Bunkers op Vliegveld Bergen NH

Overzicht van de verschilende door de Duitsers aangelegde of doorgebruikte vliegvelden in Nederland.
Jeroen de Jong

Bunkers op Vliegveld Bergen NH

Bericht door Jeroen de Jong »

Bij vliegveld Bergen (NH) zijn naar mijn schatting ca 300 bunkers gebouwd. Daar kom ik op als ik de aantallen van de kaarten van het brv bij elkaar optel. Van dit aantal schat ik dat er zeker ca 200 zijn overgebleven. Merendeel Feldmässiger Ausbau, een aantal VF, en dan nog enkele zwaardere, zoals de commandobunker van het vliegveld. Juni 1944 heeft de Luftwaffe hoofdgebouwen zoals hangars vernietigd, en de houten barakken zijn verdwenen. Er zijn heel veel bunkers bewaard gebleven. Dat komt voor een belangrijk deel dat het veld na de oorlog niet meer voor vliegtuigen is gebruikt. Weet iemand of er nog een ander (voormalig) vliegveld is, waar misschien nog meer is blijven staan? Anders gezegd: is Bergen uniek in het feit dat er nog zo veel van de bunkers staat?
Bij voorbaat dank voor je reactie.
Jeroen :)
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Bunkers op Vliegveld Bergen NH

Bericht door ducatim901 »

Dag Jeroen,
Als we kijken naar de types is Vlvld Bergen zeker uniek.
De Flakbatterijen waren gebouwd zoals "hoorde".
Van batterijen aan de kust Haamstede, Valkenburg en "De Kooij" zijn ook nog Flakbatterijen over.
Op die van "De Kooij" na zijn de overgebleven batterijen op de andere twee vliegvelden anders van opzet.
Als we kijken naar de compleetheid van de vliegvelden aan de kust dan zijn Haamstede en Bergen wel de meest complete.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
luchtkastelen 40-45

vliegveld met veel bunkers

Bericht door luchtkastelen 40-45 »

Mee eens dat Bergen op bunkergebied een uniek vliegveld is, mede omdat er zo veel van bewaard is gebleven. Het aantal bunkers op een vliegveld was niet (alleen) afhankelijk van hoe belangrijk het was, maar met name ook de ligging in de kuststreek en daarmee de kwetsbaarheid voor geallieerde (lucht)aanvallen. Zgn. Küstennähe Flugplatze als Woensdrecht, Vlissingen, Haamstede, Waalhaven, Ypenburg, Katwijk, Bergen en De Kooy werden vanaf 1942 ruim toebedeeld met FA en VF-bunkers, vooral Flak-gerelateerd. En Bergen lag in de aanvliegroute voor bommenwerpers over het IJsselmeer, dus had een extra reden voor (nacht)jagers en veel Flak. Om niet helemaal verklaarbare redenen, lijken vliegvelden in België en Frankrijk in het algemeen veel minder verbunkerd. In Denemarken en Noorwegen daarentegen is kwistig gebouwd met ST-beton rondom vliegvelden. Zie je liever beton dan baksteen, dan is dat zeker een vakantie waard, ondanks dat veel vml. Fliegerhorste nog steeds militair terrein zijn.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Bunkers op Vliegveld Bergen NH

Bericht door Remco de Goede »

Vliegveld Rom in Denemarken is daar een mooi voorbeeld van! En vrij te bezoeken

http://www.bunkerfotos.nl/rom.htm" target="_blank" target="_blank
Jaap Waterreus

Re: Bunkers op Vliegveld Bergen NH

Bericht door Jaap Waterreus »

BRV duid het gebouwtje aan als " telefoonpost " maar BRV nam het niet zo nauw met het benoemen van bunkers zonder te weten wat het werkelijk is, het ontbreken van kabeldoorvoeren lijkt mij dit geen bunkertje voor communicatie, normaal stonden net als op andere vliegvelden een telefoonbunker in de directe nabijheid van de gefechtsstand. Wat me ook opvalt is het erg dikke dak ten opzichte van de vrij dunne muren. Weet iemand de werkelijke functie van deze bunker ?
Gebruikersavatar
scolty
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2011, 23:46
Locatie: Groningen

Re: Bunkers op Vliegveld Bergen NH

Bericht door scolty »

Ik heb helaas geen oplossing van de puzzel, misschien wel een extra puzzelstukje; Twente heeft een soortgelijke bunker, opmerkelijk genoeg ook met een buis door het dak. Hier heeft het BRV de constructie aangeduid als onderkomen, maar ook dat lijkt me sterk. Misschien is die buis een kabeldoorvoer? C7 staat (nog aanwezig) nabij het noordelijke legeringscomplex, bij een boerderij aan de Bergweg.
Groeten, Mart
C7 Twente.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Absence of evidence is no evidence of absence."
Gebruikersavatar
Klaas Meijer
Berichten: 46
Lid geworden op: 31 jan 2021, 06:10

Re: Bunkers op Vliegveld Bergen NH

Bericht door Klaas Meijer »

Ik was gisteren op het voormalige vliegveld en zag deze betonnen constructie. Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
octaheder
Berichten: 51
Lid geworden op: 03 apr 2013, 19:59

Re: Bunkers op Vliegveld Bergen NH

Bericht door octaheder »

Klaas Meijer schreef: 12 mar 2022, 16:31 Ik was gisteren op het voormalige vliegveld en zag deze betonnen constructie. Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
Beste Klaas, het betreffen waterreservoirs
Gebruikersavatar
Klaas Meijer
Berichten: 46
Lid geworden op: 31 jan 2021, 06:10

Re: Bunkers op Vliegveld Bergen NH

Bericht door Klaas Meijer »

dank, ik vraag me wel af hoe dit dan werkte. Geen idee.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Bunkers op Vliegveld Bergen NH

Bericht door ducatim901 »

Het water werd vaak met 1700l. wasserbehalter op een paard en wagen rond gebracht (bij gebrek aan waterleidingen).
Door het gat in het "dak" werd het water in de bak gemikt en daarna kon via een handpomp in flessen, emmers e.d. gepompt worden.
Het gat in het dak werd dan weer afgesloten om te voorkomen dat er vuil in kon komen.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Bunkers op Vliegveld Bergen NH

Bericht door maarten-stahlbeton »

Maar waar is die gang dan voor? En waarom twee watertanks zo dicht bij elkaar? Beetje risicospreiding kan geen kwaad.
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Bunkers op Vliegveld Bergen NH

Bericht door ducatim901 »

Die "gang" deed dienst als overdekt tappunt.
Spreiding hebben ze inderdaad niet zo nauw genomen, blijkbaar hebben ze geen zin gehad om een speciaal (groter) ontwerp te maken, nu staan ze in een luchtafweerbatterij en het stond daar ook hutjemutje met andere gebouwen.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Klaas Meijer
Berichten: 46
Lid geworden op: 31 jan 2021, 06:10

Re: Bunkers op Vliegveld Bergen NH

Bericht door Klaas Meijer »

Dank voor de info. Nooit eerder dit gezien.
Gebruikersavatar
Klaas Meijer
Berichten: 46
Lid geworden op: 31 jan 2021, 06:10

Re: Bunkers op Vliegveld Bergen NH

Bericht door Klaas Meijer »

Volgens het NIMH is deze foto gemaakt op Fliegerhorst Bergen in 1941. Ik ben niet helemaal zeker van het uniform. Is het Duits of niet?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Bunkers op Vliegveld Bergen NH

Bericht door ducatim901 »

Uniform is Duits.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Plaats reactie

Terug naar “Vliegvelden in Nederland”