Houten tankversperring Maasdijk

Duitse versperringen zoals anti-tankgrachten en -muren, Höcker etc.
jan lugtmeijer †

Re: Houten tankversperring Maasdijk

Bericht door jan lugtmeijer † »

Het kan natuurlijk ook een eenvoudige tankval zijn zoals bijv. ook in Katwijk is gebouwd. Dan is niet alleen de verharding weggehaald maar hebben ze ook redelijk diep gegraven (hoeft niet perse 4 meter te zijn zoals in het voorbeeld)
tankvalkatwijk.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Houten tankversperring Maasdijk

Bericht door Danny »

Zo dan dat noem ik nog eens goede camouflage. Prachtig plaatje.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Houten tankversperring Maasdijk

Bericht door PdK »

Ik heb de kampfanweisung toch maar even geraadpleegd. Maar hierin wordt naast de betonnen versperring nergens(?) gerept over andere middelen. Dus dan zou deze, als het waar is, na mei '44 zijn aangelegd.

Ook de Duitse gedetailleerde Stellingkaart noemt verder geen versperring. Wel duidelijk een weg en veel 'Panzer-Deck Lochers'. Dus schuttersputten tegen aanvallende pantservoertuigen.
Een deze dagen verwacht ik Luchtfoto's uit Wageningen op deurmat en daar zit deze stelling tussen. Ik zal de loep erop zetten en het vergrote stukje plaatsen. De foto is dan waarschijnlijk van omstreeks dec. 44

Bijgevoegd de Sperrkalender van Wn. 33
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Houten tankversperring Maasdijk

Bericht door PdK »

Bij deze nog de luchtfoto. De kwaliteit is helaas niet optimaal, dus ook dit biedt geen uitkomst.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Annelies

Re: Houten tankversperring Maasdijk

Bericht door Annelies »

Ik heb het stukje weer gevonden waar staat dat de verharding van de Maasdijk opgebroken is :)
Het komt uit het NIMH

Overigens heeft Peter het in het HvH Topic bij WN 33 over een tunnel die door de dijk gegraven is.
Misschien is dat waar de kennis van Patrick het over had?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Goof

Re: Houten tankversperring Maasdijk

Bericht door Goof »

De Maasdijk was in die tijd niet smaller dan nu, en wel degelijk verhard met klinkers. Dat weet ik van mijn vader, die al voor WO2 regelmatig met een vriend per auto naar Hoek van Holland reed, waar zijn broer woonde.
Patrick

Re: Houten tankversperring Maasdijk

Bericht door Patrick »

Ik zal de foto's etc. eens meenemen naar die man. Peter: heb je nog meer leuks? Die andere 621's bijvoorbeeld links van het Torentje? :D

Annelies: mooi stukje en dat is denk ik precies wat die man bedoelde.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Houten tankversperring Maasdijk

Bericht door PdK »

Hey Patrick,

Helaas van deze lokatie heb ik niet echt meer indrukwekkende foto's..
Annelies

Re: Welkomspost

Bericht door Annelies »

Annelies schreef:Ik heb wel ooit eens gehoord of gelezen dat de verharding van de dijk en/ of opritten was gehaald , waardoor er inderdaad alleen maar lichte voertuigen overheen konden.
Ik kwam zojuist het stukje over de opritten weer tegen in een rapportje uit januari 1945:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
KWD
Donateur
Donateur
Berichten: 572
Lid geworden op: 10 apr 2011, 11:42
Locatie: Monster

Re: Houten tankversperring Maasdijk

Bericht door KWD »

Annelies schreef
Ik heb wel ooit eens gehoord of gelezen dat de verharding van de dijk en/ of opritten was gehaald , waardoor er inderdaad alleen maar lichte voertuigen overheen konden.
Ik heb nog maar eens in mijn kranten archief zitten spitten en de twee onderstaande krantenfoto's
gevonden over de Maasdijk het geeft je wel te denken dat de Maasdijk onverhard was.

Hier is men bezig is met aanleg werkzaamheden van een betonnen weg over de Maasdijk
en is afkomstig uit de Westlandse bijlage van Het Binnenhof. Het jaartal moet ik even nakijken.
Gr Klaas-Willem
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Versperringen”