Kop van Deelen

Overzicht van de verschilende door de Duitsers aangelegde of doorgebruikte vliegvelden in Nederland.
mad doctah
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 apr 2013, 19:32

Kop van Deelen

Bericht door mad doctah »

Ik plaats dit hier aangezien dit volgens mij ook deel uit maakte van de fliegerhorst, mocht ik het toch verkeerd geplaats hebben dan...

Mijn vader heeft hier vroeger (koude oorlog periode) gewerkt in een bunker van de communicatie afdeling.
Nu vroeg ik mij af welke bunker types daar geplaatst zijn, is er iemand die dit weet of op kaarten terug kan vinden ?
Het enige dat mijn vader nog weet is dat het duits zou moeten zijn en dat het niet groot is, maar wel ruimte voor een keuken en mogelijk toilet. Maar dit zal later vermoed ik voor nederlands gebruik toe zijn gevoegd. En er was ook een telefooncentrale in aanwezig.
Ik kan er weinig op internet over vinden behalve dat er zich daadwerkelijk 2 (?) bunkers op het terrein bevinden.

Bij voorbaat dank.

Rob.
Gebruikersavatar
buddha01
Berichten: 30
Lid geworden op: 06 nov 2014, 05:40
Locatie: Veldhoven

Re: Kop van Deelen

Bericht door buddha01 »

Hoi Rob,

Zoals jij de bunker beschrijft zou het om de Diogenes II bunker kunnen gaan. De Duitsers hebben weliswaar geprobeerd de Diogenes bunkers te vernielen, maar dit is niet gelukt. Alleen de inventaris is daarbij vernield. Na de oorlog heeft de luchtmacht er een tijd gebruik van gemaakt. Ik weet niet of het nog steeds in gebruik is als secundaire communicatie bunker. Bekend is wel dat het een tijdje als munitie opslag is gebruikt.
Ook heeft de militaire luchtverkeersleiding Nederland er een tijdje gebruik van gemaakt totdat Nieuw-Millingen luchtverkeersleiding in gebruik genomen werd.
Hopelijk brengt deze info je wat verder in je zoektocht.
André de Wit
Vliegtuigspotter, geschiedenis WWII, Boeddhist
http://eheh0422.webs.com/
Gebruikersavatar
buddha01
Berichten: 30
Lid geworden op: 06 nov 2014, 05:40
Locatie: Veldhoven

Re: Kop van Deelen

Bericht door buddha01 »

Rob,
Ik heb nog effe het een en ander uitgezocht wat betreft de Kop van Deelen. heb zelf een foutje gemaakt met de veronderstelling dat het om Dio II ging.
de bunker die jij bedoeld is inderdaad Duits en was tijdens de oorlog ook al in gebruik als commando centrum van Fliegerhorst Deelen. Tijdens de koude oorlog was het in die hoedanigheid ingebruik door de KLu.
Heden ten dage zit er o.a het museum Vliegbasis Deelen in gehuisvest. Deze zit in de oude officiersmess. Volgens wikipedia is het terrein Kop van Deelen verkocht aan de Jeugzorg groep Hoenderloo. Misschien dat je eens contact op kunt nemen met het museum Vliegbasis Deelen voor meer info?
André de Wit
Vliegtuigspotter, geschiedenis WWII, Boeddhist
http://eheh0422.webs.com/
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Kop van Deelen

Bericht door maarten-stahlbeton »

Het gaat niet over het huidige museum. Het museum is nooit als bunker gebouwd. Het gebouw is de Gruppengefechtsstand voor de 1./NJG1 geweest.

Op de Kop van Deelen zijn in de oorlog wel een aantal bunkers gebouwd. De grootste daarvan is na de oorlog flink verbouwd en tot 1997 in dienst geweest bij de Luchtmacht. Het gaat om de voormalige Flugleitung en Wetterwarte aan de Deelenseweg. Dit type bunker is ook op andere vliegvelden in Nederland gebouwd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lord of the Ringstand
mad doctah
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 apr 2013, 19:32

Re: Kop van Deelen

Bericht door mad doctah »

Bedankt voor de reacties alvast.

Het staat wel in de planning om eens naar het museum van deelen te gaan en dan ook het terrein van jeugdzorg te bezoeken indien mogelijk ( dat zal wel wat mail verkeer vereisen)
Ik hoopte eigenlijk alvast wat voorinformatie op te kunnen doen zo dat ik een idee heb waar mijn vader vroeger gewerkt heeft.
Hij heeft het steeds over een kleinere bunker gehad, ik denk kleiner dan degene op de tekening.
Ik weet van wat google werk dat er ook een gewoon duidelijk zichtbaar kleiner betonnen werkje op het terrein bevind, echter weet ik het type niet.
Mocht iemand het type weten kan ik van daaruit hopelijk wel wat meer te weten komen over de indeling (indien dit een standaardwerk was uiteraard).

Rob.
Gebruikersavatar
scolty
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2011, 23:46
Locatie: Groningen

Re: Kop van Deelen

Bericht door scolty »

Deze misschien? Dit is ook een standaard ontwerp. Deze staat op het jeugdzorg-terrein, dat ik vorig jaar onder begeleiding bezocht heb.
Knipsel.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Absence of evidence is no evidence of absence."
mad doctah
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 apr 2013, 19:32

Re: Kop van Deelen

Bericht door mad doctah »

Ik moet zeggen dat ik het niet exact weet, maar als dit de enige 2 bunkers op het terrein zijn denk ik bijna van wel.
Heeft u ook foto's van de binnenzijde en welk model is dit ?

Rob.
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Kop van Deelen

Bericht door maarten-stahlbeton »

Er zijn een aantal meer gebouwd op de Kop van Deelen. De bunker van hierboven is van een type wat ook op meerdere velden in Nederland is gebouwd en op de kaarten staat als Luftschutz. Na de oorlog zijn er nieuwe deuren en een kachel ingezet en is de bunker in gebruik geweest als opslag, vermoedelijk voor verven e.d. getuige de tekening binnen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door maarten-stahlbeton op 27 dec 2014, 02:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Kop van Deelen

Bericht door maarten-stahlbeton »

Op het terrein zelf is een grote garage/opslag aanwezig waar oorspronkelijk lichte flak in heeft gestaan en ten tijde van de KLu er gevaarlijke stoffen in werden opgeslagen.

Tevens is er nog een communicatiebunker (standaard type) gebouwd, functie na-oorlogs mij onbekend, maar deze is wel wat verder afgelegen van het kamp. Wel goed onderhouden, dus wellicht nog een tijd in gebruik geweest.

En ik weet van nog een toog-constructie ondergronds, maar deze staat verder nergens geregistreerd.

De KLu zelf heeft bij de ingang, tegenover de voormalige brandweer-kazerne een wachtbunker gebouwd. Tegenwoordig ook opslag.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
scolty
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2011, 23:46
Locatie: Groningen

Re: Kop van Deelen

Bericht door scolty »

Een soortgelijke communicatiebunker heeft ook op Twente gestaan. :)
Knipsel.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Absence of evidence is no evidence of absence."
mad doctah
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 apr 2013, 19:32

Re: Kop van Deelen

Bericht door mad doctah »

Bedankt voor de informatie, hier kom ik hopelijk al wat verder mee.
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Kop van Deelen

Bericht door maarten-stahlbeton »

scolty schreef:Een soortgelijke communicatiebunker heeft ook op Twente gestaan.
Dit type is op alle(?) velden in Nederland te vinden. Ook een dunwandige versie is gevonden, ik dacht op Eelde.
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
scolty
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2011, 23:46
Locatie: Groningen

Re: Kop van Deelen

Bericht door scolty »

Dat zal deze dan zijn (werk A13/A20)
Knipsel.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Absence of evidence is no evidence of absence."
11E
Berichten: 28
Lid geworden op: 30 dec 2011, 20:08

Re: Kop van Deelen

Bericht door 11E »

Oude Duitse hangar welke ze aan het opknappen zijn. De bakstenen gebouwen links en rechts moeten nog gedaan worden.
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Kop van Deelen

Bericht door ducatim901 »

Mooi dat ze hem renoveren.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Plaats reactie

Terug naar “Vliegvelden in Nederland”