De Gouden betonmolen 2015

De jaarlijks terugkerende prijs voor de erkenning van opvallende ondernemingen, gerelateerd aan fortificaties.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

De Gouden betonmolen 2015

Bericht door Remco de Goede »

Dames en Heren, jongens en meisjes. Het is weer zover, dit jaar al weer voor de zevende keer! Welkom bij De Nationale Gouden Betonmolen verkiezing 2015!

Om uw geheugen op te frissen zijn hier de eerdere winnaars:
2007: Regelbau 143 bij de Oranjemolen te Vlissingen van de Stichting Bunkerbehoud
2008: Vervallen, omdat de prijs pas kort bestond en nooit officieel is overhandigd bleef hij dit jaar in Zeeland
2009: WN 2000, voor de reconstructie van loopgraven in hun bunkermuseum in IJmuiden
2010: Leo den Dulk, voor zijn inzet om een Scheveningse Nederlands S3k kazemat te redden van de sloop
2011, De Stichting WO2GO winnaar met hun bunkerproject op De Punt op Goeree.
2012, Peter Heijkoop (Stichting Bunkerbehoud) kreeg de prijs voor zijn inzet om complexen van de Atlantikwall in Nederland op de Rijksmonumentenlijst te krijgen. Zijn selectievoorstel heeft na jaren in 2012 geleid tot onder andere de status van Rijksmonument voor een groot deel van het Landfront Vlissingen.
2013, Stichting Atlantikwall Museum Noordwijk voor hun inzet mbt het restaureren van hun museumbunkers
2014, Stichting verdedigingswerken Hellevoetsluis, voor de restauratie van de vesting Hellevoetsluis en de restauratie van het kanon 24IJ.

Wat houdt de verkiezing in?

De Nationale Gouden Betonmolen is een prijs van erkenning voor Stichtingen, Individuen of Objecten die het afgelopen jaar een bijzondere rol hebben gespeeld binnen de wereld van militair erfgoed. De verkiezing is in 2007 in het leven geroepen door het Fortificatie Forum en werkt als volgt.
In Nederland zetten ieder jaar stichtingen, verenigingen, individuen, en politieke instanties zich in voor het behoud en/of promoten van militair erfgoed. Soms gebeurt dit op de achtergrond, waardoor niet iedereen er weet van heeft. Op dit forum passeren verschillende initiatieven de revue, maar ontvangen ze niet altijd de aandacht die ze verdienen. Met de Gouden Betonmolen willen we daar ieder jaar iets aan doen. Door middel van zowel de nominatie- als stemronde hopen we de winnaar en genomineerden onder de aandacht te brengen en een flink portie erkenning over te dragen aan de uiteindelijke winnaar.

Wie of wat kunt u nomineren?

Fortificaties: Een fort/wal/bunker/kazemat/linie/enz moet iets bijzonders hebben betekend in het afgelopen jaar. Wat maakte hem spraakmakend of anders dan voorheen. We zijn op zoek naar fortificaties die in 2015 de aandacht trokken. Misschien door een veranderde omgeving, invloedrijke activiteiten rondom dit werk of omdat het gewoon deze extra aandacht verdiend.
De prijs komt op naam van de fortificatie en eventuele belanghebbende partij, zonder wie het niet de prijs had kunnen winnen.
Instantie of individu(en): Wie heeft/hebben in 2015 iets bijzonders betekend voor het Nederlands militair erfgoed. Het wordt steeds duidelijker dat zowel vanuit burgers als de politiek waardering voor militair erfgoed ontstaat. Dit kan soms leiden tot bijzondere initiatieven. Vaak bereikt een stichting, vereniging of werkgroep door eenheid iets merkwaardigs. Maar soms zijn het ook individuen die iets hebben betekend voor velen. Daaronder vallen bijv. schrijvers, historici, politici en mensen die worden gezien als prominent afgezant van onze gedeelde interesse.
De prijs komt op naam van de instantie of individu(en) en het eventuele bereikte doel.

En bedenk dat de prijs wordt uitgereikt in 2016, maar blikt terug op het jaar 2015!

Nominaties plaatsen kan in dit onderwerp van 08 januari t/m dinsdag 12 Februari 2016. Daarna volgt in een apart onderwerp een stemronde.
Ondersteun je nominatie met duidelijke argumenten en eventueel documentatie/foto's om de kans te vergroten. Iedereen mag nomineren, dus ook leden van over de grens mogen uiteraard hun zegje doen. Ook zijn er meerdere aanmeldingen per gebruiker mogelijk (bij voorkeur in aparte berichten). Nominaties uit voorgaande jaren die de prijs niet hebben gewonnen mogen opnieuw genomineerd worden mits zij in 2015 een bewonderigenswaardige daad hebben verricht. Oeuvreprijzen zijn mogelijk mits goed onderbouwd en breed gedragen.

De prijs voor de winnaar is de felbegeerde en loodzware Gouden Betonmolen! Deze wordt, wanneer mogelijk, op locatie hoogstpersoonlijk overhandigd door de winnaars van vorig jaar en afgezanten van het Fortificatie Forum.

Voor meer informatie over de voorgaande jaren, zie; viewforum.php?f=120

Een extra attentie. Nominaties kunnen door iedereen gedaan worden. Alleen de stemmen van forumleden die lid zijn geworden voor 08 januari 2015 tellen mee. Zo verloopt de stemming zo eerlijk mogelijk.

Rest mij weinig anders meer te zeggen dan iedereen veel nominatieplezier te wensen en tot de uitreiking van de Gouden Betonmolen 2015!

Namens de beheerders en moderators van het fortificatieforum.
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: De Gouden betonmolen 2015

Bericht door Ties »

Bij deze nomineer ik de mannen die de Tigerstellung op Terschelling weer gedeeltelijk in ere herstellen. Voor de hoeveelheid werk die zij verzetten met een grote ploeg vaste vrijwilligers heb ik niets meer dan respect. Daarnaast wordt er door hun ook keihard gewerkt aan een schaalmodel van de gehele stelling zoals deze was in oorlogstijd. Een erg bijzonder geheel al met al.

Meer informatie:

http://bunkersterschelling.nl/
https://www.facebook.com/Tigerstellung- ... 3/timeline
https://www.facebook.com/Minibunkers-op ... ts&fref=ts
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Een grijs verleden...
teunis1920
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 feb 2014, 21:53

Re: De Gouden betonmolen 2015

Bericht door teunis1920 »

Hierbij wil ik de Stichting Bunkerbehoud Terschelling nomineren. Wat zij in drie jaar tijd hebben gerealiseerd is enorm en heeft ook zeer veel belangstelling en positieve reacties van de bezoekers. Zij hebben officiele rondleidingen van af 25 juni en zitten nu op ongeveer 2200 betalende bezoekers. Zelfs de burgemeester heeft de Stichting in zijn nieuwjaars toespraak in de meest positieve zin vermeld en complimenteerd de ruim 60 vrijwilligers. Een fantastische groep mensen die daar bezig is.
Gebruikersavatar
Bunkertju
Berichten: 878
Lid geworden op: 12 feb 2008, 15:56
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: De Gouden betonmolen 2015

Bericht door Bunkertju »

Lijkt mij dezelfde stichting of ?
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: De Gouden betonmolen 2015

Bericht door ducatim901 »

Ik wil bij deze het project M219 nomineren.
Een stel enthousiaste mensen die een hele speciale bunker weer toonbaar hebben gemaakt voor het publiek.
Na meer dan een jaar met zand in de weer te zijn geweest is de bunker nu te bezoeken.
Er moet nog veel gebeuren maar met het vele werk dat al gedaan is beloofd het een mooi 2016 te worden.
Op Facebook zijn de werkzaamheden die gedaan zijn te volgen.
https://www.facebook.com/bunkerhistorie.nl/?fref=ts
JK
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: De Gouden betonmolen 2015

Bericht door Remco de Goede »

Ik nomineer Stichting Altantikwall Museum Scheveningen (SAMS) voor al haar projecten in Den Haag/Scheveningen het afgelopen jaar.

Hierbij denk ik aan de restauratie van het type 622 aan de badhuisweg en de het gerestaureerde abot (WN 318).
Restauratie van WN 67 HL bij Kijkduin
Openstelling van WN 66 HM (tunnel complex) met de bunkerdag.

Foto's Bas de Mos, Tim de Mos en Rony Spanenburg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
jack
Berichten: 232
Lid geworden op: 26 feb 2008, 20:07
Locatie: Ouddorp
Contacteer:

Re: De Gouden betonmolen 2015

Bericht door jack »

Ik Nomineer Stichting WO2GO.
De stichting en de vrijwilligers zijn erg druk geweest met het realiseren van 2 hele mooie replica's op de bunkerroute. In april van 2015 zijn een replica 7,5cm Pak97/38 en een Renault ft17 koepel geplaatst. Ook is de originele camouflage terug aangebracht op de beide 504's. Ook heeft de stichting een tobruk gered van de sloop, en is nu druk bezig met de verhuizing voor te bereiden.

Op facebook zijn nog veel meer foto's te vinden.
http://www.facebook.com/bunkerroute
http://www.facebook.com/wo2go
IMG_0370.JPG
IMG_0415.JPG
IMG_0423.JPG
IMG_0430.JPG
10687152_777079672348823_1802353760289747866_n.jpg
10675684_777079485682175_5049069285233788926_n.jpg
12000959_301230870001001_8031977450304726330_o.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: De Gouden betonmolen 2015

Bericht door ErwinZ »

Bij deze een nominatie naar Wijk aan Zee. Hier is de vereniging Rondje Wijk aan Zee al enige tijd bezig met herstellen van bunkers en andere zaken waaronder een radarbunker en enkele kuvers.

http://www.rondjewijkaanzee.nl/over-ons/
https://www.facebook.com/rondjewijkaanzee/?fref=ts
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De Gouden betonmolen 2015

Bericht door AvB »

Ik nomineer het Waterliniemuseum op Fort bij Vechten.
In 2015 is het indrukwekkende museumgebouw geopend en is het fort onder handen genomen waardoor nu een deel in nieuwstaat verkeerd, en een deel nog steeds begroeid is, zoals we de meeste forten kennen.
Inhoudelijk ben ik zo'n fan maar landschappelijk en op het gebied van architectuur ziet het er prachtig uit. Bovendien kan je ook vrij over het terrein wandelen.

http://www.waterliniemuseum.nl/
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De Gouden betonmolen 2015

Bericht door AvB »

Ook denk ik de dat de mensen van de Werkgroep Vesting Gorinchem een nominatie verdienen voor hun werkzaamheden aan de vesting en in het bijzonder het heropenen van de eerste VIS kazemat van de Nederland.

Zie onder andere viewtopic.php?f=29&t=1529&start=30 en https://vestinggorinchem.wordpress.com/
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Welzin
Berichten: 20
Lid geworden op: 22 okt 2013, 11:39

Re: De Gouden betonmolen 2015

Bericht door Welzin »

Met deze nomeneer Ik de Tiger stelling Terschelling.
Ik onderbouw de volgende redenen De constructie loopgraven/omgeving herstel duitse kantine commando bunker L487
Herstel en Indeling Flakbunker L410
Tiger Terschelling
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: De Gouden betonmolen 2015

Bericht door Remco de Goede »

De stichting in Terschelling is nu voor de derde maal genomineerd. Dubbel nomineren is niet nodug. Je kunt binnenkort je stem uitbrengen op het project naar keuze.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: De Gouden betonmolen 2015

Bericht door Remco de Goede »

Er kan nog ruim een week genomineerd worden, dus wil je nog nomineren wees er dan snel bij.

Volgende nominaties zijn reeds binnen:

- Stichting bunkerbehoud Terschelling ( 3 nominaties, maar telt uiteraard als 1)
- Project M219 in (Batterie Zanddijk, V.B. Den Helder)
- Stichting Atlantikwall Museum Scheveningen)
- Stichting Wo2Go (Ouddorp)
- Vereniding Rondje Wijk aan Zee
- Waterlinie museum Fort bij Vechten
- Werkgroep vesting Gorinchem
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: De Gouden betonmolen 2015

Bericht door WimVe »

Ik vind de inzet en betrokkenheid van Dirk, Dikkieturf met zijn publicaties over de Waterlinie nog steeds een enorme prestatie die beloond mag worden.
Naslagwerken Nieuwe Hollandse Waterlinie
BetonBijter
Donateur
Donateur
Berichten: 179
Lid geworden op: 21 okt 2015, 17:22

Re: De Gouden betonmolen 2015

Bericht door BetonBijter »

Hierbij nomineer ik de Stichting IJssellinie te Olst om de simpele
reden dat deze club van enthousiastelingen al jarenlang en met groot
succes een complex van de naoorlogse IJssellinie beheren, in stand
houden en uitbreiden. En daarom mijns inziens deze extra aandacht
verdienen.

Een en ander doet overigens niets af aan de grote waardering die ik
heb voor de inspanningen van andere genomineerde personen en
organisaties. Voor allen geldt: châpeau!
Ik ben van na de oorlog. En wil dat zo houden.
Gesloten

Terug naar “De Nationale Gouden Betonmolen”