Hindernisplattenpfahlen Gebruik

Duitse versperringen zoals anti-tankgrachten en -muren, Höcker etc.
Plaats reactie
vaster
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 dec 2018, 18:44

Hindernisplattenpfahlen Gebruik

Bericht door vaster »

Al enige tijd ben ik mijzelf veel aan het verdiepen op de bouwkundige en strategische aspecten van Duitse complexen met hun bijbehorende verdedigingen. Momenteel ook bezig met mijzelf te verdiepen in versperringen rondom (en binnen) complexen. Inmiddels probeer ik het een en het ander over enkele complexen uit te zoeken waar ik voor elk antwoord weer nieuwe vraagtekens krijg.

Van enkele complexen geeft de Duitse tekening mij weer dat er prikkerdraad versperringen rondom het gehele complex hebben gestaan. Aangezien de complexen gebouwd zijn op zandgrond gaat bij mij dan direct de gedachte richting de zogenaamde "Hindernisplattenpfahlen", welke speciaal ontworpen waren voor zandgrond.

Na enige tijd is het toch al duidelijk dat de Duitsers destijds alles uitgetekend hebben en (bijna) niks zomaar op de gok werd neergezet. Van de Hindernissplattenpfahlen heb ik inmiddels tekeningen terug kunnen vinden en de daarbij behorende informatie dat deze in 3 lengtes geproduceerd werden (2m, 1.75m, 1m). Ook heb ik inmiddels tekeningen teruggevonden van manieren waarop prikkeldraad binnen deze palen gewikkeld kon worden om tot een versperring te komen. Echter heb ik hier verschillende tekeningen voor gevonden met verschillende methodes. Iemand enig idee wanneer een versperring op een bepaalde manier gemaakt werd? Ik neem aan dat versperringen rondom complexen op andere manieren werden gebouwd dan de versperringen op bijvoorbeeld een stuk strand. Daarnaast zou er een mijnenveld gebruikt moeten zijn in combinatie met de prikkeldraad versperringen. Deze mijnen zouden zijn geweest van het type S-mine (Bouncing Betty). Iemand toevallig informatie en/of tekeningen hoe mijnen en prikkeldraadversperringen gecombineerd werden?

Daarnaast viel mijn oog nog ergens op waarbij ik weer vraagtekens heb gekregen. Op het gebied van stroomvoorziening zijn sommige complexen uitgerust met eigen generators en transformators om de elektriciteit draaiende te houden. Nu kom ik echter op een complex waar een 2e transformator bunker gebouwd is, waarvan ik verder geen informatie kan terug vinden. Waar de 1e transformator bunker centraal in het complex geplaatst staan (bijna naast de generatorbunker) staat de 2e transformator bunker bijna helemaal aan de buitenzijde van het complex (bijna tegen de versperringen aan) en heeft deze veel meer kabeldoorvoeringen (9 stuks in totaal). Opvallend als naar de ligging van deze bunker gekeken wordt wijzen 3 van deze doorvoeringen naar de binnenzijde van het complex en wijzen er 6 naar buiten (richting de versperringen). Voor het omzetten van elektriciteit die het complex binnenkomt zou ik verwachten dat slechts 3 doorvoeringen naar buiten wijzen en 6 naar binnen. Nu kwam er nog iets anders in mij op waar ik totaal geen ervaring mee heb, namelijk elektrische prikkeldraad versperringen. Het complex zou 2 linies prikkeldraad als versperring hebben gehad, in combinatie met een mijnenveld. Bij de 2e trafobunker zou ik dan zeggen dat 3 fases?? vanuit het complex door de doorvoeringen de bunker binnenkomen, daar omgezet worden en als 2x 3 fases de bunker verlaten door de 6 doorvoeringen richting de prikkeldraadversperringen. Dit zou volgens de ligging precies moeten kloppen. Nu kan ik alleen informatie terugvinden over kampen waarin gevangenen werden gehouden, waar prikkeldraad hekken onder stroom gezet werden om gevangenen binnen te houden, maar nergens kan ik iets terug vinden over het gebruik van elektriciteit op prikkeldraadlinies rondom complexen om de vijand buiten te houden. Iemand die hier info over heeft? Ik vraag mij af of zoiets bestond, anders moet ik op zoek naar een andere functie voor die bunker.

Alvast bedankt
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Hindernisplattenpfahlen Gebruik

Bericht door tim »

In Frankrijk zijn o.a. bij batterie Oldenburg electrisch geladen draadversperringen gebruikt.. Nederland heb ik zelf nog niks kunnen vinden
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hindernisplattenpfahlen Gebruik

Bericht door AvB »

De Hindernispflattenpfahl bestond in lengtes 1, 1.75, 2.00 en 3.00.
Dan was er ook de Hindernisschlagpfahl met een stompe kop in dezelfde lengtes. Deze had geen bodemplaat maar een weerhaak en kon in de grond worden geslagen.
Als derde bestond de Hindernisschraubpfahl in de lengtes 1, 1.75 en 2.00. Deze paal heeft de bekende 'varkensstaartjes'.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nicht ärgern - Nur wundern!
vaster
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 dec 2018, 18:44

Re: Hindernisplattenpfahlen Gebruik

Bericht door vaster »

tim schreef: 19 mar 2019, 07:17 In Frankrijk zijn o.a. bij batterie Oldenburg electrisch geladen draadversperringen gebruikt.. Nederland heb ik zelf nog niks kunnen vinden
Ze bestonden dus in ieder geval wel. Ben ik dat alweer wijzer.
Eens kijken hoe het systeem daar precies werkte
vaster
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 dec 2018, 18:44

Re: Hindernisplattenpfahlen Gebruik

Bericht door vaster »

AvB schreef: 19 mar 2019, 07:50 De Hindernispflattenpfahl bestond in lengtes 1, 1.75, 2.00 en 3.00.
Dan was er ook de Hindernisschlagpfahl met een stompe kop in dezelfde lengtes. Deze had geen bodemplaat maar een weerhaak en kon in de grond worden geslagen.
Als derde bestond de Hindernisschraubpfahl in de lengtes 1, 1.75 en 2.00. Deze paal heeft de bekende 'varkensstaartjes'.
Ik ben de Hindernispflattenpfahl ook al tegengekomen met betonnen blokvoet in plaats van staalplaat aan de onderkant. Weet je of dit een specifieke functie heeft gehad, of is het gewoon verschil in ontwerp per jaartallen of een gebrek aan materiaal tegen het einde van de oorlog?
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Hindernisplattenpfahlen Gebruik

Bericht door tim »

Ik vermoed een plaatselijke oplossing?
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Hindernisplattenpfahlen Gebruik

Bericht door Ruud »

Daarnaast viel mijn oog nog ergens op waarbij ik weer vraagtekens heb gekregen. Op het gebied van stroomvoorziening zijn sommige complexen uitgerust met eigen generators en transformators om de elektriciteit draaiende te houden. Nu kom ik echter op een complex waar een 2e transformator bunker gebouwd is, waarvan ik verder geen informatie kan terug vinden. Waar de 1e transformator bunker centraal in het complex geplaatst staan (bijna naast de generatorbunker) staat de 2e transformator bunker bijna helemaal aan de buitenzijde van het complex (bijna tegen de versperringen aan) en heeft deze veel meer kabeldoorvoeringen (9 stuks in totaal). Opvallend als naar de ligging van deze bunker gekeken wordt wijzen 3 van deze doorvoeringen naar de binnenzijde van het complex en wijzen er 6 naar buiten (richting de versperringen). Voor het omzetten van elektriciteit die het complex binnenkomt zou ik verwachten dat slechts 3 doorvoeringen naar buiten wijzen en 6 naar binnen. Nu kwam er nog iets anders in mij op waar ik totaal geen ervaring mee heb, namelijk elektrische prikkeldraad versperringen. Het complex zou 2 linies prikkeldraad als versperring hebben gehad, in combinatie met een mijnenveld. Bij de 2e trafobunker zou ik dan zeggen dat 3 fases?? vanuit het complex door de doorvoeringen de bunker binnenkomen, daar omgezet worden en als 2x 3 fases de bunker verlaten door de 6 doorvoeringen richting de prikkeldraadversperringen.
Kan je de situatie in een schetsje zetten, of mogelijk de kaart vh complex posten, dat zal denk ik helpen. Denk graag mee!
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
vaster
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 dec 2018, 18:44

Re: Hindernisplattenpfahlen Gebruik

Bericht door vaster »

Ruud schreef: 19 mar 2019, 19:18
Daarnaast viel mijn oog nog ergens op waarbij ik weer vraagtekens heb gekregen. Op het gebied van stroomvoorziening zijn sommige complexen uitgerust met eigen generators en transformators om de elektriciteit draaiende te houden. Nu kom ik echter op een complex waar een 2e transformator bunker gebouwd is, waarvan ik verder geen informatie kan terug vinden. Waar de 1e transformator bunker centraal in het complex geplaatst staan (bijna naast de generatorbunker) staat de 2e transformator bunker bijna helemaal aan de buitenzijde van het complex (bijna tegen de versperringen aan) en heeft deze veel meer kabeldoorvoeringen (9 stuks in totaal). Opvallend als naar de ligging van deze bunker gekeken wordt wijzen 3 van deze doorvoeringen naar de binnenzijde van het complex en wijzen er 6 naar buiten (richting de versperringen). Voor het omzetten van elektriciteit die het complex binnenkomt zou ik verwachten dat slechts 3 doorvoeringen naar buiten wijzen en 6 naar binnen. Nu kwam er nog iets anders in mij op waar ik totaal geen ervaring mee heb, namelijk elektrische prikkeldraad versperringen. Het complex zou 2 linies prikkeldraad als versperring hebben gehad, in combinatie met een mijnenveld. Bij de 2e trafobunker zou ik dan zeggen dat 3 fases?? vanuit het complex door de doorvoeringen de bunker binnenkomen, daar omgezet worden en als 2x 3 fases de bunker verlaten door de 6 doorvoeringen richting de prikkeldraadversperringen.
Kan je de situatie in een schetsje zetten, of mogelijk de kaart vh complex posten, dat zal denk ik helpen. Denk graag mee!
g,Ruud
Hierbij de kaarten die ik te pakken heb kunnen krijgen. Het gaat hierbij om de Tigerstelling op Terschelling. De bruine kaart is een Duitse kaart, de witte kaart is een Nederlandse na-oorlogse kaart. De 2 blauwe cirkels links zijn het "normale" generator en transformator gebouw voor stroomopwekking binnen het complex. De rode cirkel rechts is het transformatorgebouw waar ik mijn vraagtekens bij heb. Het gebouw ligt iets meer gedraaid dan aangegeven op de Duitse kaart. 2 Zijden met kabeldoorvoeringen wijzen richting de versperringen/buitenzijde complex en 1 zijde wijst richting binnen. Zou je de lijnen doortrekken verder naar buiten het complex dan komen deze uit op de weg en vervolgens op het wad. Aan die zijde zitten geen andere complexen dus zou ik zo snel een functie aan de buitenzijde niet kunnen bedenken. Ook bijgevoegd heb ik de tekening van het betreffende transformatorgebouw
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Hindernisplattenpfahlen Gebruik

Bericht door Ruud »

Gezien de functie van de stelling (en dus apparatuur met groot vermogen), zijn de trafo's en generatoren niet vreemd. Ik kan me niet voorstellen dat de omheining onder spanning stond. Wat betreft deze stelling hebben we wel wat experts op het forum, die willen vast wel het e.e.a. toelichten.
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Hindernisplattenpfahlen Gebruik

Bericht door ducatim901 »

Op AHF is er eens een vraag over gesteld en het kwam voor dat er prikkeldraad onder stroom werd gezet.
Hoe vaak?
Geen idee, ik heb er nog nooit iets over gevonden dat het in Nederland gedaan is.
Maar het ontbreken van bewijs is geen bewijs dat het niet voor kwam.
Nederland had wel een goed elektrisch net, ook in die tijd al, ik kan me echter voorstellen dat de stroomvoorziening voor een omheining van een stelling in de stelling zou liggen.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Plaats reactie

Terug naar “Versperringen”