De Gouden Betonmolen 2012

De jaarlijks terugkerende prijs voor de erkenning van opvallende ondernemingen, gerelateerd aan fortificaties.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

De Gouden Betonmolen 2012

Bericht door AvB »

gouden-betonmolen-2012.jpg
Dames en Heren, jongens en meisjes. We gaan gewoon weer door! Welkom bij De Nationale Gouden Betonmolen verkiezing 2012!

Het eerste lustrum van de prijs is alweer aangebroken! Om uw geheugen op te frissen zijn hier de eerdere winnaars:
2007: Regelbau 143 bij de Oranjemolen te Vlissingen van de Stichting Bunkerbehoud
2008: Vervallen, omdat de prijs pas kort bestond en nooit officieel is overhandigd bleef hij dit jaar in Zeeland
2009: WN 2000, voor de reconstructie van loopgraven in hun bunkermuseum in IJmuiden
2010: Leo den Dulk, voor zijn inzet om een Scheveningse Nederlands S3k kazemat te redden van de sloop

2011, vorig jaar was de Stichting WO2GO winnaar met hun bunkerproject op De Punt op Goeree. We hebben ze niet geteld, maar we kunnen met zekerheid zeggen dat er een recordaantal aanwezigen was om de overhandiging van het stuk edelmetaal bij te wonen. We werden verwend met gevulde koeken, drank en een rondleiding door het complex. Er werd zelfs even een afstandsmeter opgesteld zodat bezoekers over Goeree konden turen.

Wat houdt de verkiezing in?

De Nationale Gouden Betonmolen is een prijs van erkenning voor Stichtingen, Individuen of Objecten die het afgelopen jaar een bijzondere rol hebben gespeeld binnen de wereld van militair erfgoed. De verkiezing is in 2007 in het leven geroepen door het Fortificatie Forum en werkt als volgt.
In Nederland zetten ieder jaar stichtingen, verenigingen, individuen, en politieke instanties zich in voor het behoud en/of promoten van militair erfgoed. Soms gebeurt dit op de achtergrond, waardoor niet iedereen er weet van heeft. Op dit forum passeren verschillende initiatieven de revue, maar ontvangen ze niet altijd de aandacht die ze verdienen. Met de Gouden Betonmolen willen we daar ieder jaar iets aan doen. Doormiddel van zowel de nominatie- als stemronde hopen we de winnaar en genomineerden onder de aandacht te brengen en een flink portie erkenning over te dragen aan de uiteindelijke winnaar.

Wie of wat kunt u nomineren?

Fortificaties: Een fort/wal/bunker/kazemat/linie/enz moet iets bijzonders hebben betekend in het afgelopen jaar. Wat maakte hem spraakmakend of anders dan voorheen. We zijn op zoek naar fortificaties die in 2012 de aandacht trokken. Misschien door een veranderde omgeving, invloedrijke activiteiten rondom dit werk of omdat het gewoon deze extra aandacht verdiend.
De prijs komt op naam van de fortificatie en eventuele belanghebbende partij, zonder wie het niet de prijs had kunnen winnen.
Instantie of individu(en): Wie heeft/hebben in 2012 iets bijzonders betekend voor het Nederlands militair erfgoed. Het wordt steeds duidelijker dat zowel vanuit burgers als de politiek waardering voor militair erfgoed ontstaat. Dit kan soms leiden tot bijzondere initiatieven. Vaak bereikt een stichting, vereniging of werkgroep door eenheid iets merkwaardigs. Maar soms zijn het ook individuen die iets hebben betekend voor velen. Daaronder vallen bijv. schrijvers, historici, politici en mensen die worden gezien als prominent afgezant van onze gedeelde interesse.
De prijs komt op naam van de instantie of individu(en) en het eventuele bereikte doel.

En bedenk dat de prijs wordt uitgereikt in 2013, maar terugblikt op het jaar 2012!

Nominaties plaatsen kan in dit onderwerp van 15 t/m donderdag 31 januari. Daarna volgt in een apart onderwerp een stemronde.
Ondersteun je nominatie met duidelijke argumenten en eventueel documentatie/foto's om de kans te vergroten. Iedereen mag nomineren, dus ook leden van over de grens mogen uiteraard hun zegje doen. Ook zijn er meerdere aanmeldingen per gebruiker mogelijk (bij voorkeur in aparte berichten). Nominaties uit voorgaande jaren die de prijs niet hebben gewonnen mogen opnieuw genomineerd worden mits zij in 2012 een bewonderigenswaardige daad hebben verricht. Oeuvreprijzen zijn mogelijk mits goed onderbouwd en breed gedragen.

De prijs voor de winnaar is de felbegeerde en loodzware Gouden Betonmolen! Deze wordt, wanneer mogelijk, op locatie hoogstpersoonlijk overhandigd door de winnaar van vorig jaar en afgezanten van het Fortificatie Forum.

Voor meer informatie over de voorgaande jaren, zie; viewforum.php?f=120

Een extra attentie. Nominaties kunnen door iedereen gedaan worden. Alleen de stemmen van forumleden die lid zijn geworden voor 15 januari 2013 tellen mee. Zo verloopt de stemming zo eerlijk mogelijk.

Rest mij weinig anders meer te zeggen dan iedereen veel nominatieplezier te wensen en tot de uitreiking van de Gouden Betonmolen 2012!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
jacco1908
Berichten: 133
Lid geworden op: 07 mar 2011, 19:30

Re: De Gouden Betonmolen 2012

Bericht door jacco1908 »

Ik zou graag nomineren:

De website www.bunkersite.com! en dan natuurlijk de webmasters die deze content beheren.

Daarbij ben ik me bewust van het feit dat het een kleine wereld is ;-).
Toch wil ik Lenco en Arthur nomineren voor hun werk van de afgelopen jaren en de jaren die gaan komen.
De site geeft een duidelijk beeld van de Atlantikwall; heeft een enorme content en een pracht aan foto's die door de jaren heen en in verschillende landen zijn verzameld.
Daarbij is het voor velen, overal in de wereld! een waanzinnige start om meer over de tweede wereldoorlog en specifiek de Atlantikwall te weten te komen en dit vanuit je luie stoel!
Last but not least hebben we een diversiteit aan foto's waar je U tegen zegt!

Complimenten voor deze site en de makers en in mijn ogen zeker een nominatie waard!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: De Gouden Betonmolen 2012

Bericht door Ruud »

Ik nomineer Peter de Krom, initiatiefnemer en medeoprichter van deze site. Ook voor de gouden betonmolen heeft Peter zich ingezet. Naast de site is Peter ook zeer actief op het gebied van (bunker)behoud. En ... het is gewoon een aardige kerel ;)
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
jack
Berichten: 232
Lid geworden op: 26 feb 2008, 20:07
Locatie: Ouddorp
Contacteer:

Re: De Gouden Betonmolen 2012

Bericht door jack »

Ik nomineer Bram Kap voor zijn inzet bij de restauratie van de verdedigingswerken in de vesting van Hellevoetsluis!
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: De Gouden Betonmolen 2012

Bericht door ducatim901 »

Ik nomineer bij deze de Stichting Menno van Coehoorn (en WN2000) voor de Rijksmonumentenstatus van de Batterij Olmen en Heerenduin.
Het initiatief om de batterijen Olmen (Flakbatterij van de Duitse Marine) en Heerenduin (kustbatterij van de Duitse Marine) een Rijksmonumentenstatus te geven is gestart door de Stichting (en beheerder van het Museum WN 2000) WN 2000.
Daarna heeft de oudste stichting ter wereld die het behoud van vestingwerken Menno van Coehoorn (beter bekend als "Dé Menno") het stokje overgenomen met het bovenstaande als gevolg.
De aanvraag heeft lang in bureaulades gelegen, door veranderingen van regels, beleid e.d. maar uiteindelijk is het er dan toch van gekomen.

Het zelfde geldt eigenlijk ook voor het Landfront van Vlissingen alleen dan is de initiatie vanuit de Stichting Bunkerbehoud gekomen, Peter Heijkoop en anderen binnen de stichting hebben jaren lang het achterste van de tong en pen laten zien.
Dus wat mij betreft ook een nominatie voor de Stichting Bunkerbehoud, niet de eerste keer maar zeker ook weer verdiend!

De bovenstaande stichtingen horen bij de meest professioneelste in de wereld en werken continue aan behoud en beheer.
De stichting Menno van Coehoorn op Landelijk gebied met vooral ondersteuning op kennisgebied en de Stichtingen WN 2000 en Bunkerbehoud meer regionaal maar hebben zeker ook landelijk het één en ander voor elkaar gekregen door hulp aan andere stichtingen door samenwerken en onderzoek.

Mocht de prijs naar De Menno gaan dan komt dit zeker ook door de inspanningen van de stichtingen Bunkerbehoud en WN 2000.
Groeten (de andere) Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
russische metselaar

Re: De Gouden Betonmolen 2012

Bericht door russische metselaar »

Ik zou graag meneer ambachtsheer willen nomineren.Voor velen was zijn boek een inspiratie bron.We noemen het de bunkerbijbel van den haag.Tevens heeft hij altijd open gestaan om ons Stichting Atlantikwall Museum Scheveningen te steunen.
Weet niet hoe lang precies ,maar zijn pensioen komt er aan.
mvg
xander
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: De Gouden Betonmolen 2012

Bericht door WimVe »

Ik zou het BRV of beter rechthebbende afstammeling daarvan willen nomineren.
Per slot van rekening steunen zij ons onderzoek op vele manieren door het archief toegankelijk te houden.

Maar ik vind Peter de krom ook wel een goede keuze om reden zoals al aangegeven: (mede)oprichter van dit forum.
Laatst gewijzigd door WimVe op 21 jan 2013, 17:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: De Gouden Betonmolen 2012

Bericht door Ruud »

ducatim901 schreef:Ik nomineer bij deze de Stichting Menno van Coehoorn (en WN2000) voor de Rijksmonumentenstatus van de Batterij Olmen en Heerenduin.
Groeten (de andere) Jack.
;)
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De Gouden Betonmolen 2012

Bericht door AvB »

Graag bij elke nominatie iets meer achtergrond vermelden voor de mensen die niet op de hoogte zijn van het gepresteerde werk. Zo kan iedereen een betere afweging maken bij de keuze.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: De Gouden Betonmolen 2012

Bericht door ducatim901 »

AvB schreef:Graag bij elke nominatie iets meer achtergrond vermelden voor de mensen die niet op de hoogte zijn van het gepresteerde werk. Zo kan iedereen een betere afweging maken bij de keuze.
Check!
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Weikich

Re: De Gouden Betonmolen 2012

Bericht door Weikich »

jacco1908 schreef:Ik zou graag nomineren:

De website www.bunkersite.com! en dan natuurlijk de webmasters die deze content beheren.

Daarbij ben ik me bewust van het feit dat het een kleine wereld is ;-).
Toch wil ik Lenco en Arthur nomineren voor hun werk van de afgelopen jaren en de jaren die gaan komen.
De site geeft een duidelijk beeld van de Atlantikwall; heeft een enorme content en een pracht aan foto's die door de jaren heen en in verschillende landen zijn verzameld.
Daarbij is het voor velen, overal in de wereld! een waanzinnige start om meer over de tweede wereldoorlog en specifiek de Atlantikwall te weten te komen en dit vanuit je luie stoel!
Last but not least hebben we een diversiteit aan foto's waar je U tegen zegt!

Complimenten voor deze site en de makers en in mijn ogen zeker een nominatie waard!
Same here!
Die website staat al jaren als startpagina ingesteld en zelfs wanneer ik men oude luchtfoto's van SHM aan het vergelijken ben met moderne stafkaarten omtrend nieuw-te-bezoeken locatie's, raadpleeg ik altijd wel even deze website om te zien of er nog iets is wat te klein is om op luchtfoto's van de jaren '60 te zien. Hetzelfde voor de benamingen van de pantseronderdelen. Ik heb wel een paar verschillende pantseratlassen in m'n archief zitten, maar via bunkersite werkte dit veel makkelijker en overzichtelijker. In my opinion dé meest complete bunker-website dat er bestaat!

Gr.
Weikich (Bunkerfreak)
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: De Gouden Betonmolen 2012

Bericht door Barst »

Zonder enige ironie wil ik Stadsontwikkeling Rotterdam nomineren wegens het om zeep helpen van museum Fort Maasmond.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De Gouden Betonmolen 2012

Bericht door AvB »

Ik vrees dat we de gemeente de prijs niet gaan geven, en ik vrees dat je ironie toch is ontdekt.
Je zou beter het fort kunnen nomineren, zodat de prijs een activistische prijs wordt, om de aandacht aan het fort te geven, en de samenleving nogmaals te laten weten wat voor een belachelijke gebeurtenis dit is.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De Gouden Betonmolen 2012

Bericht door AvB »

jack schreef:Ik nomineer Bram Kap voor zijn inzet bij de restauratie van de verdedigingswerken in de vesting van Hellevoetsluis!
Ook ik ondersteun de nominatie, maar wil dit liever doen voor de gehele Stichting Verdedigingswerken Hellevoetsluis. Voor de plannen die hebben geleid tot de restauratie van de Helvoetse wallen met inachtneming van de oudste tot de nieuwste verdedigingswerken. Gezien de verschrikkelijke nieuwbouw overal in Hellevoetsluis leek het historisch besef ver weg. Gelukkig bestond dat nog en dat heeft misschien te maken met de actieve vrijwilligers van deze Stichting.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Weikich

Re: De Gouden Betonmolen 2012

Bericht door Weikich »

wat zit er in dat dak van die 612? knap werk daar!
Plaats reactie

Terug naar “De Nationale Gouden Betonmolen”