Fliegerhorst Twente

Overzicht van de verschilende door de Duitsers aangelegde of doorgebruikte vliegvelden in Nederland.
Gebruikersavatar
scolty
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2011, 23:46
Locatie: Groningen

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door scolty »

Hoi Pieter,

Het gebouw dat je op de foto hebt staan is geen boerderij. De echte functie hebben we achterhaald, en dit gebouw heeft zelfs een tweelingbroertje ;) Helaas kan ik er nog niet meer over loslaten, dit gaan we nog verwerken in een boek dat ik met een paar mensen ga schrijven. (mijn bijdrage zal vooral het deel 'wat was er, wat is er nog, en hoe zag het er uit' zijn)

Ik kon zelf helaas niet op de open dag aanwezig zijn, dus heel erg bedankt voor de foto's van de binnenkant van de gebouwen ;) (1 opmerking: de bunker die je aanwijst met de 'kogelgaten', dit is gewoon betonrot. Ik heb een foto uit de late jaren 40 van deze bunker, waarop deze onbeschadigd is ;) Meer mensen maken die fout)

Het Oosterveld is inderdaad ook een van mijn favorieten. Heb je de tekst op de achtermuur van het ketelhuis gezien? ;) Goed kijken!

Groeten Mart (uit Rossum)
"Absence of evidence is no evidence of absence."
p kuperus
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 okt 2014, 11:36
Locatie: Hengelo ov
Contacteer:

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door p kuperus »

Ik had het nog niet als betonrot aangezien. Misschien komt dat door dat de trafobunker overgeschilderd is. Ik heb een bouwkundige achtergrond, beginnende betonrot kun je meestal herkennen aan bruine plekken (put corrosie), later springen er schollen af en komt de wapening bloot te liggen. Over het algemeen word dit veroorzaakt door te geringe betondekking of invloeden van dooizouten / onvoldoende verdichting van het beton. Zou defensie het beton soms behandeld hebben? (Ik heb ook de NATO shelters gezien en vind ze technisch erg interessant omdat er weinig stortnaden in de constructie zitten).

Ik ben ook in het ketelhuis geweest, de deur was gewoon open (een beetje eng in m'n eentje omdat het toch wat spooky is), en zag later op de interieur foto's een tekst dat wat wel leek op "rauchen verboten".

Afbeelding

Ik vraag mij af of eer meerdere soortgelijke gebouwtjes geweest zijn, aangezien het niet zo'n groot gebouw is en er drie puin locaties op het veld achter het meertje liggen. Ik kan mij voorstellen dat het verwarmingssysteem capiciteit had voor enkele hangars/gebouwen. De wat vervallen loods die er nog staat is nog in gebruik als landbouw schuur.

Ik denk dat het Oosterveld wel interessant zou kunnen zijn voor de Stichting Militair Erfgoed (gezien de redelijke gave staat van de bouwwerken).

Er heeft daar in het bos ook nog een vooroorlogse boerderij gestaan (was jarenlang een bouwval, is rond 2000 weggehaald, er staat nog een waterput op de plek van de boerderij).
Gebruikersavatar
scolty
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2011, 23:46
Locatie: Groningen

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door scolty »

Er staat inderdaad "Rauchen Verboten". Deze tekst is later overgeschilderd maar deze laag bladert weer af. De apparatuur die er in staat (de ketels) zijn na-oorlogs naar mijn inzicht. Vooral omdat er een compressor bij hangt die gebouwd is in 1956 (volgens het typeplaatje). Verder zijn de tanks zelf van de Duitse fabrikant Berkefeld (fabrikant van waterzuiveringsinstallaties). Vandaar dat ik dus vermoedt dat het geen ketels zijn, maar iets met waterzuivering.
Ook is de toestand van dit gebouw snel verslechterend. Toen ik voor het eerst binnen keek, zag het er nog zo uit.
watertanks.JPG
Hier is echter tussen augustus en september 2013 iets mee gebeurt, mogelijk metaaldieven. :?
De drie puinlocaties die je beschrijft, zijn de resten van 3 hangars die daar stonden. Onder de hoge bult naast het 'ketelhuis' zit een vierde.
Die schuur die er bij staat, das een belangrijke ;) Dat is een oorspronkelijk Duits gebouw, naoorlogs zwaar verbouwd. En helaas is daarbij ook de kapconstructie aangepast. Dit begint het nu te begeven, waardoor een deel van de noordwestelijke muur weggedrukt wordt. Het is helaas slechts een kwestie van tijd voordat het helemaal instort.
SME is al aan het kijken naar andere objecten in het gebied, oven het Oosterveld heb ik ze nog niet gehoord. We houden de zaak daar echter wel in de gaten, helemaal nu die schuur zo aan het vervallen is.
"Absence of evidence is no evidence of absence."
p kuperus
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 okt 2014, 11:36
Locatie: Hengelo ov
Contacteer:

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door p kuperus »

Interessant dat het ketelhuis na de oorlog ook nog gebruikt is. De villa die er staat is naoorlogs. Volgens de digitale kadasterkaart (pdok viewer) zou het in de jaren 60 gebouwd zijn. Vlak bij het ketelhuis staan nog drie objecten: een minutiebunkertje, een oud schuurtje (volgens het kadaster gebouwd in 1900, maar daar twijfel ik over), en heel goed verstopt, een bunker die lijkt op die aan de Knollerveldweg (ook met gronddekking).

Ik vond het wel opmerkelijk dat er tegen het ketelhuis een vrij plat grondlichaam ligt, had wel een vermoeden dat dit iets kon zijn.

Ik heb mij foto's in de zomer van 2014 gemaakt en ben er zaterdag ook nog geweest. Het schijnt dat je ook om het meertje kunt lopen. Van de zomer was dat niet mogelijk door de vegetatie, maar nu was het minder dicht begroeid.

Je kunt inderdaad een grote scheur in de hoek van muur zien van de loods, ik denk dat de kapconstructie te licht is geconstrueerd. (De muren kunnen de spatkrachten niet goed opnemen, of de verankering is vergaan). Op google maps kun je ook zien dat er een soort houten constructie langs de rechter gevel liep, maar die is weggehaald.
p kuperus
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 okt 2014, 11:36
Locatie: Hengelo ov
Contacteer:

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door p kuperus »

Ik ben van het weekend nog even op de Lonnekerberg en het Oosterveld geweest, Ik heb wat meer foto's gemaakt. De loods is echt in een slechte staat, een klein deel van het dak is ingestort. Ik denk dat het dak lek is en dat in combinatie met stormschade dit gat is ontstaan. De gordingen zijn ter plaatse van het gat uit de muur inkassingen getrokken, vermoedelijk waren ze verrot.

Afbeelding
Afbeelding

De spanten zelf zien er redelijk goed uit:
Afbeelding

Het gebouw is nog wel te restaureren, maar de schade is wel ontstaan door de jaren heen, en natuurlijk gebrekkig onderhoud.

Op de Lonnekerberg heb ik een apart meertje ontdekt in de omgeving van het minutiedepot. Hier en daar zag ik wat kleine stukken puin liggen langs het hek.
Gebruikersavatar
scolty
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2011, 23:46
Locatie: Groningen

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door scolty »

Ik heb even een schetsje gemaakt van hoe de dakconstructie aangepast is. Als je goed kijkt naar de balken zoals ze nu zijn, kun je nog de plekken zien waar de weggehaalde balken zaten (sponningen en spijkers).
Hieruit valt op te maken dat het dak zo minder stevig is, dan in de oorspronkelijke situatie.

Links de situatie zoals deze was tijdens de oorlog, rechts zoals de situatie nu is.
Naamloos.png
"Absence of evidence is no evidence of absence."
p kuperus
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 okt 2014, 11:36
Locatie: Hengelo ov
Contacteer:

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door p kuperus »

Dat is wel een flinke wijziging zeg. Lijkt er op dat er oorspronkelijk een zolder balklaag in heeft gezeten. Ik moet zeggen, de spanten zoals ze nu zijn, zijn wel erg licht.

De balklaag functioneert ook als trekstang om de horizontaal krachten (die ontstaan doordat de diagonaal krachten vanuit de kap ontbonden worden in een horizontale en verticale component). De muren kunnen prima de naar beneden gerichte verticale krachten opnemen, maar niet de horizontale (naar buiten gerichte) krachten. De balklaag (de trekstang) neemt deze kracht op. Zonder deze trekstang worden de zijmuren naar buiten gedrukt. Als het gewapend betonnen muren waren geweest, had dit wel gekund. Maar metselwerk heeft in principe heel weinig treksterkte (wapenen is wel mogelijk in sommige gevallen).

Omdat de muren vrij dik en zwaar zijn, kunnen ze door hun eigen gewicht nog wat horizontaal kracht opnemen, maar daardoor kantelt de muur in zijn fundering. Hoe breder de fundering en hoe dikker de muur, hoe beter ze weerstand hebben tegen de naar buiten drukkende kracht vanuit de kapconstructie.

Het zou mij niks verbazen als er dus ook zettingen/ongelijkmatige belastingen in de fundering zijn ontstaan.
De twee muren in het midden dragen niet echt de kap, maar verkleinen de overspanning van de balklaag waardoor deze minder doorbuigt.
Gebruikersavatar
scolty
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2011, 23:46
Locatie: Groningen

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door scolty »

Aangezien er nu aanzienlijke scheuren zitten op 3 van de 4 hoeken, ben ik ook bang dat het verval alleen maar zal versnellen. Bovendien is er bij enkele van de spanten al zoveel vervormd, dat de later toegevoegde ondersteuningen al geen dragende functie meer hebben. Deze hangen vrij, of zijn zelfs al afgebroken. Het zijn dan nog puur de balken in de nok die enige stevigheid bieden. Het is slechts een kwestie van tijd voordat....
Absoluut zonde voor een gebouw zo uniek als deze :?
"Absence of evidence is no evidence of absence."
p kuperus
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 okt 2014, 11:36
Locatie: Hengelo ov
Contacteer:

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door p kuperus »

Wie is eigenlijk de eigenaar van het gebouw? De bewoners van het Oosterveld? De boerderij die ooit in het bos stond (er is nu nog een waterput bij het bruggetje) Was een complete ruine is in 2000 gesloopt. Ik denk dat ze het op z'n beloop laten en het gebruiken totdat het compleet instort. Langs de Sniedersveldweg, direct grenzend aan het het van het vliegveld (een beetje verstopt) staat ook nog een ruine van een boerderij. Ik had het jaren niet gezien (dacht dat het al weg was, maar het is er nog wel).

Deze boerderij stond op het oosterveld:
Afbeelding

Zo ziet het er nu uit:
Afbeelding

Sniedersveldweg: Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
scolty
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2011, 23:46
Locatie: Groningen

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door scolty »

Van wie het eigendom is, zijn wij ook nog niet geheel over uit. Waarschijnlijk Landschap Overijsel, maar zoals je weet is het in gebruik door een boer. Die zou eigenaar of pachter kunnen zijn.
"Absence of evidence is no evidence of absence."
p kuperus
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 okt 2014, 11:36
Locatie: Hengelo ov
Contacteer:

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door p kuperus »

Ik denk dat we de eigenaar gevonden hebben: de familie van Heek. Dit stond vandaag (5 november 2014) in de TC Tubantia:

"Hippisch centrum op luchthaven Twente".

"ENSCHEDE - Op een deel van het terrein van de luchthaven Twente en het aansluitende landgoed Het Oosterveld kan een hippisch landgoed worden gerealiseerd, waar zowel topsporters als recreanten kunnen trainen met hun paard. "

"Ook architect Harry Abels van IAA heeft meegewerkt aan een eerste opzet. Van Heeks familie is al meer dan tachtig jaar de eigenaresse van het 100 hectare beslaande landgoed Het Oosterveld, dat grenst aan de luchthaven."

Hier is een link naar het artikel:
http://www.tubantia.nl/regio/enschede/h ... -1.4611371

Ik ben bang dat dit ten koste zou kunnen gaan aan de staat van het Oosterveld zoals het nu is.
993ti
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 dec 2014, 02:33

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door 993ti »

Hoi iedereen.
Ook ik struin regelmatig door de bossen daar, zowel met als zonder detector.
Voor m'n werk kom ik ook af en toe op de basis zelf waarbij ik ook daar het een en ander kan bekijken.
We krijgen wel 's koffie bij de zweefvliegclub waar natuurlijk foto's hangen.
Bij het bekijken van 1 van die foto's kwam 1 van de leden bij me.
Dat was het vorige clubhuis zei hij, op dezelfde plek.
Dat clubhuis was gemaakt van de kratten die de geallieerden destijds hebben gedropt.
Altijd leuk die verhalen :D
Achter dat clubhuis is ook een bunker te vinden en als ik het goed heb gezien ook resten van loopgraven.
Misschien is dit oud nieuws voor jullie maar wie weet :)

Eigenaar van Oosterveld is inderdaad van Heek.
Meneer van Heek zelf, woont in Italië maar zijn zoon en dochter wonen in de buurt.
Gebruikersavatar
scolty
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2011, 23:46
Locatie: Groningen

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door scolty »

Achter het clubhuis ligt inderdaad B 8. Dit is een naoorlogse bunker voor radioverbindingen en dergelijke.
"Absence of evidence is no evidence of absence."
p kuperus
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 okt 2014, 11:36
Locatie: Hengelo ov
Contacteer:

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door p kuperus »

B8 was een tijdje teurug op de site van het ADT te huur. Nu niet meer, maar er stonden een paar foto's bij. Maar is deze na-oorlogs? Open streetmap geeft als bouwjaar 1940-heden.
Gebruikersavatar
scolty
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2011, 23:46
Locatie: Groningen

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door scolty »

Het ziet er misschien uit als een betrouwbare bron, maar dat is het dus niet. Ik ben een aantal gebouwen langsgegaan waarvan ik weet dat ze door de duitsers gebouwd zijn, die aangegeven stonden als gebouwd na de oorlog. De garages aan de bergweg zouden zelfs pas in 1990 gebouwd zijn? :) Blijf sceptisch en vraag naar bewijs! ;) Luchtfoto's zijn in mijn ogen betrouwbaarder.
"Absence of evidence is no evidence of absence."
Plaats reactie

Terug naar “Vliegvelden in Nederland”