Buitenlandse eenheden in Duitse dienst in Nederland

De mensen achter fortificaties, zoals de architecten, bouwers, soldaten, bewoners, bezoekers en slopers.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Buitenlandse eenheden in Duitse dienst in Nederland

Bericht door ErwinZ »

Je kan een aanvraag indienen bij de WaSt. http://www.dd-wast.de/frame_e.htm Dit is voor directe familieleden vaak gratis.
Als je grootvader gevangen genomen is door de geallieerden dan kan je informatie opvragen bij het Rode Kruis. http://www.icrc.org/eng/resources/docum ... ld-war.htm Al is deze dienst dit jaar niet in gebruik wegens digitalisering.
natascha28
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 feb 2015, 09:39

Re: Buitenlandse eenheden in Duitse dienst in Nederland

Bericht door natascha28 »

Hoi Edgar

Iwan Rachmatow is mijn opa .
Weet niet zoveel over hem helaas
Ik weet alleen dat hij met de oorlog hier is gekomen
Kan t helaas niet meer navragen aan mijn vader hij is in 2013 overleden
Zover ik weet zijn alle mannen waar jou grootvader mee gediend heeft ,die zijn overleden
Misschien kan je via Facebook mensen vinden die familie van deze mensen zijn

Veel succes
Natascha rachmatow
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Buitenlandse eenheden in Duitse dienst in Nederland

Bericht door ErwinZ »

Verslag van het verzet. Armeniers in Bergen op Zoom.
17 May 1943
"Markiezenhof" barracks, occupied by about 40 Armenians. On right sleeve they have a shield painted red-blue-yellow above it the word "Armenien". This people is highly unreliable. They are commanded and at night guarded by German soldiers with white piping. It is said that they are properly prisoners of war. They drive generally little carts or are seen near the horses.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Buitenlandse eenheden in Duitse dienst in Nederland

Bericht door ErwinZ »

7.44 Georg Bat 822 in Haarlem met feldpost nummer.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Buitenlandse eenheden in Duitse dienst in Nederland

Bericht door Ties »

Turkmenen in Loppersum (Groningen)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Buitenlandse eenheden in Duitse dienst in Nederland

Bericht door AvB »

Mooi Ties!
Nicht ärgern - Nur wundern!
ferline
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 jan 2016, 21:32

Re: Buitenlandse eenheden in Duitse dienst in Nederland

Bericht door ferline »

Ik probeer informatie bij elkaar te sprokkelen over Russische soldaten/krijgsgevangenen in Assen. Daarover is erg weinig bekend. Er zijn een aantal aanknopingspunten. De foto van de vier Turkmenen die in Loppersum is opgedoken, is in Assen gemaakt. Dit zou erop kunnen duiden dat dit leden van de 787ste Turkestaanse infanteriebataljon zijn. Ook is er een Acardy Kondrasjov geweest die vanaf januari 1945 bij een gezin in Assen was ondergedoken. Na de bevrijding is hij in Nederland gebleven en was werkzaam als repatriëringsofficier. Van hem zijn enkele foto's bewaard gebleven. Ook een foto gemaakt op 10 september 1944 in Berlijn-Müggelheim bij een chauffersopleiding. De (leesbare) namen die achterop de foto staan zijn A. Kondrashov, I. Dogadov, I. Nichitaylo, Pyro, N. Sharipov, Abramovich, Ponomorenko, Doveines, M. Vodyvoda en Vtoruschin. Hoe deze mannen enkele maanden later in Assen zijn terecht gekomen is vooralsnog een raadsel.
Afbeelding
Mocht iemand dit iets zeggen of meer weten over Russen in Assen e.o. dan verneem ik dat graag.
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Buitenlandse eenheden in Duitse dienst in Nederland

Bericht door Ties »

Interessant, vorig week net een documentaire gezien over Russen in Assen. Ik heb nog een foto van twee Russen, zou ook hier ergens in de provincie moeten zijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Buitenlandse eenheden in Duitse dienst in Nederland

Bericht door tim »

Er is een vrij dik boek genaamd de repatriëring van osttruppen in Nederland (ongeveer de titel).
Misschien vind je daar informatie?
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Buitenlandse eenheden in Duitse dienst in Nederland

Bericht door ErwinZ »

Ik kan je helaas niet helpen met Russen in Drenthe. In de laatste maanden van de oorlog was het nogal puinhoop met de on-georganiseerde terugtrekking van de Duitse legers en toebehoren. Daarnaast is er ook een grote kans dat ze aan het graven waren voor de OT in Drenthe.

Ik post meestal wat in dit topic als ik wat tegenkom in de archieven. Als ik iets vind over Russen in Drenthe dan kom ik daar wel op terug.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Buitenlandse eenheden in Duitse dienst in Nederland

Bericht door ErwinZ »

Kwam deze laatst nog tegen. 1.9.44
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BunkerOwner

Re: Buitenlandse eenheden in Duitse dienst in Nederland

Bericht door BunkerOwner »

Ben nog steeds op zoek naar iemand die ook maar een greintje informatie kan verschaffen over de Hongaars-Oostenrijkse SS eenheid te Clingendael. Zij kunnen via Wiking bij de SS-Wachbataillon 'Nordwest' (later: SS-Wachbataillon 3) terecht zijn gekomen. Veel Hongaren vochten aan het Oostfront met hen.

Wat ook heel goed kan is dat deze manschappen toebehoorde aan de RSD-eenheid (Reichssicherheidsdienst) welke belast was met de beveiliging van de 14 NAZI kopstukken waar Seyss Inquart toe behoorde (aan hem was RSD Detachement 10 gekoppeld).

Is bekend waar deze eenheid zich ophield op Clingendael of hoe groot deze eenheid was?
Deze moeten altijd in zijn directe omgeving zijn geweest.

//edit: "all RSD officers had to present proof that they were of German blood...". Daar kunnen ze dus niet bij gezeten hebben.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Buitenlandse eenheden in Duitse dienst in Nederland

Bericht door tim »

Interessant kaartje Erwin, heb je em iets hogere resolutie?
Op dit kaartje is te zien hoofdkwartier befehlshaber der waffen ss, nadat het uit voorburg is vertrokken.
Ik ben benieuwd waar dit is, omgeving Bloemendaal?
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Buitenlandse eenheden in Duitse dienst in Nederland

Bericht door tim »

Guido, je kan de beheerder van deze site vragen of hij er iets van weet?
http://www.waffen-ss.nl/main.php

Gr, Tim.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
BunkerOwner

Re: Buitenlandse eenheden in Duitse dienst in Nederland

Bericht door BunkerOwner »

tim schreef:Guido, je kan de beheerder van deze site vragen of hij er iets van weet?
http://www.waffen-ss.nl/main.php

Gr, Tim.
Thnx Tim ;)

Maar het woord 'Clingendael' komt op de hele website niet eens voor (ondanks dat er ruim 2.000 SS-manschappen in de Festung verbleven). Site richt zich dan ook met name op de Nederlandse SS-ers, en die wilde Seyss zo weinig mogelijk in zijn directe omgeving hebben. Volgens mij alleen de 150 man van 34. SS-Freiwilligen-Grenadier-Division Landstorm Nederland (voor de bezetting van SS-Flak-Batterie Clingendael).

Zal hem eens vragen om informatie, hij kan wellicht een hoop tegen zijn gekomen.
Plaats reactie

Terug naar “De Mens achter en binnen fortificaties”