Panzermauer / Tankmuur

Duitse versperringen zoals anti-tankgrachten en -muren, Höcker etc.
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Panzermauer / Tankmuur

Bericht door maarten-stahlbeton »

Op panzermauer.nl kon je eerst de verschillende type höcker & panzermauers zien, die zijn nu verwijderd. Heeft iemand deze tekeningen misschien nog beschikbaar?
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Versperringen

Bericht door PdK »

Ha Maarten,

Geen idee of ze dat opzettelijk met een bepaalde gedachte hebben gedaan? Maar ik vond de Höckertekeningen nog terug;
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Versperringen

Bericht door maarten-stahlbeton »

iemand toevallig nog die van de panzermuren?
Lord of the Ringstand
jan lugtmeijer †

Re: Versperringen

Bericht door jan lugtmeijer † »

Alleen deze vond ik nog terug:
tankmuur150.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Goof

Re: Versperringen

Bericht door Goof »

Ik ben geen bouwkundige, maar is de fundering van zie tankmuur niet wat zwak? 1.50 meter onder de grond en 4 meter er boven?
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Versperringen

Bericht door ducatim901 »

Ahum, 150cm onder de grond en 185cm erboven, nu heb ik zo'n idee dat de tekening qua maten niet helemaal klopt of ik kan sommige van de maten ook niet lezen ;)
Ik zie toch echt 50cm onder de grond staan terwijl het als ik de andere maten bekijk niet meer is dan 25cm.
Groeten Jack "niet weer 50 hé..."
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Goof

Re: Versperringen

Bericht door Goof »

Wat ik lees is een fundering van 1 meter dik die van 0,5 tot 1.5 meter ondergronds gaat. De hoogte zou 1.85 boven de grond zijn. In die verhouding is die fundering wel adequaat, maar was die muur bovengronds wel zo laag? Ik ben gewend aan tankmuren van 4 meter hoog, althans in HvH, maar dat is een ander type.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Versperringen

Bericht door tim »

heren, vergeet niet dat die tekening een brv kladje is he! (of een aftreksel daarvan)
daar moet je de maten niet te lettelijk nemen ;)
gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Versperringen

Bericht door ducatim901 »

Ha die Tim, is geen kladje hoor, die tekening komt gewoon uit het BRV-Archief, is alleen geen beste scan.
Goof de muur in HvH is één van de hoogste die ik ken, samen met enkele die ik gezien heb op de kanaaleilanden.
Ondanks dat ik er nog niets over heb gelezen, is het zo dat de meeste muren met St. bunkers eraan behoorlijk
hoger zijn dan diegene zonder, waarschijnlijk is het zo dat de bunkers anders te veel opvielen.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Goof

Re: Versperringen

Bericht door Goof »

Een muur met de verhoudingen zoals op die tekening wordt weergegeven lijkt me bouwkundig gezond. Ik ben benieuwd naar tekeningen van die hoge muren zoals in HvH. Die zouden een betere fundering moeten hebben (tenzij ze alleen maar moesten afschrikken natuurlijk ;) )
Annelies

Re: Versperringen

Bericht door Annelies »

Hoi Hans,

Zomaar een leuk plaatje, niet echt een precisie tekening ;) , maar je krijgt zo wel een beetje een beeld van de tankmuur in HvH. Dit is de 625 langs de pier na de stormvloed
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Versperringen

Bericht door Danny »

Hoe hoog is de muur in HvH eigenlijk? Aan die tekening te zien zeker een meter of 3.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Annelies

Re: Versperringen

Bericht door Annelies »

Ik geloof dat de muur bij de bunkers 4 meter hoog is zoals Jack ook al zegt.
Ik moet er ergens info over hebben, maar ik kan het niet vinden :(
Gebruikersavatar
Nathan
Berichten: 286
Lid geworden op: 12 feb 2008, 11:37
Locatie: Spijkenisse

Re: Versperringen

Bericht door Nathan »

Vanaf de bunker was de muur in hoogte gelijk, maar ging dan al snel trapsgewijs omlaag... De tankmuur bij de 700 op Walcheren, is vergeleken met de tankmuren van HvH en De Kanaaleilanden maar een laag ding. Maar komt aardig overeen met de tekening volgens mij.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Versperringen

Bericht door PdK »

ik heb nu niets bij de hand, maar de tankmuur in hvh is inderdaad op zijn hoogst precies 4 meter. op zijn laagst 2. daartussen zit nog een stap van 3 meter. daarbij is hij onder, dus de fundering op zijn dikst 2,5 meter en boven op zijn dunst 1 meter.
de lengte is uit mijn hoofd ongeveer 1100 meter. later zal ik proberen een tekening te plaatsen.

let op, het onderwerp heb ik verplaatst naar 'wapens en versperringen'. En ook heet het nu 'Anti-tankmuur'
Plaats reactie

Terug naar “Versperringen”