De Gouden Betonmolen 2017

De jaarlijks terugkerende prijs voor de erkenning van opvallende ondernemingen, gerelateerd aan fortificaties.
Gesloten
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

De Gouden Betonmolen 2017

Bericht door Remco de Goede »

Dames en Heren, jongens en meisjes. De tijd vliegt! Vorig jaar stonden we in de zon in Kijkduin om de trofee te overhandigen aan Atlantikwall Museum Scheveningen en we zijn nu alweer toe aan een nieuw nominatieronde. Deze terechte winnaar heeft een tijdje mogen genieten van de wisselbokaal maar moet binnenkort het sieraad door geven aan een nieuwe winnaar.

Om uw geheugen op te frissen zijn hier de eerdere winnaars:
2007: Regelbau 143 bij de Oranjemolen te Vlissingen van de Stichting Bunkerbehoud
2008: Vervallen, omdat de prijs pas kort bestond en nooit officieel is overhandigd bleef hij dit jaar in Zeeland
2009: WN 2000, voor de reconstructie van loopgraven in hun bunkermuseum in IJmuiden
2010: Leo den Dulk, voor zijn inzet om een Scheveningse Nederlands S3k kazemat te redden van de sloop
2011, De Stichting WO2GO winnaar met hun bunkerproject op De Punt op Goeree
2012, Peter Heijkoop (Stichting Bunkerbehoud) kreeg de prijs voor zijn inzet om complexen van de Atlantikwall in Nederland op de Rijksmonumentenlijst te krijgen. Zijn selectievoorstel heeft na jaren in 2012 geleid tot onder andere de status van Rijksmonument voor een groot deel van het Landfront Vlissingen
2013, Stichting Atlantikwall Museum Noordwijk voor hun inzet mbt het restaureren van hun museumbunkers
2014, Stichting Verdedigingswerken Hellevoetsluis, voor de restauratie van de vesting Hellevoetsluis en de restauratie van het kanon 24IJ
2015, Stichting Bunkerbehoud Terschelling, voor het openstellen van de radarstelling Tiger op Terschelling
2016, Stichting Atlantikwall Museum Scheveningen voor al het werk aan hun museumlocaties (en meer) in Scheveningen/Den Haag.

Wat houdt de verkiezing in?
De Nationale Gouden Betonmolen is een prijs van erkenning voor Stichtingen, Individuen of Objecten die het afgelopen jaar een bijzondere rol hebben gespeeld binnen de wereld van militair erfgoed. De verkiezing is in 2007 in het leven geroepen door het Fortificatie Forum en werkt als volgt.

In Nederland zetten ieder jaar stichtingen, verenigingen, individuen, en politieke instanties zich in voor het behoud en/of promoten van militair erfgoed. Soms gebeurt dit op de achtergrond, waardoor niet iedereen er weet van heeft. Op dit forum passeren verschillende initiatieven de revue, maar ontvangen ze niet altijd de aandacht die ze verdienen. Met de Gouden Betonmolen willen we daar ieder jaar iets aan doen. Doormiddel van zowel de nominatie- als stemronde hopen we de winnaar en genomineerden onder de aandacht te brengen en een flink portie erkenning over te dragen aan de uiteindelijke winnaar.

Wie of wat kunt u nomineren?

Fortificaties: Een fort/wal/bunker/kazemat/linie/enz moet iets bijzonders hebben betekend in het afgelopen jaar. Wat maakte hem spraakmakend of anders dan voorheen. We zijn op zoek naar fortificaties die in 2017 de aandacht trokken. Misschien door een veranderde omgeving, invloedrijke activiteiten rondom dit werk of omdat het gewoon deze extra aandacht verdiend.

De prijs komt op naam van de fortificatie en eventuele belanghebbende partij, zonder wie het niet de prijs had kunnen winnen.

Instantie of individu(en): Wie heeft/hebben in 2017 iets bijzonders betekend voor het Nederlands militair erfgoed. Het wordt steeds duidelijker dat zowel vanuit burgers als de politiek waardering voor militair erfgoed ontstaat. Dit kan soms leiden tot bijzondere initiatieven. Vaak bereikt een stichting, vereniging of werkgroep door eenheid iets merkwaardigs. Maar soms zijn het ook individuen die iets hebben betekend voor velen. Daaronder vallen bijv. schrijvers, historici, politici en mensen die worden gezien als prominent afgezant van onze gedeelde interesse.

De prijs komt op naam van de instantie of individu(en) en het eventuele bereikte doel.

En bedenk dat de prijs wordt uitgereikt in 2018, maar terugblikt op het jaar 2017!

Nominaties plaatsen kan in dit onderwerp van 18 t/m zondag 28 januari. 10 dagen om te nomineren! Daarna volgt in een apart onderwerp een stemronde.

Ondersteun je nominatie met duidelijke argumenten en eventueel documentatie/foto's om de kans te vergroten. Iedereen mag nomineren, dus ook leden van over de grens mogen uiteraard hun zegje doen. Ook zijn er meerdere aanmeldingen per gebruiker mogelijk (in aparte berichten). Nominaties uit voorgaande jaren die de prijs niet hebben gewonnen mogen opnieuw genomineerd worden mits zij in 2017 een bewonderenswaardige daad hebben verricht. Oeuvreprijzen zijn mogelijk mits goed onderbouwd en breed gedragen.

De prijs voor de winnaar is de felbegeerde en loodzware Gouden Betonmolen! Deze wordt, wanneer mogelijk, op locatie hoogstpersoonlijk overhandigd door de winnaar van vorig jaar en afgezanten van het Fortificatie Forum.

Voor meer informatie over de voorgaande jaren, zie; viewforum.php?f=120

Een extra attentie. Nominaties kunnen door iedereen gedaan worden. Alleen de stemmen van forumleden die lid zijn geworden voor 18 januari 2018 tellen mee. Zo verloopt de stemming zo eerlijk mogelijk.

Rest mij weinig anders meer te zeggen dan iedereen veel nominatieplezier te wensen en tot de uitreiking van de Gouden Betonmolen 2017!

Namens alle beheerders en moderators.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: De Gouden Betonmolen 2017

Bericht door Dikkieturf »

Ik zou graag Joop Schreuder postuum willen nomineren. Ik ken Joop alleen via het forum maar wat ik van hem heb gezien en gelezen is de moeite waard. Met vragen oer betonwerk kon je altijd bij hem terecht.

De laatste tijd heeft Joop zich ingezet voor de Stichting P in de Polder. Een stichting die bezig is met het schrijven van een boek over alle aspecten van de groepsschuilplaats type P. Verhalen, technische gegevens, afwijkende bouw, noem maar op.

Ik heb veel van zijn kaarten mogen ontvangen om zijn werk (deels) voort te zetten. Het betreft uitgewerkte kaarten met daarop alle bijzonderheden van de P's Uiteraard kan ik v.w.b. kennis van het beton niet in zijn schaduw staan maar ik doe samen met een aantal anderen mijn best om ook de Groep Utrecht op de Kaart te krijgen.

Dikkieturf
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: De Gouden Betonmolen 2017

Bericht door Remco de Goede »

Ik wil graag de stichting bunkerbehoud Terschelling nomineren. Het is ongelofelijk wat er sinds ons laatste gezamelijke bezoek in 2016 weer voor werk verzet is. En ik heb ook wel weer zin in een uitje naar Terschelling ;)

Een kleine greep uit de activiteiten:

- Het redden van diverse overblijfselen uit de Tweede Wereldoorlog die aanspoelen of gevonden worden.
- Het opengraven van diverse bunkers.
- Verder uitwerken van de reeds opengestelde bunkers.
- Aanleg van loopgraven.
- Het namaken van een Freya Radar voor de diorama.
- Aanleggen van spoorlijn voor de trein die de bouwmaterialen door de stelling vervoerde.
- Al het andere werk wat ik niet genoemd heb, waar tientallen vrijwilligers elke week door weer en wind trouw aan werken.

Daar komt nog eens de zeer gastvrije ontvangst bij van de vorige uitreiking wat me doet "hunkeren" naar opnieuw een uitreiking!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
jack
Berichten: 232
Lid geworden op: 26 feb 2008, 20:07
Locatie: Ouddorp
Contacteer:

Re: De Gouden Betonmolen 2017

Bericht door jack »

Graag nomineer ik stichting wn12H op Vlieland!!

Ze zijn op dit moment druk bezig met de restauratie van wn12h. Er wordt een ontvangstgebouw gebouwd in de vorm van een grote kuver bunker.
Voor meer info wil ik graag verwijzen naar hun website https://www.bunkersopvlieland.nl/
Op hun facebookpagina worden wekelijks foto's geplaatst over de voortgang van de werkzaamheden.
https://www.facebook.com/Bunkers-op-Vli ... 663021544/
Rocko2008
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 mei 2017, 17:29

Re: De Gouden Betonmolen 2017

Bericht door Rocko2008 »

Graag wil ik de Biber stelling in Oostvoorne nomineren daar er de afgelopen periode weer veel werk is verzet om de 409 weer in zijn oude glori te herstellen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Rocko2008
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 mei 2017, 17:29

Re: De Gouden Betonmolen 2017

Bericht door Rocko2008 »

Hier nog meer foto s van de biberstelling
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Rocko2008
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 mei 2017, 17:29

Re: De Gouden Betonmolen 2017

Bericht door Rocko2008 »

Nog wat foto’s betetreffende de Biber onderstel gevonden van een Würzburg-Riese Radar
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De Gouden Betonmolen 2017

Bericht door AvB »

Hierbij nomineer ik de Stichting Grebbelinie met als drijvende kracht daar achter Bert Rietberg. Al tien jaar lang weet deze stichting samen met overheden de Grebbelinie letterlijk weer zichtbaar te maken.

In de afgelopen jaren zijn er diverse projecten succesvol afgerond die overwoekerde stellingen weer zichtbaar maakten en kazematten weer in de verf zetten.

In 2017 werd het bezoekerscentrum Grebbelinie op het Fort aan de Buursteeg geopend. Na de Nieuwe Hollandse Waterlinie heeft de Grebbelinie dus nu een eigen centrum.

Het mooie van de Grebbelinie vind ik de combinatie van meerdere bouwfases en de daadwerkelijke strijd die er in mei 1940 geleverd is. Al die elementen weet de Stichting Grebbelinie heel mooi samen te voegen en dat op een subtiele manier. Geen grootschalige restauraties maar genuanceerde ingrepen in het landschap.

http://www.grebbelinie.nl
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nicht ärgern - Nur wundern!
jopaerya
Berichten: 369
Lid geworden op: 21 feb 2008, 20:41

Re: De Gouden Betonmolen 2017

Bericht door jopaerya »

Gaarne zou ik Rudi Rolf willen voordragen voor de Gouden Betonmolen 2017

Omdat het met de gezondheid van Rudi niet zo goed gaat, lijkt mij het een goed idee
om hem juist nu te eren voor heel zijn ouvre over Fortificaties in de 20 eeuw .
Maar ook zijn pionierswerk in de Regelbau wereld, al vanaf jaren 70 met zijn eerste
Typenheft Duitse bunkers in Nederland ( 1979 ) en dat in een tijd dat de meeste
organisaties niks moesten hebben van Duitse bunkers. Ik denk dat zijn boeken voor
velen een aanzet zijn geweest om te beginnen met onze mooie hobby .
Rudi heeft ook met anderen de eerste aanzet gegeven om de Duitse bunkers te
beschermen als historisch erfgoed in Nederland .

Van Prak 2 t.m. Prak 16

Groeten Jos Vogel
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: De Gouden Betonmolen 2017

Bericht door tim »

Dat vind ik nou een mooie en terechte nominatie :!:
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
+AW+
Berichten: 522
Lid geworden op: 03 jan 2009, 12:57
Locatie: Germany

Re: De Gouden Betonmolen 2017

Bericht door +AW+ »

misschien kunnen we de prijs delen ... in Betonmole en honoris causa?

greetz
Alex
btw.: please feel free to write in dutch because I can read it well.
BunkerKB
Berichten: 177
Lid geworden op: 06 jun 2011, 16:53

Re: De Gouden Betonmolen 2017

Bericht door BunkerKB »

Jos,

Geen idee wat Rudi, mankeert maar zoals ik het lees is het niet best.
Maar je idee en motivatie zoals je schrijft is bijzonder.

gr. Ron
LVZ
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 mar 2010, 19:29

Re: De Gouden Betonmolen 2017

Bericht door LVZ »

Ik wil graag de jongens van de Flakgruko WL250 in Den Helder nomineren. Zij zijn nu al ruim drie jaar bezig het unieke complex W.N. 123a M., bestaande uit de FL250 - Flakgruppenkommandostand, 5x manschappen onderkomens van het type M151, diverse water opslagbunkers en een sanitairbunker, op te knappen.

Het complex is decennia lang verwaarloosd, vernield, meerdere malen volledig uitgebrand en leeg geroofd. Het team van de Flakgruko heeft het na jaren lobbyen en praten het voor elkaar gekregen om het complex in 2015 in beheer te krijgen en hierdoor de mogelijkheid gekregen om het complex toegankelijk te krijgen voor publiek en het te conserveren en te restaureren.

Voor meer info zie de facebook pagina van de Flakgruko
https://www.facebook.com/Flak-Gruko-487686671389123/

Zij doen dit met veel passie en betalen alles uit eigenmiddelen, hierdoor verdienen zij deze prijs als waardering voor de inzet voor het behoud van dit complex! ]

14242370_703081873182934_8026848278014557144_o.jpg
21366807_917902701700849_212619825561097386_o.jpg
21366876_917901728367613_8753998607211186679_o.jpg
21415016_917901705034282_1658608646031362108_o.jpg
21458233_919433861547733_989587701757692042_o.jpg
22904861_950944441730008_1453342046839872467_o.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De Gouden Betonmolen 2017

Bericht door AvB »

De nominaties zijn binnen! De Betonnen Commissie gaat in overleg en zeer binnenkort krijgen jullie een seintje voor de stemronde!
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gesloten

Terug naar “De Nationale Gouden Betonmolen”