Ruigoord/Schiphol

Overzicht van de verschilende door de Duitsers aangelegde of doorgebruikte vliegvelden in Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Ruigoord/Schiphol

Bericht door tim »

Hoi ruud, helaas kan ik je niet helpen, maar dit is voor het eerst dat ik een neue westwallkaart in kleur zie!
ben alleen de microfilm versies gewend, maar dit is gelijk een stuk mooier..
weet jij wat dit is, ongeveer op de zelfde plaats of niet?
© nationaal archief, b.r.v.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Funk Sende Zentrale (St.P. 273)

Bericht door Ruud »

tim schreef:Hoi ruud, helaas kan ik je niet helpen, maar dit is voor het eerst dat ik een neue westwallkaart in kleur zie!
ben alleen de microfilm versies gewend, maar dit is gelijk een stuk mooier..
weet jij wat dit is, ongeveer op de zelfde plaats of niet?
© nationaal archief, b.r.v.
Ook een leuk kaartje Tim, maar volgens mij meer richting Spaarndam. Ik zal nog eens even kijken op Google maps.
Geen idee wat het is geweest.
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
Sebastiaan
Berichten: 174
Lid geworden op: 27 feb 2008, 21:59
Locatie: Nabij het Festung HQ IJmuiden
Contacteer:

Re: Funk Sende Zentrale (NW St.P. 273)

Bericht door Sebastiaan »

Als ik GE er zo bij pak, dan moet het kaartje van Tim ongeveer bij het huidige Westelijk Havengebied uitkomen. De machineweg bestaat nog steeds, alleen het zijkanaal F is weg.

Gr. Sebastiaan.
marinus venhuis

Re: Funk Sende Zentrale (NW St.P. 273)

Bericht door marinus venhuis »

Ruigoord dus.
Zo'n 15 jaar geleden grondig verranderd tbv Amsterdamse megalomanie (Afrikaqaven)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
hnauta
Berichten: 68
Lid geworden op: 28 mei 2008, 23:14
Locatie: Egmond-Binnen

Re: Funk Sende Zentrale (NW St.P. 273)

Bericht door hnauta »

Ha Tim,

Geen idee wat het station in Ruuigoord precies was. De meest accurate info komt wederom in de vorm van een interpretation report uit The National Archives in Londen, zie bijlage. Daarin wordt gesuggereerd dat het iets met Schiphol te maken kan hebben.

Groetjes,
Hans
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
jantje beton

Re: Funk Sende Zentrale (NW St.P. 273)

Bericht door jantje beton »

.

noot van de beheerder - Om (nog) onbekende reden heeft de auteur er helaas voor gekozen dit bericht te wissen. Hierdoor is het onderwerp mogelijk vertroebelt. Excuses voor dit ongemak -
Laatst gewijzigd door jantje beton op 26 feb 2012, 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Funk Sende Zentrale (St.P. 273)

Bericht door Ruud »

Ruud schreef: Ik zal nog eens even kijken op Google maps.
Geen idee wat het is geweest.
Hoewel de discussie wat afdwaalt ... we zijn tenslotte gestart in Velsen, is het een interessant onderwerp!

De locatie zijn we inmiddels uit, deze sluit aan bij het verzetskaartje van Jantje Beton en de stafkaart van Maarten. Maar volgens mij komt de stelling op kaart van Tim niet geheel overeen met die van Jantje Beton. Dus we praten over twee verschillende stellingen/locaties. Mogelijk hebben ze ooit hetzelfde doel gehad en zijn ze verplaatst, dat is een optie.

Echter, bij de stelling van Tim valt het me op dat er iets op de dijk gestaan heeft. Dit was mogelijk een essentieel onderdeel van de stelling op het kaartje van Jantje Beton misschien een schijnwerpers, peil-/hoortoestel of (flak)geschut? Dus de beide locaties (Tim en Jantje Beton) vormde één stelling, dit lijkt me persoonlijk een goede verklaring.

Vraag aan Jantje Beton waaruit blijkt dat dit station later verplaatst is naar Spaarndam? Blijkt dit ook uit een rapporage, liefst Duits? Dan krijgen we een aardige beeld van de ontwikkeling van dit Ln in dit gebied.

Ik meen wel eens vernomen te hebben dat het station in Spaarndam (2 x L483) een relaisstation was, is hier bij iemand informatie van bekend?

g,Ruud
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Ruigoord/Schiphol

Bericht door Ruud »

De Bron documenten waarover in de Discussie gesproken wordt.
g,Ruud
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Jonnydocker

Re: Ruigoord/Schiphol

Bericht door Jonnydocker »

De BRV kaart van Tim opgemaakt door bouwbureau Roschlau toont inderdaad Ruigoord maar heeft als onderwerp eigenlijk het opslag- en overslagpunt langs het zijkanaal F in de Houtrakpolder. Op de bijgevoegde kaart is in een rode cirkel de locatie gemerkt. Als ik het goed heb (kan mijn aantekeningen niet vinden: archief Marine of EAI) is het opslag- en overslagpunt een locatie van de nederlandse marine waar torpedo's binnen de stelling van Amsterdam werden gevoerd. Alle onroerende goederen gingen als krijgsbuit over in Duitse handen. De locaties van defensie kwamen onder beheer van de Wehrmacht Bezirks Verwaltung (U)-nterkunft. Deze locatie kreeg een facilitaire functie, oudere bewoners weten te vertellen dat hier in de oorlogsjaren schepen met zand, grind, klinkers en staal werden gelost. Dit vooral door de "foute" aannemers die in het gebied actief waren met bouwactiviteiten. Het verhaal gaat tevens dat op deze locatie het wrak van een B-17 bommenwerper op dekschuiten is geladen, nadat het via paard en wagen uit de Inlaagpolder werd gehaald in maart 1944. Roschlau was een beruchte aannmer van werken in het KVA Amsterdam. De kaart van de Engelandvaarder toont het punt eveneens, nu met de aannemer Bruse en Teeuwen.

Deze laatste kaart toont eveneens de juiste locatie van "het zendtation" om dat zo maar even te noemen, bij het dorp Ruigoord, binnen de rondweg om het dorp, de dijk rondom het voormalige eiland. Het Interpretation Report van Hans verteld ons wat het is; vier masten met een hutje ertussen. De engelsen noemde deze vorm een ADCOCK-STATION, op een ander deel van het forum al genoemd, met plaatjes erbij van Trenkle. De Duitsers noemde dit een Funk-Peil-Anlage, Ruigoord is een modelletje uit de decimale serie van 10 t/m 100. Als Funkmess station had het een functie in de Duitse Flugsichering (vlucht-beveiliging) en behoorde tot de I Abteilung/Luftnachrichten Flugsicherungs Regiment West te Bloemendaal.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Vliegvelden in Nederland”