Kop van Deelen

Overzicht van de verschilende door de Duitsers aangelegde of doorgebruikte vliegvelden in Nederland.
11E
Berichten: 28
Lid geworden op: 30 dec 2011, 20:08

Re: Kop van Deelen

Bericht door 11E »

Wat foto's van de toestand van de oude Duitse banen. Het eerste groepje is van de zuidelijk gelegen oost west baan.

Edit moderator:
Foto's verwijderd van tijdelijke host, daarom aub voortaan foto's op het forum opslaan
Gebruikersavatar
luchtkastelen40-45
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 apr 2013, 11:30
Locatie: NL

Bunkertje Deelen N52 03.971 E5 52.302

Bericht door luchtkastelen40-45 »

Leuke foto's! Je was vast legaal binnen het hek? ;)

Afgelopen zomer kwam ik in gesprek met de beheerder (vrijwilliger) van de Groene Camping in Loenen. Die deed onderzoek op vliegveld Deelen naar vegetatie i.r.t. voormalige start- en taxibanen. Ook waar geen asfalt of beton meer zichtbaar is, kan je overal aan de begroeiing nog zien waar die gelegen hebben of waar vaak nog restanten (funderingsmateriaal) in de ondergrond aanwezig zijn. Blijkbaar hebben de Duitsers voor de funderingen materiaal aangevoerd uit de Eifel, wat een soort van micro-boden-ecosysteem oplevert.

Verdere aanvulling op je verhardingsfoto's is dat op Deelen na WWII proeven zijn uitgevoerd met reparatie en vernieling van start- en taxibanen. Met name op de beide dwarsbanen zijn verschillende typen betonploegen en springputten uitgeprobeerd. Veel Duits beton heeft dus ook nog naoorlogse littekens.

En dan je bunkertje... zie bijgevoegde tekening Ede Z20 uit het onvolprezen BRV-archief. Gelet op de locatie vlak bij de noordelijke baankoppen had deze ongetwijfeld iets met het (nacht)vliegbedrijf te maken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
11E
Berichten: 28
Lid geworden op: 30 dec 2011, 20:08

Re: Kop van Deelen

Bericht door 11E »

Ja geheel legaal. we vliegen daar met Scaneagle UAV's. Vandaar dat ik er regelmatig kom. Je ziet dingen van boven (oude dispersals) en gaat eens wat opzoeken en daarna wil je het eens op de grond bekijken. Ook de geschiedenis van Klein en Groot Heidekamp is interessant. Afgelopen week nog een bunker(tje) gevonden tussen het hek en de kop van baan 20. Aankomende week eens kijken of ik de kompasafstel plaat kan vinden.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Groeten
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Kop van Deelen

Bericht door maarten-stahlbeton »

De bunker EDE-Z20 staat op een Duitse kaart vermeld als Funkbetriebs u. Fernschreibstelle. Ook het BRV heeft hem zo ingemeten. Waarschijnlijk werd vanuit hier de startbaanverlichting geregeld.

De andere lijkt op een brandstofbunker, waarvan er meerdere te vinden zijn rondom het veld. Gebouwd in een meer-kamerige toogconstructie. In het kleine hokje heeft een tankzuil gestaan. Deze zijn ook nog veel rondom het veld te vinden, eigenlijk altijd in drie stuks naast elkaar.

Er is nog een hoop te vinden op Deelen. In de noordelijke hoek van het veld heb je bijvoorbeeld nog de inschietbaan voor boordwapens en het Luftminenlager, waarvan zeker vanuit de lucht de puinbanen en fundaties van de Lagerhallen nog goed te zien zullen zijn.

De Kompensierscheibe staat in het Veteranenbos.
Lord of the Ringstand
peterms50

Re: Kop van Deelen

Bericht door peterms50 »

Als je bij Deelen tegenover museum de Delenseweg ingaat, langs parkeerplaats. Net daar voorbij aan linkerkant staat ook een bunker, echter veel begroeiing en hek erom. iemand enig idee wat dat is ?
Al eens iemand deze verkend ?

grt, Peter
peterms50

Re: Kop van Deelen

Bericht door peterms50 »

iemand een (Duitse)plattegrond van dat gebied ?
uza
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 okt 2016, 21:23

Re: Kop van Deelen - telefoonbunker

Bericht door uza »

Vanaf het museum Vlb Deelen kom je noordwaarts via de zandweg Delenseweg langs het terrein van het Duitse kampement 'Kop van Deelen' uit WO2. Daar zat in WO2 de afdeling FLAK. (De zandweg is na WO2 opgehoogd met slooppuin van de vele gebouwen op en rond het vliegveld.)

Op de beschreven plaats - binnen het hek rondom het terrein Kop van Deelen - staat een 'telefoonbunker'. Die bunker is nog lang in gebruik geweest bij de PTT en het zal me niet verbazen als hij nog steeds wordt gebruikt. Als je vanaf het museum via de Hoenderloseweg naar het zuiden gaat, dan staat er rechts achter het hek - even voorbij het Veteranenbos - op landgoed Vrijland eenzelfde telefoonbunker.
Tussen Terlet en de Kop kun je op de hei nog resten van kaarsrechte greppels vinden. Na de oorlog werden veel telefoondraden ('stiekem') uitgegraven om de draden te verkopen. Er was in die tijd vrijwel niks te koop. Men groef voorzichtig tot de draden; om ze niet te beschadigen. Die greppels zelf werden niet meer dichtgegooid.
[Ook bomkraters werden destijds uitgegraven om de bomscherven als oud-ijzer te verkopen.]

(De afdeling Flak was geen onderdeel van de Luftwaffe die het vliegveld verzorgde. De Flak ging bij Horst Ermelo oefenen door met 88 en 75 mm geschut door op het IJsselmeer op gesleepte doelen te schieten. Een FLAK was ook PAK, oftewel men kon ook schieten op tanks; met pantser doorborende granaten. Die granaten worden nog gevonden in het gebied. (Oppassen daarmee; want die zijn zeer gevaarlijk.)

In WO2 is er in het gehele gebied rond de Fliegerhorst Deelen een wijd vertakt telefoonnet aangelegd die de verbindingen met de Grossraumgefechtstand Diogenes mogelijk maakten. In de school aan de Dalweg (hoek Heselbergherweg) in Arnhem zat de afdeling LN (Luftnachrichten). Van daaruit werden telefoonverbindingen verzorgd. Destijds werden er door dames (Luftnachrichtenhelferinnen) stekkers in gaten gestoken om verbindingen tussen telefoontoestellen tot stand te brengen. Daar komt de term "u bent verkeerd verbonden" vandaan.

Enkele andere telefoonbunkers uit WO2 zijn te vinden op de speelplaats 'Onder de Linden' in Arnhem; vrijstaand bunkertje op de speelplaats. er zit een staalkabel van een slinger aan die bunker met grafitti.
Ook aan westzijde van de Apeldoornseweg - even ten zuiden van de spoorlijn - is nog het beton van een grote telefoonbunker te zien. Die staat bij de PTT ongeveer midden tussen de Jansbuitensingel en de Sonsbeeksingel. Door het hek in de richting van het centraal station kijken.
Zo'n 100 m ten westen van Diogenes - dicht bij het hek langs de Koningsweg - staat ook zon telefoonbunker.
Een 5e telefoonbunker staat nabij de vliegtoren binnen de hekken van het park de Hoge Veluwe. Daar mocht je lang niet komen; sinds de komst van het wildviaduct bij Oud Reemst enkele jaren wel en sinds 2016 weer niet omdat je in het park niet meer buiten de paden mag lopen.

Ook op het terrein van de Golflinks was een gemetseld gebouw voor telefoonlijnen naar het barakkenkamp Golflinks. De fundamenten zitten er nog. Op Golflinks was vanaf 1942 personeel van Vlb Deelen gehuisvest. Dat kamp was in 1940 gebouwd door de Organisation Todt die bezig was met de aanleg van de snelweg A12; in de volksmond Hazenpad genoemd. Toen men problemen kreeg aan het Oostfront moesten die Todt-mannen daarheen en werd kamp Golflinks in gebruikt genomen door de Luftwaffe. Arnhemmers die na de bevrijding tot augustus 1945 niet de stad in mochten (zie Cordon F), hebben een tijd in de barakken van Golflinks gewoond. Daarna is het een zogeheten 'Molukkerskamp' geweest.
In 1957 is kamp Golflinks ontruimd onder toezicht van Arnhemse agenten, waarvan er mogelijk nog enkelen leven. Er zijn nog maar weinig resten van Golflinks te vinden. (Vanaf een boerderij aan de Sperwerstraat liep er een waterleiding door de grond naar Golflinks.)

In september 1944 zat generaal Bittrich met zijn Hohenstaufendivisie tijdelijk in kamp Golflinks. Na de slag om Antwerpen zaten er Britse stoorvliegtuigen in de lucht zodat de radioverbindingen niet werkten. Hij kreeg toen opdracht om in Arnhem te hergroeperen, bemanning te werven en zijn divisie op te lappen. Bij Arnhem had men zand onder de rupsbanden, Deelen had een spoorlijn en er waren volop telefoonverbindingen!
Daags voordat Bittrich - op herhaald! bevel van Adolf - per trein met zijn tanks en geschut naar Duitsland moest vertrekken begon de Slag on Arnhem.

In de telefoonbunkers in het buitengebied werden de telefoondraden met elkaar verbonden. Er was geen bediening voor het leggen van verbindingen in die bunkers werkzaam.

NB-1: Ten noorden van het terrein Kop van Deelen - buiten de hekken - zijn nog duidelijk de restanten van een schietbaan van de afdeling Flak te vinden. Die baan zit een paar honderd meter vanaf de boswachterswoning.

NB-2: Men had op de Kop 'stadsverwarming', die nog steeds werkt. Het museum krijgt verwarmingswater van dat systeem. Ook was er op de Kop een (nood)generator voor stroom. Die generator werd bediend en onderhouden door burgerpersoneel uit Duitsland en uit Nederland. De Duitse monteurs woonden in een gewoon huis in Arnhem.

NB-3: Na D-Day kon men vanuit Frankrijk geen V1's meer lanceren op Londen. De productie van V1's in Nordhausen ging evenwel volop door. Via spoor werden per wagon vier V1's aangevoerd. De treinen werden getrokken door dubbele stoomlocs. Tijdens het lossen maakten de stokers de vuurhaarden schoon. De vuurhaardslakken van de kolenstook zijn nog te vinden ten zuiden van het vliegveld, in de bocht van het 'bommenlijntje'.
De V1's werden ten noorden van de telefoonbunker bij de Kop op de heide opgeslagen. De veldbewakers - Nederlanders die door de Duitsers verplicht zorgden dat verlaten Flakstellingen niet werden leeggeroofd - maakten melding van bommen met vleugels en onder tentzeil. Op de Grote Kweek hebben ze nog de wagen - met vele schokdempers - waarmee de V1's naar de de V1-opslag werden gebracht. Na de oorlog is de wagen omgebouwd om er melkbussen mee op te halen. Later is hij gebruikt om o.a. boomwortelstronken mee te verplaatsen.
uza
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 okt 2016, 21:23

Re: Kop van Deelen

Bericht door uza »

Een Duitse plattegrond van het gebied kun je vinden bij www.geldersarchief.nl
peterms50

Re: Kop van Deelen

Bericht door peterms50 »

Zodan, wat een gedetaileerde info! dank!

Had inderdaad al veel ''bekend'' puin gespot langs die weg.

Zal het gebied van de winter weer eens bezoeken.

grt, Peter
peterms50

Re: Kop van Deelen

Bericht door peterms50 »

Het hek dat daar staat met betonnen palen met schuin lopende top van cm of 40, zijn die ook Duits ?
Gebruikersavatar
jack
Berichten: 232
Lid geworden op: 26 feb 2008, 20:07
Locatie: Ouddorp
Contacteer:

Re: Kop van Deelen

Bericht door jack »

De duitse kompas kalibratie schijf van fliegerhorst Deelen is zeer recent ontdaan van bossages, en enigszins schoon gemaakt.
Het object ligt in het vrij toegankelijke veteranenbos op landgoed Vrijland.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
peterms50

Re: Kop van Deelen

Bericht door peterms50 »

Fraai!
peterms50

Re: Kop van Deelen

Bericht door peterms50 »

Dit weekeinde de caravan opgebouwd in Hoenderloo, dus zal daar wat vaker rond neuzen !
11E
Berichten: 28
Lid geworden op: 30 dec 2011, 20:08

Re: Kop van Deelen

Bericht door 11E »

Misschien leuk, de oude Duitse huisjes op Klein Heidekamp

Afbeelding20170830_065843 by Baloo the Bear, on Flickr

Afbeelding20170830_065900 by Baloo the Bear, on Flickr

Afbeelding20170830_070013 by Baloo the Bear, on Flickr

Afbeelding20170831_154956 by Baloo the Bear, on Flickr
Dit huisje stond achter het grote huisje
11E
Berichten: 28
Lid geworden op: 30 dec 2011, 20:08

Re: Kop van Deelen

Bericht door 11E »

Afbeelding20170829_203244 by Baloo the Bear, on Flickr
Binnen aangepast met bordjes met vluchtroutes en brandhaspels etc. Sommige kozijnen zijn modern en van kunststof gemaakt maar een hoop is nog steeds van hout met een condensafvoergootje aan de binnenzijde van de ramen.

Afbeelding20170829_203153 by Baloo the Bear, on Flickr
De voormalige verwarming

Afbeelding20170829_203322 by Baloo the Bear, on Flickr
De trap naar de zolder

Afbeelding20170829_203314 by Baloo the Bear, on Flickr
En de deur naar de zolder, helaas afgesloten
Plaats reactie

Terug naar “Vliegvelden in Nederland”