Wat voor versperring bij Blauwkapel

Duitse versperringen zoals anti-tankgrachten en -muren, Höcker etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Wat voor versperring bij Blauwkapel

Bericht door Barst »

Weet iemand wat voor versperring dit is, hij ligt bij het wachthuis van fort Blauwkapel.
verspblauw2.jpg
verspblauw1.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Wat voor versperring bij Blauwkapel

Bericht door Martijn »

Volgens mij is dat een tetraederblok. De ringen in het blok zijn bedoeld om de tetraeders aan vast te maken. Kettingen werden gebruikt om ze met elkaar en het blok te verbinden.
Dit is overigens een nederlandse versperring. Alleen de versperringen met spoorrails noord en zuid van het fort zijn duits.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Wat voor versperring bij Blauwkapel

Bericht door Barst »

Sorry Martijn maar nu spreek je jezelf tegen, zie: viewtopic.php?f=35&t=2128&start=60#p26671. Ook de atlas NHW geeft hier geen Nederlandse versperring, maar dat zegt zeker niet alles. Ik wist wel dat tetraëders onderling verbonden werden met kettingen, maar had nooit gehoord van een blok waar ze aan vastgezet konden worden. Overigens loopt deze versperring volgens een luchtfoto uit 1943 over de volle breedte van de weg. Zeker weten dat het geen Duits object is? Ik wil het graag weten omdat ik bezig ben met een itempje over de verschillende versperringen rond Blauwkapel. Een afbeelding zou natuurlijk helemaal mooi zijn.
Off-topic kan ik je alvast verklappen dat er meer dan één Nederlandse versperring is gebouwd rond Blauwkapel, en dat er in ieder geval resten van twee zijn.
verspblauw4.jpg
verspblauw3.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Wat voor versperring bij Blauwkapel

Bericht door Martijn »

Barst schreef:Sorry Martijn maar nu spreek je jezelf tegen
Je hebt gelijk. Mijn opmerking in dat topic is inderdaad onjuist. Excuses daarvoor.
Zal ook even aangeven waar ik de info vandaan heb waarop ik mijn vermoeden dat het een tetraederblok is heb gebaseerd.
De bron is het boek "Versteende ridders" van Douwe Koen ea. Hierin staat (op pag 108): "Zowel aan de noordzijde van de weg door het fort als bij het reduit, werden tankversperringen geplaatst waaronder een tetraederblok."
Aangezien de versperring aan de noordzijde een aspergeversperring is, heb ik aangenomen dat de versperring zuid dan het tetraederblok moet zijn. Op pagina 109 van hetzelfde boek wordt dit blok ook opgenoemd bij de nog resterende objecten rondom Blauwkapel, naast de aspergeversperring en de twee Duitse versperringen.

Excuses als ik de indruk heb gewekt 100% zeker te zijn van de origine van het bouwsel. Zoals gezegd is het slechts een aanname, gebaseerd op 1 enkele bron.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Wat voor versperring bij Blauwkapel

Bericht door Barst »

Hartelijk dank voor je reactie. Versteende Ridders ontbrak nog op mijn boekenplank omdat ik er geen hoge dunk van had, maar dat blijkt ten onrechte te zijn en ik heb het inmiddels besteld.
Misschien wil de moderator dit item verplaatsen naar Nederlandse versperringen?
Plaats reactie

Terug naar “Versperringen”