Dummy vliegvelden in Nederland

Overzicht van de verschilende door de Duitsers aangelegde of doorgebruikte vliegvelden in Nederland.
Herke
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 aug 2017, 19:35

Re: dummy vliegvelden in nederland

Bericht door Herke »

RickM schreef: 22 mei 2011, 04:47
Martijn schreef:
Wilco Vermeer schreef:Ik weet niet of deze al genoemd is http://www.panoramio.com/photo/8094443
Het wordt aangemerkt als Leusden, maar zou denk ik dan het decoy vliegveld voor Soesterberg moeten zijn.
Is inderdaad bij de lokatie waar SF21 heeft gelegen. Van daaruit is Leusden nog wel een eindje weg. Het SF had de naam "Woudenberg". Of die betonplaat er iets mee te maken heeft weet ik niet. Zelf dacht ik altijd dat er geen restanten van SF21 meer terug te vinden waren.
De lokatie ligt in de buurt van de gemeentegrens Leusden-Woudenberg.
De betonplaat is het voormalige fundament van 1 van de barakken die daar stond. In 1939 is daar door het Nederlandse Leger een mobilisatiekamp gebouwd, met 4 barakken. De Duitsers hebben deze barakken in gebruik genomen, in combinatie met het schijnvliegveld wat ze aan de andere kant van de weg op de Leusderhei aanlegden. Bij het barakkenkamp stond ook 2cm FLAK-geschut.
Hedentendage zijn nog 2 barakfundamenten terug te vinden, een FLAK-sokkel, een munitiebunkertje en heel vaag nog de contouren van dichtgegooide loopgraven.
Van het schijnvliegveld zelf (de startbanen en houten hangaars) is zo ver ik weet niets meer terug te zien.
Reagerend op een heel oude post: is deze locatie schuin tegenover het huidige pannenkoekenhuis?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
octaheder
Berichten: 51
Lid geworden op: 03 apr 2013, 19:59

Re: Dummy vliegvelden in Nederland

Bericht door octaheder »

Het ligt rechtsboven op je kaartje, in het bos boven de Trekerweg. De banen zelf lagen boven het pannenkoekenhuis op het militaire terrein.
Herke
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 aug 2017, 19:35

Re: Dummy vliegvelden in Nederland

Bericht door Herke »

Dank je wel! Ik ga het weekeinde maar eens kijken of ik de genoemde overblijfselen kan vinden.
TukkerRox
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 mar 2018, 18:43

Re: Dummy vliegvelden in Nederland

Bericht door TukkerRox »

Het schijnvliegveld in Twente is gelegen in het buurtschap Dulder, de Zandbongenweg, nabij Saasveld. Het enige overblijfsel wat er nu nog staat is een kleine bunker. Deze bunker werd gebruikt voor het bedienen van het houten vliegtuigje welke door een rails over het gras werd getrokken. Het verhaal gaat dat de Engelsen met een paar bommenwerpers hier ook houten bommen hebben afgegooid, fantastische humor :D
p kuperus
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 okt 2014, 11:36
Locatie: Hengelo ov
Contacteer:

Re: Dummy vliegvelden in Nederland

Bericht door p kuperus »

Ik dacht dat de Engelsen wel wisten dat het een dummy vliegveld was. Was er niet nog een dummy vliegveld in de buurt van Haaksbergen? Zou daar nog iets van overgebleven zijn?
TukkerRox
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 mar 2018, 18:43

Re: Dummy vliegvelden in Nederland

Bericht door TukkerRox »

Ja klopt, vandaar dat ze er ook houten bommen dropten;) Het tweede schijnvliegveld was gelegen aan de Witteveenweg bij Buurse. Hier is echter niets van teruggevonden. Volgens mij heeft daar ook nooit een bunker bij gestaan.
XX_Alexander_XX
Berichten: 219
Lid geworden op: 27 okt 2013, 18:57

Re: Dummy vliegvelden in Nederland

Bericht door XX_Alexander_XX »

Bij de schijnvliegvelden zijn vaak Schaltbunkers aangebracht. Waren dit standaard type bunkers met standaard inventaris of werd het ontwerp min of meer ter plaatse verzonnen. De Schaltbunker van Schijnvliegveld Ockenburg bestaat nog. Hoeveel Schaltbunkers zijn er gemaakt en hoeveel bestaan er nog in Nederland?
Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 61
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:49
Locatie: Den Haag

Re: Dummy vliegvelden in Nederland

Bericht door Ronald »

De bunker op Ockenburg werd vanaf 1940 gebruikt voor het schijnvliegveld. Pas nadat het schijnvliegveld buiten gebruik werd gesteld, werd het een Schaltbunker met een hele andere functie ...
XX_Alexander_XX schreef: 15 sep 2018, 22:04 Bij de schijnvliegvelden zijn vaak Schaltbunkers aangebracht. Waren dit standaard type bunkers met standaard inventaris of werd het ontwerp min of meer ter plaatse verzonnen. De Schaltbunker van Schijnvliegveld Ockenburg bestaat nog. Hoeveel Schaltbunkers zijn er gemaakt en hoeveel bestaan er nog in Nederland?
XX_Alexander_XX
Berichten: 219
Lid geworden op: 27 okt 2013, 18:57

Re: Dummy vliegvelden in Nederland

Bericht door XX_Alexander_XX »

Bedankt Ronald
Wat was de naam/type van de bunker tijdens de schijnvliegveld periode?
Piet van Wijngaarden
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 aug 2020, 17:35

Re: Dummy vliegvelden in Nederland

Bericht door Piet van Wijngaarden »

In Papendrecht hadden we een Scheinindustrie Anlage. Zijn hier voorbeeldfoto's van, hoe zoiets er uit zag?

Pieter van Wijngaarden
email: elviravanwijngaarden@gmail.com
Plaats reactie

Terug naar “Vliegvelden in Nederland”