De Gouden Betonmolen 2011

De jaarlijks terugkerende prijs voor de erkenning van opvallende ondernemingen, gerelateerd aan fortificaties.
Gebruikersavatar
djeekob
Berichten: 319
Lid geworden op: 26 feb 2011, 17:46
Locatie: Groningen

Re: De Gouden Betonmolen 2011

Bericht door djeekob »

pauldijkstra schreef:Dan ga ik lekker onszelf (Stichting Stelling Den Helder/Ties + broer Jacob e.a.) nomineren.

Van niets tot iets, en al is het nog lang niet af toch bijzonder. Wederom: Stichting Stelling Den Helder, deze keer met het nieuwe onderdeel: Bunkermuseum Den Helder (http://www.bunkermuseumdenhelder.nl). Een bijzondere bunker die, nu ook het binnenwerk deze maand aangepakt is [foto's volgen nog op de site], weer steeds meer authentiek begint te worden. Met als resultaat voor vernieuwde aandacht: een bunkerroute in Den Helder. Niet alleen WO2 ook Koude Oorlog. Hernieuwde aandacht voor het beton in plaats van de Stelling Den Helder.

Ik doe met Paul Dijkstra mee , omdat ik ook bij dit project hoor
En omdat "onze" M151 in Den Helder het gewoon verdient
Zie het grijze, verken het donkere.
http://sketchup.google.com/3dwarehouse/ ... &scoring=m
Gebruikersavatar
Lenco †
Berichten: 244
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:34
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: De Gouden Betonmolen 2011

Bericht door Lenco † »

PdK schreef:Het WN 220 H op Goeree is inmiddels geloof ik drie keer genoemd. Staat genoteerd :) En hoeft dus niet perse te blijven worden genomineerd. Tenzij je een statement of extra argumentatie wilt plaatsen natuurlijk..!
Ik heb vandaag een special gemaakt, dit als dikke vette ondersteuning voor de nominatie van Wn 220H op Goeree.
Nationaal en internationaal gezien, ronduit uniek ..

http://www.bunkersite.com/locations/hol ... p-220h.php
Eine Reise ans Ende des Verstandes.
Gebruikersavatar
Bas de Mos
Berichten: 1073
Lid geworden op: 24 feb 2008, 22:22
Contacteer:

Re: De Gouden Betonmolen 2011

Bericht door Bas de Mos »

Lenco schreef:
PdK schreef:Het WN 220 H op Goeree is inmiddels geloof ik drie keer genoemd. Staat genoteerd :) En hoeft dus niet perse te blijven worden genomineerd. Tenzij je een statement of extra argumentatie wilt plaatsen natuurlijk..!
Ik heb vandaag een special gemaakt, dit als dikke vette ondersteuning voor de nominatie van Wn 220H op Goeree.
Nationaal en internationaal gezien, ronduit uniek ..

http://www.bunkersite.com/locations/hol ... p-220h.php
Heel gaaf! En de tetraeder delen als hekwerk maken het helemaal af :D Wie zijn de mensen achter dit project? Zitten ze hier op het forum?
Gebruikersavatar
jack
Berichten: 232
Lid geworden op: 26 feb 2008, 20:07
Locatie: Ouddorp
Contacteer:

Re: De Gouden Betonmolen 2011

Bericht door jack »

@ Lenco, Hele mooie update!!

@ Bas, ik ben als bestuurslid van stichting wo2go belast met het project op de punt.
Gebruikersavatar
Robin de Goede
Berichten: 376
Lid geworden op: 20 feb 2008, 20:20
Locatie: STP Gruppe Scheveningen

Re: De Gouden Betonmolen 2011

Bericht door Robin de Goede »

Geweldig, mijn stem hebben jullie!
The fortification, once an object, tended to become a "subject".
a.weijerman
Berichten: 207
Lid geworden op: 28 dec 2009, 15:28

Re: De Gouden Betonmolen 2011

Bericht door a.weijerman »

... en die van mij ook.. kort en bondig; Mooi Werk!
Hoi, Lex.
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: De Gouden Betonmolen 2011

Bericht door svdb10 »

Vooruit dan maar: op de valreep nomineer in de restauratiewerkzaamheden op de Asschatterkeerkade (Grebbelinie).

Waarom?
- Mooi project waarbij een goede balans is gevonden tussen natuur en cultuurhistorie.
- Leuke mix tussen ongewijzigde kazematten, gedeeltelijk opgeknapte kazematten/loopgraven en tenslotte enkele gedeelten waarbij men heeft geprobeerd om de situatie van me 1940 te reconstrueren (incl. loopgraven, camouflage etc). Heel goed gedaan!
- Project is in 201 begonnen en afgerond en valt daarmee geheel binnen de criteria van de gouden betonmolen.
- Sowieso is de Asschattterkeerkade één van de meest interessante stukjes Grebbelinie, waarbij men op een een klein terrein meerdere typen kazematten, een 18e werk en een inundatiekade incl damsluis kan bewonderen. Dit gebied heeft daarmee absoluut wat extra aandacht verdiend onder ons liefhebbers!
- En als laatste reden (maar zeker niet onbelangrijk) is het goed om tussen alle nominaties voor Duits beton toch ook wat vestingbouwkunst van vaderlandse bodem terug te zien :D

Achtergrond:
De provincie Utrecht is gestart met een project om de gehele Grebbelinie op te knappen. Gemeente Leusden doet hieraan mee voor het gedeelte van de Liniedijk en de Asschatterkeerkade. In samenwerking met Staatsbosbeheer, eigenaar van het gebied, is er een plan gemaakt om de Asschatterkeerkade te verbeteren. Dit plan gaat in 2011 in uitvoering.
Er staat heel wat op stapel om de cultuurhistorie van de kade beter zichtbaar te maken en de ecologie van het gebied te verbeteren. Er is al gestart met bosonderhoud en deze zomer wordt er een paddentunnel aangelegd, kunnen vleermuizen straks beter overwinteren en wordt één Kazemat terugbracht zoals die was in 1939. Ook worden er loopgraven gereconstrueerd met houten beschotting zoals het was in mei 1940. In de Schans van de Asschatterweg komen coupures om te laten zien dat je door een aardwal uit de 18de eeuw rijdt.


Zie ook:
viewtopic.php?f=29&t=598 (tweede helft v/d thread)
http://www.grebbelinie.nl/page/projecta ... erkeerkade
http://www.pixum.nl/viewalbum/id/5479453.
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: De Gouden Betonmolen 2011

Bericht door svdb10 »

Oh ja, en ik ben op geen enkele wijze betrokken of verantwoordelijk voor bovengenoemd project!
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: De Gouden Betonmolen 2011

Bericht door tim »

hele mooie special lenco!
ik had geen idee dat het zo'n omvangrijk project was!
mijn stem hebben ze zeker ook!
als ze em winnen hebben we gelijk een mooie locatie om em uit te reiken.. (en ik een goed excuus om erheen te gaan :D )
gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De Gouden Betonmolen 2011

Bericht door AvB »

svdb10 schreef:Vooruit dan maar: op de valreep nomineer in de restauratiewerkzaamheden op de Asschatterkeerkade (Grebbelinie).

Waarom?
- Mooi project waarbij een goede balans is gevonden tussen natuur en cultuurhistorie.
- Leuke mix tussen ongewijzigde kazematten, gedeeltelijk opgeknapte kazematten/loopgraven en tenslotte enkele gedeelten waarbij men heeft geprobeerd om de situatie van me 1940 te reconstrueren (incl. loopgraven, camouflage etc). Heel goed gedaan!
- Project is in 201 begonnen en afgerond en valt daarmee geheel binnen de criteria van de gouden betonmolen.
- Sowieso is de Asschattterkeerkade één van de meest interessante stukjes Grebbelinie, waarbij men op een een klein terrein meerdere typen kazematten, een 18e werk en een inundatiekade incl damsluis kan bewonderen. Dit gebied heeft daarmee absoluut wat extra aandacht verdiend onder ons liefhebbers!
- En als laatste reden (maar zeker niet onbelangrijk) is het goed om tussen alle nominaties voor Duits beton toch ook wat vestingbouwkunst van vaderlandse bodem terug te zien :D

Achtergrond:
De provincie Utrecht is gestart met een project om de gehele Grebbelinie op te knappen. Gemeente Leusden doet hieraan mee voor het gedeelte van de Liniedijk en de Asschatterkeerkade. In samenwerking met Staatsbosbeheer, eigenaar van het gebied, is er een plan gemaakt om de Asschatterkeerkade te verbeteren. Dit plan gaat in 2011 in uitvoering.
Er staat heel wat op stapel om de cultuurhistorie van de kade beter zichtbaar te maken en de ecologie van het gebied te verbeteren. Er is al gestart met bosonderhoud en deze zomer wordt er een paddentunnel aangelegd, kunnen vleermuizen straks beter overwinteren en wordt één Kazemat terugbracht zoals die was in 1939. Ook worden er loopgraven gereconstrueerd met houten beschotting zoals het was in mei 1940. In de Schans van de Asschatterweg komen coupures om te laten zien dat je door een aardwal uit de 18de eeuw rijdt.


Zie ook:
viewtopic.php?f=29&t=598 (tweede helft v/d thread)
http://www.grebbelinie.nl/page/projecta ... erkeerkade
http://www.pixum.nl/viewalbum/id/5479453.
Dit was dus het project dat ik was 'vergeten'! Heel erg! Terwijl ik er, toen ik er liep en het voor de eerste keer zag meteen dacht, Gouden Betonmolen! Jazeker dat denk ik soms. ;) Kan niet veel meer toevoegen dan wat Sander heeft genoemd. Dit project is een geduchte 'tegenstander' van Goeree, vooral ook weer omdat er een goede samenwerking tussen verschillende partijen was! Door een initiatief als de Gouden Betonmolen leggen we een keer projecten naast elkaar, en is het dus interessant om te zien dat die samenwerking steeds beter gaat, en dat serieuze interesse ontstaat in verdedigingswerken van alle tijden.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1787
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: De Gouden Betonmolen 2011

Bericht door PdK »

Hallo allemaal,

Dank nog voor deze laatste nominatie plus prachtige toelichting.
Het is vanaf nu niet meer mogelijk te nomineren en we hebben dit jaar 5 bijzondere, grote en zware nominaties. Hartelijk dank allemaal voor jullie bijdragen!

De stemronde wordt maandagavond geopend.

Groeten, Peter
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: De Gouden Betonmolen 2011

Bericht door ducatim901 »

Ha die Peter,
Ik heb er nog één gevonden.
Fort Pannerden is vorig jaar weer geopend, na de kraakaffaire waar ze toch wat van
behouden hebben is de renovatie/restauratie gestart.
Deze opknapbeurt is in twee trajecten gedaan en deel twee is vorig jaar afgesloten.
De renovatie/restauratie is nu klaar en het fort is nu weer open.
We zijn hier in de fortenmaand geweest en het is heel netjes geworden.
Op het fort staan enthousiaste vrijwilligers die je een duidelijke uitleg geven.
Het fort ligt niet alleen op een mooie locatie maar het heeft een vette historie, tot
in de koude oorlog aan toe toen er op het dak een luchtwachtpost was aangebracht.
Het fort heeft een divers gebruik, niet alleen is er een restaurantje maar er was
tijdens de fortenmaand ook een kunstexpositie.
Er is zoveel mogelijk van de originele bouw behouden echter met kleine aanpassingen,
zo is er boven de centrale gang een glazen dek aangebracht waardoor het wel licht en
droog blijft en zo gelijk een mooie ruimte ontstaan.
Het Fort is in samenhang met de diverse S-Kazematten de moeite waard om te bezoeken.

http://www.fortpannerden.eu/geschiedenis.php

Hopelijk kan ie nog mee in de lijst.
Jack K.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1787
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: De Gouden Betonmolen 2011

Bericht door PdK »

Hoi Jack,

Het is eigenlijk te laat. Maar het project kan zeker tippen aan de andere genomineerden. Vooral gezien de geschiedenis van het Fort en de nu uiteindelijk behaalde resultaten in specifiek 2011.
Ook was je nog ver voor de opening van het stemmen, dus kan het naar mijn inziens geen kwaad.

Stemmen kan vanaf vanavond 21:00

Groeten, Peter
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: De Gouden Betonmolen 2011

Bericht door ducatim901 »

Pfff gelukkig.......toch nog een lichtpuntje op deze avond.....we hebben het kaarsje van één van de twee katten uit laten blazen bij de dierenkliniek.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Plaats reactie

Terug naar “De Nationale Gouden Betonmolen”