De Gouden betonmolen 2014

De jaarlijks terugkerende prijs voor de erkenning van opvallende ondernemingen, gerelateerd aan fortificaties.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

De Gouden betonmolen 2014

Bericht door Remco de Goede »

Dames en Heren, jongens en meisjes. We gaan gewoon weer door, dit jaar al weer voor de zesde keer! Welkom bij De Nationale Gouden Betonmolen verkiezing 2014!

Om uw geheugen op te frissen zijn hier de eerdere winnaars:
2007: Regelbau 143 bij de Oranjemolen te Vlissingen van de Stichting Bunkerbehoud
2008: Vervallen, omdat de prijs pas kort bestond en nooit officieel is overhandigd bleef hij dit jaar in Zeeland
2009: WN 2000, voor de reconstructie van loopgraven in hun bunkermuseum in IJmuiden
2010: Leo den Dulk, voor zijn inzet om een Scheveningse Nederlands S3k kazemat te redden van de sloop
2011, De Stichting WO2GO winnaar met hun bunkerproject op De Punt op Goeree.
2012, Peter Heijkoop (Stichting Bunkerbehoud) kreeg de prijs voor zijn inzet om complexen van de Atlantikwall in Nederland op de Rijksmonumentenlijst te krijgen. Zijn selectievoorstel heeft na jaren in 2012 geleid tot onder andere de status van Rijksmonument voor een groot deel van het Landfront Vlissingen.
2013, Stichting Atlantikwall Museum Noordwijk voor hun inzet mbt het restaureren van hun museumbunkers

De uitreiking vond plaats bij het Museum in Noordwijk en ging gepaard met een mooie rondleiding door het hele complex. Er was een grote opkomst van zowel het forum als sponsors en vrijwilligers van het museum.

Wat houdt de verkiezing in?

De Nationale Gouden Betonmolen is een prijs van erkenning voor Stichtingen, Individuen of Objecten die het afgelopen jaar een bijzondere rol hebben gespeeld binnen de wereld van militair erfgoed. De verkiezing is in 2007 in het leven geroepen door het Fortificatie Forum en werkt als volgt.
In Nederland zetten ieder jaar stichtingen, verenigingen, individuen, en politieke instanties zich in voor het behoud en/of promoten van militair erfgoed. Soms gebeurt dit op de achtergrond, waardoor niet iedereen er weet van heeft. Op dit forum passeren verschillende initiatieven de revue, maar ontvangen ze niet altijd de aandacht die ze verdienen. Met de Gouden Betonmolen willen we daar ieder jaar iets aan doen. Door middel van zowel de nominatie- als stemronde hopen we de winnaar en genomineerden onder de aandacht te brengen en een flink portie erkenning over te dragen aan de uiteindelijke winnaar.

Wie of wat kunt u nomineren?

Fortificaties: Een fort/wal/bunker/kazemat/linie/enz moet iets bijzonders hebben betekend in het afgelopen jaar. Wat maakte hem spraakmakend of anders dan voorheen. We zijn op zoek naar fortificaties die in 2012 de aandacht trokken. Misschien door een veranderde omgeving, invloedrijke activiteiten rondom dit werk of omdat het gewoon deze extra aandacht verdiend.
De prijs komt op naam van de fortificatie en eventuele belanghebbende partij, zonder wie het niet de prijs had kunnen winnen.
Instantie of individu(en): Wie heeft/hebben in 2014 iets bijzonders betekend voor het Nederlands militair erfgoed. Het wordt steeds duidelijker dat zowel vanuit burgers als de politiek waardering voor militair erfgoed ontstaat. Dit kan soms leiden tot bijzondere initiatieven. Vaak bereikt een stichting, vereniging of werkgroep door eenheid iets merkwaardigs. Maar soms zijn het ook individuen die iets hebben betekend voor velen. Daaronder vallen bijv. schrijvers, historici, politici en mensen die worden gezien als prominent afgezant van onze gedeelde interesse.
De prijs komt op naam van de instantie of individu(en) en het eventuele bereikte doel.

En bedenk dat de prijs wordt uitgereikt in 2015, maar terugblikt op het jaar 2014!

Nominaties plaatsen kan in dit onderwerp van 10 januari t/m dinsdag 10 Februari 2015. Daarna volgt in een apart onderwerp een stemronde.
Ondersteun je nominatie met duidelijke argumenten en eventueel documentatie/foto's om de kans te vergroten. Iedereen mag nomineren, dus ook leden van over de grens mogen uiteraard hun zegje doen. Ook zijn er meerdere aanmeldingen per gebruiker mogelijk (bij voorkeur in aparte berichten). Nominaties uit voorgaande jaren die de prijs niet hebben gewonnen mogen opnieuw genomineerd worden mits zij in 2013 een bewonderigenswaardige daad hebben verricht. Oeuvreprijzen zijn mogelijk mits goed onderbouwd en breed gedragen.

De prijs voor de winnaar is de felbegeerde en loodzware Gouden Betonmolen! Deze wordt, wanneer mogelijk, op locatie hoogstpersoonlijk overhandigd door de winnaars van vorig jaar en afgezanten van het Fortificatie Forum.

Voor meer informatie over de voorgaande jaren, zie; viewforum.php?f=120

Een extra attentie. Nominaties kunnen door iedereen gedaan worden. Alleen de stemmen van forumleden die lid zijn geworden voor 10 januari 2014 tellen mee. Zo verloopt de stemming zo eerlijk mogelijk.

Rest mij weinig anders meer te zeggen dan iedereen veel nominatieplezier te wensen en tot de uitreiking van de Gouden Betonmolen 2014!

Namens de beheerders en moderators van het fortificatieforum.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: De Gouden betonmolen 2014

Bericht door Remco de Goede »

Dan zal ik zelf als eerste mijn nominatie bekend maken :) .

Ik nomineer Stichting Atlantikwall Museum Scheveningen voor hun werk het afgelopen jaar (en natuurlijk ook daarvoor).
Als voorbeeld W.N 67 HL op Kijkduin, de museumbunkers 608 en 622. En hun medewerking aan de zeer geslaagde Haagse Bunkerdag met de openstelling van de V 143. OOk de openstelling van de V149 en de 118 van de Fuhrer der Schnellboten was zeer goed geregeld. Verder nog het openen van de type 666 bij radio Scheveningen.

Er is door de mensen van de stichting zeer hard gewerkt en ik heb hierdoor afgelopen jaar een aantal bijzondere bunkers kunnen bezoeken die ik anders niet had kunnen bezoeken.

Een zeer verdiende nominatie denk ik zo.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: De Gouden betonmolen 2014

Bericht door Ruud »

Het is weer moeilijk! Nomineer ik de eigen club in IJmuiden, de 3D tekenaars die de bunkers tot leven brengen, de collega's AHF of het eigen (ff) forum, welke het mogelijk maken informatie eenvoudig en snel te delen. Of een van de zeer actieve leden op het forum? Uiteraard mag ik ook de initiatieven van de vele bunkerclubs, Scheveningen, Den Haag, Zeeland, HvH, Den Helders etc. .... niet vergeten.

Maar, mijn keuze valt op de organisatie of het project van Rik (bunkerowner) die ik graag nomineer voor de combinatie werk-prive. Het beschikbaar stellen van 'hun' bunker voor forum en andere culturele evenementen en de discussie over Siedung u. Bauten en de rol van de bunker, die hij op gang weet te brengen.

Als ik er een voorwaarde aan mag koppelen, Rik dient bij de uitreiking precies te vertellen wat de feitelijke functie van de bunker was .... en wij gaan hem een beetje helpen, toch!

Meer informatie kan je vinden in de volgende discussie: viewtopic.php?f=18&t=3691

g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
Janus X
Berichten: 714
Lid geworden op: 15 nov 2009, 02:28
Locatie: Koudekerke (zld)

Re: De Gouden betonmolen 2014

Bericht door Janus X »

Ik wil graag het "Helders Oorlogsmuseum" nomineren.

Waarom, deze gasten proberen een M151 te restaureren met minimale inkomsten en uitgaven en van wat ik er van voorbij zie komen lukt dat heel goed!
Een tweede reden is dat de club bestaat uit personen die de 18 nog niet gepasseerd zijn dus grote respect voor de jongere generatie die hier zo veel tijd en energie in steekt, ik hoop ook dat de Gouden Betonmolen voor hun een steun in de rug is voor het restauratie project.

Wilt u er meer over zien en lezen kijk dan onder het kopje Atlantikwall in Nederland ----> Den Helder ---> M151.

Dus Dominique en Damian en alle vrijwilligers die daar bij zijn betrokken, bij deze de nominatie!

Grtz, Ramon
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Wahnsinnige Fahrt Voraus !
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: De Gouden betonmolen 2014

Bericht door rony »

De jongens van Stichting Bunkerbehoud verdienen toch ook een pluimke
voor het in de originele staat brengen van de 621 in Abeele.
Voor meer informatie:
http://www.bunkerbehoud.com/projecten/a ... beele3.php
Laatst gewijzigd door rony op 11 jan 2015, 11:54, 2 keer totaal gewijzigd.
I'll Come Back.
Gr
rony.
yuri
Berichten: 19
Lid geworden op: 15 jul 2014, 13:39

Re: De Gouden betonmolen 2014

Bericht door yuri »

Niet vergeten de mensen van de tigerstelling op Terschelling,
Die zijn zeker goed bezig!
Ook de mensen van Egmond 40, 45 zijn lekker aan de weg aan het timmeren.
mijn stem gaat naar de tiger stelling!
tiger.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door yuri op 12 jan 2015, 10:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: De Gouden betonmolen 2014

Bericht door Remco de Goede »

Mensen. Graag wat meeronderbouwde reacties evt met foto's. Niet alle iniatieven zijn bij iedereen bekend.
Gebruikersavatar
Dominique
Berichten: 218
Lid geworden op: 20 nov 2012, 19:54
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: De Gouden betonmolen 2014

Bericht door Dominique »

Janus bedankt voor je nominatie !

Maar de 151 bestaat Natuurlijk niet alleen uit Damian & mij! We hebben 2 volwassen super vrijwilligers die veel dingen doen waar wij nog niet toe in staat zijn!
Renr.jpg
Trouwens ik ben niet diegene op de foto die Janus plaatste
GR. Dominique
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: De Gouden betonmolen 2014

Bericht door tim »

We voelen ons vereerd door de nominatie!

Ik hoop alleen niet dat die foto representatief is voor mijn reputatie (schepleunen) :D

Gr, Tim.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: De Gouden betonmolen 2014

Bericht door Remco de Goede »

Ik ken je niet anders Tim ;)
noordermiede
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 feb 2014, 13:27

Re: De Gouden betonmolen 2014

Bericht door noordermiede »

Ik nomineer de Tiger stelling op Terschelling,

Afgelopen 2 jaar zijn er een hoop vrijwilligers bezig geweest om de L410A Flak, L487 Bertha (nachtjagd) en een Duitse kantine Bunker weer in oude staat terug te brengen en in te richten als museum.
Het Terrein zoals het vroeger was is grotendeels weer in oude staat terug gebracht en momenteel wordt de kantinebunker gerestaureerd zodat dit straks als ontvangst gebouw dienst kan doen. In de L410A en de L487 hebben we het dak binnen laten stralen en coaten en nu zijn we met de verlichting bezig en de muren schoonmaken.

Succes allemaal!

Groeten Andre Zeijlemaker
Terschelling
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BunkerKB
Berichten: 177
Lid geworden op: 06 jun 2011, 16:53

Re: De Gouden betonmolen 2014

Bericht door BunkerKB »

Ik probeer met gepaste eerbied het volgende te schrijven.
Heb zelf een dubbel gevoel met mijn idee. Maar toch wil ik dit delen met jullie.

Op het moment gebeuren er in Hoek van Holland vreselijke dingen. Stichting Hoek van Holland, moet door corruptie ( zo zie ik het tenminste ) hun eigen Fort uit. Dit wil je als club stichting of wat dan ook nooit meemaken. Zou het een idee zijn om deze club middels de Gouden Betonmolen deze aan hen uit te reiken. Dit om alle vrijwilligers die hun hart en zaligheid in hun Fort hebben gestoken een steun te geven van medeleven en dit te overhandigen.

Wij allen leven mee met deze vrijwilligers die dit leed moeten incasseren en wij kunnen misschien als gebaar dit ondernemen. http://www.forthvh.nl/site/
groet Ron
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: De Gouden betonmolen 2014

Bericht door Remco de Goede »

Hoi Ron,

We gaan je beoordeling meenmen en de betonnen commisie beoordeelt alle inzendingen na 10 Feb.

Het is inderdaad behoorlijk triest wat daar gebeurd is.
Gebruikersavatar
jack
Berichten: 232
Lid geworden op: 26 feb 2008, 20:07
Locatie: Ouddorp
Contacteer:

Re: De Gouden betonmolen 2014

Bericht door jack »

Wederom wil ik stichting verdedigingswerken Hellevoetsluis nomineren.
Door hun inzet is de vesting van Hellevoetsluis gerenoveerd, en is er een unieke mix ontstaan van Nederlandse en Duitse verdedigingswerken. Ook de restauratie van het kanon, en het terugplaatsen ervan zijn het benoemen waard.

In dit topic staan foto's van net na de renovatie: viewtopic.php?f=120&t=3481
Via deze link meer info over deze stichting: http://www.fronttaal.info
Gebruikersavatar
bunkerboy
Berichten: 50
Lid geworden op: 21 feb 2008, 19:56
Locatie: Maassluis

Re: De Gouden betonmolen 2014

Bericht door bunkerboy »

Ik ben er voor de geplaagde stichting van het fort in Hoek van Holland de gouden betonmolen trofee te overhandigen.
30 jaar vakmanschap en vrijwilligerswerk naar de haaien , en dit lijkt me een prima opsteker voor deze mensen.
Vooral omdat ze toch trachten de kapitale collectie elders te parkeren.
Tevens lijkt het me een strak plan ook een tweede en derde plaats te geven.
Op het ereschavot staan er ook 3 , goud zilver en brons.
Want zeg nou zelf , iedere bunker , fort vereniging doet zijn stinkende best om er iets moois van te maken.
Verder zal het iedereen stimuleren de eerste plaats te halen , dus gaan voor goud.
Gesloten

Terug naar “De Nationale Gouden Betonmolen”