Gouden betonmolen 2017, fortificatieforum kennisdag i.p.v. uitreiking Gouden betonmolen

De jaarlijks terugkerende prijs voor de erkenning van opvallende ondernemingen, gerelateerd aan fortificaties.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Gouden betonmolen 2017, fortificatieforum kennisdag i.p.v. uitreiking Gouden betonmolen

Bericht door Remco de Goede »

Beste leden.

Het heeft wat langer geduurd dan u van ons gewend bent maar dat was niet zonder reden.

De winnaar van de Gouden Betonmolen 2017 is Rudi Rolf.
Rolf was een van de pioniers in Nederland op het vlak van Duitse bunkers. Met boeken als Bunkers in Nederland en het Duitse Fortificatieontwerp 1933-1945 heeft hij heel veel mensen aan een nieuwe hobby gekregen: bunkers bekijken. En dat in een tijd dat het Duitse beton nog grotendeels in de vergetelheid was. Hij publiceerde niet alleen over Duitse bunkers maar ook over 19de eeuwse fortificaties.

Na meerdere malen contact gehad te hebben met Rudi Rolf heeft hij ons laten weten dat hij erg blij en vereerd is met de prijs. Hij wil echter de prijs niet in ontvangst nemen. Omdat hij niet houdt van prijsuitreikingen en om in het middelpunt van de belangstelling te staan. Hij wil hierbij echter wel een ieder die hem deze prijs gegund heeft hartelijk bedanken.

Dit doet verder niets af aan de winst van de betonmolen, zijn naam zal bij de vorige winnaars op de betonmolen komen te staan.

Omdat we toch een samenzijn willen organiseren hebben we besloten om een fortificatieforum kennisdag te organiseren met diverse sprekers. Deze dag zal gehouden worden in Park Toorenvliet in samenwerking met stichting bunkerbehoud. De exacte datum en inhoud zijn nog niet helemaal bekend maar hier zijn we achter de schermen druk mee bezig.

Dat was voor dit moment de informatie die we wilden delen.

Hou dit topic in de gaten voor meer info en de datum van de fortificatieforum kennisdag.

Mvg

Remco (ook namens Arthur)
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Gouden betonmolen 2017, fortificatieforum kennisdag i.p.v. uitreiking Gouden betonmolen

Bericht door svdb10 »

Uiteraard hulde voor de noeste organisatoren, maar Middelburg?!? Ik vond Oostvoorne in januari al zo'n end... Zou best leuk zijn als dit soort zaken ook eens beetje centraal in het land georganiseerd konden worden :cry:
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
BetonBijter
Donateur
Donateur
Berichten: 179
Lid geworden op: 21 okt 2015, 17:22

Re: Gouden betonmolen 2017, fortificatieforum kennisdag i.p.v. uitreiking Gouden betonmolen

Bericht door BetonBijter »

Paar vraagjes, ter overpeinzing, voor het forummanagement Arthur & Remco:

Is onze trotse en dankbare winnaar van de Gouden Betonmolen 2017 ook niet
te bewegen om op de fortificatieforum kennisdag een lezing te verzorgen?

Is het een optie om bij toekomstige verkiezingen voor de Gouden Betonmolen
genomineerden voorafgaand aan de verkiezingen expliciet te laten verklaren dat
zij bereid zijn de prijs ook in ontvangst te nemen in het geval zij verkozen worden?

Andere optie is om voor toekomstige verkiezingen voor onze prachtige prijs uitsluitend
nog rechtspersonen (verenigingen of stichtingen) te nomineren. Dan zijn we niet aan de
nukken en grillen van een enkeling overgeleverd.

Want de forumpret is, laten we wel zijn, toch beduidend minder als prijswinnaars ons
een prachtige prijsuitreiking door de neus boren.

Vriendelijke groet,
Ik ben van na de oorlog. En wil dat zo houden.
jopaerya
Berichten: 369
Lid geworden op: 21 feb 2008, 20:41

Re: Gouden betonmolen 2017, fortificatieforum kennisdag i.p.v. uitreiking Gouden betonmolen

Bericht door jopaerya »

Omdat ik deze nominatie heb aangemeld, trek ik het boetekleed aan. Sorry :oops:
Het was beter geweest om het eerst te vragen aan Rudi voor het online te zetten.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Gouden betonmolen 2017, fortificatieforum kennisdag i.p.v. uitreiking Gouden betonmolen

Bericht door tim »

Het gaat volgens mij om het blijk van waardering,
Of Rudi het nu wel of niet kan/ wil ontvangen.

Voor volgend jaar zou je dingen anders kunnen afspreken.

Hij is wel nog steeds een van de pioniers op bunkergebied :!:
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Gouden betonmolen 2017, fortificatieforum kennisdag i.p.v. uitreiking Gouden betonmolen

Bericht door ErwinZ »

Allereerst de felicitaties aan Rudi. Begrijpelijk dat hij niet 30 man met scheppen, camera's en zaklantaarns in de woonkamer wil ontvangen :D Zou ik persoonlijk ook niet doen denk ik, maar misschien denk ik daar over 20 jaar anders over.
BetonBijter schreef: 28 mar 2018, 23:45 Andere optie is om voor toekomstige verkiezingen voor onze prachtige prijs uitsluitend
nog rechtspersonen (verenigingen of stichtingen) te nomineren. Dan zijn we niet aan de
nukken en grillen van een enkeling overgeleverd.
Er is wel eens voorgesteld om de betonmolen te geven aan instanties en dan daarnaast een persoonlijke prijs/vermelding voor individuen.
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Gouden betonmolen 2017, fortificatieforum kennisdag i.p.v. uitreiking Gouden betonmolen

Bericht door WimVe »

BetonBijter schreef: 28 mar 2018, 23:45 Want de forumpret is, laten we wel zijn, toch beduidend minder als prijswinnaars ons
een prachtige prijsuitreiking door de neus boren.
Ik heb dat meer bij faceboek groepen die dan ineens lid worden van dit forum en waar je vervolgens vooraf en naderhand zelden meet een bijdrage van ziet.

Als iemand zijn/haar kennis overdraagt middels boeken en geen behoefte heeft aan poeha dan is dat een persoonlijke keuze.
Jammer natuurlijk maar er zal een reden voor zijn die je, mijn idee, mag of zelfs moet respecteren.

Ik zou zelfs meer pleiten voor de individu dan voor verenigingen, groepen en stischtingen. Simpelweg omdat die enkeling doet wat menigeen niet of nooit zal doen: zich inzetten voor beton (generaliserend).
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Gouden betonmolen 2017, fortificatieforum kennisdag i.p.v. uitreiking Gouden betonmolen

Bericht door Remco de Goede »

BetonBijter schreef: 28 mar 2018, 23:45 Paar vraagjes, ter overpeinzing, voor het forummanagement Arthur & Remco:

Is onze trotse en dankbare winnaar van de Gouden Betonmolen 2017 ook niet
te bewegen om op de fortificatieforum kennisdag een lezing te verzorgen?

Is het een optie om bij toekomstige verkiezingen voor de Gouden Betonmolen
genomineerden voorafgaand aan de verkiezingen expliciet te laten verklaren dat
zij bereid zijn de prijs ook in ontvangst te nemen in het geval zij verkozen worden?

Andere optie is om voor toekomstige verkiezingen voor onze prachtige prijs uitsluitend
nog rechtspersonen (verenigingen of stichtingen) te nomineren. Dan zijn we niet aan de
nukken en grillen van een enkeling overgeleverd.

Want de forumpret is, laten we wel zijn, toch beduidend minder als prijswinnaars ons
een prachtige prijsuitreiking door de neus boren.

Vriendelijke groet,
Hoi,

Uiteraard hebben Arthur en ik (en de overige moderators) hier al over gesproken en zullen we een aantal punten de volgende keer meenemen. We hebben met dit scenario nooit rekening gehouden omdat we dit niet hadden verwacht.
Alleen stichtingen of rechtspersonen nomineren vinden we geen idee want zo kunnen mensen die hem hard verdienen niet krijgen. Rudi wil op geen enkele manier meewerken met een uitreiking of lezing op dit moment vanwege zijn persoonlijke redenen. Dit respecteren we ook.

Om het gemis van de uitreiking te compenseren gaan we een kennisdag organiseren die zeker net zo leuk en interessant word als de uitreiking van de betonmolen.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Gouden betonmolen 2017, fortificatieforum kennisdag i.p.v. uitreiking Gouden betonmolen

Bericht door Remco de Goede »

svdb10 schreef: 27 mar 2018, 21:42 Uiteraard hulde voor de noeste organisatoren, maar Middelburg?!? Ik vond Oostvoorne in januari al zo'n end... Zou best leuk zijn als dit soort zaken ook eens beetje centraal in het land georganiseerd konden worden :cry:
Zegt de man die de halve wereld overvliegt ;) :lol:
Gebruikersavatar
+AW+
Berichten: 522
Lid geworden op: 03 jan 2009, 12:57
Locatie: Germany

Re: Gouden betonmolen 2017, fortificatieforum kennisdag i.p.v. uitreiking Gouden betonmolen

Bericht door +AW+ »

jopaerya schreef: 29 mar 2018, 09:16 Omdat ik deze nominatie heb aangemeld, trek ik het boetekleed aan. Sorry :oops:
Het was beter geweest om het eerst te vragen aan Rudi voor het online te zetten.
it was a great idea and the right time to do that, Jos.
as the votes show us.

as Tim wrote...
"Het gaat volgens mij om het blijk van waardering,
Of Rudi het nu wel of niet kan/ wil ontvangen."

we give him the betonmole this year for his excelent work he did all the years...
it is not necessary to prepare a great day in return.
certainly not if you do not feel well

but as I wrote also in the beginning...
"misschien kunnen we de prijs delen ... in Betonmole en honoris causa?"

greetz
Alex
btw.: please feel free to write in dutch because I can read it well.
Raimond
Berichten: 19
Lid geworden op: 23 dec 2017, 14:05
Locatie: Middelburg

Re: Gouden betonmolen 2017, fortificatieforum kennisdag i.p.v. uitreiking Gouden betonmolen

Bericht door Raimond »

Hallo Allemaal!!! ja Dat Rudi die prijs wint dat is zeker een goede keus , naar al zijn goede werk de laatste Jaren/decennia ,
heb ook aardig wat Boeken van hem!!!

Maar Rudi zou toch wel 1 keer is de publiciteit kunnen staan!!! heeft hij best verdiend!! maar ja we kunnen niemand dwingen.

Het ID van een lezing door hem!!!! dat zou wel gaaf zijn!! misschien kunnen we hem daar voor strikken!!

De kennisdag in Park Toorenvliet (enige overgebleven Duitse WW2 Hooftkwartier van NL ) dat is helemaal te gek (is bijna in mijn achtertuin!! ). :D

Misschien kunnen we /ik namens de Stichting Bunkerbehoud ook wat rondleidingen doen aldaar!! (voor de geen die dat wat lijkt) 8-)

Kortom ik wacht de Datum af!!

MVG vanuit Middelburg

Raimond
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Gouden betonmolen 2017, fortificatieforum kennisdag i.p.v. uitreiking Gouden betonmolen

Bericht door Remco de Goede »

Raimond schreef: 31 mar 2018, 15:11
Het ID van een lezing door hem!!!! dat zou wel gaaf zijn!! misschien kunnen we hem daar voor strikken!!
Dat is helaas ook geen optie, we zullen het deze dag zonder zijn aanwezigheid moeten doen.
Raimond
Berichten: 19
Lid geworden op: 23 dec 2017, 14:05
Locatie: Middelburg

Re: Gouden betonmolen 2017, fortificatieforum kennisdag i.p.v. uitreiking Gouden betonmolen

Bericht door Raimond »

Remco dan is het niet anders , we kunnen zonder Rudi ook een leuke dag hebben met z'n alle!!!!! :D
Barry
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 okt 2014, 12:29

Re: Gouden betonmolen 2017, fortificatieforum kennisdag i.p.v. uitreiking Gouden betonmolen

Bericht door Barry »

Remco de Goede schreef: 27 mar 2018, 16:50 Omdat we toch een samenzijn willen organiseren hebben we besloten om een fortificatieforum kennisdag te organiseren met diverse sprekers. Deze dag zal gehouden worden in Park Toorenvliet in samenwerking met stichting bunkerbehoud. De exacte datum en inhoud zijn nog niet helemaal bekend maar hier zijn we achter de schermen druk mee bezig.
Dag liefhebbers van staal en beton.

De zomerexcursie van de stichting Menno van Coehoorn gaat ook langs het bunkercomplex Toorenvliedt en kustbatterij Dishoek. Ook een soort kennisdag met lezingen van Tobias van Gent en Hans Sakkers. Zie voor meer informatie de Saillant nummer 1 van 2018.

Maar het forum is toch al een keer op Toorenvliedt geweest? Misschien is een toplocatie als het stokoude zeefort Rammekens een goed alternatief. Daar heeft Napoleon na de strijd van 1809 al een ruim zalencomplex aan laten bouwen. Daar zitten ook een paar fraaie betonnen puistjes op de bakstenen schoonheid.

Mijn boekenkast is het helemaal eens met Rudi Rolf als winnaar van de betonmolen. Ik geniet van PRAK 18 van 2017. Toppertje.
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Gouden betonmolen 2017, fortificatieforum kennisdag i.p.v. uitreiking Gouden betonmolen

Bericht door svdb10 »

Barry schreef: 06 apr 2018, 11:06...De zomerexcursie van de stichting Menno van Coehoorn gaat ook langs het bunkercomplex Toorenvliedt...
Is er al een indicatie te geven wanneer deze "Kennisdag" ongeveer gaat plaatsvinden? Ik zit er ook aan te denken naar de zomerexcursie van Meno v Coehoorn te gaan, maar twee keer in korte tijd dat hele eind naar Zeeland rijden zie ik niet zo zitten.
Sander
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Plaats reactie

Terug naar “De Nationale Gouden Betonmolen”