Nieuwe categorie; De mens achter..

De mensen achter fortificaties, zoals de architecten, bouwers, soldaten, bewoners, bezoekers en slopers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Nieuwe categorie; De mens achter..

Bericht door PdK »

Een nieuwe categorie op de hoofdpagina; De mens achter en binnen fortificaties.

Hier kan discussie plaatsvinden omtrent de mensen achter fortificaties; zoals de architecten, bouwers, soldaten, bewoners, bezoekers en slopers. Zowel over het verleden, heden als de toekomst.
Enkele onderwerpen die al bestonden en aansluiten op dit thema zijn hierin meteen ondergebracht.
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: Nieuwe categorie; De mens achter..

Bericht door Rene Ros »

PdK schreef:Een nieuwe categorie op de hoofdpagina; De mens achter en binnen fortificaties.
Belangrijk punt, het was en is mensenwerk en die mensen voelden zich bang...
In dat verband wil ik even wijzen op de informatie die ik over mensen in de regio Amsterdam heb verzameld, sommigen met een landelijke betekenis zoals Minister Eland, en Genieofficier Dudok.
http://www.stelling-amsterdam.nl/mensen/
Voor de WO2 geinteresseerden wil ik wijzen op deze bio: http://www.stelling-amsterdam.nl/mensen/berge/

Momenteel lopen er een aantal interviews en reunie met Koude Oorlog betrokkenen. Gelijk maar een oproep: ga ze spreken en uithoren! Neem een dictafoon en luister naar ze!

Mvg,
René
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Nieuwe categorie; De mens achter..

Bericht door PdK »

Dank voor de toevoeging René!

De bedoeling is dat hier ook uiteenlopende onderwerpen samenkomen, ongeacht de tijdsperiode of herkomst.

Peter
Landy101fc
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 mar 2014, 20:06

Re: Nieuwe categorie; De mens achter..

Bericht door Landy101fc »

Een aanvulling kan zijn, de restaurateur.
Onderzoeken van kleuren die gebruikt zijn, de moeite van herstellen zonder te veel weg te halen.
Soms de oude resten tegenkomend ( munitie, flessen , tekeningen of springstof) en hoe daar mee om te gaan (eod , maskers met speciale filters) zwaar werk maar veel voldoening.
Naast dit alles ook veel documenteren en digitale foto's opslaan op meerdere harde schijven ( wijze les)
De details zoals op fort ijmuiden, de ijzers waar de kozijnen mee vast zitten, de vlinder schanieren met de deuren , delen oud hout alsnog preserveren omdat er een tekeningetje op staat en het vele graven voor zink putten etc.
Het afval struinde ik door, oude sloten apart gehouden ... Die liggen onder een vloer in vetband om ze toch te behouden voor de volgende generatie :)
Alles in de kalk mortel en puin beton, de nieuwe ingang die een puin beton pad kreeg, staan initialen in en op fort eiland mijn eerste ervaring met stichting wovij... Een rondleiding in hun bunker, prachtig. Later na het boren van de kabel verbinding met het vaste land kwam de klus om een stroom kabel naar de bunker te maken, netjes ingegraven achter de zand zakken. Wederom zwaar werk maar toch leuk.
Van alle restauratie werken laat dit mij niet los, vanaf de eerste minuten voelde ik mij thuis.
Jammer dat het niet afgemaakt kon worden. Misschien, ooit :)
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Nieuwe categorie; De mens achter..

Bericht door tim »

De mens achter oranje! :D
Vandaag in de metro gespot..
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Nieuwe categorie; De mens achter..

Bericht door tim »

Effe zelf draaien 8-)
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe categorie; De mens achter..

Bericht door AvB »

:lol:
Nicht ärgern - Nur wundern!
Plaats reactie

Terug naar “De Mens achter en binnen fortificaties”