De Gouden Betonmolen 2012

De jaarlijks terugkerende prijs voor de erkenning van opvallende ondernemingen, gerelateerd aan fortificaties.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: De Gouden Betonmolen 2012

Bericht door Remco de Goede »

Zo dicht bij en nog steeds niet wezen kijken :oops: . Ziet er schitterend uit zeg.
Weikich

Re: De Gouden Betonmolen 2012

Bericht door Weikich »

Das typisch voor de hobby Remco :D

Ik bezoek meer bunkers in Frankrijk dan aan onze eigen Vlaamse kust... (schandalig he!)
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: De Gouden Betonmolen 2012

Bericht door Remco de Goede »

Hier nog een ;)
Weikich

Re: De Gouden Betonmolen 2012

Bericht door Weikich »

KVA A1 en KVA A3 bezoek ik nog het meest in Vlaanderen (en zeeuws vlaanderen), KVA A2 heb ik bijna niets (en ik woon daar dan nog geen 90km vandaan) maar wel bunkers bezoeken op 1200km van huis, dat wél :p
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De Gouden Betonmolen 2012

Bericht door AvB »

Ik wil graag op de valreep nog iemand nomineren. Namelijk Dikke Turf, die al een hele tijd interessant archiefmateriaal over de Nieuwe Hollandse Waterlinie toegankelijk maakt in de bibliotheek op http://www.hollandsewaterlinie.nl/.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: De Gouden Betonmolen 2012

Bericht door ducatim901 »

Volgens mij is Dikkie wel met meer bezig dan alleen maar naslagwerken in elkaar zetten.....
Van mij mag ie mee.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De Gouden Betonmolen 2012

Bericht door AvB »

De tijd is om, de nominaties zijn gedaan. De Betonnen Commissie buigt zich nu over de inzendingen en zal de lijst voor stemming binnenkort bekend maken!
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: De Gouden Betonmolen 2012

Bericht door Remco de Goede »

Spannend :D
Gebruikersavatar
bram
Berichten: 190
Lid geworden op: 11 jan 2009, 20:52
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Re: De Gouden Betonmolen 2012

Bericht door bram »

Het vierkant op de R612 is de fundering van een luchtwachttoren die daar gestaan heeft tot juni 1967 (zie foto).

Het laatste nieuws uit Hellevoetsluis is overigens dat een vijf jaar geleden gevonden loop 24 IJ zal worden gereconstrueerd en op een gereconstrueerd raamaffuit geplaatst gaat worden op één van de originele beddingen. Als alles volgens plan verloopt wordt medio februari de opdracht gegeven voor de reconstructie.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bram
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De Gouden Betonmolen 2012

Bericht door AvB »

Wow prachtige foto. Geen idee dat hier ooit een luchtwachttoren heeft gestaan! :shock:
Nicht ärgern - Nur wundern!
Weikich

Re: De Gouden Betonmolen 2012

Bericht door Weikich »

cool die Luchtwacht toren! jammer dat ze die niet laten staan hebben, zou een mooie samenhang zijn uit beide oorlogen (2de en koude)
Gebruikersavatar
bram
Berichten: 190
Lid geworden op: 11 jan 2009, 20:52
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Re: De Gouden Betonmolen 2012

Bericht door bram »

Weikich schreef:cool die Luchtwacht toren! jammer dat ze die niet laten staan hebben, zou een mooie samenhang zijn uit beide oorlogen (2de en koude)
Die plek is een opeenstapeling van tijdbeelden. De vesting uit 1705, een cementenbedding uit 1882, een betonnenbedding uit 1915, de Regelbau uit 1944 en de luchtwachttoren uit de koude oorlog.
Helaas is alles niet meer zichtbaar, maar het verhaal kan wel altijd verteld worden.
Bram
Weikich

Re: De Gouden Betonmolen 2012

Bericht door Weikich »

Machtig joh! doet me denken aan de brialmontforten hier in Antwerpen, dateren van 1860, gemoderniseerd in 1902, in 1914 door de Duitsers herbruikt als logistiek depot (+diens aanpassingen), in het interbellum door de belgen weer aangepast, in 1944 weer herbruikt door die moffen (+ diens aanpassingen: logistiek én landfront bunkertjes), na de oorlog weer aangepast met NBC-onderdelen (koude oorlog) ;-)
Plaats reactie

Terug naar “De Nationale Gouden Betonmolen”