(Nog) Op één hoop

De Wat en Waar vragen naar aanleiding van (historische) foto's.
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Identificatie verzocht

Bericht door Ruud »

Annelies schreef:[kan je dat van de elevatie eens uitleggen, ik begrijp niet helemaal wat dat hek met elevatie te maken heeft :?
In de ballistiek wordt onder elevatie verstaan de hoek die de hoofdas van het wapen direct voor het afgaan van het schot maakt met het horizontale vlak. De elevatie waarbij het projectiel de grootste afstand aflegt, ligt in de buurt van de 45 graden. De exacte waarde is afhankelijk van de wind, de luchtvochtigheid, de schootsrichting, en andere factoren. Bij artillerie die gebruik maakt van elevaties kleiner dan de maximaal-bereik elevatie, zoals houwitsers, spreken we van vlakbaan schieten. Bij wapens die juist elevaties gebruiken die groter zijn dan de maximaal-bereik elevatie, zoals mortieren, spreken we van steilbaan schieten; bijvoorbeeld wordt dit gedaan om over obstakels heen te schieten. ..... zo even op de Wikpedia gekeken, hahaha

Ik bedoel dat het hekje de minimum elevatie beperkt, ofwel men kon niet lager met de loop dan het hekje. Waarom, ik weet het niet, misschien stond er iets voor waardoor deze minimale elevatie werd bepaald ... volgens mij ook wel domp(en) genoemd?!
Maar dit is speculeren hoor!

Bij bijvoorbeeld luchtafweer wordt dit ook toegepast om te voorkomen dat men 'eigen' objecten raakte. Deze beperking kon aangebracht worden voor alle bewegingen. Soms wenste men het bij luchtafweer dat men verder kon 'dompen' en kon het 'hekje' weggehaald worden, bijvoorbeeld door het hekje uit te voeren als Splitter-nog-wat .. betonrollen op de rand vd bedding. Zo kon men met het luchtafweer geschut ook gronddoelen onder vuur nemen als op Flakbatterie IJmuiden. (op de foto zijn de betonrollen al van de rand vd bedding naar beneden gerold, in een hiervoor bedoeld gootje).
g,Ruud
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Annelies

Re: Identificatie verzocht

Bericht door Annelies »

Bedankt voor je uitleg Ruud!
Zo had ik het nog geen eens bekeken, leuk om te weten :)
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Identificatie verzocht

Bericht door tim »

hey peter, ik denk niet dat het de FL250 is, dan zou die wel heel dicht tegen het ''feldmassige'' gebouw aanstaan :?

het gebouw staat wel in het flagruko complex, dus het zou technisch gezien wel kunnen!

edit:
het lijkt wel degelijk de toren van de FL250 te zijn!
op de foto is de afstand niet goed te zien, maar de BRV tekening geeft duidelijkheid :D

gr, tim
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Panzerwerk
Berichten: 233
Lid geworden op: 21 feb 2008, 19:13

Re: Identificatie verzocht

Bericht door Panzerwerk »

Hallo Tim,

Geweldig. Leuk dat het met die tekening bevestigd is ;-)

Peter
jan lugtmeijer †

Re: Identificatie verzocht

Bericht door jan lugtmeijer † »

Mooi, is het toch wat ik al dacht dat het was. Nu nog een afdruk van de originele foto te pakken zien te krijgen.
Weer een stukje Beer erbij :D
jan lugtmeijer †

Re: Identificatie verzocht

Bericht door jan lugtmeijer † »

Iemand die dit bekend voorkomt??
Foto onderschrift vermeldt "vermoedelijk Hoek van Holland".....
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Identificatie verzocht

Bericht door AvB »

Dat is een van de torens van Bt Todt.
Nicht ärgern - Nur wundern!
jan lugtmeijer †

Re: Identificatie verzocht

Bericht door jan lugtmeijer † »

Dank Arthur.
Dat het HvH niet is, was wel duidelijk. :D
Gaveel

Re: Identificatie verzocht

Bericht door Gaveel »

De helm lijkt Nederlands, is de bunker soms Willemsdorp II?
Is mis alleen het bekende Duitse opschrift van de Fallschirmjäger.

Gr. Raymond
jan lugtmeijer †

Re: Identificatie verzocht

Bericht door jan lugtmeijer † »

Iemand die hier een "preciezere" locatie bij kan noemen? Near the afsluitdijk is een beetje vaag ;)
Infantrymen of “B” Company, The Highland Light Infantry of Canada, examining a German “dragon’s teeth” barrier near the Afsluitdijk across the Zuiderzee, Netherlands, 19 April 1945 no copyright.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
jan lugtmeijer †

Re: Identificatie verzocht

Bericht door jan lugtmeijer † »

Iemand op het forum met verstand van Duitse fabrikantencodes?
Dit staat op een kabelhaspel:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Joop Schreuder †

Re: Identificatie verzocht

Bericht door Joop Schreuder † »

Jan,

Ziet er meer uit als een behuizing voor een meetlint dan een kabelhaspel :shock: .
jan lugtmeijer †

Re: Identificatie verzocht

Bericht door jan lugtmeijer † »

Joop Schreuder schreef:Jan,

Ziet er meer uit als een behuizing voor een meetlint dan een kabelhaspel :shock: .
Ik heb hem ooit eens gekocht van Jan de Jonge, lijkt me dat die er wel verstand van heeft. Voor zover ik weet is het om kabels te leggen voor veldtelefoons.
Joop Schreuder †

Re: Identificatie verzocht

Bericht door Joop Schreuder † »

Jan, dat zou zeker kunnen alleen twijfel ik ivm het gewicht van de kabel, zie onderstaande:
Feldkabelbau.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Identificatie verzocht

Bericht door Danny »

Het is idd een kabelrol. E.F. staat voor Emaillierwerk A.G., Fulda. 42 is het jaartal van productie. Mooi exemplaar trouwens.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Plaats reactie

Terug naar “Identificatie Verzocht”