen is een koppeling maken met de inventaris (nog niet gedaan). Zodat je ook die tekst/omschrijving er bij hebt staan.
Elke index (map) heeft ongeveer 15-20 tekeningen, als je tot op dat niveau de bestanden kan koppelen ben je al een heel eind.

De headers van tekeningen/scans zijn wel te scannen maar dan heb je nog niet de feitelijke tekst. Als je dat wilt ben je nog wel even zoet.
Overigens denk ik dat de beheerders van site en/of archief iet zelf zoekers zijn zoals wij. Of andere middelen hebben. Dus lopen ze niet tegen dezelfde problemen op. Of wel natuurlijk en balen zij net zo hard ;-)
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: BRV

Bericht door WimVe »

Zitten best leuke dingen in.. ;-)
Gebruikersavatar
Cray
Donateur
Donateur
Berichten: 118
Lid geworden op: 07 mei 2015, 23:18
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: BRV

Bericht door Cray »

Ik vond dit ergens "random" tussen gestouwd.
Is dit hoe de BRV dingen registreerde want de term "Werkgroep landelijk bunkerarchief" ben ik niet eerder tegengekomen en achterop staat iets van '88 over de 608 (wat Tim's gedachte bevestigt).
Dus wat is dit nou?
2015-11-16 22_35_14-DSC01988.JPG @ 33,3% (RGB_8) _.jpg
2015-11-16 22_40_45-DSC01989.JPG @ 33,3% (RGB_8) _.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: BRV

Bericht door tim »

Deze werkgroep het het archief van de ondergang gered. Als ze dit niet hadden gedaan destijds was er nu geen b.r.v. archief!
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: BRV

Bericht door Remco de Goede »

Cees Neisingh en John Verbeek zijn twee "oude bunkerrotten van het eerste uur" hebben ook wat boekjes uitgegeven over het Staeladuinse Bos, Wassenaarse Slag (als ik me niet vergis) en Rijksdorp,
Plaats reactie

Terug naar “Archieven & Cartografie”