Fliegerhorst Twente

Overzicht van de verschilende door de Duitsers aangelegde of doorgebruikte vliegvelden in Nederland.
peterms50

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door peterms50 »

Kan het geen brandstof opslag zijn ? lijkt ook een aarde rand omheen te liggen, wat als opvang bak kan dienen.
RogierhoogeV
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 okt 2016, 20:13

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door RogierhoogeV »

benthuis schreef:Kleine vraag: Is er iemand die de beschikking heeft over een kaart/lijst met de gebouwen op het Prins Bernard park en hun oorspronkelijke functie?
Als je Googlet op 'Waardestelling Vliegbasis Twente' kom je bij een rapport van Het Oversticht waar je mogelijk wat aan hebt.
p kuperus
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 okt 2014, 11:36
Locatie: Hengelo ov
Contacteer:

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door p kuperus »

Het is een mysterieus ding, het lijkt wel een soort piramide, op de reliefkaart lijkt het een afgeknotte kegel te zijn. Er zitten dubbele hekwerken omheen, wat zichtbaar is vanaf de Sniedersveldweg/Knollerveldweg. Ik vraag me af wat het is en wat voor functie het had.
bob
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 jul 2015, 21:04

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door bob »

Ik denk dat het een munitie-dump / verwerkingsplaats is.
benthuis
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 jan 2017, 20:44

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door benthuis »

@Rogier, ik ga kijken! Bedankt.
benthuis
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 jan 2017, 20:44

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door benthuis »

benthuis schreef:@Rogier, ik ga kijken! Bedankt.
Was idd mooi document met achtergrond info!
Gebruikersavatar
Tukker25
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 sep 2016, 15:27

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door Tukker25 »

Vanmorgen door de sneeuw gebanjerd om de vermoedelijke schuttersputten en loopgraven nog eens met mijn metaaldetector te onderzoeken waar ik het al eens eerder over had op dit forum. Op een verroeste jerrycan na, niets noemenswaardig gevonden.

Wel stuitte ik aan de andere kant van het vliegveld midden in het bos op een ingang. Zij bijgevoegde foto's.
Het is super toeval dat ik hier tegen aan liep. De ingang ligt een eindje van het pad af verscholen in het bos. Ik zou hem nu ik hier zo zit niet eens weer vinden denk ik.
De deur stond open maar omdat er wel een meter water in het trapgat stond kon ik er niet in. Hopelijk is dit de zomerdag wat gezakt, kijken of ik hem dan nog eens kan vinden met hoge laarzen aan.
De wanden van de trapopgang waren gemetseld en afgesmeerd met een laagje beton, wat aangeeft dat het misschien wel uit WO2 kan komen. De dikke metalen deur bevat op ooghoogte een luikje dat opzij geschoven kan worden.
Het vreemde aan de plek is dat er geen paadje of weg langs loopt.

Heeft iemand deze ingang al eens ontdekt of weet iemand waar het voor diende?

In het rapport van RAAP (RAAP-Rapport 2473 'onderzoeksgebied vliegbasis Twenthe') staat op pagina 70 dat er ook nog een vergelijkbare kazemat moet zijn op het prins bernhardkamp. Hier heb ik vandaag ook naar gezocht maar niet gevonden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
p kuperus
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 okt 2014, 11:36
Locatie: Hengelo ov
Contacteer:

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door p kuperus »

Tukker25 schreef:Vanmorgen door de sneeuw gebanjerd om de vermoedelijke schuttersputten en loopgraven nog eens met mijn metaaldetector te onderzoeken waar ik het al eens eerder over had op dit forum. Op een verroeste jerrycan na, niets noemenswaardig gevonden.

Wel stuitte ik aan de andere kant van het vliegveld midden in het bos op een ingang. Zij bijgevoegde foto's.
Het is super toeval dat ik hier tegen aan liep. De ingang ligt een eindje van het pad af verscholen in het bos. Ik zou hem nu ik hier zo zit niet eens weer vinden denk ik.
De deur stond open maar omdat er wel een meter water in het trapgat stond kon ik er niet in. Hopelijk is dit de zomerdag wat gezakt, kijken of ik hem dan nog eens kan vinden met hoge laarzen aan.
De wanden van de trapopgang waren gemetseld en afgesmeerd met een laagje beton, wat aangeeft dat het misschien wel uit WO2 kan komen. De dikke metalen deur bevat op ooghoogte een luikje dat opzij geschoven kan worden.
Het vreemde aan de plek is dat er geen paadje of weg langs loopt.

Heeft iemand deze ingang al eens ontdekt of weet iemand waar het voor diende?

In het rapport van RAAP (RAAP-Rapport 2473 'onderzoeksgebied vliegbasis Twenthe') staat op pagina 70 dat er ook nog een vergelijkbare kazemat moet zijn op het prins bernhardkamp. Hier heb ik vandaag ook naar gezocht maar niet gevonden.

Interessant object, dit heb ik nog niet eerder gezien. Is dit bij het nu opengestelde gedeelte? In de winter zijn dingen vaak opvallender dan in de zomer.
Gebruikersavatar
Tukker25
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 sep 2016, 15:27

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door Tukker25 »

Als ik me het goed herinner is hij het eenvoudigst te bereiken als je vanaf de (nog draaiende) radartoren de Grefteberghoekweg in loopt, deze weg loopt een beetje omhoog. Het vliegveld is dan aan je linker zijde. Aan de rechterzijde is een akker. De ingang is te vinden zodra de akker op houdt, daar moet je een stukje het bos in lopen. Dit is inderdaad binnen het nu opengestelde gedeelte. In het rapport van RAAP staat hij ook wel omschreven zie ik, de omschrijving luid: 'WO2 overig, onbekende structuur' :?

Ik ben echt benieuwd waar het voor gediend heeft en wat er binnen nog te zien is.
peterms50

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door peterms50 »

Nu je hem nog weet te vinden, snel terug en foto maken met gps coördinaten erbij, en je waadbroek mee :-)
p kuperus
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 okt 2014, 11:36
Locatie: Hengelo ov
Contacteer:

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door p kuperus »

Ik heb hem gisteren ook gevonden, was makkelijker dan ik in de eerste instantie dacht. Ik denk dat er in de zomerdag ook nog wel veel water zal staan, als de wanden van beton zijn zal dat water er in blijven staan.
Cobra
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 jul 2016, 22:00

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door Cobra »

Zo'n klein pompje op benzinemotor mee en leegpompen. Dan hoef je in ieder geval niet tot de zomer te wachten als hij dan al droog zou vallen.
Joop Schreuder †

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door Joop Schreuder † »

Of een kloeke emmer, een paar boterhammen met kaas en een beetje geduld...

Greetz,

Joop
Gebruikersavatar
Tukker25
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 sep 2016, 15:27

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door Tukker25 »

Ik heb niet zo'n pomp en ik denk dat je ook toestemming moet hebben van de eigenaar van de grond om dat te mogen doen.
Ben wel erg benieuwd wat er binnen nog te zien is. In de rapportage van RAAP staat nog over het prins Bernhardkamp (oftewel Nordlager):

Het Nordlager kende oorspronkelijk 65 gebouwen. In het feitelijk deelgebied Bernhardkamp zijn
veel van de originele gebouwen afgebroken, maar mogelijk nog aanwezig in de vorm van fundamenten
of grondsporen. Aan de westkant van het Lager lag een kazemat of bunker die op een
kaart van het Nationaal Archief wordt aangegeven. De visuele inspectie maakte duidelijk dat deze
nog aanwezig is onder het zand. Als de bunker al lang geleden is afgesloten (wat niet bekend is) is
het mogelijk dat het interieur nog altijd (deels) intact aanwezig is.


Heeft iemand deze al ontdekt? Ik heb laatst even vluchtig gezocht maar kon zo niets zien. Ik vermoed dat deze misschien nog wel wel best groot kan zijn, aangezien het Prins Bernhardkamp vlak bij de vroegere ingang van het vliegveld lag.
Joop Schreuder †

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door Joop Schreuder † »

Misschien een raar idee, maar we hebben inmiddels een aantal forumleden met drones voor schitterende luchtopnames. Wat ik mis zijn leden met een radiografisch bestuurd varend platform met een GoPro erop. Een idee??

Greetz,

Joop
Plaats reactie

Terug naar “Vliegvelden in Nederland”