Fliegerhorst Twente

Overzicht van de verschilende door de Duitsers aangelegde of doorgebruikte vliegvelden in Nederland.
p kuperus
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 okt 2014, 11:36
Locatie: Hengelo ov
Contacteer:

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door p kuperus »

Tukker25 schreef:Ik heb niet zo'n pomp en ik denk dat je ook toestemming moet hebben van de eigenaar van de grond om dat te mogen doen.
Ben wel erg benieuwd wat er binnen nog te zien is. In de rapportage van RAAP staat nog over het prins Bernhardkamp (oftewel Nordlager):

Het Nordlager kende oorspronkelijk 65 gebouwen. In het feitelijk deelgebied Bernhardkamp zijn
veel van de originele gebouwen afgebroken, maar mogelijk nog aanwezig in de vorm van fundamenten
of grondsporen. Aan de westkant van het Lager lag een kazemat of bunker die op een
kaart van het Nationaal Archief wordt aangegeven. De visuele inspectie maakte duidelijk dat deze
nog aanwezig is onder het zand. Als de bunker al lang geleden is afgesloten (wat niet bekend is) is
het mogelijk dat het interieur nog altijd (deels) intact aanwezig is.


Heeft iemand deze al ontdekt? Ik heb laatst even vluchtig gezocht maar kon zo niets zien. Ik vermoed dat deze misschien nog wel wel best groot kan zijn, aangezien het Prins Bernhardkamp vlak bij de vroegere ingang van het vliegveld lag.
Ik weet wel van het bestaan van een bunker aan de bergweg, die in de tuin van een boerderij staat. Hij is vanaf de weg zichtbaar en het huis is er tegen aangebouwd, maar of het die bunker is weet in niet.
bob
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 jul 2015, 21:04

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door bob »

Tukker25 schreef: 14 jan 2017, 15:50 Vanmorgen door de sneeuw gebanjerd om de vermoedelijke schuttersputten en loopgraven nog eens met mijn metaaldetector te onderzoeken waar ik het al eens eerder over had op dit forum. Op een verroeste jerrycan na, niets noemenswaardig gevonden.

Wel stuitte ik aan de andere kant van het vliegveld midden in het bos op een ingang. Zij bijgevoegde foto's.
Het is super toeval dat ik hier tegen aan liep. De ingang ligt een eindje van het pad af verscholen in het bos. Ik zou hem nu ik hier zo zit niet eens weer vinden denk ik.
De deur stond open maar omdat er wel een meter water in het trapgat stond kon ik er niet in. Hopelijk is dit de zomerdag wat gezakt, kijken of ik hem dan nog eens kan vinden met hoge laarzen aan.
De wanden van de trapopgang waren gemetseld en afgesmeerd met een laagje beton, wat aangeeft dat het misschien wel uit WO2 kan komen. De dikke metalen deur bevat op ooghoogte een luikje dat opzij geschoven kan worden.
Het vreemde aan de plek is dat er geen paadje of weg langs loopt.

Heeft iemand deze ingang al eens ontdekt of weet iemand waar het voor diende?

In het rapport van RAAP (RAAP-Rapport 2473 'onderzoeksgebied vliegbasis Twenthe') staat op pagina 70 dat er ook nog een vergelijkbare kazemat moet zijn op het prins bernhardkamp. Hier heb ik vandaag ook naar gezocht maar niet gevonden.
Bijzonder, deze heb ik ook nog nooit gezien. Zal donderdag of vrijdag eens gaan kijken. Zal dan direct GPS coordinaten noteren.

Scolty kent hem waarschijnlijk wel? Enig idee wat het is/was?

Ik ben van plan om deze maand ook nog even naar het NA te gaan. Zal eens kijken hoe deze bunker daar is aangegeven.
bob
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 jul 2015, 21:04

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door bob »

Tukker25 schreef: 14 jan 2017, 20:06 Als ik me het goed herinner is hij het eenvoudigst te bereiken als je vanaf de (nog draaiende) radartoren de Grefteberghoekweg in loopt, deze weg loopt een beetje omhoog. Het vliegveld is dan aan je linker zijde. Aan de rechterzijde is een akker. De ingang is te vinden zodra de akker op houdt, daar moet je een stukje het bos in lopen. Dit is inderdaad binnen het nu opengestelde gedeelte. In het rapport van RAAP staat hij ook wel omschreven zie ik, de omschrijving luid: 'WO2 overig, onbekende structuur' :?

Ik ben echt benieuwd waar het voor gediend heeft en wat er binnen nog te zien is.
Vandaag even wezen kijken. Aan welke kant ben jij het bos ingelopen? Ik ging er van uit dat jij na de akker rechts (langs de akker) diep het bos in bent gelopen. Maar ik bedacht me toen dat er vlak langs de Grefteberghoekweg ook een dergelijke constructie staat. Ongeveer hier. Dat is echter niet echt 'midden in het bos' maar 2 meter van de weg af. ;)

In mijn beleving bedoelde jij echter hier ergens. :D

Volgens mij is/zijn dat (groeps)schuilplaatsen.
p kuperus
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 okt 2014, 11:36
Locatie: Hengelo ov
Contacteer:

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door p kuperus »

De ondergrondse bunker staat inderdaad op de plek die je als eerste aangeven hebt. Hij is vrij onopvallend. Ik ben van het weekend nog in de buurt van het holthuis geweest bij de heuvel bunker, achter deze bunker zijn nog ruines van hangars te vinden (het zijn alleen wat stukken muur die verspreid liggen)
Gebruikersavatar
KyoGo95
Berichten: 10
Lid geworden op: 31 okt 2015, 23:59

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door KyoGo95 »

Er is ook iemand zo leuk geweest om de schroefpiketten te pikken die nog bij Rest kleinsman stonden.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door ErwinZ »

De kogelvanger is nu vrij toegankelijk en ligt er mooi bij. Ook gelijk maar even de benzine opslag tanks bekeken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
AHB26Hgl
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 jul 2017, 15:18

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door AHB26Hgl »

Beste mensen,

Ik ben nog vrij nieuw hier, maar heb dit onderwerp al helemaal doorgelezen. Erg interessant hoeveel er eigenlijk nog te vinden in het op het eerste oog zo 'gewone' gebied rondom het vliegveld. Nou ben ik ergens komende maanden (wanneer alle brandnetels etc. weer verdwenen zijn) van plan om een keer de metaaldetector mee te nemen naar de bossen te noorden van het vliegveld, dus ten noorden en/of zuiden van de Oude Postweg, om te kijken of hier nog wat in de bodem te vinden valt.
Voordat ik dat doe probeer ik nog zo veel mogelijk info over dat gebied op te doen.
Weet iemand nog specifieke interessante plaatsen om te zoeken?

Groeten, Allard
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door ErwinZ »

Je zal daar niet de eerste zijn in ieder geval. Je breekt je enkels in al die detector putjes.
AHB26Hgl
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 jul 2017, 15:18

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door AHB26Hgl »

ErwinZ schreef: 08 sep 2017, 15:48 Je zal daar niet de eerste zijn in ieder geval. Je breekt je enkels in al die detector putjes.
Dat kan ik geloven. Het is echter een van de meer interessante plekken om te zoeken in de buurt waarvoor ik niet de auto hoef te pakken.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door ducatim901 »

Maar jij maakt je putjes toch wel lekker weer dicht zeker?
Hoe vaak dat ik vroeger mijn nek wel niet bijna gebroken heb als ik weer eens in zo'n putje stapte.
Hoe vaak dat ik die putjesscheppers niet vervloekt heb, jullie zijn net moffen......;-)
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
AHB26Hgl
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 jul 2017, 15:18

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door AHB26Hgl »

ducatim901 schreef: 09 sep 2017, 00:05 Maar jij maakt je putjes toch wel lekker weer dicht zeker?
Hoe vaak dat ik vroeger mijn nek wel niet bijna gebroken heb als ik weer eens in zo'n putje stapte.
Hoe vaak dat ik die putjesscheppers niet vervloekt heb, jullie zijn net moffen......;-)
JK
Putjes dichten hoort er uiteraard bij ;-)
Dat velen het niet doen is ergerlijk ja, niks vervelender dan weer je enkel verstuiken in zo'n gat.
TukkerRox
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 mar 2018, 18:43

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door TukkerRox »

Dag allemaal,

Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die dit alles interesseert. De meeste plekken hierboven genoemd zijn bij mij bekend. Bij mijn bezoek vorig jaar aan de schuilbunkers kwam ik erachter dat de schuilbunker welke droogstaat nog belast is met een tijdelijke woonfunctie, oa een tweepersoonsmatras aangetroffen.

Ik weet dat er binnen de hekken van de vliegbasis ook nog een schuilbunker aanwezig is van hetzelfde type, deze is echter wel een slag groter en heeft twee vertrekken. Eén van deze vertrekken ligt vol met hooi. Ik weet dat er in het verleden ook als eens een zelfde type bunker is geruimd helaas.
falcon
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 dec 2016, 14:13

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door falcon »

Laatste dagen zijn ze op het veld zelf langs de noord/westelijke rolbaan naar munitie aan het zoeken, komen vooral veel PSP platen naar boven.
p kuperus
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 okt 2014, 11:36
Locatie: Hengelo ov
Contacteer:

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door p kuperus »

TukkerRox schreef: 05 mar 2018, 16:03 Dag allemaal,

Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die dit alles interesseert. De meeste plekken hierboven genoemd zijn bij mij bekend. Bij mijn bezoek vorig jaar aan de schuilbunkers kwam ik erachter dat de schuilbunker welke droogstaat nog belast is met een tijdelijke woonfunctie, oa een tweepersoonsmatras aangetroffen.

Ik weet dat er binnen de hekken van de vliegbasis ook nog een schuilbunker aanwezig is van hetzelfde type, deze is echter wel een slag groter en heeft twee vertrekken. Eén van deze vertrekken ligt vol met hooi. Ik weet dat er in het verleden ook als eens een zelfde type bunker is geruimd helaas.
Ik weet dat op Landgoed Oosterveld een schuilbunker is, toen het landgoed nog opengesteld was voor wandelaars ben ik er wel eens in geweest. De laatste keer dat ik er in geweest ben was zo'n 2 jaar gelden. Tegenwoordig kun je er niet meer in, het is helaas niet meer opengesteld. Er lag toen een matras en een olievat in, vond dat wat creepy.... Bedoel je die soms? De identieke bunker aan de knollerveldweg staat ca. 10 a 20 cm water in.
TukkerRox
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 mar 2018, 18:43

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door TukkerRox »

Klopt we hebben het over dezelfde. Wist niet dat deze niet meer toegankelijk is. Dat is erg jammer. Ik las op eerdere pagina’s dat er iemand is geweest die onderzoek heeft gedaan naar verschillende bunkers van de Fliegerhorst en dit gebundeld heeft. Is dit ergens beschikbaar?
Plaats reactie

Terug naar “Vliegvelden in Nederland”