Identificatie van Versperringen

Duitse versperringen zoals anti-tankgrachten en -muren, Höcker etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Identificatie verzocht

Bericht door Ties »

Herr Duracel en ik hebben vandaag een onbekend object gevonden vlak bij de bunker te Groeve-sluis in Appingedam.
Het kwam ons oorlgos over.

10cm. dik beton met bewapening, 1 meter hoogte en 1 meter breedte, schuin aflopend en 3 gaten bovenin.

Dus kan iemand mij vertellen wat het zou kunnen zijn en of het uberhaubt iets met de oorlog heeft te maken?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Identificatie verzocht

Bericht door tim »

moeilijk te zeggen, maar ik vind het er niet echt ''oorlogs/duits'' uitzien...
doet me een beetje denken aan het maasdijk verhaal :) (de opslagnis voor sluisbalken)

groeten, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
edbus

Identificatie van Versperringen

Bericht door edbus »

Wie kan mij zeggen wat dit voor dingen zijn? Locatie en jaartal zijn onbekend. De foto zat in het archief van de Nederlandse natuurfotograaf Simon de Waard (1905-1986). Hij kwam veel op De Beer, maar of deze foto op De Beer is genomen is niet te zien.
Fotomuseum_20101112_IMG_5224_bew_500.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1787
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Wat is dit?

Bericht door PdK »

Dag Ed,

Het zijn zogeheette Tetraëder versperringen bestaande uit zes (gewapend) betonnen elementen. Wanneer in elkaar gezet vormde de versperring een piramide waarop nog eventueel een mijn kon worden bevestigd. Dit in een betonnen cilinder zoals te zien op je foto.
Misleidend aan de foto is dat de Tetraëders bijna al helemaal zijn ondergestoven, dus je ziet nu slechts de bovenkant.

Door de Duitsers werden ze bij voorkeur onder de vloedlijn geplaatst, zodat bij een amfibische landing de vaartuigen op de mijnen zouden varen. Zou er een landing bij eb plaatsvinden, dan vormde de Tetraëders een obstakel voor tanks en andere voertuigen.

De foto zou heel goed op de Beer kunnen zijn. Op andere beelden van de beer heb ik de versperringen, inclusief mijn opbouw langs zien komen.

Zie ook dit onderwerp voor tekeningen;
viewtopic.php?f=34&t=1851#p20904" target="_blank

Overigens zijn er inmiddels diverse musea die de versperringen voor hun deur (in elkaar) hebben staan. In Hoek van Holland staan ze aan de badweg

Groeten, Peter
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Identificatie verzocht

Bericht door ducatim901 »

Als het een versperring is wat zou de naam van deze zijn?
Het ziet er uit als een soort van blok waar een mijn (tellermine) in kan worden gelegd zonder dat deze in het zand wegzakt.
Een blok waar een mijn in lag heb ik nog niet gezien, zand is behoorlijk stabiel en denk ik dus niet nodig.
Wat zou het anders kunnen zijn?
De blokken hebben we gezien ten Zuiden van Hardelot in Frankrijk.
Groeten Jack.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Identificatie verzocht

Bericht door Ruud »

Fundamenten van een bepaalde versperring. In de uitsparing de voetplaat?
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
a.weijerman
Berichten: 207
Lid geworden op: 28 dec 2009, 15:28

Re: Identificatie verzocht

Bericht door a.weijerman »

Suggestie; beton klossen om later een kerstboompje in vast te storten bijvoorbeeld?
- wat is de afmeting van het gat...
(afmeting onderplaat van kerstboompje = 30x 30cm).

Als het toch voor Tellerminen is dan is het misschien bedoeld om er voor te zorgen dat de mijn niet zo snel wegzinkt in het zand, op het moment dat
er een voertuig overheen rijdt. (?)
Ze zullen in ieder geval minder snel scheefzakken onder het gewicht, of door werking van water/golven.
Hoi, Lex.
jopaerya
Berichten: 369
Lid geworden op: 21 feb 2008, 20:41

Re: Identificatie verzocht

Bericht door jopaerya »

Hallo Jack

De Fransen en Belgen hadden rechthoekige anti-tankmijnen en de Russen vierkante A.T. mijnen .

Groeten Jos
Plaats reactie

Terug naar “Versperringen”