Fliegerhorst Twente

Overzicht van de verschilende door de Duitsers aangelegde of doorgebruikte vliegvelden in Nederland.
p kuperus
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 okt 2014, 11:36
Locatie: Hengelo ov
Contacteer:

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door p kuperus »

Dit is het gebouw waar ik als constructie adviseur bij betrokken was. Vrijdag middag ben ik er met mijn chef nog geweest toen we het in de krant hadden gezien. De mensen zijn zo een jaar aan kwijt, ze wilden er een bed and breakfast beginnen.
Dit word een verzerkingskwestie, wat er nog staat is meer dan dat het lijkt, er is wellicht nog wel het e.a. aan te redden.
p kuperus
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 okt 2014, 11:36
Locatie: Hengelo ov
Contacteer:

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door p kuperus »

Update: ik gehoord dat ze volgende week de afgebrande woning gaan slopen. Wie dus nog foto's wil maken moet snel zijn.
Het pand gaat niet herbouwd worden, er komt een geheel nieuw ontwerp van wat ik vernomen heb.
bob
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 jul 2015, 21:04

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door bob »

scolty schreef:Er wordt nog aan gewerkt, maar we doen het in onze vrije tijd, dus het is een meerjarenplan ;)
Hoe gaat het met het rapport :D ?
RogierhoogeV
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 okt 2016, 20:13

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door RogierhoogeV »

Hoi, ik ben Rogier.

Voor mijn pre-master Landschapsgeschiedenis ben ik bezig met een scriptie over de veranderingen in het Lonneker Land onder invloed van de luchtvaart.

Ik kwam deze kaart tegen http://www.raap.nl/IKME/voorbeeld_vlieg ... enthe.html. Naar mijn idee is deze kaart niet geheel volledig en bevat hij onjuistheden. Graag jullie mening.

Gr. Rogier
Gebruikersavatar
scolty
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2011, 23:46
Locatie: Groningen

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door scolty »

Bij het samenstellen van deze kaart is er vooral gekeken naar de structuren binnen het plangebied (lees: de huidige grenzen van het vliegveld). De gebieden daarbuiten zijn slechts matig bekeken. Dus ja, deze kaart is erg onvolledig maar geeft wel enigszins een beeld.
Over de kwaliteit van het onderzoek ben ik sowieso niet te spreken. Het is (helaas) haastig uitgevoerd door een paar stagiaires, die niet veel kennis hadden van de opbouw en regels van Duitse vliegvelden. Vervolgens is het rapport gepubliceerd voordat het echt goed gecontroleerd en af was.

Enkele voorbeelden van verkeerd genomen conclusies zijn het aanzien van betonrot op een bunker voor sporen van beschietingen, en geparkeerde vliegtuigen op het landingsveld aanduiden als zijnde gebouwen.

Het enigste uit dit rapport waar ik wat aan had was het feit dat ze de luchtfoto's in volle resolutie bijgevoegd hadden. ;)
"Absence of evidence is no evidence of absence."
RogierhoogeV
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 okt 2016, 20:13

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door RogierhoogeV »

Bedankt voor de info, goed om in het achterhoofd te houden.

Vanochtend nog even wezen kijken bij de restanten van de gefechtsstand.
Daar kwam ik dit tegen, geen idee wat het is...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door tim »

Zou een mastfundering kunnen zijn?
Misschien voor een telefoon of stroom leiding.. Of een vlaggenmast.
Zoiets is lastig te bepalen.

Gr, Tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
benthuis
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 jan 2017, 20:44

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door benthuis »

Omdat ik tijdens de kunstroute in Lonneker (Pinksteren) ea wil vertellen over de Officiersmess en andere achtergronden, ben ik dit draadje aan het doorspitten. Heb dit een paar jaar geleden ook gedaan bij de brandstof bunkertjes. Veel mensen vonden het toen prachtig om wat te horen over de geschiedenis. Er is hier al veel te vinden, maar misschien ga ik nog proberen met een aantal van jullie in contact te komen, want er zitten zo te lezen een aantal nauw betrokken mensen op dit forum!
Vast dank voor de hier vergaarde kennis.
Gebruikersavatar
Tukker25
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 sep 2016, 15:27

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door Tukker25 »

Na wat speurwerk op oude kaarten kwam ik onlangs in de buurt van de Knollerveldweg in het bos een klein netwerkje van loopgraven tegen (bij toeval). De loopgraven liggen wat verder van de weg af en zijn niet vanaf de paden of de wegen te zien.

Voor zover ik kon zien verbinden de loopgraven een aantal grote kuilen in het bos met elkaar. Enkele hiervan stonden vol water. Het zou een stelling voor twee FLAK-kanonnen geweest kunnen zijn. Rondom deze stelling zaten een aantal kleinere ronde gaten op +/- 30 meter afstand. Dit zouden schuttersputjes kunnen zijn maar ook bomkraters, dat weet ik zo niet. De loopgraven en de grote kuilen zagen er absoluut niet natuurlijk uit.

Binnenkort ga ik hier zoeken met een metaaldetector en een magneet. Mocht ik wat interessants tegen komen laat ik dat weten.
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door Ties »

https://app.map5.nl/nltopo/#rd/relief_s ... 0/478546.7

Er lijken ook nog wat Hangaar-achtige restanten in dit stukje bos te liggen.
Een grijs verleden...
bob
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 jul 2015, 21:04

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door bob »

Tukker25 schreef:Na wat speurwerk op oude kaarten kwam ik onlangs in de buurt van de Knollerveldweg in het bos een klein netwerkje van loopgraven tegen (bij toeval). De loopgraven liggen wat verder van de weg af en zijn niet vanaf de paden of de wegen te zien.

Voor zover ik kon zien verbinden de loopgraven een aantal grote kuilen in het bos met elkaar. Enkele hiervan stonden vol water. Het zou een stelling voor twee FLAK-kanonnen geweest kunnen zijn. Rondom deze stelling zaten een aantal kleinere ronde gaten op +/- 30 meter afstand. Dit zouden schuttersputjes kunnen zijn maar ook bomkraters, dat weet ik zo niet. De loopgraven en de grote kuilen zagen er absoluut niet natuurlijk uit.
Aan de knollerveldweg ligt een ook een bunker.

Liggen de gaten waar je het over hebt aan dezelfde kant of aan de andere kant van de weg?

De knollerveldweg was vroeger een rolbaan voor de vliegbasis. Dit is nog goed te zien op reliëffoto's. Afhankelijk van waar die gaten liggen zouden het ook nog splitterboxen kunnen zijn.
Binnenkort ga ik hier zoeken met een metaaldetector en een magneet. Mocht ik wat interessants tegen komen laat ik dat weten.
Leuk! :)

Wat staat/stond hier eigenlijk? Een radar oid? Ik kan me niet herinneren dat ik dit er op de grond ook 'zo' uitziet. Binnenkort nog maar eens goed kijken.

Weet iemand trouwens hoe de tekeningen/kaarten van Twenthe e.o. er bij liggen in het NA? Zijn ze in deplorabele staat (zoals een paar jaar geleden werd gezegd op dit forum) of is de kwaliteit goed? Er zouden zo'n +- 10 interessante kaarten mbt dit vliegveld moeten liggen opgeslagen.
Gebruikersavatar
Tukker25
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 sep 2016, 15:27

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door Tukker25 »

Ik kijk vaak de oude kaarten na die de provincie overijssel online beschikbaar stelt. Zie: http://gisopenbaar.overijssel.nl/viewer ... cipline/v1 (en klik dan rechts in het venster op 'oude kaarten').

Hier zit ook nog een oude kaart bij uit 1944 (o.a. van de fliegerhorst). Her en der staan er ook wat Engelse termen op de kaart. Erg handig om gebouwen en/of oude wegen op te zoeken. Ik heb geen idee wat die ronde bult zou kunnen zijn Bob.

Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn dan:
http://gisopenbaar.overijssel.nl/data/R ... HEIGHT=668

Ik ben er pas geweest en er loopt een soort paadje/zandweggetje naar een klein soort heuveltje. Ik zou zeggen dat het een uitkijkpost is midden in het bos maar er is weinig meer van te zien wat nu de functie is geweest.
Deze plek is dicht bij het transformatorhuisje te vinden.
bob
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 jul 2015, 21:04

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door bob »

Die verhoging zelf staat ook op kaarten van voor 1930. 300 Meter verder naar het oosten is een soortgelijke verhoging met daarop een (graf)monument. Ik vermoed dat op de door jou bedoelde plek ook ooit zoiets heeft gestaan.
p kuperus
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 okt 2014, 11:36
Locatie: Hengelo ov
Contacteer:

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door p kuperus »

Ik heb ook wel eens naar die verhoging lopen zoeken, er is inderdaad nog wel iets van een verhoging zichtbaar in het terrein maar het valt een beetje weg door dat het terrein heuvelig is. Ik heb er vlakbij (bij de kruising van de paden) wel een soort gemetseld platform gevonden (is erg klein en begroeid met een klein berkenboom) en daar tegenover een soort van beton element (een soort putdeksel ring) maar dat ding is vrij onopvallend. Ik vraag me wel af wat die verhoging geweest is, naar mijn weten niet de plek van een flak. (Ik heb op een andere plek in het bos bij de dennenbomen op een vrij hoge plek bij de vijfsprong wel fundatieplaten gevonden).
benthuis
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 jan 2017, 20:44

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door benthuis »

Kleine vraag: Is er iemand die de beschikking heeft over een kaart/lijst met de gebouwen op het Prins Bernard park en hun oorspronkelijke functie?
Plaats reactie

Terug naar “Vliegvelden in Nederland”